خواص یا مضرات بادام درختی یا بادام زمینی برای پرکاری تیروئید چیست؟

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.10.07

مقدمه ای بر تاثیر بادام زمینی برای پرکاری تیروئید:

بادام ها یکی از مشهور ترین انواع آجیل و از خانواده خشکبار ها هستند که خواص خیلی زیادی برای تندرستی بدن دارند. انواع بادام به 2 صورت خام یا شور کاربرد دارند. در هر صورت خواص این خانواده آنقدر زیاد است که نمی‌توان مصرف آن را از برنامه غذایی روزانه کنار گذاشت.

یکی از مهمترین خاصیت بادام ‌ها که شاید کمتر در مورد آن شنیده باشید، مواد مفید موجود در آن برای درمان تیروئید است. در این مقاله هدف ما صحبت راجع به بادام درختی و کم کاری تیروئید، و همچنین خواص سایر انواع این محصول مثل بادام زمینی یا هندی در درمان این بیماری است. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری راجع به این موضوع کسب کنید.

بادام زمینی

انواع بادام و ارزش غذایی آن‌ها:

بادام ها (Almonds) یکی از میان وعده های بسیار مغذی محسوب می گردد که حاوی انواع ویتامین و مواد معدنی موثر برای بدن هستند. این محصولات در سه دسته درختی، هندی و زمینی دسته بندی می گردند. هر یک از این انواع خواص مختص خود را دارد. با این حال از نظر میزان کالری، بادام زمینی و هندی حاوی مقادیر بالاتری نسبت به نوع درختی هستند.

اما خواص و ویتامین‌ های تقریبا مشابه در آن‌ها سبب شده است تا خواص یکسانی در درمان برخی بیماری‌ها ارائه دهند. به طور مثال خواص بادام زمینی برای پرکاری تیروئید، تقریبا با خواص نوع درختی یا هندی یکسان است. با این وجود به دلیل اهمیت این موضوع در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت می‌کنیم.

چرا سلامت تیروئید اهمیت دارد؟

پیش از آن که در مورد خواص بادام حرف بزنیم، اجازه دهید ابتدا نگاهی به این مسئله بیندازیم که چرا تیروئید (Thyroid) چنین نقش مهمی در بدن انسان دارد. این غده به عنوان یک «غده هورمونی» شناخته می‌شود. در این غده، سه هورمون مختلف تولید و در خون ترشح می‌شود. این سه هورمون شامل T3 (همچنین تری یدوتیرونین) ، T4 (یا تترایدوتیرونین/ تیروکسین) و کلسی تونین 3 است.

هر سه این هورمون‌ها در متابولیسم نقش دارند. بسیاری از بازدهی های دیگر بدن نیز به دوز کافی این هورمون‌ها برای عملکرد در سطح مطلوب بستگی دارد. بنابراین می ‌توان به نقش این غده در سلامت بدن پی برد. بادام زمینی و کم کاری تیروئید؛ یکی از موضوعات مهم در این باره است که به آن می‌پردازیم.

نقش بادام درختی در درمان کم کاری تیروئید:

همانطور که می‌دانید بیماری کم کاری تیروئید یکی از رایج ترین انواع بیماری ‌ها است که در صورت عدم درمان یا کنترل، می‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای فرد ایجاد کند. در این راستا یکی از موثرترین خوراکی ‌ها برای درمان و پیشگیری از این بیماری، بادام درختی می باشد.

این محصول حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای چرب است که می‌تواند در کنترل عملکرد این غده موثر باشد. به دلیل آن که این عضو یک غده بسیار مهم در بدن است و عملکرد سایر اعضا به آن بستگی دارد، کمک به بهبود کارکرد آن می‌تواند نقش مهمی در فعالیت بدن داشته باشد. خواص بادام درختی در کم کاری تیروئید؛ یکی از مهمترین رویکردهایی است که در مقابله با این بیماری در دنیای پزشکی به آن اشاره می‌شود.

مواد مغذی موجود در بادام درختی:

لازم است بدانید که روی و ید دو ماده بسیار مهم در عملکرد غده تیروئید هستند. از این رو برای سلامت کلی تیروئید، روی در بادام و بسیاری از منابع دیگر یافت‌ می‌شود. خوردن حدود یک اونس (31 گرم) یا 25 بادام در روز راهی آسان برای گنجاندن بسیاری از مواد مغذی در رژیم غذایی است.

این دانه ‌ها قند کمی دارند و منابع قابل قبولی از پروتئین و فیبر هستند. همه این مواد کم یا زیاد در بهبود عملکرد این غده موثر هستند و باید نقش آن‌ها را در این زمینه جدی گرفت. به همین علت بادام درختی بر کم کاری تیروئید، تاثیر مستقیمی دارد.

خواص مشترک انواع بادام برای تیروئید:

بادام هندی، درختی و تخمه کدو تنبل سرچمه عالی آهن هستند. این آجیل ‌ها از دو طریق به تیروئید شما یاری می رسانند. آن‌ها جدا از اینکه منبع مفیدی از آهن هستند، بلکه لبریز از سلنیوم هستند. سلنیوم و منیزیم مواد معدنی دیگری‌ هستند که از تیروئید شما پشتیبانی می‌کنند. مصرف چند دانه بادام در روز، سلنیوم و منیزیم مورد نیاز شما را تامین خواهد کرد.

بنابراین این مواد غذایی ارزشمند می‌توانند در بهبود عملکرد غدد مختلف در بدن شما نقش مهمی داشته باشند. با این وجود مضرات بادام زمینی برای تیروئید، نیز در برخی منابع ذکر شده است که باید به آن‌ها توجه کرد و حد اعتدال را در مصرف آن رعایت نمود.

مصرف بادام زمینی و تاثیر آن بر تیروئید:

یکی از موضوعاتی که در مورد بادام زمینی (peanut) در بسیاری از منابع ذکر شده است، گواتروژن بودن آن است. در حقیقت مواد گواتروژن به موادی گفته می‌شود که مصرف آن‌ها جذب ید در بدن را با اختلال رو به رو می‌کند. با همه خواصی که این ماده برای بدن دارد، اما تاثیر بادام زمینی و کم کاری تیروئید، دو موضوع غیرقابل چشم پوشی هستند.

چرا که استفاده این ماده باعث ایجاد مشکل در غده تیروئید و تشدید مشکل گواتر می‌شود. پس بر خلاف انواع هندی و درختی، باید در مصرف این نوع در افراد مبتلا به مشکلات تیروئید تجدید نظر کرد. البته باید توجه داشت که این مسئله تنها مربوط به افرادی با مشکل کم کاری رو به رو هستند، صادق است. در حالی که خواص بادام زمینی برای پرکاری تیروئید، در برخی منابع اثبات شده است.

وجود چه ماده‌ای در بادام هندی برای تیروئید مفید است؟

بر خلاف بادام زمینی، نوع هندی یکی از مناسب‌ترین انواع مواد غذایی برای بهبود مشکلات مرتبط با تیروئید است. دلیل این امر وجود مقادیر بالایی از ویتامین E در آن است که در نهایت منجر به بهبود عملکرد این غده خواهد شد. بادام هندی به علاوه دارای مقادیر بالایی از کربوهیدرات و پروتئین است که می‌تواند بر روی راندمان سایر اندام‌های بدن نیز تاثیرگذار باشد. این ماده غذایی ارزشمند را می ‌توان در آجیل به شکل خام یا بو داده استفاده کرد و نیاز غذایی بدن را تامین نمود.

مصرف بادام در دوران بارداری:

یکی از معضلاتی که مادران در دوران بارداری با آن مواجه هستند، بروز مشکلات مرتبط با تیروئید است. این مشکلات ممکن است موقتی و گذرا باشند یا تبدیل به یک عارضه همیشگی شوند. به همین علت یکی از پیشنهادهای اصلی پزشکان برای مادران باردار مصرف مغزها و به خصوص بادام برای کنترل این عارضه است.

تاثیر بادام درختی و کم کاری تیروئید، همچنین استفاده نوع هندی در این مواقع می‌تواند بسیار مفید باشد. علاوه بر غدد مختلف، مصرف این ماده غذایی ارزشمند، در دوران بارداری می‌تواند اثرات بسیار مثبتی بر روی سایر ارگان‌های اساسی در بدن نیز داشته باشد.

تغذیه کامل غده تیروئید:

برای تامین نیاز بدن در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، لازم است تا برنامه غذایی مناسبی در نظر گرفته شود و بر مبنای آن مواد مورد نیاز در آن گنجانده شود. همچنین موادی که موجب تشدید این عارضه می ‌شوند، باید از رژیم حذف گردند.

بر اساس این مسئله باید اطمینان حاصل کنید که دستور غذایی و مکمل‌های روزانه شما حاوی ید، سلنیوم و روی هستند که سه ماده مغذی کلیدی مورد نیاز غده تیروئید برای عملکرد اساسی هستند. سبزیجات دریایی مانند 1 قاشق غذاخوری پرک، مقدار خوبی از ید را برای شما فراهم‌ می‌کند.

مصرف تنها چند بادام در روز، سلنیوم کافی برای شما فراهم می‌کند و روی در گوشت گاو، صدف، مرغ گوشت تیره، بادام هندی و درختی، تخم کدو تنبل، ماست و بسیاری از منابع دیگر کشف می‌شود. در نتیجه با این دستورها می توانید از خواص بادام زمینی برای پرکاری تیروئید، نیز کمک بگیرید.

بیاید بیشتر از خواص بادام بدانیم:

علاوه بر تاثیر بادام درختی بر کم کاری تیروئید، این محصول می‌تواند خواص بسیار زیاد دیگری نیز برای بدن داشته باشد که در نتیجه تاثیر آن بر روی غده تیروئید حاصل می‌شود. شناخت این موارد برای کسانی که به اطلاعات بیشتری در این حوزه نیاز دارند، خالی از لطف نیست.

  • سلامت قلب: بادام که به طور طبیعی لبریز از اسیدهای چرب تک غیراشباع و ویتامین E می باشد، به حفظ سطح کلسترول مفید کمک می‌کند. وجود منیزیم و پتاسیم همچنین به حفظ فشار خون طبیعی و عملکرد قلب کمک کننده است.
  • مدیریت و کنترل وزن: فیبر رژیمی، پروتئین و چربی های خوب یافت شده در بادام سبب می گردد تا حس سیری بیشتری کنید و در نتیجه از پرخوری پیشگیری می‌کند. بررسی ها نشان داده است که افرادی که از دستور غذایی غنی شده با بادام استفاده می‌کنند، کاهش بیشتری در وزن، سایز دور کمر و چربی بدن دارند.
  • کنترل قند خون: کارشناسان معتقدند زمانی که بادام همراه با غذا مصرف شود، اسیدهای چرب تک غیر اشباع موجود در این محصول به کاهش سرعت ترشح چربی کمک می‌کند. در نتیجه گلوکز وارد جریان خون‌ می‌شود و از افزایش غیر منتظره سطح قند خون جلوگیری می‌کند.

نتیجه گیری و جمع بندی تاثیر بادام برای تیروئید:

بادام می ‌تواند تاثیرات به ‌سزایی در عملکرد تیروئید داشته باشد. با توجه به این مسئله، گنجاندن این ماده غذایی با ارزش می‌تواند به شما در پیشگیری و درمان این بیماری کمک کند. البته خوردن بیش از حد آن به هیچ عنوان توصیه نمی گردد. بهتر است پیش از مصرف هر نوع ماده غذایی، ابتدا پزشک خود را از آن مطلع کنید و درباره میزان مصرف ماده غذایی نیز اطلاعاتی کسب نمایید. به عنوان مثال شاید تا پیش از این با مضرات بادام زمینی برای تیروئید، آشنا نبودید و اکنون در مورد نحوه مصرف آن، اطلاعات مفیدی دارید.

منابع مقاله تاثیر بادام برای پرکاری تیروئید:

  1. http://thyroid-problems.webnetnz.com/related/food/nuts-and-seeds/almonds/
  2. https://food.ndtv.com/food-drinks/8-amazing-dry-fruits-benefits-from-heart-health-to-thyroid-control-1678497
  3. https://zimabazar.com/wiki/%D8%A8%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85-almond/
برچسب ها:

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
89

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1402.12.11 ناصر

    سلام وقت بخیر من یک مدت به خاطر رژیم روزی ۳۰ عدد بادام درختی پوست کنده میخوردم،غده تیرویدم ورم کرد و tsh ام شد 0.1 من این موضوع رو به دکتر غدد گفتم اما ایشون گفتن که همچین چیزی واقعیت نداره،اما خودم با قطع بادام و مصرف چند روزه به این نتیجه رسیدم که هر وقت بادام میخورم سریع غده تیروییدم ورم می‌کنه و دردناک میشه.

    • 1402.12.14 admin-ariyanahal

      درود بر شما
      ممنون که تجربه خود را به اشتراک گذاشتید.

  • 1401.03.26 الف معروفی

    سلام وقت تون بخیر ، من از این متن ، نتونستم به واقعیت امر پی ببرم ، چون بعضی جاها ذکر شده که انواع بادام برای کم کاری تیرویید مناسب هست و بعضی جا ها نوشته شده برای پرکاری تیرویید !!!! مطلقاً دقیق نیست !!!!ا بحث پزشکی به این مهمی ، بدون هیچ مسئولیتی ، برای مردم نباید نوشته بشه .

    • 1401.03.28 ariyanahal.ir

      جناب الف معروفی عزیز سلام، هیچ چیز صفر و صدی نیست و در تمامی رژیم ها هم این موارد ذکر شده است، این مطلب هم اهمیت چندانی ندارد، اگر دارد باید از پزشک مربوطه جویا شوید. با احترام