جدول ارزش غذایی هلو: هر آنچه از هلو و ارزش غذایی آن باید بدانید

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.08.19

مقدمه ای بر ارزش غذایی هلو:

میوه‌ ها، مواد غذایی فراوان در طبیعت هستند که علاوه‌بر مزه خوب و دلچسب، مصرف آن‌ها فواید بسیاری برای سلامتی ما دارد. با دانستن خواص میوه‌ ها و قرار دادن صحیح آن‌ها در برنامه غذایی خود، می‌توانیم از خواص شگفت انگیزشان برای حفظ سلامتی بهره‌مند شویم. یکی از این میوه‌ های دوست داشتنی، هلو است.

در دنیا بیش از دو هزار نوع هلو کاشت و برداشت می‌شود که همگی از لحاظ نوع کاشت، ویژگی‌های محیطی، میزان باردهی و رنگ و طعم میوه با هم متفاوت هستند. خوشبختانه این میوه در انواع گوناگون در کشور ما کاشته می‌شود و به راحتی می‌توانیم از مصرف آن لذت ببریم. پس بهتر است با ارزش غذایی هلو، نیز آشنا شویم.

جدول ارزش غذایی هلو:

یک هلوی متوسط خام که در حدود ۱۴۷ گرم وزن دارد، دارای ارزش غذایی به شرح ذیل است:

مواد مغذی و ترکیبات (هر 147 گرم)
انرژی 50 کالری
چربی  5/0 گرم
کلسترول 0 گرم
سدیم 0 گرم
کربوهیدرات 15 گرم
قند 13 گرم
فیبر 2 گرم
پروتئین 1 گرم

یک عدد هلو خام می‌ تواند تا حدود ۶۰٪ از نیاز روزانه بدن به ویتامین A، ۱۵٪ از ویتامین C، و در حدود ۲٪ از نیاز روزانه به پتاسیم، ویتامین K، ویتامین E، نیاسین، آهن، منیزیم، فسفر، مس و روی را تامین کند.

وجود این عناصر حیاتی در این میوه می‌ تواند بر ارتقای سلامت بدن تاثیر گذار باشد و مصرف مداوم و مستمر آن، می‌ تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند. در ادامه قصد داریم به برخی از اثرات مثبت مصرف هلو بر سلامتی اشاره کنیم.

میوه هلو

تضمین سلامت قلب با مصرف هلو:

عموما مصرف میوه‌ ها می‌ تواند به حفظ سلامت قلب و عروق یاری نماید که میوه هلو به دلیل نداشتن سدیم و کلسترول، یکی از بهترین گزینه‌هاست؛ چون فشار خون و کلسترول را افزایش نمی‌دهد.

عامل اصلی ابتلا به حملات قلبی، فشار خون بالا و سطح بالای کلسترول بد است. هر عاملی که بتواند این دو مسئله را کنترل کند، می‌ تواند سلامت قلب را تضمین نماید. مصرف هلو می‌ تواند از طریق دفع اسیدهای صفراوی که در تولید کلسترول مشارکت دارند، منجربه کاهش سطح کلسترول خون شود.

این میوه می‌ تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد. علاوه‌بر آن هلو در ترشح هورمون آنژیوتاسین مؤثر است و از طریق آن می‌ تواند فشار خون را کاهش دهد.

جلوگیری از سرطان با بهره مندی از ارزش غذایی هلو:

عموما میوه‌ ها به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدان، تاثیر خوبی بر پیشگیری از ابتلا به سرطان دارند. همواره مقداری رادیکال آزاد در بدن تولید می‌شود که می‌توانند به سلول‌ها آسیب برسانند. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند با اثرات مخرب این رادیکال‌های آسیب مبارزه کرده و آن‌ها را از بین ببرند و مانع از ایجاد آسیب به سلول‌های بدن شوند.

از جمله ارزش غذایی هلو؛ دارا بودن دو نژاد آنتی اکسیدان کاروتنوئید و اسید کافئیک است که می‌ توانند تاثیر مناسبی در پیشگیری از سرطان داشته باشند. همچنین مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان پلی فنول در این میوه وجود دارد که در نتایج برخی از مطالعات به خاصیت درمانی آن برای بیماری سرطان، اشاره شده است.

هلو در سبد

سلامت پوست با مصرف میوه هلو:

وجود ویتامین C در پوست می‌ تواند خاصیت ترمیم کنندگی داشته باشد. تحقیقات نشان داده که استفاده از عصاره این میوه می‌ تواند با حفظ رطوبت پوست، از چروک شدن آن و ایجاد آسیب‌های پوستی مثل اگزما پیشگیری نماید.

به علاوه، عصاره هلو می‌ تواند از خطرات اشعه فرابنفش خورشید بر پوست پیشگیری مناسبی نماید. به همین دلیل یکی از بهترین میوه‌ ها برای پیشگیر از پیری پوست است و می‌ تواند آسیب‌های پوستی را درمان کرده و از ایجاد چین و چروک بر روی آن جلوگیری نماید.

مشاهده لیست انواع نهال هلو در ایران

ارزش غذایی هلو برای کنترل عوارض حساسیت زیاد است:

بدن ما با ورود عوامل حساسیت زا یا آلرژن‌ ها، اقدام به مبارزه و خارج نمودن آن‌ها می‌کند. برای این کار، هیستامین تولید می‌شود و تولید این ماده واکنش‌هایی چون عطسه، خارش، سرفه یا آبریزش بینی در بدن به وجود می‌آیند که برای مبتلایان به آلرژی، ناخوشایند است.

هدف از مصرف داروهای ضد آلرژی، کاهش ترشح هیستامین است. هلو نیز دارای ترکیبات ضد هیستامین است و می‌ تواند بر کاهش عوارض و التهابات ناشی از آلرژی موثر باشد.

میوه ی هلو و فیبر بالای آن:

حداقل فیبری که بدن ما به صورت روزانه به آن نیاز دارد، ۲۲ گرم برای زنان و ۳۰ گرم برای مردان است؛ این فیبر باید از طریق مواد غذایی ما تامین شود. مصرف فیبر در پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها از جمله سرطان روده موثر است. همچنین مصرف فیبر می‌ تواند در کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی نیز موثر باشد. با نگاه به جدول ارزش غذایی هلو، می‌توانیم مشاهده کنیم که یک فنجان از این میوه دارای حدود ۵/۲ گرم فیبر است و می‌ تواند بخشی از فیبر مورد نیاز بدن ما را تامین نماید.

فیبر موجود در هلو می‌ تواند برای بهبود شرایط و عملکرد دستگاه گوارش مفید باشد. از آنجا که فیبرها در طول فرآیند هضم دچار تغییر نمی‌شوند، در روده بزرگ تخمیر شده و با تولید برخی اسیدهای چرب، ساختار طبیعی روده را حفظ کرده و از رشد میکروب‌های بیماری‌زا پیشگیری می‌کنند. این عمل می‌ تواند از سرطان دستگاه گوارش، اسهال، یبوست و سایر بیماری‌های روده جلوگیری کند.

دیگر ارزش غذایی هلو در بهبود عملکرد چشم ها:

دو آنتی اکسیدان موجود در این میوه مانند لوتئین و آنتی اکسیدان دوم به نام زیگزانتین، می‌توانند مانند سپر دفاعی از آسیب‌هایی که برخورد نور با شبکیه ایجاد می‌کند، پیشگیری کنند. با مرور زمان و افزایش سن، بیماری‌ هایی برای چشم ایجاد می‌شود که این آنتی اکسیدان‌ها می‌ تواند از ابتلا به این بیماری‌ها جلوگیری نماید. بدین ترتیب مصرف هلو می‌ تواند از تخریب ماکولا در چشم و کاهش بینایی در سنین بالا، پیشگیری کند.

مطالعه مقاله کاشت درخت هلو

سم زدایی با بهره گیری از ارزش غذایی هلو:

یکی از ویژگی‌ هایی که ارزش غذایی هلو، را چند برابر می‌ کند، خاصیت سم زدایی آن است. تحقیقات اثبات کرده است که ویتامین‌های گوناگون و سلنیوم در میوه هلو وجود دارد که می‌ تواند سموم بدن را دفع کند. در مطالعه‌ای مشاهده شده که مصرف هلو در افراد سیگاری در دفع نیکوتین، مؤثر بوده است.

هلو ماده غذایی مناسب برای بانوان باردار:

از آنجاکه ارزش غذایی هلو؛ بسیار بالاست، می‌ تواند بسیاری از نیازهای غذایی جنین و مادر را در دوران بارداری تامین کند. به علاوه، مادران در دوران بارداری دچار مشکلات گوارشی به خصوص یبوست می‌شوند. فیبر موجود در این میوه می‌ تواند به میزان زیادی این مشکل را برطرف نماید. یکی از نیازهای مادران باردار و جنین در این دوران، اسید فولیک است؛ هلو میزان مطلوبی اسید فولیک دارد و می‌ تواند از آسیب یا نقصان در جنین، پیشگیری کند.

جهت تمایل می توانید به مطالعه ی مقاله ی خواص میوه بپردازید.

تاثیر ارزش غذایی هلو در تناسب اندام:

قرار دادن هلو در برنامه غذایی، می‌ تواند اقدام مناسبی باشد؛ چون مواد مورد نیاز بدن ما را تامین کند و فیبر موجود در آن کمک می‌کند تا برای مدت بیشتری احساس سیری کنیم. این خاصیت و اثر آن در کنترل کلسترول خون، می‌ تواند آن را به میوه مناسبی برای تناسب اندام تبدیل نماید.

نتیجه گیری و جمع بندی در رابطه با جدول ارزش غذایی هلو:

برخی عناصر و مواد در بدن ما مورد نیاز هستند که می‌توانند به حفظ سلامت ما کمک کنند؛ اما این مواد صرفا باید با استفاده از مواد غذایی تامین ‌شوند. به همین دلیل شناخت مواد غذایی و خواص آن‌ها و استفاده مناسب از ترکیب مناسبی از مواد غذایی گوناگون در رژیم غذایی، می‌ تواند نیاز بدن به این مواد ضروری را تامین نماید.

ارزش غذایی هلو؛ نشان می‌دهد که این میوه باید حتما در برنامه غذایی ما قرار بگیرد و به میزان مناسبی مصرف شود. خوشبختانه این میوه در انواع گوناگون در کشور ما تولید می‌گردد و در زمان رسیدن میوه، به وفور یافت می‌شود. از آنجاکه این میوه صرفا در مدت کوتاهی از تابستان قابل دسترسی است، استفاده از آن به صورت‌های گوناگون مانند میوه خشک شده نیز می‌ تواند راه حل مناسبی باشد تا در همه فصول از خواص شگفت انگیز آن بهره‌مند شویم.

منابع مقاله هلو ارزش غذایی:

  1. https://www.stylecraze.com/articles/benefits-of-peaches
  2. https://www.healthline.com/nutrition/peach-fruit-benefits
برچسب ها:

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
8

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “جدول ارزش غذایی هلو: هر آنچه از هلو و ارزش غذایی آن باید بدانید”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *