خواص روغن گردو چیست؟ (12 خاصیت و فواید روغن گردو )

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.08.24

فواید روغن گردو چه می باشد:

گردو، یکی از سالم‌ ترین آجیل های جهان شناخته می‌ شوند. مغز گردو با شکلی شبیه به مغز انسان به‌ عنوان ماده‌ ای غنی از امگا 3 و آنتی‌ اکسیدان به شمار می‌رود. منشأ کشت نهال گردو، ایران بوده و ازاینجا به سرتاسر نقاط جهان صادرشده است. در چند دهه اخیر محققان تحقیقاتی در ارتباط با خواص این آجیل و خواص روغن گردوی به دست‌ آمده از آن انجام داده‌ اند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعاتی در مورد فواید روغن گردو، و مزیت‌های سلامتی آن را مرور کنیم.

خواص روغن گردو

12 مورد از بی‌نظیرترین خواص روغن گردو:

در گذشته مردم بر این باور بوده‌ اند که هر میوه و آجیل با توجه به شکل آن بیشتر به یکی از ارگان‌های بدن کمک می‌کند و برای آن بخش از بدن بیشتر خاصیت دارد. مثلاً لوبیا تشابه زیادی به کلیه‌ های انسان دارد، پس برای آن مفید است و گردو شبیه بافت مغز انسان است، پس می‌تواند به مغز کمک بیشتری کند.

امروزه این تفکرات با استفاده از تکنولوژی‌ های روز در حوزه علم تکامل‌یافته است. محققان دریافته‌اند که با استفاده از برخی ابزارها، می‌توانند از خاصیت‌های میوه‌ها و آجیل با روغن‌گیری نیز استفاده کنند. گردو یکی از موادی است که در صورت روغن‌گیری اکثر خواص بی‌نظیر این آجیل حفظ می‌شود که این مزیتی قابل‌توجه است. روغن‌گیری از گردو با استفاده از فشار بسیار آسان است و خواص روغن گردو، نیز با این روش حفظ می‌شود. در ادامه به معرفی خاصیت روغن گردو، پرداخته‌ایم.

پوستی سالم‌ تر با استفاده از خاصیت روغن گردو:

روغن گردو حاوی مواد مغذی و مورد نیاز پوست است. به‌ طور مثال هر 1 قاشقی که جهت غذاخوری مورد استفاده قرار میگیرد( 6  گرم روغن گردو)  بیش از 5 برابر مورد احتیاج بدن در روز امگای 3 دارد. امگا 3 موجود در فواید روغن گردو اسیدی به نام (آلفا لینولنیک) است که به ریکاوری سلول‌های پوستی بدن جهت کمک شایانی می‌کند. علاوه بر امگا 3 روغن گردو حاوی امگا 6 با نام لینولئیک اسید است که محافظ خارجی‌ترین لایه از پوست شما به‌حساب می‌آید.

در حالت کلی سلامت پوست وابسته به مصرف اسیدهای چرب در بدن است که روغن گردو این مواد را در خود دارد. برای بهره‌مندی از خواص روغن گردو، هم می‌توانید آن را به مواد خوراکی مثل سالاد اضافه کنید و هم می‌توانید در ترکیبات ماسک‌های خانگی برای پوست از این روغن استفاده نمایید.

روغن گردو

خواص گردو در بهبود زخم و کاهش التهابات پوستی:

از دیگر فواید روغن گردو؛ برای پوست می‌ تواند به‌ سرعت بخشیدن در بهبود زخم‌ها و کاهش التهابات پوستی ناشی از آفتاب‌سوختگی یا حساسیت اشاره کرد. روغن گردو سرشار از ویتامین E و K است. این دو ویتامین مسئولیت بهبود و بازسازی پوست را به عهده‌دارند. علاوه بر آن با کاهش التهابات پوستی خارش و سوزش پوست را نیز کم می‌کنند.

روغن گردو به کاهش فشارخون کمک می‌کند:

وجود مقادیر بالای پلی فنول در گردو و روغن آن به کاهش فشارخون کمک زیادی می‌کند. از خواص روغن گردو، می توان به تاثیر مثبت آن در کاهش فشارخون در به وجود اسید آلفالینولئیک داشاره کرد. این ماده به‌عنوان تقویت‌کننده عروق خونی به‌حساب می‌آید. تقویت قلب و عروق باعث کاسته شدن فشارخون شود.

با روغن گردو کلسترول خود را کاهش دهید:

روغن گردو ماده‌ ای مغذی که حاوی موادی از جمله توکوفرول‌ ها، اسیدهای فنولیک، ملاتونین یا فلاوونوئیدها است. روغن گردو چربی‌های غیراشباع متنوعی دارد که با مصرف آن می‌توان سطح کلسترول نا مناسب LDL را کاهش دهید. حتی این روغن به افزایش سطح کلسترول خوب HDL کمک قابل‌ توجهی می‌کند.

کاهش ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی:

از دیگر خواص روغن گردو، جلوگیری از انواع بیماری های قبلی عروقی می توان اشاره کرد. از آنجایی‌ که روغن گردو کلسترول و فشارخون را نرمال می‌کند، به‌سلامت هرچه بیشتر قلب و عروق کمک خواهد کرد. علاوه بر آن روغن گردو حاوی ویتامین‌های B6، K و E است. این ویتامین‌ها ماده مغذی برای قلب به‌حساب می‌آیند.

کنترل قند خون با مصرف روغن گردو:

طی تحقیقاتی که محققان بر افرادی که دیابت نوع دو دارند، اشخاص به مدت سه ماه روزانه یک قاشق مرباخوری روغن گردو را به وعده غذایی خود اضافه کرده‌اند. این افراد بعد از دوره آزمایش، قند خون ناشتا کمتری را به نسبت شرایط مشابه قبل از آزمایش تجربه کرده‌اند. محققان دلیل این موضوع را میزان بالای آنتی‌ اکسیدان موجود در روغن گردو بیان نموده‌اند. آنتی‌اکسیدان‌های روغن گردو از استرس اکسیداتیو در افراد مبتلا به دیابت جلوگیری می‌کند؛ پس کاهش قند خون نیز از خواص روغن گردو، به‌حساب می‌آید.

مطالعه مقاله خواص گردو

ممکن است به کاهش و کنترل سرطان کمک کند:

طبق نظر پزشکان برخی مواد موجود در روغن گردو می‌ تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند. علاوه بر آن خاصیت روغن گردو، تنها به پیشگیری از سرطان محدود نمی‌شود، بلکه می‌تواند روند پیشروی سرطان را نیز با کندی مواجه کند.

به‌ طور مثال آزمایش‌ هایی مایعی به نام اورولیتین‌ ها در روغن گردو وجود دارد که می‌تواند سلول‌ های بد خیم سرطانی پروستات را از بین ببرد. با این‌ حال در ارتباط با تأثیر روغن گردو بر کاهش سرطان هنوز به آزمایش‌های بیشتر برای دسترسی به اطلاعاتی جامع‌تر نیاز است.

خواص روغن گردو در مبارزه با چین‌ و چروک‌ ها:

روغن گردو بافتی نرم و بویی ملایم دارد. هیچ‌گونه ممنوعیتی برای استفاده از روغن گردو در ترکیبات ماسک‌های خانگی اعلام‌ نشده و به دلیل مواد مغذی بی‌نظیری که برای پوست دارد، می‌تواند به‌عنوان محرکی برای تولید سلول‌های جدید به‌حساب آید. علاوه بر آن روغن گردو توانایی انعطاف‌ پذیری پوست را بالا ببرد که همین عامل باعث کاهش چشم گیر چین‌وچروک در پوست می‌شود.

با عفونت‌های قارچی و پسوریازیس خداحافظی کنید:

عفونت‌ های پوستی و پسوریازیس دو بیماری مجزای پوستی هستند. روغن گردو، به‌عنوان محافظ و ترمیم‌کننده قدرتمند پوست می‌تواند عفونت‌های قارچی پوست را برطرف کند. علاوه بر آن روغن گردو می‌تواند پوست را چرب و مرطوب نگه دارد این عامل کمک می‌کند که خارش بخش‌هایی از پوست که به پسوریازیس مبتلا است کمتر شود و شاید با این کار زخم‌ها زودتر بهبود یابند.

پیری پوست خود را به تعویق بیندازید:

روغن گردو حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای مو و پوست می باشد، این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند از پوست در مقابل اشعه مضر آفتاب محافظت کنند. علاوه بر آن از اثرات رادیکال‌ های آزاد روی پوست نیز جلوگیری می‌کنند. این دو عامل به‌ صورت چشمگیری می‌تواند پیری پوست را به تعویق بیندازد. پس یکی دیگر از خواص روغن گردو، حفظ جوانی و شادابی پوست است.

سلامت استخوان‌های خود را تضمین کنید:

روغن گردو سرشار از ویتامین K است؛ این ویتامین نقش مؤثری در استحکام استخوان‌ها دارد. با مصرف روغن گردو می‌توانید از فواید بی‌نظیر آن دست بیابید. برای بهره‌ مندی از خاصیت روغن گردو، کافی است  بخشی از آن را به سس سالاد خود اضافه نمایید . به خاطر داشته باشید این روغن توان حرارتی بالایی ندارد و درصورتی‌که در معرض حرارت قرار گیرد، بخشی از مواد مغذی خود را از دست می‌دهد؛ پس بهتر است روغن گردو را حرارت ندهید.

کاهش ریزش مو با استفاده از روغن گردو:

روغن گردو حاوی ویتامین B6 است؛ این ویتامین را به‌ عنوان ویتامین تقویت‌کننده ریشه مو می‌شناسند. علاوه بر آن روغن گردو مقادیر زیادی پتاسیم دارد که طبق نظر پزشکان، پتاسیم ریشه‌های مو را تقویت کرده و به‌عنوان محرکی برای رشد بیشتر مو شناخته می‌شود. برای بهره‌ مندی از خواص روغن گردو، می‌ توانید آن را به‌ صورت موضعی روی موها و کف سر ماساژ دهید و بعد از 15 الی 30 دقیقه موها را با شامپو ملایم بشویید.

جمع ‌بندی و نتیجه گیری خواص روغن گردو:

این روزها روش‌های مختلفی برای بهره‌ مندی از انواع دانه‌ های روغنی و آجیل‌ ها به جهان معرفی‌ شده است. یکی از آجیل‌هایی که خواص بی شماری برای بدن دارد، گردو است. در مقاله بالا به معرفی خواص روغن گردو، اشاره کردیم. درصورتی‌که فواید بیشتری از این روغن را می‌شناسید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منابع محتوای فواید روغن گردو:

  1. https://www.healthline.com/nutrition/walnut-oil
  2. https://www.webmd.com/diet/walnut-oil-health-benefits
  3. https://goldnahal.ir
  4. https://olivadivita.com/10-amazing-benefits-of-walnut-oil-for-skin-hair-and-health/
برچسب ها:

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
120

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1401.10.18 سوری

    پیشنهاد می کنم روغن گردوی خوراکی اصلی تویسرکان را از گردوکان بخرید