خواص گردو بر کبد | (برسی مزایا و مضرات گردو برای کبد چرب)

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.10.22

آیا گردو برای کبد چرب مضر است؟

ممکن است با خود بیندیشیم که هر پدیده‌ای در این عالم، هم دارای سود و فایده است و هم ضرر و زیان! احتمالا این استدال درست است، در همین راستا گردو نیز با وجود اندازه کوچک، می تواند پر از خواص و فایده باشد. اما از آن طرف در برخی مواقع و شرایط می تواند ضرر داشته و یا حداقل سودمند نباشد که هدف از ایجاد این مطلب برسی تاثیر خواص و مضرات گردو برای کبد چرب می باشد.

ممکن است تصور کنیم، گردو چرب است، پس ممکن است برای کسانی که چربی یا فشار خون دارند و یا حتی برای کبد مناسب نباشد. به هر حال تصمیم داریم در این نوشتار به موضوع گردو و کبد بپردازیم و ببینیم آیا گردو برای کبد چرب ضرر دارد ؟ اگر اینطور است، خواص گردو برای کبد چیست؟ مضرات گردو برای کبد چرب، چه می باشد؟ پس با ما همراه باشید.

خواص گردو برای کبد

کبد، کارخانه‌ ای پیچیده و پیشرفته در بدن:

خاصیت و سودمندی مغز گردو برای بدن انسان بر هیچ کسی پوشیده نیست و مطالب بسیار زیادی در این باره شنیده و خوانده‌ایم. اما با همه تحقیقات و مطالعات صورت گرفته، هنوز به درستی راجع به این مغز پرخاصیت، اطلاعاتی کشف نشده است و همچنان جای تحقیق و بررسی وجود دارد.

کبد، یکی از اعضاء اساسی و بیوشیمیایی در بدن است که سموم را از بدن دفع کرده و صفرا تولید می‌کند. صفرا پروتئینی است که با تجزیه چربی ‌ها در بدن، آن‌ها را به اسید چرب تبدیل می‌نماید تا هضم شده و قابل مصرف برای سوخت و ساز بدن بشوند. کبد در حالی که در جذب مواد مغذی،‌ از غذایی که می‌خوریم نقش دارد، در عین حال مانند یک فیلتر عمل کرده و مواد مضر را از بدن دفع می‌نماید.

گردو برای کبد چرب

حال اگر کبد با مشکل مواجه شود، عملکرد آن مختل شده و مواد زائد از بدن به درستی دفع نشده و کار این فیلتر قوی، قدرتمند و طبیعی در بدن با مشکل روبرو می‌شود. این عضو حساس، صدها عملکرد خطیر و حیاتی دارد که از این میان، کنترل سطح قند خون و جلوگیری از لخته شدن خون و دفع سموم از مهم‌ترین آن‌ها است.

جریان خون بدن با گذر از کبد، تصفیه و پاکسازی می‌شود و همچنین با تولید صفرا توسط این عضو، هم چربی ‌ها هضم می ‌شوند و هم صفرا در از بین بردن مواد زائد بدن نقش دارد. این عضو حیاتی از 4 لوب تشکیل شده است که هر لوب دارای 8 بخش است و این بخش‌ها، خود دارای هزاران لوب کوچک هستند.

شاید نیاز داشته باشی با خرید نهال گردو حال خودت رو خوب کنی! فقط کافیه به منوی سایت سر بزنی!

آیا مصرف گردو برای کبد چرب ضرر دارد؟

برای اینکه بدانیم مصرف گردو برای کبد چرب، مفید یا مضر است و مضرات گردو برای کبد چرب، چیست، ابتدا باید بدانیم کبد چرب چیست. به شکل خلاصه باید گفت؛ وجود مقدار اندکی چربی در کبد طبیعی است، اما اگر میزان چربی در کبد افزایش یافته و تجمع بیش از حد واکوئل‌های چربی در کبد ایجاد شود، کبد دچار التهاب می ‌گردد که به آن کبد چرب می‌گویند.

احتمالاً تصور می‌کنید که گردو به عنوان یک ماده غذایی چرب، برای کبد چرب مضر بوده و مصرف آن مسئله ‌ساز خواهد شد. اگر این طور فکر می ‌کنید باید بگوییم که این تصور غلط است. مصرف گردو نه تنها برای کبد چرب ضرر ندارد، بلکه خواص گردو برای کبد بسیار زیاد است.

مغز گردو با داشتن آنتی‌اکسیدان‌های فراوان و مقادیر زیادی چربی ‌های مفید و امگا 3 به همراه پلی‌ فنول ‌ها با بسیاری از التهاب‌ های موجود در بدن، از جمله التهاب و تجمع چربی در کبد مبارزه می‌کند.

وجود پلی‌ فنول‌ هایی مانند فنولیک اسیدها در گردو و همچنین ویتامین E به عنوان یک آنتی ‌اکسیدان قدرتمند وظیفه رفع التهاب در کبد را به خوبی به عهده می ‌گیرند؛ پس مضرات گردو برای کبد چرب، کاملا قابل چشم پوشی خواهد بود.

عملکرد کبد و مروری بر خلاصه ی بر فعالیت پیچیده کبد:

کبد به عنوان یک عضو شاخص، وظایف و کارکردهایی داشته و تولیداتی نیز دارد. از جمله:

تولید آلبومین؛ آلبومین پروتئینی است که از نشت مایعات از جریان خون به بافت‌ها جلوگیری می‌نماید. علاوه بر این در جابجایی هورمون ‌ها، آنزیم ‌ها و ویتامین‌ها در بدن شرکت دارد. تولید صفرا؛ صفرا ماده‌ ای است که در جذب و هضم چربی‌ ها در روده کوچک دخالت دارد. کبد، صفرا را تولید کرده و به کیسه صفرا می‌فرستد تا کار هضم چربی‌ها در آنجا صورت گیرد.

تصفیه خون؛ در فرآیند هضم و جذب غذا، تمام خونی که در دستگاه گوارش در جریان است از کبد عبور می‌کند تا سموم و مواد مضر در آن را پاکسازی و سم‌زدایی نماید.

تنظیم لخته شدن خون؛ کار جذب و تجزیه ویتامین ‌های محلول در چربی، با استفاده از صفرای تولید شده در کبد انجام می‌شود و سپس این ویتامین‌ها به کبد منتقل می‌شوند. این ویتامین ‌ها در کبد ذخیره شده و در مواقع لزوم به شکل قابل استفاده برای بدن تبدیل می‌گردند. اغلب خواص گردو برای کبد در این مرحله تجذیه و تحلیل می گردند.

تنظیم اسیدهای آمینه؛ تولید پروتئین ‌ها در بدن با استفاده از آمینو اسیدها انجام می‌شود و کبد به عنوان عضوی فوق ‌العاده مهم و تأثیرگذار، میزان و سطح آمینو اسیدها را در خون متعادل نگه‌ داشته و تنظیم می‌کند.

مبارزه با عفونت‌ها؛ کبد به عنوان یک محافظ قوی و قدرتمند، بسیاری از میکروب‌ها که باعث ایجاد عفونت در بدن می‌شوند را از بین می‌برد. فاگوسیت ‌ها به عنوان سلول‌ های ایمنی در کبد، کار زدودن و نابود کردن عوامل عفونی و مشکل ‌ساز را در خون به عهده دارند.

انبار ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن؛ کبد، کار ذخیره و نگهداری ویتامین هایی مانند E، D، A، Kو ویتامین B12 و همچنین ذخیره مس و آهن را در بدن انجام می‌دهد. پردازشگر قند خون؛ کبد، روند خروج قند اضافی از جریان خون و تبدیل و ذخیره آن به شکل گلیکوژن و همچنین تغییر دوباره آن به قند و پروسه ورود دوباره آن را در صورت نیاز به جریان خون، تنظیم و مدیریت می‌کند.

جهت تمایل می توانید به مطالعه ی مقاله ی خواص میوه بپردازید.

دیگر مواد غذایی مفید برای کبد:

اگر بخواهیم مواد غذایی مفید برای کبد را برشمریم، می‌توانیم به شش مورد از تأثیرگذارترین آن‌ها اشاره کنیم:

  1. آووکادو: در تحقیقی مشخص شد، افرادی که به طور مرتب از آووکادو استفاده می‌کنند، چربی مفید بیشتری در خون داشته و وزن متعادل‌ تری دارند و چاقی ناحیه شکم در آن‌ها کمتر است. فیبر بالا، چربی مفید و آب موجود در آووکادو از فواید آن است.
  2. قهوه: قهوه یکی از مواد غذایی است که اگر به صورت متعادل و بدون افزودن شکر استفاده شود، باعث جلوگیری از بروز بیماری ‌هایی مانند سیروز، فیبروز و سرطان کبد شده و یا روند بیماری را کند می‌نماید.
  3. ماهی چرب یا مکمل روغن ماهی: مصرف ماهی‌های چرب مانند سالمون، می ‌تواند از التهاب کبد و تجمع چربی در آن پیشگیری نماید.
  4. روغن زیتون: زیتون همانند آووکادو تأثیر مثبت و خوبی بر کبد داشته و باعث کاهش میزان آنزیم‌ها که عامل بیماری کبدی هستند، می‌شود.
  5. کربوهیدرات‌های پیچیده: این نوع کربوهیدرات به دلیل دیر هضم شدن، از نوسان انسولین در خون جلوگیری می‌کنند. ضمن اینکه غنی از فیبر، روی و ویتامین‌های گروه B هستند، می‌توانند در روند سلامتی کبد و عملیات حیاتی آن نقش داشته باشند. چاودار، ذرت، بلغور و غلات کامل و سبوس دار منبع کربوهیدرات پیچیده هستند.
  6. گردو: از بین انواع آجیل، گردو یکی از سودمندترین مواد غذایی برای کبد است. وجود آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب مختلف از جمله اسیدهای چرب امگا 3، امگا 6 و آنتی‌اکسیدان‌های پلی ‌فنول، گردو را به یکی از بهترین مواد غذایی برای کبد تبدیل کرده است؛ پس مضرات گردو برای کبد چرب، به حداقل می‌رسد.

جمع بندی مقاله خواص و مضرات گردو برای کبد چرب:

در این مقاله از مواد غذایی تأثیرگذار بر کبد و کبد چرب سخن گفتیم و به نقش این عضو در بدن پرداختیم. از تأثیر مثبت گردو بر کبد چرب صحبت کردیم. از آنجایی که کبد در کنار سایر نقش ‌ها، نقش پاکسازی بدن را به عهده دارد، عجیب نیست که نیاز به یک ماده قوی برای از بین بردن میکروب‌ها، عفونت‌ها و التهابات داشته باشد و گردو به خوبی این نقش را ایفاء می‌نماید.

بنابراین اگر به اندازه متعادل از گردو استفاده کنیم، می‌توانیم بگوییم که مضرات گردو برای کبد چرب، تقریباً صفر بوده و گردو با کاهش التهاب در کبد و کاهش مقاومت به انسولین در بدن به عنوان یک ماده آنتی ‌اکسیدانی بسیار قوی یک عامل ضد استرس اکسیداتیو در بدن عمل می‌کند. همه این موارد نه تنها مضرات گردو به حساب نمی‌آید، بلکه فواید گردو برای کبد است.

منابع:

  • https://www.healthline.com/health/hepatitis-c/liver-friendly-foods-to-eat#walnuts
  • https://columbiasurgery.org/liver/liver-and-its-functions
  • https://www.asriran.com/fa/news
  • https://www.darukade.com/mag/articles/nutrition-1/identify-14-useful-and-harmful-nutrients-for-the-liver-570
برچسب ها:

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
171

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “خواص گردو بر کبد | (برسی مزایا و مضرات گردو برای کبد چرب)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *