آیا درخت گردو جن دارد ؟! (از شایعه تا واقعیت خوابیدن زیر درخت گردو)

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.10.08

آیا درخت گردو جن دارد؟!

بحث جن‌ در درختان مخصوصا درخت گردو از نوع مسائل جهانی است و محدود به کشورمان نمی‌شود. عده ی زیادی از مردم به این مطلب فکر می‌کنند که درخت گردو اصلا رابطه‌ای با جن ندارد. در حالی که افراد بومی معتقد هستند که جن اطراف درخت گردو می تواند بر سلامت انسان، تاثیرات منفی بگذارد.

حتی برخی از افراد بر این باور هستند که درخت گردو که هر از چند گاهی  رویش مختصری دارد، به جهت وجود همین جن است. اگر می خواهید بدانید که آیا درخت گردو جن دارد، یا این موضوع افسانه است، تا پایان این مقاله همراهی کنید.

جن

جن

در گذشته چون افرادی بعد از استراحت در زیر درخت گردو، احساس سردرد زیادی دارند و ممکن است به پاسخ مثبت در برابر سوال آیا درخت گردو جن دارد، برسند.

برای این خاطر است که همواره خیال می‌کنند به علت وجود جن در این درخت، جن زده شده‌اند. آیا شما هم باور می ‌کنید که احساس خستگی زیاد پس از استراحت در زیر درخت گردو به دلیل وجود جن است؟ پاسخ این سوال را با دلایل علمی در ادامه اثبات خواهیم کرد.

چرا نباید زیر درخت گردو خوابید؟

خوابیدن زیر درخت گردو موجب به وجود آمدن مسمومیت در فرد می‌شود؛ به همین خاطر، اکثر افراد بعد از استراحت در زیر این درخت، احساس منفی از استراحت خود دارند. حتی در بعضی مواقع، گزارش شده که فرد عقل و هوش خود را از دست می‌دهد. این یک واقعیت است که اگر در زیر درخت گردو بخوابید، امکان دارد عقل و هوش خود را از دست بدهید!

اما این موضوع به این معنی نیست که جن در درخت گردو، وجود دارد. یعنی درخت گردو، فرد را می‌گیرد و عقل او را مختل خواهد کرد. پس تا جایی که امکان دارد، زیر درخت گردو و یا کنار آن نخوابید.

شما همچنین می توانید لیست انواع نهال گردو پربار ایرانی و خارجی را مشاهده نمایید فقط کافیست به روی عبارت (لیست انواع نهال گردو) کلیک نمایید.

چه چیزی باعث مسمومیت پس از خوابیدن در زیر درخت گردو می‌شود؟

همان گونه که گفتیم، مسمومیت افراد زیر درخت گردو به دلیل وجود جن نیست. با این وجود، همچنان سوال مهمی وجود دارد. اگر جن در درخت گردو، حقیقت ندارد،  پس چه چیزی باعث می گردد که پس از خوابیدن در زیر این درخت، احساس منفی داشته باشیم و با عوارض منفی آن روبرو شویم؟

پاسخ این سوال، «ژوگلاندین» است. این ماده از نوع شیمیایی است که باعث گیاه‌کُشی می ‌شود. البته تجربه ثابت کرده که اثر این ماده شیمیایی به قدری است که می‌تواند بر روی اعصاب و روحیه انسان هم تاثیرگذار باشد.

ژوگلاندین از تمامی بخش‌های درخت گردو (به غیر از ریشه آن) تراوش می‌شود. در حقیقت، حجم زیاد تراوش آن موجب می‌شود تا انسان‌ها حالتی شبیه به مسمومیت، سرگیجه و مشکلات تنفسی داشته باشند. لازم است بدانید که هر چقدر درخت گردو تنومند تر باشد، میزان تراوش شده ژوگلاندین از برگ‌ها و تنه‎ی آن بیشتر است. به زبان طنز باید گفت این ماده، همان جن در درخت گردو، است!

از جنبه‎ی دیگری هم به علت ظاهر شدن علائم مسمومیت پس از استراحت در زیر درخت گردو می‌توان اشاره کرد. درخت گردو همانند هر گیاه و هر درخت دیگری، مقدار زیادی کربن دی اکسید از خود منتشر می‌کند؛ این مقدار از دی اکسید کربن هم باعث تشدید نشانه‎های مسمومیت در فرد می‌شود.

با وجود فرایند دگرستیزی آیا درخت گردو جن دارد؟

بحث دگرستیزی درخت گردو با تراوش ژوگلاندین بی‌ ارتباط نیست. یعنی به دلیل ویژگی دگرستیزی گردو است که این ماده شیمیایی در جوانه، پوسته مغز و ریشه‌های آن ذخیره می گردد. در مواقعی که گیاه احساس کند که موجود دیگری از منابع دسترسی او استفاده می‌کند، این ماده شیمیایی تراوش پیدا می‌کند.

دگرستیزی یا Allelopathy یکی از ویژگی های صریح درخت گردو می باشد. این ویژگی درخت که با خرافات آمیخته شده و جن در درخت گردو، نام گرفته است، باعث می‌شود که رشد و بقا سایر موجودات اطراف درخت تهدید شود. دلیل این امر هم کاهش دسترسی سایر موجودات زنده به مواد غذایی است که در پی آن، سهم منابع غذایی درخت بیشتر می‌شود.

البته هنوز مشخص نیست که دگرستیزی درخت گردو از نوع مستقیم و یا غیر مستقیم است. درخت هایی که ویژگی دگرستیزی دارند، بسیار گوناگون هستند.. چون هر کدام از یک روش خاص برای محدود کردن دسترسی سایر گیاهان به مواد معدنی استفاده می‎کنند.

این مواد شیمیایی بیشتر درون برگ های گیاه تجمع می یابد. به طوری که بعد از افتادن برگ گیاه بر روی زمین و بعد از گذشت زمان تجزیه آن، هنوز هم فرآیند دگرستیزی گیاه تاثیرگذار است. ناگفته نماند که در دیگر بخش‌های گیاه مانند  ریشه تا برگ گیاه هم این مواد شیمیایی قرار دارند. لازم است بدانید که مقدار این مواد شیمیایی در فصل پاییز در مقایسه با سایر فصل‌ها در گیاهان بیشتر می باشد.

افسانه‌ ها درباره  جن در درخت گردو:

افسانه ‌های بیشماری درباره وجود جن در این درخت و حتی خود گردو گفته شده است. این افسانه‎ها در فرهنگ انگلیسی بیشتر رواج دارند. در ادامه، تعدادی از این افسانه‌ها را در خصوص جن در درخت گردو، خواهیم خواند.

گردو را نباید در تابستان مصرف کنید:

مصرف گردوی خام در فصل تابستان را پیشنهاد نمی کنیم. زیرا بسیاری از مردم بر این عقیده هستند که مصرف گردو به تنهایی، سیرکننده است. برای اینکه وعده غذایی خودتان را سالم‎تر کنید، بهتر است گردو را به همراه ماده غذایی فصل خود مصرف کنید.

گردوی خیس خورده بهتر از گردوی خام است:

اگر چه که از لحاظ علمی اثبات نشده که استفاده از  گردوی خیس خورده بهتر از گردوی خام است؛ اما طیف زیادی از مردم بر این باور هستند. حال اگر که قصد دارید تا گردوی خیس شده را مصرف کنید، باید آب آن را هم مصرف نمایید. اگر گردو را به صورت خام هم مصرف کنید، هیچ نوع تغییری در میزان مواد مغذی دریافتی از آن در بدن شما ایجاد نخواهد شد. بنابراین این عقیده هم مانند جن در درخت گردو، واقعی نیست.

گردو چاق کننده است:

تنها چیزی که در استفاده از گردو بیان شده، این می باشد که روند دستیابی شما را به وزن ایده‌آل‌تان بهبود پیدا می‌کند. خوب است بدانید که مصرف گردو باعث کنترل اشتهای شما خواهد شد؛ پس نه زیاده روی خواهید داشت و نه کم‌خوری!

گردو خیلی زود فاسد می شود:

جدا از سوال همیشگی مردم که آیا درخت گردو جن دارد؟ به سرعت فاسد شدن در آن نزدیک می شویم. این موضوع موجب گردید تا خیلی از افراد، مقدار کمتری گردو خریداری کنند. چون آن‌ها معتقد هستند که خرید مقدار زیادی گردو باعث می‌شود تا آن‌ها در محیط صدمات جدی ببینند. مناسب ترین راه برای محافظت از گردوها بعد از خریداری آن‌ها، قرار دادن در محیطی سرد است. محیطی مانند یخچال، بهترین و مناسب ترین مکان برای حفاظت از گردو است.

مصرف گردو می تواند منجر به افزایش سطح کلسترول شود:

این مسئله نه تنها یک باور غلط است، بلکه یک موضوع علمی اشتباه هم هست. پس این مسئله را هم مانند جن در درخت گردو، فراموش کنید. کاهش کلسترول مضر LDL و افزایش سطح کلسترول مفید HDL از جمله اثراتی می باشد که مصرف گردو در بدن ما بر جای می‌گذارد.

وجود امگا 3 در این ماده غذایی باعث می‌شود که میزان کلسترول بالا هم به مرور زمان کاهش پیدا کند. کاهش فشار خون و تنظیم سطح گلوکز خون هم از جمله تاثیرات مثبت مصرف گردو به طور روزمره است.

مصرف گردو کیفیت رژیم غذایی را به صورت روزانه بهبود نمی‌بخشد:

این افسانه هم مانند قضیه جن در درخت گردو، واقعیت ندارد که گردو باعث بهبود رژیم غذایی نمی‌شود. به صوتی که برخی از مطالعات مجله انگلیسی به نتیجه های مهمی دست پیدا کرده‌اند؛ مصرف روزانه گردو ، میانگین دریافت انرژی روزانه را ارتقا می بخشد.

مصرف 1 تا 2 عدد گردو برای روز کافی است:

حال که افسانه ‌های جن در درخت گردو، افزایش کلسترول و… را رد کردیم، لازم است بدانید که حداقل میزان استفاده گردو برای یک روز، 7 عدد گردوی سالم است. در واقع، مصرف 6 عدد گردوی سالم که دارای 27 گرم وزن است، برای استفاده در طول روز پیشنهاد می‌کنیم. این خود شما هستید که تعیین می کنید گردو را در چه زمانی از روز مصرف کنید.

گردو، راز خوشبختی زوج‌ ها است:

از سال ‌های دور داستان ‌سرایی درباره جن در درخت گردو، و موارد این‌ چنینی وجود داشته است. بنابراین، با مسئله ‌ی جدیدی روبرو نیستید. برای مثال، در زمان یونان و روم باستان، مردم معتقد بودند که اگر زن و مردی که باهم ازدواج کرده اند، برگ درخت گردو را در زیر پای خود قرار بدهند، خوشبخت می‌شوند. علاوه براین، آن‌ها معتقد بودند که قدم گذاشتن بر روی برگ‌ های درخت گردو باعث می‌شود که طلسمی نتواند زندگی آن‌ها را تسخیر کند.

درخت گردو مغرور است:

مغرور بودن درخت گردو هم یک افسانه است که نباید آن را مانند مسئله جن در درخت، باور کرد. چون افرادی که به این افسانه معتقد هستند، می گویند که 1 نفر ماهر برای جمع کردن محصول باید به بالای درخت برود؛ بنابراین، هر کسی نمی‌تواند در این امر موفق شود.

شما چه حکایت و باورهای غلطی درباره گردو و درخت گردو شنیده‌اید؟ آیا افسانه جن در درخت گردو، را شنیده بودید؟ برای ما بنویسید.

منابع:

  1. https://www.gardeningknowhow.com/garden-how-to/info/allelopathic-plants.htm
  2. https://californiawalnuts.in/busting-6-common-myths-about-walnuts/

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
48

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1402.08.26 جواداحمدی

    بیشترین تلفات منطقه ما افتادن از بالای درخت زمان گردو جمع کردن است که باعث شکستگی، قطع نخاع وحتی فوت می‌شود، وعلت اصلی آن احتمال همون گاز که زمان تکاندن شاخه درختان گردو منتشر میشودکه باعث سرگیجه شده ودرنتیجه بهم خوردن تعادل را به همراه دارد.

    • 1402.08.29 admin-ariyanahal

      درود بر شما
      بله کاملا درست می فرمایید.

  • 1401.11.10 میکاییل

    سلام، نه درخت گردو جن نداره فقط نوعی گاز داره که هنوز به کشف واقعی این گاز کسی نرسیده وضمنا اجنه ها معمولا جاهای متروک و بدون سرسبزی رو انتخاب میکنن نه یه جایی مثل درخت که هم برگ دهرد وهم چوب وبیشتر اجنه مخصوصا کافر هاش از چوب تازه وتر وبعضی چوب ها مثل چوب خیزران خیلی میترسن، من خودم بااجنه کافر برخوردم وبهم حمله شد ولی به خواست خداوند نتونستن بهم آسیب برسونن ، بله ترس داره ولی وسط های درگیری فهمیدم که هرچقدر بترسم اونا بیشتر به سمت م میان و وقتی داد میزدم روشون ومثل خودشون سنگ وچوب وحتی آهن به سمتشون پرتاب کردم حمله اونا خیلی کم شد وبرعکس اونا ترسیدن و آخر سر هم یکیش که اصلا من ندیدمش کنارم رد شد وخرناس کشید که من بترسم ولی من چون ذاتا آدم نترسی هستم وفقط از خدا خیلی میترسم که مبادا خدا ازم ناراحت بشه وقتی اون موجود که پایان درگیری من واونا بود کنارم رد شد روش داد زدم گفتم جرات داری خودتو نشون بده وموقعی گفتم وداد زدم گم شو دریک لحظه و گفتم من خدارو دارم لعنتی ، خداشاهده چنان جیغ ودادی کشید ورفت که فکر کردم گوشام کر شد وبعدش آیت الکرسی وچهارقل رو خوندم آروم آروم آروم شدم وموقعی که مجدد اومدم بیرون از اتاق دریک کارگاه هیچی دیگه ندیدم وبیشتر این تصاویر وفیلم ها از نظر من که واقعا این موجودات رو دیدم بیشترشون دروغ وصحنه سازی وسرگرمی ، ودر پایان بگم خیلی باید مرد باشی که با این موجودات در بیفته آدم و تنها پیشنهادم قبل از رفتن به هرجای ترسناکی حتما خدارو یاد کنید وآیت الکرسی وچهار قل رو هم بخونید وبرید ووسط کوهستان بخوابید محفوظ خواهید ماند. خدانگهدارشما عزیزان

    • 1402.06.04 سمر

      اومدی مارو بترسونیو بری
      اینا وجودنداره . چرا ما تا الان ندیدیم چرا شوهر من ک از شب تا صبح تو باغ کارمیکنه ده ساله چیزی ندیده

      • 1402.07.22 admin-ariyanahal

        با سلام
        با توجه به اسم مقاله مطالبی تهیه شده است. سپاسگزاریم

  • 1401.08.29 j.d.s

    بجای این همه بحث یبار ختم کلام بگو آیا زیر درخت گردو جن هست یا نه تموم شده بره دیگه

    • 1401.09.15 ariyanahal.ir

      درود بر شما. به طور مفصل به این مورد پرداخته شده است. با احترام

    • 1402.06.04 سمر

      ن بابا ی گازی ازش خارج میش باعث خفگیه.جن کجا بود خرافاتی نباشید