هلو برای دیابت: ایا هلو قند خون را بالا میبرد؟ (برسی فواید و مضرات)

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.08.27

مقدمه ای بر تاثیر هلو بر دیابت:

میوه‌ها، خوراکی‌های دوست داشتنی هستند که می‌توانند همه سلیقه‌ های غذایی را راضی نگه دارند. اما بخش قابل توجهی از میوه‌ ها از قند تشکیل شده و به همین دلیل یکی از سوالات و نگرانی‌های همیشگی بیماران مبتلا به دیابت این است که آیا مصرف میوه برای آن‌ها خطرناک است؟ در این مقاله علاوه بر پاسخ به این مسئله، در مورد مزایا و معایب هلو برای دیابت، نیز سخن خواهیم گفت.

آیا مصرف میوه هلو برای دیابت، خطرناک است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، همه‌ی میوه‌ها برای مبتلایان به دیابت مناسب نیستند. اما این اشخاص هم می‌توانند از مصرف انواع میوه‌ها لذت ببرند. به همین دلیل لازم است میوه‌ها را به خوبی بشناسید و از هم تفکیک کنید.

یکی از روش‌هایی که با استفاده از آن می‌ توانید به مجاز بودن مصرف میوه‌ای پی ببرید، استفاده از جدول شاخص گلیسمی (GI) می باشد. این معیار، انواع مواد غذایی را در یک مقیاس ۱ تا ۱۰۰ دسته بندی می‌کند. عملکرد شاخص گلیسمی بر این اساس است که بدن، قند موجود در این ماده غذایی را با چه سرعتی جذب می‌کند؛ هر اندازه GI بالاتر باشد، سرعت جذب قند در بدن بیشتر خواهد بود.

هلو و دیابت

اشخاصی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، توصیه می شود به هیچ وجه نباید از مصرف میوه‌ها خودداری کنند؛ چون این مواد غذایی سرشار از ویتامین‌ها و فیبر است، باید جزئی از رژیم روزانه ی هر فرد قرار بگیرد. حتی مطالعاتی بر روی این بیماری نشان داده که مصرف برخی میوه‌ها می‌تواند برای پیشگیری از ابتلا به دیابت مفید باشد. اما مبتلایان به این بیماری باید در انتخاب میوه‌ها دقت کنند و به طور کل، اجزای رژیم غذایی خود را با وسواس و توجه، تعیین نمایند.

آیا هلو قند خون را بالا می‌برد؟

یکی از میوه‌ های دوست داشتنی که بسیاری از اشخاص به آن علاقه دارند، هلو است. این میوه عطر مطبوعی دارد و در انواع گوناگون در بازار به چشم می‌خورد. هلو دارای ارزش غذایی غنی بوده و استفاده از آن برای ما ضروری است. هلو مملو از ویتامین C، A و E است و خوراکی بسیار مفیدی برای شادابی پوست و سلامت قلب به حساب می آید، اما بهتر است بدانید که مانند همه‌ میوه‌ها، هلو قند دارد. هلو برای دیابت، هم دارای فروکتوز است و مصرف آن می‌تواند سطح قند خون را تغییر دهد.

اهمیت وجود کربوهیدرات در رژیم غذایی چیست:

بهره مندی از 45 تا 60 گرم کربوهیدرات در وعده های غذایی روزانه و 15 تا 30 گرم در میان وعده هایی که ما بین آن‌ها استفاده می‌ کنید، مقدار استانداردی می باشد. اشخاص دیابتی با استفاده از این برنامه میتوانند ترکیب غذایی خود را برنامه ریزی کنند و از مصرف همه مواد غذایی لذت ببرند. چون مشکل اصلی اشخاص مبتلا به دیابت این است که ترشح انسولین در بدنشان به حدی نیست که بتواند کربوهیدرات غذاها را به انرژی تبدیل کند.

میزان کربوهیدرات موجود در یک هلوی متوسط حدود 15 گرم است. با توجه به میزان توصیه شده، این مقدار هلو به راحتی در وعده‌ها یا میان وعده‌های ما جای خواهد گرفت؛ بنابراین به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

میوه ی هلو

ارتباط فیبر هلو برای دیابت چیست؟

یکی از مهمترین و موثرین‌ ترین ویژگی‌ های این میوه که می‌ تواند خطر هلو برای دیابت، را کاهش دهد، وجود میزان قابل توجهی فیبر در این میوه است. فیبر در دو نوع محلول و نامحلول در انواع غلات، سبزیجات و میوه‌ها یافت می‌شوند به صورت نوعی کند کننده‌ی روند هضم و جذب غذا و نجات بخش بدن عمل می‌کند. وجود فیبر در غذایی که مصرف می‌کنیم باعث می‌شود که غذا کندتر هضم شده و سرعت جذب قند آن کاهش یابد. به همین دلیل به بدن فرصت ترشح انسولین داده و مانع از بالا رفتن ناگهانی قند خون شده و از افزایش وزن و چاقی نیز پیشگیری می‌کند.

هلو دارای فیبر قابل توجه ای می باشد . یک هلوی متوسط در حدود 2 تا 3 گرم فیبر دارد و همین ویژگی منجر شده که هلو برای دیابت، مضر نباشد و بیماران مبتلا به قند خون بالا بتوانند به صورت کنترل شده، از مزایای این میوه بهره‌مند شوند.

همچنین جهت آشنایی با نهال هلو و اطلاعات خرید آن می توانید به روی عبارت خرید نهال هلو کلیک کنید.

میوه یا آب میوه ی هلو کدام گزینه بهتری می باشند؟!

در حالی که مصرف هلو برای ما مفید است، مصرف آب هلو برای دیابت، هرنوع آب میوه دیگر برای بیماران مبتلا به دیابت می تواند مضر واقع شود. آب میوه، بیشتر ویتامین‌های میوه را با خود حمل می‌کند اما مهمترین بخشی که از دست داده، فیبر است.

تصور کنید در یک ظرف، آب 10 عدد هلوی متوسط قرار گرفته و در ظرفی دیگر، میوه‌ی 10 هلو وجود دارد. درصورتی که آب میوه را مصرف کنید، پس از مصرف این حجم از آب میوه، احساس سیری نخواهید کرد. پس از آن به دلیل جذب سریع مایعات در بدن، قند خون به سرعت بالا می‌رود. به علاوه، ورود قند به بدن، ترشح هورمون انسولین را بیشتر کرده و این هورمون می‌تواند احساس سیری را کاهش دهد.

در برابر آن، مصرف این تعداد میوه هلو کاملا متفاوت است. شما ممکن است پس از میل نمودن 3 یا 4 هلو احساس سیری کرده و قادر به ادامه دادن نباشید. در بدنتان نیز به علت ورود فیبر در گوشت میوه، سرعت جذب کند شده و قند هلو کم‌کم جذب می‌شود. به همین دلیل فشار خون به یکباره بالا نرفته و برای مدت طولانی‌تری احساس سیری خواهید داشت؛ این فرآیند مانع از افزایش وزن ما خواهد شد.

برای برقراری تعادل میان هلو برای دیابت، بهتر است میوه را به شکل کامل (به همراه پوست) و طبیعی مورد استفاده قرار دهید. به این معنا که از فرآورده‌های این میوه که برای فراوری آن از شکر اضافه استفاده شده مانند شربت، کمپوت و مارمالاد استفاده نکنید. اما قند مناسب هلو باعث شده که ترکیب مناسبی برای اسموتی‌های دلچسب دیابتی باشد. همچنین بهره مندی آن در کنار برخی مواد غذایی مانند ماست یا جو دوسر در وعده‌های غذایی، می‌تواند بسیار مفید باشد.

جهت تمایل می توانید به مطالعه ی مقاله ی خواص میوه بپردازید.

اما دیگر فواید هلو چه می باشد؟

هلو، سدیم ندارد و بر فشار خون شما تاثیر منفی نخواهد داشت. این خواص هلو سرشار از ویتامین‌ های A، K، C، E، نیاسین، فسفر، مس و روی است و مصرف آن به صورت مداوم می‌تواند تاثیر شگرفی بر سلامت قلب و عروق داشته باشد. هلو برای حفاظت و ترمیم پوست و حفظ شادابی و رطوبت آن بسیار مفید است و به دلیل داشتن ترکیبات ضد هیستامین، می‌تواند عوارض انواع حساسیت را در بدن کنترل کند.

همانطور که صحبت شد، ارتباط هلو و دیابت، به دلیل وجود فیبر بالا در این میوه، مسالمت آمیز است. این فیبر علاوه‌بر کنترل قند خون، درحفظ سلامت و بهبود عملکرد دستگاه گوارش به ویژه روده بزرگ، بسیار مؤثر است.

هلو برای دیابت مناسب است؟

مثل هر میوه‌ ی دیگری، ممکن است مبتلایان به بیماری دیابت به این فکر باشند که آیا هلو قند خون را بالا می‌برد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که تقریبا همه‌ی مواد غذایی می‌توانند قند خون را بالا ببرد. به همین دلیل لازم است، رژیم غذایی خود را با توجه به کالری شماری و سنجش میزان قند موجود در مواد غذایی، برنامه ریزی نمایید.

مسئله حائز اهمیت، سرعت جذب قند در بدن است و در مصرف همه‌ی خوراکی‌ها به ویژه میوه‌ها باید توجه نمود که وجود فیبر مناسب در آن‌ها می‌تواند سرعت جذب قند را کاهش دهد. از آنجاکه مانند سایر مواد غذایی، هلو قند دارد، فیبر موجود در این میوه می‌توانند مانع از افزایش ناگهانی قند خون باشد؛ با این حال نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

به علاوه ترکیب مواد غذایی با یکدیگر نیز دارای اهمیت است. در صورتی که قصد دارید از شیرین طبیعی میوه‌ها استفاده کنید، بهتر است افزودن شیرین کننده‌های طبیعی دیگر مثل عسل، شکر یا خرما در کنار هلو خودداری نمایید تا تجمع مواد قندی در وعده غذایی، افزایش پیدا نکند. برای دست یافتن به نتیجه بهتر در مورد تاثیر رژیم غذایی بر روند بیماری و درک ارتباط هلو برای دیابت، بهتر است آن را بر اساس اصول تغذیه و تحت نظر متخصص، تعریف و طراحی نمایید.

منابع مقاله ی هلو برای دیابت:

  1. https://www.livestrong.com/article/460522-can-diabetics-eat-peaches
  2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/311220
برچسب ها:

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
44

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *