طریقه کاشت هسته گردو و بادام چیست؟ {صفر تا صد کاشت تا پرورش}

دسته بندی: آموزش کاشت نهال جدیدترین مقالات
1400.08.28

اموزش کاشت هسته گردو و بادام:

همه ما برای یک بار در طول زندگی خود از پایِ درختان گردو و بادام، محصول چیده و برداشت کرده‌ایم. با این توصیف شاید بسیاری از افراد با روش‌های کاشت این ارقام آشنایی کافی نداشته باشند. در حالت کلی پرورش درختان مختلف به دو نحوه ی کاشت بذر و نهال بادام متداول است که در این مطلب به طریقه کاشت هسته گردو و بادام، و شرایط لازم برای نگهداری بذرها خواهیم پرداخت. معمولا بسیاری از باغداران روش کاشت نهال را انتخاب می‌کنند؛ به این جهت که کاشت بذر و رشد آن نیاز به مدت زمان بیشتری دارد.

طریقه کاشت هسته گردو و بادام:

کاشت این ارقام به روش بذر یا هسته با روش کاشت نهال کمی متفاوت بوده و نیاز به رعایت اصول متفاوتی دارد. هر دو این مغزهای خوراکی مفید و مغذی برای کاشت هسته نیاز به دروه سرمایی دارند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

کاشت هسته گردو

کاشت هسته گردو:

انتخاب یک بذر خوب اولین نکته و اصول در طریقه کاشت هسته گردو و بادام، محسوب می‌شود. به همین منظور قبل از کاشت بذری را انتخاب کنید که در نهایت نتیجه کاشت، درختی پربار و محصولی باکیفیت باشد. همچنین باید به منطقه جغرافیایی که در آن سکونت دارید نیز توجه داشته باشید. به این دلیل که ارقام مختلف بادام با شرایط آب و هوایی گوناگون به عمل آمده و رشد می‌کنند.

دوره سرمایی در کاشت بذر گردو:

همان‌طور که اشاره کردیم نیاز سرمایی یکی از اصول مهم در طریقه کاشت هسته گردو و بادام، است. برای این منظور هسته گردو باید مدت زمانی بین 3 تا 4 ماه در مکانی کاملا سرد نگهداری شود. توجه داشته باشید که رطوبت کافی مکان مورد نظر نیز در جوانه زدن هسته‌های گردو مؤثر واقع می‌شود. مبحث جالب دیگر در کاشت گردو، جدا کردن پوست سبز رنگ از هسته اصلی است. برای کاشت باید هسته را بدون پوست درون خاک بکاریم.

مشاهده بهترین ارقام نهال گردو در ایران

چگونه مکانی سرد برای هسته گردو آماده کنیم؟

رایج‌ ترین روش برای این منظور، قرار دادن هسته‌ های گردو درون فضایی سرد مانند یخچال است. هسته‌های گردو باید درون عمق ماسه‌ ای با رطوبت کافی قرار داده شده و به یخچال منتقل شوند. شما می‌توانید نایلونی پلاستیکی را از ماسه پُر کرده و هسته‌ ها را درون آن قرار دهید. توجه داشته باشید که برای این مرحله حداقل دمای یخچال باید به 3 تا 5 درجه سانتی‌گراد برسد. قبل از قرار دادن کیسه پلاستیکی درون یخچال درب آن را محکم ببندید.

نکته‌ ای که در این فرایند نباید به فراموشی سپرده شود، حفظ رطوبت مورد نیاز برای هسته‌های گردو است. رطوبت در جوانه‌زنی هسته نقش قابل توجهی دارد؛ به همین جهت از میزان استاندارد رطوبت اطمینان حاصل کنید.

خاک مناسب جهت کاشت هسته گردو:

خاک مناسب یکی از مهمترین اصول در طریقه کاشت هسته گردو و بادام، است. بهترین نوع خاک برای کاشت بذر گردو، خاکی سبک و از نوع لومی است. همچنین باید به میزان اسیدیته خاک هم توجه داشته باشید؛ حداقل میزان اسیدیته یا PH خاک باید 6 باشد.

حال نوبت به کاشت هسته جوانه زده شده درون خاک باغچه است. در مراحل طریقه کاشت هسته گردو و بادام، نیاز به حفر گودال‌هایی کوچک با عمقی مناسب داریم. برای کاشت هسته گردو می‌توانیم چاله‌هایی کوچک با عمق 6 تا 7 سانتی‌متر درون خاک حفر کنیم. به این ترتیب زمین ما برای کاشت درخت گردو کاملا آماده است.

رعایت فاصله مناسب برای کاشت:

نکته مهم دیگر در این خصوص، رعایت فاصله کاشت بذرها از یکدیگر است. همان‌طور که همه ما می‌دانیم بذر پس از رشد ریشه، ساقه، شاخ و برگ، محدوده بیشتری را اشغال می‌کند. به همین جهت رعایت فاصله کاشت باعث می‌شود تا درختان بدون ایجاد مزاحمت برای ارقام دیگر به رشد خود ادامه دهند.

کاشت بذر بادام

طریقه کاشت هسته بادام:

بیشتر بذرها برای کاشت نیاز به گذراندن دوره سرمایی دارند. این موضوع در طریقه کاشت هسته بادام، نیز کاملا صدق می‌کند. در واقع مهمترین مرحله در طریقه کاشت هسته بادام، توجه به این نکته است. به این ترتیب کافی است بذر یا هسته‌ های بادام را پس از خیس کردن در آب به مدت یک یا دو روز، درون یک کیسه پلاستیکی که از ماسه پُر شده قرار دهید.

در صورتی که قصد کاشت تعداد زیادی هسته بادام را دارید، توصیه می‌شود بذر و ماسه را به صورت لایه لایه درون کیسه جای دهید. به این ترتیب که ابتدا یک لایه ماسه و بعد بذرها را درون آن قرار دهید؛ این فرایند را تا پُر شدن کیسه می‌توانید ادامه دهید.

دمای مناسب برای جوانه زدن بذر بادام:

وجه تمایز طریقه کاشت هسته گردو و بادام، در مدت زمان نگهداری از آن‌ها درون فضایی سرد مانند یخچال است. در کاشت هسته بادام، شما به مدت زمان کمتری نیاز دارید. مدت زمان یک ماه برای قرار دادن بذرها به منظور گذراندن دوره سرمایی، کفایت می‌کند.

دمای مناسب در کاشت هسته بادام نیز بین 3 تا 7 درجه سانتی‌گراد است. همچنین وجود رطوبت کافی برای افزایش کیفیت در جوانه زدن بذرها نیز اهمیت بسیاری دارد.

شاید با خرید نهال از آریا نهال مشکلتون حل شد! کافیه فقط یک سری به منوی سایت بزنید !

کاشت هسته بادام درون خاک:

بهترین زمان برای کاشت هسته بادام درون خاک، اوایل فروردین ماه در بهار است. به این ترتیب شما می‌توانید به صورتی برنامه‌ریزی کنید که بذرها تا رسیدن فصل بهار جوانه زده و برای کاشت آماده شده باشند. پس از یک ماه هسته‌ های بادام شروع به جوانه زدن می‌کنند. با مشاهده جوانه‌ها شما می‌توانید بذرها را از کیسه خارج کرده و درون خاک با عمق 3 تا 5 سانتی‌متر بکارید. در طریقه کاشت هسته بادام، نیز مانند بذر گردو باید به نوع خاک توجه داشته باشید.

بذر بادام به خاکی سبک مانند خاک لومی یا ماسه‌ ای احتیاج دارد. در طریقه کاشت هسته گردو و بادام، زهکشی خاک و آماده کردن آن برای کاشت نیز اهمیت بسیاری دارد. همچنین شما می‌توانید از کودهای پوسیده حیوانی یا کودهای آلی مانند فسفر برای تقویت خاک نیز استفاده کنید. رعایت فاصله مناسب بین هسته‌ها نیز همچنان امری ضروری محسوب می‌شود؛ بین درختان بادام حداقل باید فاصله 5 تا 6 سانتی‌متری رعایت شود.

کاشت بادام در گلدان:

همان‌طور که در مورد آن صحبت داشتیم، در طریقه کاشت هسته گردو و بادام، ابتدا باید بذرها در شرایط سرمایی مناسب جوانه زده و سپس به خاک باغچه انتقال پیدا کنند. قبل از انجام این امر شما می‌توانید هسته‌های جوانه زده شده را درون یک گلدان بکارید.

مناسب ترین خاکی که جهت پرورش بادام در گلدان می بایست تهیه شود، خاکی دارای زهکشی مناسبی می باشد.از خاک سبک یا خاک لومی می توان در پرورش بادام بهره مند شوید. می توانید به عمق 5 سانتی متر خاک را حفر کرده و هسته های شکفته شده را درون خاک قرار دهید.

پس از گذشت مدت زمانی کوتاه و رشد گیاه، حال می‌توانید آن‌ها را از خاک گلدان خارج کرده و به خاک باغچه منتقل کنید. توجه داشته باشید که در قسمت زیرین ظرف مورد نظر شما، چند سوراخ ریز ایجاد شده باشد.

مشاهده بهترین ارقام نهال بادام در ایران

نتیجه گیری طریقه کاشت هسته گردو و بادام:

درخت بادام و گردو هر دو از مقاومت بالایی در برابر سرما، کم‌آبی و… برخوردار هستند. به همین دلیل کاشت آن‌ها کار چندان دشواری نبوده و به راحتی امکان‌پذیر است. با این حال برای رشد بهینه بذر نباید از موارد مهمی همچون نوع خاک، میزان آبیاری، رطوبت کافی، نور مناسب خورشید، استفاده از کودهای حیوانی و شیمیایی و… غافل ماند.

توصیه می‌شود قبل از کاشت هسته بادام یا گردو نیازهای این ارقام را بر اساس محل سکونت خود و شرایط جغرافیایی تأمین کنید. اگر طریقه کاشت هسته گردو و بادام، را برای باغچه کوچک خود انتخاب کرده‌اید، باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که این روش صبوری بیشتری نسبت به روش کاشت نهال نیاز دارد

منابع مقاله کاشت هسته گردو و بادام:

  1. https://mohandesnic.com/plant-a-walnut-tree/
جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
267

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1402.03.06 اقاعلی غریبی

    سلام من چند تا نهال بادام کاغذی و آذر میخوام تقریبا ۲۰عدد کافی است .موجود دارین قربان

    • 1402.07.05 ariyanahal

      با سلام
      بله، جهت ثبت سفارش خود با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

  • 1401.07.26 علی محمدی

    سلام لطفآ قیمت نهال گردوی فرنور .چندلر ژنوتیپ..و بادام دیر گل برای گوهپایه استان قزوین زمستانی سرد وبهاری نا معلوم وپسته پیوندی ممنون

    • 1401.08.01 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. لطفا به صفحه ی فروشگاه نهال گردو و پسته سایت اریا نهال مراجعه نمایید که قیمت تمامی ارقام قابل مشاهده می باشد. با احترام

  • 1401.05.28 ابراهیم صادقی

    متن خوبی بود.
    نهال دو ساله بادم وگردو چنده؟

    • 1401.06.02 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. نهال بادام در حال حاضر از 35 تومان اغاز و نهال گردو هم از 120 هزار تومان اغاز می گردد. با احترام

  • 1401.01.22 اردوان فتحی

    درود و سپاس ایا میتوان نهال بادام را در منطقه شیراز در اردیبهشت ماه هم کاشت نمود در زمینی که به حالت شن زار هستش لطفا راهنمایی لازم را ارسال و بهترین نوع نهال بادام دراین زمین چه نوع نهالی میباشد و ایا اگر تعداد حدود ششصد دانه بخوایم از نظر قیمت تفاوتی با قیمت تکی دارد و مدت زمان ارسال چند روز طول میکشد و طریقه درخواست از چه منابعی باید شکل بگیرد و لازم هست از طریق جهاد کشاورزی درخواست داده بشه یا فرم لازم پر شود .

    • 1401.01.22 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. صادقانه باید بگوییم خیر، احتمال گیرایی نهال های بادام در این زمان به کمترین حالت ممکن می رسد و بهترین فصل کاشت پاییز و اسفند ماه می باشد. همچنین برای دریافت مشاوره ی بهتر و کسب اطلاعات بیشتر در جهت خرید و ارسال، لطفا با شماره تماس های کارشناسان اریا نهال (09143336024- 09143336029) ارتباط بر قرار نمایید. با احترام.

    • 1401.02.03 نسرین رزمی

      نهال بادام