درخت زردآلو: (آموزش تخصصی کاشت زردآلو، پرورش و برداشت میوه آن)

دسته بندی: آموزش کاشت نهال جدیدترین مقالات
1400.04.10

معرفی جهت پرورش و کاشت نهال زردالو:

بوی شیرین زردآلو به ما می‌گوید که تابستان از راه رسیده است! این میوه کوچک طلایی که منشا کاشت نهال زردآلو؛ چین بوده است، هر سال تابستان مهمان خانه‌های ما می‌شود تا هم از رنگ و لعاب آن لذت ببریم و هم طعم شیرین تابستان را به خاطر بسپاریم.

علاوه بر طعم خوشش، ویتامین‌های آ و سی، فیبر و پتاسیم را برای بدن فراهم می‌کند. کاشت درخت زردآلو؛ علاوه بر آنکه سود آور است، زیبایی خاص خود را دارد. هر تابستان که میوه‌های زیبایش شکل می‌گیرند، جلوه‌ای تازه به باغ خواهند داد. شما نیز قصد دارید به کاشت نهال زردآلو بپردازید؟ پس اجازه دهید بیشتر با این درخت زیبا و نحوه پرورش آن آشنا شویم.

کاشت نهال زردالو

بیوگرافی کاشت نهال درخت زردآلو:

در حدود 3000 سال قبل از میلاد، در مرزهای روسیه و چین درخت زردآلو، به وفور دیده می‌شد. بذر آن از طریق جاده ابریشم به خاورمیانه و اروپا رسید و کاشت نهال زردآلو؛ در این محدوده آغاز گردید. این میوه به تعداد فراوان در مسیرها و جاده‌های مدرن ترکیه و ارمنستان دیده می‌شود. به نظر می‌رسد که کاوشگران فرانسوی بودند که در دهه 1700 در منطقه خلیج فارس درختان زردآلو را به ثبت رسانند. همچنین در همین دهه بود که اسپانیایی‌ها بذر آن را به آمریکا برده و کاشت نهال زردآلو، را آغاز کردند.

درخت زردآلو (apricot tree) طعمی مشخص و متمایز از دیگر میوه‌ها دارد. زردآلویی که تازه از درخت چیده می‌شود بسیار لذیذ است. اگر فردی آنقدر خوش شانس نباشد که در کنار باغ درختان زردآلو زندگی کند! یا خودش برای کاشت نهال های زردآلو، اقدام نماید، کنسرو و میوه‌های تازه آن در بازار عرضه می‌شود. همچنین زردآلو معطر خشک یکی از محبوب‌ترین میوه‌های خشک برای زمستان است.

  • از لحاظ ظاهر، درخت، تاج پوشش متراکم و گسترده‌ای دارد.
  • معمولا این گیاه بین 40 تا 150 سال عمر می‌کند.
  • زردآلو در برابر سرما مقاوم است و می‌تواند تا منفی 30 درجه سانتی گراد را تحمل نماید.

انواع روش کاشت نهال زردآلو:

کاشت نهال زردآلو؛ به دو روش امکان پذیر است. می‌توان هسته آن را تهیه کرد یا به صورت نهال خریداری نمود. اگر بخواهید به وسیله هسته این کار را انجام دهید، به اندازه هسته‌ها توجه کنید. ابعاد زمین خود را اندازه گیری نمایید. اگر زمین شما کوچک است یا صرفا قصد کاشت در باغچه را دارید بهتر است زودآلوهای کوچک را انتخاب کنید. روش کاشت درخت زردآلو، هم بسیار آسان است. هسته‌ها را درون ظرفی با مقداری آب قرار داده و روی آن پارچه قرار دهید تا جوانه بزند. یا می‌توانید از همان ابتدا در گودال خاک قرارشان دهید.

بهترین گزینه برای کاشت زردآلو؛ انتخاب قلمه یا نهال است؛ به خصوص کاشت نهال زردآلو دو ساله، چرا که رشد گیاه به نوعی تضمین شده است. برای کاشتن نهال زردالو؛ باید گودالی در ارتفاع گلدان نهال ایجاد کنید. سعی کنید گودال بزرگتر باشد تا فضای کافی برای اضافه نمودن کود و خاک داشته باشید. نهال را به آرامی جدا کرده تا صدمه‌ای به ریشه هایش وارد نشود. هنگام جا به جایی نهال، خاک نباید به طور کامل خیس باشد بلکه باید مرطوب باشد.

مشاهده ی مقاله ی کاشت نهال سیب

کاشت درخت زردآلو چگونه است؟

درخت زردآلو؛ در دشت‌های جلگه‌ای و همچنین در ارتفاعات بالا رشد کرده و میوه می‌دهد. در انواع دشت‌ها در حدود 400-700 ساعت به هوای خنک و در مناطق مرتفع به 800 تا 1200 ساعت خنک نیاز دارد (در دمای 7 درجه سانتی گراد یا کمتر) . میوه در دمای دشت جلگه‌ای بین 35 تا 42 درجه سانتی گراد و در مناطق مرتفع‌تر در دمای 25 تا 35 درجه شکل می‌گیرد.

فاصله‌ی کاشت درخت زردآلو چقدر است؟ نکات لازم برای کاشت زردآلو:

  • برای کاشت نهال زردآلو، باید فاصله‌ ای بین 6 تا 7 متر میان آن‌ها مشخص کنید.
  • محلی را انتخاب کنید که نور کامل آفتاب برای رشد گیاه فراهم شود.
  • همچنین بهتر است قبل از کاشت، میزان pH خاک اندازه گیری شود.
  • اندازه گیری میزان سختی آب نیز ممکن است در برخی شرایط لازم باشد.
  • از خاک و کودهای بهداشتی استفاده نمایید.
  • هنگام کار، استفاده از دستکش مناسب فراموش نشود.

فصل مناسب کاشت نهال زردآلو چه فصلی است؟

در اوایل بهار به محض اینکه خاک قابل کار باشد و درختان هنوز خواب هستند، کاشت زردآلو را آغاز کنید. غیر از آن در طول بهار و قبل از شروع تابستان و موج گرما، فرصت مناسبی برای کاشت درختان زردآلو (Apricots) خواهد بود.

آیا پرورش درخت زردآلو در باغچه ممکن است؟

بله! این می‌تواند یک سرگرمی مفید و در عین حال پر ثمر باشد. هرچند به این مسئله دقت کنید که ابعاد باغچه شما چقدر است. همچنین به عمق و نوع خاک دقت فرمایید. پرورش و کاشت درخت زردآلو در باغچه، یک پروژه آسان است. گودالی مناسب ایجاد کرده و هسته زردآلو را درون آن قرار دهید. سپس با خاک بپوشانید. میزان آب و کود آن را نیز در ادامه برایتان خواهیم گفت. تفاوت کاشت هسته با نهال آن است که شما رشد تدریجی و ابتدایی گیاه را نیز خواهید دید و این حس والدین نسبت به رشد یک موجود زنده است!

مطالعه ی مقاله کاشت نهال گیلاس

باغداری و مراقبت‌های لازم از آفات و بیماری‌های درختان زردآلو چگونه است؟

درخت زردآلو؛ در طول رشد خود ممکن است آفات و بیماری‌هایی را تجربه کند. عواملی مانند موقعیت، آب و هوا و نحوه نگهداری، نقش مهمی در این مسئله دارند. درختانی که مقاوم‌تر هستند گزینه مناسبی برای تولید کنندگان خواهند بود. در اینجا به برخی از بیماری و آفات شایعه درخت زردآلو اشاره خواهیم کرد.

شته‌ ها: حشرات ریز که در رنگ‌های متفاوتی ظاهر می‌شوند. روی ساقه‌ها و زیر برگ‌ها جمع شده و آب گیاهان را جذب می‌کنند. برگ‌ها در این حالت ضخیم و زرد می‌شوند. می‌توان از طریق اسپری روغن‌های مخصوص باغبانی، آن‌ها را از بین ببرید.

چوب خوار: معمولا موجوداتی به رنگ کرم با سرهای قهوه‌ای هستند که به تنه درخت آسیب می‌رسانند. چوب خوارها در زمستان وارد تنه شده و در بهار به شاخه‌های جوان لطمه می‌زنند. کنترل و بررسی تنه مشکل است، و همواره پیشگیری بهتر از درمان است. میزان آب و نوع خاک و سم پاشی به موقع می‌تواند مانع از تجمع آن‌ها در درخت شود.

کنه ها: این دسته از بندپایان در قسمت زیرین برگ‌ها تجمع می‌کنند. برگ‌ها پس از مدتی به رنگ برنزی درخواهند آمد. استفاده از اسپری خشک کننده برای جلوگیری از کنه‌ها سودمند است.

خاک مناسب رشد درخت زردآلو و ویژگی‌ های خاک مناسب:

کاشت نهال زردآلو؛ باید در خاک لومی خوب زهکشی شده صورت گیرد. زردآلو ریشه مرطوب را دوست ندارد. این درخت در خاک خنثی یا کمی قلیایی با دامنه pH خاک 6.7 تا 7.5 رشد می‌کند. از کاشت درخت زردآلو، در مناطقی که اغلب بادگیر هستند تا نقاط کم ارتفاعی که یخ زدگی در آن رخ می‌دهد، خودداری کنید. برای کاشت در باغچه می‌توان از ترکیب خاک لومی، خاک برگ و شن استفاده نمود.

طریقه ی چگونگی آبیاری نهال زردآلو:

می رسیم به بخش آبیاری؛ اولین نکته مهم پس از کاشت درخت زردآلو؛ آن است که به اندازه کافی آب در اختیارش قرار دهید. وقتی می‌گویم به اندازه کافی یعنی نه خیلی کم و نه در حدی که ریشه گیاه بپوسد. همان طور هم که اشاره کردیم هنگام کاشت نهال زردآلو، بهتر است زمین مرطوب باشد.

در تابستان هر 10 روز یکبار،  خاک روی سطح زمین را نمناک کنید. دقت کنید تا زمانی که سطح خاک خشک نشده است بیش از اندازه به درخت زردآلو؛ کاشته شده آب ندهید. در صورتی که واقعا خشک شده است، بهترین راه آن است که اجازه دهید شلنگ باغچه شما در کنارش به آرامی قرار گیرد و به صورت قطره‌ای آب داده شود. اجازه دهید زمین اطراف ریشه‌ها کاملا خیس شود. این کار را در هر ده روز یا دو هفته یکبار انجام دهید.

مقداری فرورفتگی در خاک به آبیاری تابستان کمک خواهد کرد، امّا دقت کنید تا برای زمستان، خاک را به سطح متعادل با اطراف آن برسانید تا آب داخل آن پر نشود. در صورت باقی ماندن گودال در اطراف در زمستان، تنه یخ زده و به درخت آسیب می‌رساند.

مطالعه ی مقاله کاشت نهال انار

قلمه زدن درخت زردآلو چگونه صورت می‌پذیرد؟

خودتان را برای قلمه زدن آماده کنید! اره هرس یا اره زنجیری، تبر، چاقوی محکم و… را برای برش انتخاب کنید. نوار پیوند موم را هم فراموش نکنید. طول شاخه‌هایی که برای تکثیر انتخااب می‌کنید، باید بین 25 تا 30 سانتی باشد. همچنین ضخامتش باید معادل 6 الی 8 میلی متر باشد. سر پیوندک خود را تیز کنید. برش‌های مستقیم و از بالا به پایین به صورت اریب ایجاد نمایید. پیشنهاد ما این است که این قلمه‌های زیبا را تا قبل از بهار در خانه نگه دارید. منتها، می‌توان بلافاصله پس از پیوند گیری نیز آن‌ها را در زمین کاشت. امّا یخ‌های زمستانی می‌تواند باعث مرگ آن‌ها گردد.

روش دیگر آن است که آن‌ها را در تنه درخت دیگری که میوه دهی ندارد قرار دهید. درون تنه با تبر فاصله‌ای ایجاد کنید. سپس با موم ترکه آن‌ها را بپوشانید. فراموش نکنید محل برش پیوند روی درخت اصلی را هم موم بزنید.

نحوه‌ی کودهی درخت زردآلو و بهترین کود‌های شیمیایی و حیوانی:

همان طور که اشاره کردیم؛ درختان زردآلو به خاک مرطوب و زهکشی مناسب نیاز دارند و در برابر خاک رس واکنش ضعیفی نشان می‌دهند. در خاک غنی از مواد آلی بهترین رشد خود را نشان می‌دهند. اضافه نمودن مقداری کمپوست یا سایر مواد آلی مانند کود پوسیده خوب یا برگ‌های خرد شده به خاک، بهبود ساختار خاک، ایجاد سطی سازگارتر، افزودن مواد مغذی مهم مانند نیتروژن و فسفر، همه نیاز‌های رشد را پوشش می‌دهد. برای نتیجه بهتر، 7 سانتی متر از خاک در زمان کاشت زردآلو، را با کمپوست پر کنید.

مالچ پاشی نیز به از بین بردن علف‌های هرز کمک خواهد کرد. اگر علف از بین نرود، تمام مواد معدنی و مغذی را مصرف می‌کند و در زمان کاشت نهال زردآلو، مواد معدنی کافی باقی نخواهد ماند.

بهتر است کودهای سنتی را یک بار در سال هنگام بهار به درختان زردآلو داد. منتها دقت کنید تا کودی یک دست و غنی در اختیارشان قرار دهید.

کود‌های سه دوره نیز می‌تواند مفید باشد؛ کودهای شیمیایی که برای دوره‌های رشد و گلدهی تهیه می‌شوند. این کودها مواد مغذی گیاه را تامین خواهند کرد.

هرس درخت زردآلو چگونه صورت می پذیرد:

پس از کاشت درخت زردآلو؛ باید با نحوه نگهداری آن آشنا شویم. به مسائل آب و کود لازم این درخت اشاره کردیم. حال می‌پردازیم به مسئله هرس این درخت و چگونگی انجام آن. قبل از شروع به برش، وسایل خود را آماده کنید. گاهی لازم می‌شود تا پس از کاشت درخت زردآلو، نیز به هرس بپردازیم.

ابتدا به دنبال شاخه‌های سفت و محکم باشید که از تنه درخت خارج شدند. این شاخه‌ها را به خاطر بسپارید چون قرار است آن‌ها را حفظ کنیم!

  • تمامی شاخه و اندام‌های آسیب دیده یا شکسته درخت زردآلو تازه کاشته شده را هرس کنید.
  • تمامی شاخه‌هایی که بیش از اندازه رشد کرده‌اند را هرس نمایید.
  • شاخه‌های نهال جوان که در حدود 46 سانتی متر از زمین فاصله دارند را قطع کنید.
  • ارتفاع اصلی درخت را در 91 سانتی متر نگه دارید.
  • شاخه‌های جانبی را در حدود 5 تا 10 سانتی متر کوتاه کنید.

هرس درخت در سال‌های بعد که ساختار آن شکل گرفته است، به منظور تقویت آن صورت می‌گیرد. در این زمان باید شاخه‌های منحرف شده که زاویه‌های عجیب و غریبی دارند را حذف کنید؛ همچنین شاخه‌های پایینی بدون برگ را. شاخه‌های اصلی سال‌های گذشته را در حدود 76 سانتی متر کوتاه کنید.

معرفی ارقام درخت زردآلو ایرانی و خارجی:

برای کاشت درخت زردآلو؛ شما انتخاب‌های زیادی پیش رو خواهید داشت! انواع و اقسام زردآلو در بازار وجود دارد؛ از زردآلو شاهرودی گرفته تا گولد بار!

در اینجا برخی از آن‌ها را برای کاشت نهال زردآلو بازگو می‌کنیم:

  • زردآلو شاهرودی: رنگ زرد مایل به قرمز – فصل برداشت اواسط مرداد ماه
  • زردآلو اردوباد: زرد رنگ و شیرین – فصل برداشت خرداد ماه
  • زردآلو قیسی: میوه فوق العاده نرم – مناسب برای تهیه قیسی- برداشت اواسط مرداد ماه – عمر اقتصادی 30 سال
  • زردآلو Tomcot: میوه بسیار بزرگ زرد با لکه‌های قرمز و نارنجی – برداشت در انتهای تابستان
  • زردآلو Goldbar: میوه رنگ زرد بسیار روشن با حالت تخم مرغی – فصل برداشت در اوایل تابستان (خرداد – تیر)

خواص و ویتامین‌های زردآلو چه می باشد:

میوه زردآلو خواص زیادی دارد. از جمله آنکه امکان ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین دارای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است:

  1. ویتامین A
  2. ویتامین C
  3. ویتامین E
  4. اسید پانتوتنیک (B5)
  5. پتاسیم
  6. لوتئین
  7. لیکوپن
  8. فلز روی
  9. مس
  10. آهن
  11. فسفر
  12. منگنز
  13. منیزیم

جمع بندی و نتیجه گیری در رابطه با کاشت درخت نهال زردآلو:

در این محتوا از تاریخچه و ریشه درخت زردآلو برایتان گفتیم. همچنین برخی از انواع آن نیز معرفی کردیم. امیدواریم با نحوه کشت درخت زردآلو، و همچنین نحوه نگهداری آن آشنا شده باشید. کاشت نهال زردآلو؛ باید با دقت و توجه صورت گیرد تا آسیبی به ریشه‌های گیاه وارد نشود. همچنین اشاره کردیم قبل از کاشت بهتر است میزان اسیدی یا قلیایی بودن خاک اندازه گیری شود. به فواصل میان درختان نیز دقت بفرمایید تا گیاه، فضای کافی برای رشد و شکوفایی خود داشته باشد.

منابع:

https://www.gardeningknowhow.com/edible/fruits/apricots/growing-an-apricot-from-a-pit.htm

https://naturewalk.yale.edu/trees/rosaceae/prunus-armeniaca/apricot-70

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
103

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1401.12.17 مرتضی

    سلام ما یه درخت زرد الو تو باغچمون داریم بعد 6سال شکوفه داده یعنی بعد شکوفه دادن میوه میده یاباید پیوند انجام بشه و اینکه درخت زردالو باید پیوند بشه ممنون میشم به سوالاتم جواب بدین . باتشکر مرتضی . از سیستان

    • 1401.12.27 ariyanahal.ir

      سلام عرض ادب وقت بخیر. نیاز به پیوند زدن نیست اما می توانید با پیوند زدن اصلاح ژنتیکی انجام دهید. بله بار می دهد اگر شکوفه ها را به روی خودش نگه دارد. با احترام

  • 1401.06.03 داود حسنی

    سلام من تعدادی نهال زردآلو tomcot نیاز دارم.نهال سه ساله قیمتش چنده؟

    • 1401.06.19 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. برای استعلام قیمت با تیم فروش ارتباط بر قرار نمایید. با احترام

  • 1401.04.30 آزاده آرتنگ

    سلام
    من در دالاس زندگی میکنم دمای هوا اینجا بین نهایتا ۴۲درجه در تابستان ودر زمستان شاید خیلی کم اتفاق بیفته که به منفی ۱۰درجه هم رسیده باشه بیشتر از لحاظ هوایی شاید شبیه گرگان ولی دو ماه تیر و مرداد گرمتر از گرگان باشه من چند نهال از طریق هسته زرد آلو تهیه کردم به نظرتون این آب وهوا مناسب هست برای کشت زرد آلو ؟ضمنا الان تازه هسته ها جوانه زدن به اندازه پنج سانت در فضای خانه دارن رشد میکنن واحساس میکنم قدشون فقط داره بیش از حد به سمت نور دراز میشه به نظرتون تو خونه باشه یا تو حیاط بزارمشون ؟چون بیرون الان خیلی گرمه حدود ۴۰درجه هست این روزا ومیترسم از گرما بسوزن چون هنوز خیلی کوچک هستند میشه راهنمایی بفرمایید وضمنا اگه آب وهوا اینجا مناسب باشه چه موقع بکارمشون داخل باغچه ؟

    • 1401.05.05 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. برای زردالو در دماهایی که فرمودید مشکلی پیش نمی اید. همچنین فصل کاشت زمانی است که خاک سرمای خود را داشته باشد پس در فصول سرد هچون اواسط پاییز تا انتهای زمستان مناسب است که ریشه ی گیاه متوجه ی این تغییر نشود. با احترام

  • 1401.03.14 یاسر

    سلام مهندس..تو باغچمون یه نهال رشد کرده حدود سه ساله، فکر کنم امسال بشه چهار سال که این نهال هست. احتمالا نهال زردآلو باشه. خواستم بدونم کی این شکوفه و میوه میده؟

    • 1401.03.15 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب وقت بخیر. باید از سال دوم نهایتا سوم باردهی را آغاز کند. با احترام

  • 1401.01.11 مجتبی

    سلام برای منطقه خراسان جنوبی که گرم و خشک هست کدوم رقم زرد آلو رو پیشنهاد میکنید

    • 1401.01.11 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. اغلب ارقام زردالو قابلیت کشت در مناطق گرمسیر دارا می باشند، ارقامی مانند، زردالو نصیری، زردالو عسگرداباد، زردالو پرتقالی و … مناسب می باشند. با احترام

  • 1400.10.12 حسن علیزاده

    سلام ، زردالو قیسی برای آب و هوای کاشان مناسب هست؟

    • 1400.10.13 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب.
      تا از دمای 30 و تا دمای 45 درجه سانتی گراد قابلیت باردهی و رشد را دارد. با احترام