درخت سیب: (آموزش تخصصی کاشت سیب، پرورش و برداشت میوه ی آن)

دسته بندی: آموزش کاشت نهال جدیدترین مقالات
1400.04.06

آشنایی با پرورش و کاشت درخت سیب:

کاشت درخت سیب؛ از جمله فعالیت‌ هایی است که هم می‌ تواند جذاب باشد و هم سودآور. نه تنها یک کشاورز با زمین‌های زراعی بزرگ می‌تواند مشغول به کاشت شود، حتی یک فرد عادی با داشتن باغچه‌ای در باغ یا حیاطی کوچک نیز می‌تواند اقدام به کاشت نهال سیب، کند. البته فراموش نشود که هر نهال شرایط و ویژگی‌هایی دارد که برای به بار نشستن آن، باید تک تک آن‌ها رعایت شود.

پس شاید بتوان گفت اولین و مهم‌ترین قدم در کاشت یک نهال، آشنایی با ویژگی‌هایی آن نهال و شرایطی است که برای کاشت لازم دارد. از همین رو در این نوشتار تصمیم گرفتیم نحوه کاشت درخت سیب، را برای شما بازگو کنیم. ما در اینجا تمام اطلاعات لازم در زمینه کاشت نهال سیب را در اختیار شما‌ می‌گذاریم؛ پس در ادامه با ما باشید.

کاشت نهال سیب

بیوگرافی درخت سیب:

درخت سیب؛ (با نام علمی: M. pumila) درختی از گروه گلسرخیان بوده و در سراسر دنیا به داشتن میوه‌ای شیرین و گوشتی معروف است. کاشت درخت سیب؛ در همه جای دنیا به دلیل استفاده از میوه آن است. آسیای مرکزی را می‌توان زادگاه این درخت نامید. در آن منطقه هنوز هم گونه وحشی این گیاه، مالوس سیورسی، یافت می‌شود. جالب است بدانید که در خیلی از مذاهب و فرهنگ‌ها، میوه سیب به عنوان میوه‌ای با اهمیت مذهبی و اساطیری شناخته می‌شود. همانند فرهنگ خودمان که در هفت سین در هنگام نوروز قرار‌ می‌گیرد.

برای کاشت نهال سیب، خوب است بدانید که ارتفاع درخت بالغ سیب، 6 تا 9 متر نیز‌ می‌ رسد. ازدیگر نکاتی که به هنگام کشت این محصول باید بدانید این است که درخت سیب، در هنگام کشت، اندازه و شکل و تراکم شاخه‌هایش با انتخاب ساقه زیرزمینی و روش برش آن تعیین می‌شود.

برگ‌ها در این درخت متناوب به رنگ سبز تیره و شکل تخم مرغی ساده با حاشیه‌های دندانه‌دار بوده و در زیر خود دارای کرک هستند. برای درختان سیب، چهار نوع شاخه با نام‌های نرک، لامبورد، براندی و سیخک (اسپور)  در نظر گرفته می‌شود. اسپورها شاخه‌های کوتاهی با طول بین ۳ الی ۷ سانتیمتر بوده و در سال دوم در نوک شاخه، جوانه‌های زایشی تولید می‌کنند.

انواع روش کاشت سیب:

کاشت نهال سیب؛ به پنج روش انجام می‌گیرد:

  1. بذر
  2. قلمه زنی
  3. خواباندن
  4. پاجوش
  5. پیوند
مراحل کاشت درخت سیب
  • کاشت درخت سیب از طریق بذر:

در این روش شما باید ابتدا بذر سیب را تهیه کنید. خیلی راحت می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید. فقط لازم است میوه Apple tree، را به دو قسمت تقسیم کنید و دانه‌های درون آن را خارج کرده و در یک دستمال خیس قرار دهید. حال شما باید دستمال را درون یک پلاستیک گذاشته و به مدت یک ماه در یخچال نگهداری کنید. وقتی دانه‌ها شروع به جوانه زدن کردند، باید آن‌ها را درون یک گلدان بکارید. آبیاری مرتب فراموش نشود. وقتی بذر جوانه زده سر از خاک بیرون آورد و تا حد معینی رشد کرد، نوبت آن رسیده است که آن را به زمین اصلی منتقل کنید.

مطالعه ی مقاله کاشت نهال انجیر

  • کاشت نهال سیب به روش قلمه زنی:

می‌توان گفت این روش، راحت‌ترین روش کاشت سیب، نسبت به دیگر روش‌ها است. در این روش شما فقط لازم است که با چاقویی تیز، شاخه‌ای را از درخت جدا کرده و این قلمه را در گودالی که در خاک ایجاد کرده‌اید کاشته و آبیاری کنید. اگر بخواهید امر ریشه زایی را تسریع نمایید، در این روش می‌توانید از هورمون‌های ریشه زایی نیز استفاده کنید.

  • کاشت درخت سیب به روش خواباندن:

در این روش قسمتی از شاخه گیاه، با ارتفاعی مناسب، در خاک کاشته می‌شود. ابتدا شما باید در خاک گودال ایجاد کنید و بعد شاخه را در آن قرار داده، سپس روی آن را با خاک مناسب و نرم بپوشانید. پس از گذشت مدت زمانی، شاخه ریشه دار شده و شما باید در این مرحله شاخه را از قسمتی که در خاک قرار دارد جدا کنید.

مطالعه ی مقاله کاشت نهال زردآلو

  • پرورش درخت سیب از طریق پاجوش:

این روش برای کاشت سیب نیز بسیار آسان ‌است. شما در این روش باید پاجوش‌هایی را که در کنار درخت رشد می‌کنند از خاک بیرون آورده و سپس آن‌ها را در زمین اصلی و در یک گودال بکارید. اگر اندازه پاجوش‌های شما خیلی کوچک هستند، می‌توانید برای کاشت از گلدان نیز استفاده کنید.

کاشتن درخت سیب
  • کاشت درخت سیب از طریق پیوند:

در روش پیوند باید یک شاخه از درخت سیب؛ را به عنوان پایه انتخاب کرده و به آرامی یک شکاف به شکل T انگلیسی بر روی آن ایجاد کنید. حال با پشت چاقوی پیوندزنی، پوست را بلند نموده و جوانه را در داخل آن قرار دهید. یادتان باشد که انتهای محل را با نخ پنبه و یا پوست درخت نارون ببندید. بعد از گذشت 10 تا 12 روز می‌توان تشخیص داد که آیا پیوند شما موفقیت آمیز بوده است یا خیر. بعد از رشد پیوندک، شما باید باقی مانده‌ی پایه را برش داده و آن را به قیم ببندید.

فاصله‌ی کاشت درخت سیب چقدر‌ ‌است؟ نکات لازم در کاشت سیب:

رعایت فاصله بین کاشت درختان سیب از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت رعایت نکردن فاصله مناسب، در زمان آبدهی، کوددهی و هرس درخت، با مشکلات زیادی رو به رو خواهید شد. پس یکی از فاکتورهای تأثیرگذار در کاشت سیب، رعایت فاصله مناسب خواهد بود. به طور کلی می‌توان گفت برای نهال میوه، فاصله درختان معمولا در حالت استاندارد 5 متر و فاصله ردیف‌ها 8 متر‌ ‌است؛ ولی ایده آل‌ترین حالت، 8 متر در 10 متر است.

مطالعه ی مقاله کاشت نهال گیلاس

فصل مناسب کاشت سیب چه فصلی است:

بهترین فصل برای کاشت سیب، فصل بهار ‌است.

آیا پرورش درخت سیب در باغچه ممکن است؟

همانطور که پیشتر هم ذکر کردیم شما می‌توانید در یک زمین زراعی بزرگ و یا حتی یک باغچه، کاشت درخت سیب، را انجام دهید.

کاشت درخت سیب

باغداری و مراقبت‌های لازم از آفات و بیماری‌های درختان سیب چگونه‌ ‌است:

  • برای تشکیل دمای مناسب درخت سیب، و مانعی جهت ایجاد علف‌ های هرز در اطراف درختان، می بایست از تاب خوردن مالچ به اطراف درختان خود استفاده کنید.
  • وجود علف‌های هرز مانع رشد درخت‌ می‌شود و باید آن‌ها را از بین برد.
  • هنگام مشاهده آفات، از سموم مناسب و به اندازه مناسب استفاده کنید؛ چون مصرف بیش از حد سم باعث سوزاندن و از بین رفتن درخت‌ می‌شود.

خاک مناسب رشد نهال سیب چیست و باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد:

برای کاشت نهال سیب، لازم نیست خیلی نگران خاک آن باشید. زیرا این گیاه خیلی به خاک حساس نبوده و در تمام خاک‌ها می‌تواند رشد کند. ولی در هر حال می‌توان گفت که خاک‌های سبک و متوسط خیلی برای این گیاه بهتر هستند. نکته مهم در رابطه با خاک نهال سیب این است که بافت خاک و همچنین قابل نفوذ بودن آن به هوا، در کیفیت میوه به شدت تأثیرگذار است. برای کاشت سیب، خاک‌های شنی-رسی به خاک‌های سنگین رسی یا زیاد سبک سنگلاخی و شنی ترجیح داده‌ می‌شوند.

نحوه‌ی آبیاری نهال و درخت بالغ سیب چگونه ‌است:

بارندگی سالانه اگر به میزان 6 تا 10 لیتر در سال بسته به سن درخت سیب باشد. می‌توان گفت میزان آبیاری درختان سیب بر اساس تراکم و فاصله درختان از همدیگر متفاوت است. ولی به طور کلی مقدار آبی که روزانه برای هر درخت لازم است در حدود 25 تا 200 لیتر ‌است.

دوره رشد درخت سیب؛ بین 5 تا 9 ماه است. بر همین اساس آبیاری درخت سیب، را می‌توان به چهار مرحله گل دهی، تشکیل، تشکیل جوانه‌های شکوفه و مرحله رسیدن میوه تقسیم بندی کرد. اگر آبیاری قطره‌ای را انتخاب می‌کنید، تعداد درختان سیب می‌تواند از 250 تا 1500 اصله در هکتار، تغییر کند.

قلمه زدن درخت سیب چگونه صورت‌ می‌پذیرد؟

همانطور که پیش‌تر هم توضیح دادیم، در این روش شما فقط لازم است که با چاقویی تیز شاخه‌ای را از درخت جدا کرده و این قلمه را در گودالی که در خاک ایجاد کرده‌اید کاشته و آبیاری کنید.

باردهی درخت سیب

نحوه‌ی کودهی درخت سیب چگونه است؟ بهترین کود‌های شیمیایی و حیوانی:

بهتر است کود در پای درخت سیب؛ به طور مساوی و یکسان به صورت سطحی پخش شود. اگر رطوبت نسبی زمین بالا باشد و ریشه‌ها عمیق باشند، تغذیه عمیق صورت می‌گیرد. درصورت امکان، مناطقی را که قبلاً با کودهای شیمیایی و یا حیوانی‌ تقویت شده‌اند، کوددهی نکنید.

بهترین زمان برای استفاده از کودهای مناسب برای درخت سیب، در انتهای پاییز پس از ریختن برگ‌ها است. بهترین کودها نیز عبارتند از: کود سوپر گرین، کود گرین پلنت، کود هاسکون M10 محصول، کود کالفومیت، کود کالفون گرین و کود کلبرون.

شایع ترین بیماری و آفات درخت سیب چیست؟

درخت سیب؛ از جمله محصولاتی است که در معرض خطر انواع بیماری‌ها قرار دارد. به همین منظور در هنگام کشت نهال سیب، باید دقت کامل را به عمل بیاورید تا نهالی مقاوم و بذری قدرتمند را انتخاب کنید. برخی از رایج‌ترین بیماری‌های درخت سیب عبارتند از: لکه سیاه سیب (Apple Scab)، بیماری آتشک (Fire Blight)، لک چوب پنبه‌ای (Cork Spot)، سفیدک سطحی (Powdery Mildew) و زنگ سیب (Rust).

چند نوع هرس داریم و هرس پس از کاشت درخت سیب چگونه انجام‌ می‌شود:

به منظور هرس کردن درخت سیب، باید شاخه‌های جوان باردار شده را از درخت جدا کرده تا شاخه‌های دیگر بتوانند جانشین آن‌ها شوند. برای جلوگیری از پیری زودرس درخت، باید حتماً عمل هرس کردن، به موقع و به روشی صحیح انجام شود. درخت پیر، میوه‌هایی ریز و نامرغوب تولید خواهد کرد.

زمستان، بهترین زمان برای هرس درخت سیب، است. در این زمان برگ‌ها ریزش کرده‌اند و شرایط مناسب ‌است. یادتان باشد شاخه‌ای را که‌ می‌خواهید هرس کنید، کاملاً از انتها بریده و چیزی از آن در محل باقی نماند.

در سال اول کاشت درخت سیب؛ وقتی گیاه فقط یک ساقه طویل ‌است، حین هرس باید تا حدود 80 سانتی متر اندازه ی آن باشد که آن را هرس نمایید، به دلیل اینکه ساقه‌های اصلی درخت سیب در زمستان دوم تشکیل خواهند شد. درخت سیبی، که فقط 5 سال دارد لازم نیست هرس شود و شما باید فقط ترکه‌های شاخه‌ها را کم کنید تا از در هم رفتگی و انبوهی آن‌ها جلوگیری به عمل آید. در انتها بدانید که برای درخت سیب، دو نوع هرس فرم و هرس باردهی وجود دارد و از نظر زمانی نیز هرس زمستانه و هرس تابستانه داریم.

انواع کاشت درخت سیب ایرانی و خارجی شامل چه ارقامی‌ هستند:

مهم‌ترین ارقام درخت سیب، شامل سیب گلاب، سیب گالا، سیب قرمز لبنانی، سیب زرد لبنانی، سیب فوجی، سیب عباسی، سیب مربایی و سیب حیدرزاده که در بین این‌ها ارقام فوجی و لبنانی، وارداتی هستند.

خواص و ویتامین‌های سیب چیست؟

سیب میوه‌ای لذیذ و پر ویتامین است. از جمله ویتامین‌های موجود در این میوه،  A،  B1، B2، B3، B5، B6، B9، C، E و K ‌است.

جمع ‌بندی نهایی در رابطه با کاشت درخت سیب:

کاشت درخت سیب با توجه به محوبیت میوه ی آن در میان مردم، بسیار می تواند صرفه ی اقتصادی با خود به همراه داشته باشد.شما عزیزان می توانید جهت تمایل به خرید نهال سیب تنها با کلیک به روی اینجا به صفحه ی لیست انواع نهال سیب هدایت شود.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
111

نفر این مطلب را پسندیدند

کاشت درخت سیب
محصولات مرتبط مقالات مرتبط نظرات کاربران

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1403.01.11 محمد

    سلام نهال پیوندی سیب گلاب در تاریخ 15اسفندکاشتم
    ولی تا 11فرودین اصلا تغییری نکرده چطور متوجه بشم نهال گرفته یان و چه زمانی رخ می‌دهد سبز می شود

    • 1403.01.12 admin-ariyanahal

      درود بر شما
      به طور کلی دوره ی رشد نهال سیب پنج تا نه ماه می باشد. همچنین این نهال را اواخر اسفندماه و اوایل بهار کشت می کنند و بسته به منطقه، شرایط گلدهی متفاوت است.

  • 1402.05.17 اسحاق شاهوزهی

    سیب را برج چند میکارند

    • 1402.07.06 ariyanahal

      درود بر شما
      بهترین فصل کاشت نهال سیب، فصل بهار می باشد.

  • 1402.02.15 یاور

    سوال داشتم نهال سیبی کاشتم سانتش تقریبا چهاریاپنج سانت است چندتابرگه آورده ولی دوروزه برگهاش شروع به کمی سیاه شدن کردن لطفا بگیدچکارکنم هردوسه روزیکبارباآبپاش آب میدم ممنون لطفا جواب؟؟

    • 1402.07.06 ariyanahal

      درود بر شما
      می تواند علت این موضوع کمبود کود و مواد مغزی در خاک باشد یا به دلیل منظم نبودن مقدار آبیاری به نهال و..
      برای رفع بیماری نهال با متخصصین این زمینه مشورت کنید.