بهترین کود برای درخت گردو چه نام دارد؟

رنج کار در باغ به شوق برداشت محصول است و این را همه باغداران به خوبی می‌دانند. باغبانان هر روز که به باغ پا می‌گذارند، با تصویر ذهنی روشن و جذاب از فصل برداشت محصول در باغ خود مشغول کار می‌شوند و با همین امید تمام سال را سپری می‌کنند. بنابراین مهمترین دغدغه یک باغدار، افزایش محصول درخت است. بخصوص وقتی صحبت درباره باغ گردو در میان باشد، آن وقت موضوع تقویت درخت گردو، می‌تواند بیش از پیش نیز جذاب باشد.

چه زمانی برای افزایش محصول درخت گردو اقدام کنیم؟

گردو درختی خاص و حساس است که پرورش آن تماماً با دیگر گیاهان تفاوت دارد و از سویی محصول درخت آن نیز بسیار اقتصادی‌تر و به‌صرفه‌تر است. به همین خاطر بسیاری از باغ‌داران با توجه به شرایط اقلیمی خود اقدام به کاشت درخت‌های گردو کرده و پس از آن انتظار بیشترین میزان باردهی را نیز از درختان خود دارند. در این مطلب قصد داریم درباره بهترین کود برای درخت گردو و راههای افزایش محصول درخت گردو، مطالب مفیدی را با شما به اشتراک بگذاریم.

کودهی به درختان گردو

کودهی به درختان گردو

 

موضوع از این قرار است که مجموعه فعالیت های شما برای افزایش محصول درخت گردو تنها به بعد از کاشت آن محدود نمی‌شود و مجموعه‌ ای از اقدامات و روش‌ها برای انجام این کار وجود دارد. در حقیقت از زمانی که تصمیم به کاشت درخت گردو می‌گیرید، می‌توانید تمهیداتی برای افزایش باروری درختان خود بیندیشید و آنچه در ادامه این مطلب قرار است بخوانید، روش‌هایی است که به ترتیب برای پیش از کاشت، حین کاشت، پس از کاشت و همچنین در تمام طول سالیانی که از درخت بهره وری اقتصادی انجام می‌گیرد.

انتخاب نهال مناسب، گام اول در تقویت درخت گردو:

بیایید درست از نقطه تصمیم گیری آغاز کنیم! زمانی که می‌خواهید باغی از نهال گردو داشته باشید، در اولین مرحله باید با توجه به اقلیم منطقه، میزان بارندگی، زمان تغییر آب و هوا در فصول مختلف، اختلاف از سطح دریا و… در جستجوی بهترین نهال گردو برای کاشتن باشید. این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چرا که کاشت یک رقم بسیار پر حاصل در یک منطقه نامناسب ممکن است با از بین رفتن تمام زحمات شما برابر باشد. اینجا است که تقویت درخت گردو، نیز برای (به عنوان مثال) یخ زدگی شکوفه‌های درخت زودگل شما در منطقه کوهستانی کاری نخواهد کرد.

همچنین شما می توانید با کلیک یا لمس واژه ی (خرید نهال گردو) به مشاهده لیست قیمت بهترین ارقام نهال گردو بپردازید.

ایجاد بستر مناسب برای کاشت، دومین گام راههای افزایش محصول درخت گردو:

حالی بیایید یک مرحله به جلو برویم و درباره زمان کاشت نهال گردو صحبت کنیم. انتخاب خاک مناسب و آماده کردن آن برای کاشت نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. خاک شما باید خالی از سنگ و فشردگی زیاد باشد. خاکی را انتخاب کنید که نیمه سنگین، دارای ترکیبی متناسب از رس، شن و لومی یک دست باشد. حتماً پیش از آغاز کاشت نهال خاک خود را به آزمایش فرستاده و کسری مواد مغذی آن را با افزودن کود جبران نمایید. همچنین سعی کنید مقداری کود آلی نیز در خاک باغ خود داشته باشید.

کودهی به درخت گردو

کودهی به درخت گردو

پس از آن شما باید خاک را زه کشی کرده و حسابی در هم ترکیب کنید. سپس گودالی به عمق یک متر و شعاع حداقل 60 سانتی متر کنده و نهال خود را در شرایط آب و هوایی مناسب در خاک بکارید. به‌ خاطر داشته باشید که تا 14 روز پس از کاشت نهال گردو، نباید سرمای زیاد و یا گرمای طاقت فرسا داشته باشیم. بنابراین زمانی اقدام به کاشت نهال گردو کنید که از اعتدال هوا طی دو هفته آینده اطمینان داشته باشید.

رعایت فاصله اصولی در زمان کاشت، سومین گام تقویت درخت گردو:

از جمله مواردی که بر روی میزان محصول یک درخت گردوی بالغ تاثیر دارد، میزان دریافت نور خورشید است. اگر درختان را با فاصله کم از یکدیگر بکارید، علاوه بر در هم تنیدگی ریشه‌ها، با مشکل عدم نور رسانی کافی نیز روبرو خواهید شد. فاصله صحیح برای کاشت درختان گردو بسته به رقم آن‌ها بین بازه‌های 5*7 الی 7*7 متفاوت است.

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که تنها با کود دادن به درخت می‌توان محصول آن را افزایش داد؛ اما حقیقت آن است که تمامی این نکات می‌تواند در بهره وری باغ شما تاثیر گذار باشد. خاک شما حتی با بهترین کودها نیز نمی‌تواند باعث افزایش محصول درخت گردوش شما شود، اگر برگ‌های درخت نتوانند نور کافی برای غذاسازی دریافت کنند.

آبیاری پس از کاشت، چهارمین گام راههای افزایش محصول درخت گردو:

آبیاری درخت گردو از زمان کاشت تا پایان عمر بر روی میزان محصول درخت تاثیر خواهد داشت؛ اما آبیاری اولیه پس از کاشت می‌تواند حکم همان خشت اول معمار را داشته باشد که باعث قوی شدن ریشه برای تمام سالیان پیش رو می‌شود. میزان آب مورد نیاز درختان گردو بستگی به آب و هوا، اقلیم، فصل، نوع خاک، رقم گردو و مسائلی از این دست دارد.

نهال تازه کشت شده برای مدت 10 روز نیاز به آبیاری دارد و پس از آن با بالغ شدن درخت این میزان آبیاری به هر یک هفته الی 12 روز یکبار خواهد رسید. به‌خاطر داشته باشید که تعیین میزان دقیق آب مورد نیاز بدون در نظر گرفتن اقلیم و رقم گردوی شما امکان پذیر نیست؛ بنابراین درباره این موضوع باید به صورت تخصصی به مشاوره و تحقیق بپردازید.

استفاده از رقم گردافشان مناسب، پنجمین راه تقویت درختان گردو:

  • یکی دیگر از راههای افزایش محصول درخت گردو، انتخاب رقم گرده افشان مناسب است.
  • گردافشان درختی است که با فاصله‌ای معین لابه لای درختان گردوی باغ شما کاشته می‎شود وبا افزایش گرده های نرینگی گردو، به افزایش اثربخشی شکوفه های درخت شما کمک خواهد کرد.
  • رقم گردافشان از میان ارقامی انتخاب می‌شود که هم با شرایط اقلیمی و ارتفاع باغ شما از سطح دریا سازگاری داشته باشد و هم میزان تولید گرده آن بالا باشد.
  • به معنای دیگر انتخاب رقم گردافشان و میزان فاصله آن از درختان دیگر بر اساس رقم درختان باغ شما تعیین می‌شود و در این موضوع را هنگام خرید نهال گردو می‌توانید تعیین کنید.

بهترین کود برای افزایش محصول درخت گردو:

حال می‌رسیم به مهمترین مرحله از تقویت درخت گردو، یعنی معرفی بهترین کود برای درخت گردو، که شاید از هر مرحله‌ای نیز مهمتر باشد. اگر شما باغی مملو از درختان گردوی بالغ دارید و در جستجوی راهی برای افزایش محصول خود هستید، شاید تا این قسمت از مقاله ما برای شما تنها یادآور خاطرات گذشته بوده باشد؛ اما این بخش از مقاله برای تمامی باغداران و کسانی که به هر نوعی با محصول گردو سر و کار دارند مرتبط خواهد بود.

کوددهی درست و به موقع می‌تواند در میزان محصول باغ شما معجزه کند. کودی که در خاک می‌ریزید، درست مانند غذایی است که به کودکان در سن رشد داده می‌شود. هر نوع کودی اثر خاص خودش را دارد و تاثیری متفاوت ایجاد می‌کند. ممکن است از کود برای رشد طولی درخت، رشد طولی ریشه و یا افزایش محصول آن استفاده شود که این بسته به نوع محصول متفاوت است. حال سوال اینجا است که بهترین کود برای درخت گردو، کدام کود خواهد بود؟

  1. به طور کلی می‌توان گفت که کودهای حاوی نیترات می‌تواند در تولید اسید آمینه و در نتیجه رشد طولی درخت گردو موثر باشد.
  2. کودهای حاوی فسفات در افزایش فتوسنتز درخت تاثیرگذار است و کودهای حاوی پتاسیم نیز در افزایش باردهی درخت موثر خواهد بود.
  3. بنابراین در سه سال اول، میزان کودهای نیترات باید بیش از دو کود مبنایی دیگر باشد و سپس با رسیدن درخت به سن بلوغ اقتصادی، نحوه توزیع این کودها تغییر خواهد کرد.
  4. همچنین درخت گردو به مقادیری کود دامی نیز نیازمند است که به صورت پراکنده در خاک باغ ترکیب شود و بهتر است که این کود در زمان کاشت نیز در خاک وجود داشته باشد.

اگر قصد تقویت درخت گردو را دارید، کود را زیر بدنه آن نریزید!

به‌خاطر داشته باشید که ریشه درخت گردو تا عمق 5 متری خاک و شعاع 7 متری درخت نیز حرکت می‌کند. بنابراین بهتر است کود درخت را زیر بدنه آن نریزید. از آنجایی که هیچ کودی به طور مستقیم نباید با ریشه تماس برقرار کند، بنابراین باید این کود بر روی خاک و یا در عمق بسیار کمی از خاک ترکیب و یا به صورت چالکود اضافه گردد.

همچنین زمان کوددهی نیز بسیار اهمیت دارد؛ چرا که کود دادن به درخت در زمان وجود محصول ممکن است منجر به از دست رفتن شکوفه یا محصول آن سال شود. بهترین زمان برای کود دادن به درختان، پیش از آغاز فصل رویش شکوفه‌ها است.

هرس اصولی برای افزایش محصول درخت گردو:

هرس کردن اصولی درخت یکی دیگر از راههای افزایش محصول درخت گردو، است که باید به صورت اصولی و در زمان درست انجام شود. درختان گردو در دو فرایند از سال نیاز به هرس خواهند داشت. این کار با هدف نور رساندن به تمامی شاخه‌ ها، فرمدهی صحیح درخت هنگام رشد و همچنین افزایش باروری درخت انجام می‌گیرد.

نخستین نوع هرس درخت گردو هرس فرم دهی آن است که در سال‌های اولیه، نقش به‌سزایی در شکل دهی ساختار آن دارد. با این کار شما می‌توانید به فرمی استاندارد از درخت برسید که شاخه‌ها و برگ‌های آن مانع از رسیدن نور به شاخه‌های پایینی نشود. این نوع هرس معمولاً در اواخر فصل زمستان و پیش از آغاز رویش مجدد شاخه‌ها انجام می‌گیرد.

نوع دوم هرس درخت گردو که با هدف افزایش میزان محصول انجام می‌گیرد، پس از چیدن میوه و پیش از ریزش برگ‌های آن یعنی در نیمه دوم تابستان انجام می‌شود و با این کار شما می‌توانید انتظار میزان بیشتری از محصول در سال بعد را داشته باشید. البته هرس باردهی نسبت به هرس فرم از حساسیت بیشتری برخوردار بوده و یادگیری اصولی آن، بسیار اهمیت دارد.

جمع بندی و نتیجه گیری بهترین کود برای درخت گردو:

با رعایت تمامی مواردی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، شما می‌توانید انتظار حداکثری از تمامی درختان باغ گردوی خود داشته باشید. به‌خاطر داشته باشید که با وجود عدم رعایت نکات ابتدایی این مقاله در زمان کاشت، بازهم با کوددهی به موقع و هرس صحیح، می‌توانید محصول باغ خود را بیشتر کنید. حال از شما دعوت می شود برخی از راههای افزایش محصول درخت گردو، و یا دیگر روش‌های تقویت درخت گردو، که درباره آن اطلاع یا تجربه دارید را در قسمت نظرات همین صفحه با ما در میان بگذارید.