روش آبیاری مرکبات

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1399.09.28

ضرورت آبیاری باغات مرکبات:

به نقل آریا نهال : آشنایی با نحوه آبیاری باغات مرکبات، یکی از نیاز های اساسی در باغداری های امروزی می باشد زیرا این شناخت موجب می شود از هدر رفت آب جلوگیری شود و بازدهی و عملکرد درختان نیز افزایش یابد. باغات مرکبات برای رسیدن به بازدهی مطلوب و عملکرد مناسب نیاز به توجه و پرورش اصولی دارند،یکی از نیاز های اساسی در چنین باغ هایی آبیاری می باشد که باید با استفاده از روش های اصولی و کاملا منظم انجام گیرد. در گذشته معمولا روش های سنتی را در آبیاری مرکبات، اعمال می کردند که در این روش ها معمولا هدر رفت آب خیلی زیاد می شده،امروزه اما با توجه به توسعه کشاورزی روش های سنتی جای خود را به روش های صنعتی و مدرن داده اند و سیستم آبیاری مرکبات، نیز تغییر کرده است. یعنی آبیاری بهینه و اقتصادی تر شده است،یکی از روش های بسیار سودآور و اقتصادی در آبیاری باغات کشاورزی استفاده از روش آبیاری قطره ای می باشد که به رشد مطلوب درختان کمک می کند.

البته لازم به ذکر است که آبیاری نهال های مرکبات، بستگی به نوع ارقام و فاصله کاشت آنها دارد برخی ارقام نیاز به آب بیشتری دارند برخی اما در برابر کم آبی مقاومت از خود نشان می دهند. در چنین شرایطی نیاز به آبیاری و میزان آب بستگی به ارقام متنوع دارد. آبیاری باغات مرکبات، را می توان یکی از عوامل مهم به شمار آورد که در تولید محصولی با کیفیت  و بازدهی مطلوب تاثیر گذار است. اهمیت این مسئله موجب شده تا باغداران تصمیمات اساسی در این خصوص اتخاذ کنند و بهترین روش را برای  آبیاری باغات مرکبات انتخاب کنند تا به واسطه آن از هدر رفت آب نیز جلوگیری کنند.

مدیریت در آبیاری مرکبات، مسئله بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای داشت زیرا بدون برنامه ريزي صحيح برای آبياری،باغ بيشتر در معرض كمبود مواد مغذي، اختلالات فيزيولوژي، آفات و بيماريها و تنش هاي خشكي  قرار مي گيرد.

ابیاری صحیح درختان مرکبات

نحوه آبیاری درختان مرکبات:

ابتدا مهم ترین مسئله توجه به میزان آب می باشد که اهمیت دارد،در مناطقی که کمبود بارندگی سالیانه وجود دارد صرفه جویی در مصرف آب نیز بیشتر احساس می شود و استفاده از روش های مناسب برای آبیاری درخت مرکبات، نیز بیشتر بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. در مواردی نیز با در نظر گرفتن نیاز های اکولوژی هر درخت و متناسب با این نیاز باید نسبت به انتخاب روش های آبیاری باغات مرکبات، اقدام کرد که این اقدام موجب می شود نهال بازدهی و کیفیت مطلوب خود را داشته باشد.

برای آبیاری باغ های مرکبات، معمولا بهترین روش استفاده از روش های آبیاری قطره ای می باشد که با این روش هم از هدر رفت آب جلوگیری می شود و هم تمام درختان به طور یکسان سیراب می شوند. با این روش می توان گفت درختان دیگر دچار تنش کم آبی نخواهند شد. البته آبیاری کانالی و بارانی نیز برای مناطقی که بارندگی سالیانه ندارد اما امکانات،شرایط و منابع آبی کافی دارند مناسب می باشد،در این روش ها نازل های آب دقیقا در زیر تاج درختان مرکبات، قرار میگیرد و از طریق کانال های ایجاد شده آب به پای هر درخت هدایت می شود.

مرکبات به دلیل داشتن سیستم ریشه ای خاص نیازمند آبیاری با مقدار کم ولی مداوم و مستمر هستند که باید مورد توجه باغداران قرار گیرد،آبیاری مستمر با مقدار کم،نیز با آبیاری قطره ای میسر می باشد در واقع می توان گفت نیاز به آب در مرکبات را می شود با آبیاری قطره ای تامین نمود، این نوع آبیاری علاوه بر جلوگیری از هدر رفت آب ویژگیی مثبت دیگری هم دارد که موجب می شود از تنش های رطوبت جلوگیری شود. همچنین این روش باعث می شود مواد غذایی به خوبی جذب ریشه شده  و به تمام قسمت های درخت برسد.

نکات مهم در خصوص آبیاری باغات مرکبات:

با توجه به مطالبی که گفته شد مشخص می شود مسئله آبیاری باغات مرکبات، مسئله بسیار مهمی می باشد که باید مورد توجه باغداران قرار گیرد. و اما صرفا انتخاب یک روش نمی تواند تاثیر گذار باشد بلکه انتخاب روش با رعایت نکات مهم در این خصوص به بازدهی مطلوب کمک می کند. نکات مهم در زمان آبیاری باغات مرکبات را باید به خوبی رعایت نمود برای نمونه به چند مورد از نکات مهم اشاره می کنیم:

  • در انتخاب روش قطره ای برای آبیاری مرکبات، ممکن است گیاه در طول روز مخصوصا اوج گرمای تابستان در یک روز به دو بار آبیاری نیاز داشته باشد.
  • سیراب شدن تمام قسمت های ریشه یک امر کاملا ضروری می باشد اگر در سیستم آبیاری تنها یک ناحیه محدود از ریشه سیراب می شود باید نسبت به اصلاح سیستم آبیاری اقدام نمود و با دقت عمل بیشتری ارزیابی کرد.
  • تعداد قطره چکان ها باید دقیقا متناسب با فاصله مکانی درختان در نظر گرفته شود تا از این طریق تمام قسمت ها به طور یکسان سیراب شوند.
  • پخش آب در سیستم آبیاری باغات مرکبات؛ باید مرتبا چک شده و اندازه گیری های لازم صورت گیرد و هر جا که نیاز است اصلاحاتی لحاظ شود.
جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
20

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “روش آبیاری مرکبات”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *