انواع آفت پسیل

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1399.11.16

آشنایی با انواع آفت پسیل و راه های پیشگیری:

روش های مبارزه با انواع آفت پسیل پسته ؛ موضوع مورد بررسی ما در این نوشتار می باشد با ما همراه باشید تا اطلاعاتی پیرامون خسارت ناشی از حمله انواع آفت پسیل ،روش های کنترل انواع آفت پسیل در اختیار شما قرار دهیم.

آفت پسیل را یکی از آفت های رایج و شناخته شده می دانند که به دلیل داشتن چند نسل در سال معمولا به سختی قابل کنترل می باشد و هر ساله باغات را درگیر کرده و خسارت وارد می کند. آفت پسیل دارای انواع مختلفی می باشد و گونه های مختلف از ارقام را درگیر می کند،معمولا درختان پسته و گلابی هر ساله بیشترین خسارت را از این نوع آفت می بینند.

انواع آفت پسیل ؛ به لحاظ آب و هوایی و دما معمولا سازگاری خوبی دارد و حتی در مواردی ممکن است دمای زیر صفر را نیز تحمل کند. هر نوع آفت پسیلی با دیگری به لحاظ شکل ظاهری متفاوت می باشد و نوع خسارت آن نیز فرق می کند. انواع آفت پسیل سه دوره زندگی را پشت سر میگذارد،تخم،پوره و حشره کامل که معمولا میزان خسارت در مرحله پوره بیشتر می باشد البته بستگی به نوع آفت دارد.

چرخه زندگی آفت پسیل پسته؛ تا زمانی که به مرحله کنترل نرسد ادامه خواهد داشت،در واقع حشرات کامل مجدد جفت گیری کرده و تخم ریزی می کنند و به همین ترتیب نسل آفت پسیل ؛ ادامه دار خواهد شد. متاسفانه میزان خسارت ناشی از حمله انواع آفت پسیل را نمی توان نادیده گرفت،زیرا زمانی که فعالیت خود را آغاز می کنند رفته رفته بافت درخت را مورد حمله قرار داده و موجب خسارت شدید می شوند،در واقع آفت زمانی که تغذیه از برگ های را آغاز میکند  به دیگر قسمت ها نیز حمله کرده و شیره گیاه را به طور کامل می مکند و مواد پروتئینی را به کلی جذب کرده و مواد قندی آن را دفع می کنند که این مواد قندی زمانی که در مجاورت هوا قرار میگیرند مانند شکر می شوند و محل تجمع مورچه ها خواهند شد توجه داشته باشید که خیلی سریع باید نسبت به مبارزه به موقع انواع آفت پسیل اقدام کرد.

خسارت ناشی از حمله انواع آفت پسیل:

انواع آفت پسیل را از مهمترین آفت های باغات می دانند که میزان خسارت ناشی از آن را نمی توان نادیده گرفت،در برخی ارقام علائم ناشی از خسارت آفت کاملا قابل مشاهده می باشد و باغدار با اولین مشاهده باید نسبت به کنترل کردن آن اقدام کند اما در برخی ارقام علائمی مشاهده نمی شود و کنترل کردن نیز سخت تر می باشد.

درختانی که مورد حمله انواع آفت پسیل پسته قرار میگیرند قوت و نیروی اولیه خود را از دست داده و رفته رفته دچار ضعف خواهند شد،آفت تغذیه را ابتدا از برگ ها آغاز می کند و سپس به قسمت های دیگر درخت نفوذ می کند،زمانی که برگ ها دچار حمله میشوند تغییر رنگ داده و دیگر توانایی ماندن روی شاخه ها را نخواهند داشت  به همین دلیل زودتر از زمان مقرر دچار ریزش می شوند.

برخی از آفات پسیل؛ به میوه ها نیز حمله می کنند و موجب می شود میوه ها نیز به رشد مطلوب نرسند و خیلی زود کیفیت را از دست داده و توانایی ماندن روی شاخه را نداشته باشند. این مشکل هر ساله خسارت شدیدی به باغداران وارد می کند که در مواردی حتی جبران ناپذیر خواهد بود.

فعالیت و تغذیه آفت پسیل ؛ تا جایی ادامه پیدا می کند ک درخت به طور کامل ضعیف شده و خیلی زود خشک خواهد شد، در چنین شرایطی درخت ضعیف و خشک شده منبع آلودگی و بیماری خواهد بود که باید سریع تر نسبت به از بین بردن آن اقدام کرد. توجه داشته باشید در هنگام خرید نهال انتخاب مقاوم ترین نهال در برابر بیماری و آفات بسیار اهمیت دارد زیرا زمانی که نهال مقاوم باشد کمتر در معرض حمله آفات قرار میگیرد.

افت پسیل چیست و انواع افت پسیل

Psyllid pest

روش های مبارزه با انواع آفت پسیل:

همانطور که اشاره شد آفت پسیل ؛ انواع مختلفی دارد و میزان خسارت ناشی از آن نیز متفاوت می باشد و باید خیلی سریع نسبت به مهار آن اقدام کرد در غیر این صورت میزان پیش روی آن زیاد خواهد شد. توجه داشته باشید انواع آفت پسیل ؛ بعد از شناسایی باید سریع کنترل شود و اگر مبارزه با انواع آفت پسیل به موقع باشد می توان از میزان خسارت جلوگیری نمود.  البته لازم به ذکر است که مبارزه با  آفت به نوع آن بستگی دارد یعنی مبارزه را باید با نوع آفت شروع کرد در ادامه به برخی روش های مشترک در مبارزه با انواع آفت پسیل اشاره می کنیم.  و اما روش های مبارزه با انواع آفت پسیل:

  • 1. انتخاب ارقام مقاوم :

یکی از موثر ترین روش ها استفاده از ارقام مقاوم می باشد که باید مورد توجه باغداران قرار گیرد،لازم به ذکر است که ارقام پیوندی به دلیل اینکه غالبا وارداتی می باشند بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند و اگر در زمان خرید دقت صورت نگیرد خرید نهال آلوده موجب آلوده شدن کل باغ خواهد شد. همچنین عدم توجه به مقاومت نهال نیز احتمال آلوده شدن در برابر انواع آفت پسیل خواهد بود.

  • 2. سمپاشی :

سمپاشی درختان و باغ یکی از موثرترین روش ها می باشد  که می تواند نتیجه مثبت داشته باشد،میزان سم و نوع سم را باید با نوع آفت در نظر گرفت. زمان سمپاشی یکی از مسائل پر اهمیت می باشد و باید به آن دقت داشت،معمولا زمانی که آفت در مرحله لارو می باشد می توان اقدام به سم پاشی کرد توجه داشته باشید در صورت نیاز به تکرار سمپاشی باید تعداد دفعات را به خوبی رعایت نمود تا پسیل؛ به طور کامل از بین برود.

منابع :

www.irna.ir/news/84081140/مبارزه-تلفیقی-علیه-پسیل-پسته-موثرترین-راه-از-بین-بردن-این-آفت

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
1

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “انواع آفت پسیل”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *