درخت گردو چند ساله بار میدهد:

افزایش کیفیت میزان باردهی درخت از عواملی است که باغداران از تمام روش‌های مراقبتی برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنند. رشد بهینه نهال‌ های مختلف و رسیدن به سود پس از دوره برداشت، نیاز به کسب اطلاعات و آگاهی لازم در این زمینه دارد.

باغداران حرفه‌ای بدون دانش و تجربه کافی برای کاشت و پرورش نهال اقدام نمی‌کنند. به این جهت که عدم وجود هر کدام از فاکتورهای مهم در پروسه کاشت، رشد و برداشت هر درخت، ما را به نتیجه مؤثر و قابل قبول نخواهد رساند. در این مطلب به معرفی انواع ارقام نهال گردو می‌پردازیم و به این سؤال اساسی که درخت گردو چند ساله بار می‌دهد، و به بیشترین میزان بازدهی می‌رسد، پاسخ خواهیم داد.

باردهی درخت گردو چقدر است

مقدار باردهی درخت گردو:

نهال گردو به عنوان رقمی پربازده، متقاضیان زیادی در نهالستان‌ها برای خرید دارد. با این حال خرید نهال گردو و کاشت آن به تنهایی در کیفیت محصولات یک باغ یا باغچه تأثیرگذار نخواهد بود.

توجه به عوامل مهمی مانند شرایط جغرافیایی، آب و هوا، میزان آبیاری، خاک مناسب، نور آفتاب، هرس کردن، کوددهی و… از مهمترین فاکتورها در افزایش میزان بازدهی ارقام مختلف هستند. همچنین توجه به این فاکتورها ما را به پاسخ سؤال درخت گردو بعد از چند سال بار می‌دهد، می‌رساند.

چه عواملی در پرورش درخت گردو نقش دارند؟

یکی از مهمترین عوامل موثر بر رشد بهینه و پرورش درخت گردو، موقعیت جغرافیایی جهت کاشت نهال است. ارقام مختلف نهال گردو برای بازدهی بیشتر نیاز به نور کافی خورشید دارند. بدین معنا که اگر شما نهال گردو را در منطقه‌ای کشت دهید که در طول روز به مقدار لازم از آفتاب تغذیه نکند، نمی‌توانید انتظار باردهی مطلوب از نهال را داشته باشید.

آبیاری نیز از دیگر فاکتورهایی است که افراط و تفریط در آن اثر قابل توجهی بر روی رشد و میزان باردهی درخت دارد. ارقام مختلف گردو در فصل‌های بهار و تابستان نسبت به فصول سرد سال به آبیاری بیشتری نیاز دارند. کاهش میزان آبیاری باعث ایجاد بیماری‌های مختلف مانند بیماری مربوط به ریشه درخت می‌شود.

رشد بهینه نهال به نوع خاکی که در آن کاشته می‌شود نیز بستگی دارد. درخت گردو باید در زمینی به کشت برسد که خاک آن از اسیدیته 6 تا 7 برخوردار باشد. همچنین زهکشی مناسب و حاصلخیزی خاک نیز نقش مهمی در رشد و افزایش کیفیت باردهی درخت دارد.

یکی از فاکتورهای مهم که بسیاری از باغدارن تازه‌کار به آن توجهی ندارند، رعایت فاصله مناسب کاشت است. دامنه رشد و گستردگی شاخ و برگ‌های درختان گردو به اندازه‌ای است که ممکن است در پروسه رشد و باروری ارقام دیگر اختلال ایجاد کند. به همین جهت رعایت فاصله 6 در 6 متر برای این منظور، گزینه مناسبی خواهد بود.

مقدار باردهی انواع نهال گردو:

همان‌طور که می‌دانید، ارقام مختلفی از درخت گردو در کشور ما کشت می‌شوند که شرایط و روش‌های مراقبت و نگهداری از آن‌ها، تقریبا مشابه یکدیگر است.

  • نهال گردو چندلر پیوندی
  • نهال گردو اسرائیلی
  • نهال گردو فرنور پیوندی
  • نهال گردو خوشه ای
  • نهال گردو ژنوتیپ
  • نهال گردو تویسرکان
  • نهال گردو کانادایی پیوندی
  • نهال گردو پدرو
  • درخت گردو کاغذی
  • درخت فرانکت
  • نهال فرنت
  • نهال دماوند و…

درخت گردو بعد از چند سال بار می‌دهد؟

پس از کاشت نهال، معمولا سوالات بسیاری برای ما مطرح می‌شود که برای رسیدن به آن‌ها باید مدت زمان مشخصی را به انتظار بنشینیم. یکی از تکراری‌ترین سؤالات که شاید به ذهن شما هم رسیده باشد این است که درخت گردو چند ساله بار می‌دهد؟

برای پاسخ به این سوال ما نمی توانیم یک جواب مشخص و ثابتی ارائه دهیم. به این دلیل که نهال گردو ارقام متفاوتی دارد که هر کدام از آن‌ها ویژگی و مشخصات منحصربه‌فردی دارند. در ادامه به معرفی انواع نهال گردو و سال باردهی آن‌ها می‌پردازیم.

نهال گردو چندلر پیوندی:

گونه چندلر پیوندی از پرفروش‌ترین ارقام موجود در بازار است که از نظر اقتصادی سود قابل توجهی برای باغداران به همراه داشته است. نهال گردوی چندلر پس از سال اول شروع به باردهی می‌کند اما این عدد به معنای بازدهی اقتصادی و سوددهی واقعی درخت نخواهد بود. نهال چندلر زمانی که به سن بلوغ یعنی سنین بین 6 تا 10 سالگی برسد، می‌توانید با بیشترین سود، بهترین بازدهی را از درخت داشته باشید.

نهال گردو اسرائیلی یا فلسطینی:

این نهال نیز از درختان پربازده محسوب می‌شود. نهال اسرائیلی از سال دوم پس از کاشت شروع به باردهی می‌کند. نکته قابل توجه در کشت و پرورش این درخت، افزایش میزان سوددهی آن در هر سال است. به این معنا که کیفیت باردهی درخت در سال سوم نسبت به سال دوم، پیشرفت چشمگیری خواهد داشت. در زمان برداشت از نهال اسرائیلی شما می‌توانید از درخت انتظار باردهی بیش از 30 کیلو را داشته باشید.

نهال گردو فرنور پیوندی:

این گونه از ارقام مختلف درخت گردو، از مقاومت بالایی در برابر سرما برخوردار است و این عامل باعث شده تا محدودیتی برای کاشت نهال در مناطق سردسیر وجود نداشته باشد. فرنور در گروه درختانی قرار دارد که در زمانی کوتاه شروع به باردهی می‌کنند. معمولا پس از گذشت 1 سال این نهال تولید محصول را شروع می‌کند.

توجه داشته باشید که هر چقدر درخت به سن بلوغ نزدیک‌تر می‌شود، به همان اندازه میزان باردهی و تولید محصول نیز افزایش پیدا می‌کند. در صورت فراهم بودن شرایط مناسب جهت رشد و پرورش نهال، این رقم تا صد سال نیز به عمر مفید خود ادامه می‌دهد.

نهال گردو خوشه‌ ای:

رقم خوشه‌ای، نهالی مقاوم در برابر سرما بوده و بهترین مکان از نظر جغرافیایی برای کاشت آن، مناطق سردسیر است. اگر قصد کاشت این نهال را دارید، بهترین زمان برای کشت پس از فصل زمستان است. گونه خوشه‌ای در شرایط مناسب پس از سال دوم رشد شروع به باردهی می‌کند. از نظر اقتصادی نیز عمر مفید درخت به سود باغداران خواهد بود.

نهال گردو ژنوتیپ برتر آریا:

یکی دیگر از ارقام پربازده گردو، نهال ژنوتیپ است که پس از 1 سال و رسیدن به سن بلوغ به بهترین زمان برای سودآوری می‌رسد. این نهال قابلیت کاشت در مناطق معتدل و گرمسیر را دارد. توجه داشته باشید که زمان باردهی نهال ژنوتیپ از سال اول شروع می‌شود اما با گذشت زمان و رسیدن به سن 6 سالگی، میزان باردهی به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

نهال گردو تویسرکان:

تویسرکان یکی از بهترین و سودآورترین ارقام گردو در کشور ایران محسوب می‌شود. محصول این درخت از کیفیت قابل توجهی برخوردار بوده و از نظر اقتصادی کاملا به نفع باغداران عمل می‌کند. نهال پربازده تویسرکان از سال سوم شروع به باردهی کرده و بین سنین 5 تا 7 سالگی به بهترین مرحله تولید محصول می‌رسد.

هر درخت تویسرکان در هکتار حدود 7 تا 8 تن محصول می‌دهد. با وجود اینکه عمر مفید این نهال از ارقام دیگر کمتر است اما در همین سن 60 تا 80 سالگی شما می‌توانید بیشترین محصول با بهترین کیفیت را از این نهال دریافت کنید.

نهال گردو کانادایی پیوندی:

یکی دیگر از گونه‌های درخت گردو، نهال غیربومی کانادایی است که از قیمت مناسبی در بازار نیز برخوردار است. رقم کانادایی پیوندی، نهالی دیرگل بوده و گزینه‌ای مناسب برای کاشت در مناطق سردسیر است. در پاسخ به سؤال درخت گردو بعد از چند سال بار می‌دهد، به این جواب می‌رسیم که نهال کانادایی از سال دوم شروع به باردهی کرده و بیشترین میزان باردهی آن از سال هفتم عمر آن شروع می‌شود.

نهال گردو پدرو:

همان‌طور که مشاهده کردید به منظور پاسخ به سؤال درخت گردو چند ساله بار می‌دهد، بین ارقام مختلف، به جواب‌هایی متفاوت رسیدیم. نهال پدرو باردهی خود را از سال اول شروع کرده و با گذشت زمان و رسیدن به سن 5 سالگی می‌توانیم بیشترین سود و بازدهی را از این‌گونه داشته باشیم. همچنین عمر مفید اقتصادی این رقم به 100 سال نیز می‌رسد.

نهال گردو کاغذی:

یکی دیگر از ارقام محبوب بین باغداران و مصرف‌کنندگان، نهال گردو کاغذی است که قابلیت کاشت در مناطق مختلفی را دارد. گونه کاغذی نیز از سال اول شروع به باردهی کرده و در سال‌های بعد به بیشترین میزان سوددهی خود می‌رسد.

جمع بندی باردهی درخت گردو:

همان‌طور که در این مطلب ذکر کردیم، پاسخ به سؤال درخت گردو بعد از چند سال بار می‌دهد، یک جواب قاطع و مشخص ندارد. با وجود اینکه شرایط کاشت و نگهداری از ارقام مختلف گردو تقریبا یکسان است، کسب اطلاعات لازم در خصوص کاشت و پرورش هر گونه، در میزان بازدهی آن نقش مهمی خواهد داشت.

منبع: https://farmerplanting.com/persian-walnut-tree