بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر چیست:

نهال‌ های مثمر ثمر انواع و ارقام متفاوتی دارند. برای مثال نهال گردو از چندین رقم مختلف تشکیل شده است که هر کدام از این ارقام، شرایط کاشت و برداشت مخصوص به خود را خواهند داشت. برای مثال نهال گردو مقاوم به سرما، شرایطی را‌ می‌طلبد که قطعاً با شرایط دیگر نهال این محصول از رقمی دیگر متفاوت خواهد بود.

انتخاب رقم مناسب از هر محصولی به خصوص نهال گردو و تناسب خصوصیت‌های آن با شرایط محیطی محل کاشت، امری مهم و ضروری است که باغدار و یا کشاورز باید قبل از اقدام به هر گونه کاشت، نسبت به آن تصمیم دقیق اتخاذ کند. ما در این نوشتار برآنیم تا بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر، را بررسی کرده و شرایط لازم برای کاشت آن را خاطر نشان کنیم؛ پس در ادامه با ما باشید.

جهت مشاهده لیست قیمت انواع نهال گردو پربار ایرانی و اروپایی، روی عبارت (خرید نهال گردو) کلیک یا لمس نمایید.

نهال گردوی مناطق سردسیر

تعریفی از نهال گردو مقاوم به سرما:

فرآهم آوردن شرایط محیطی مناسب با رشد گیاه، همواره یکی از مهم‌ ترین موضوعاتی است که باید زمان کاشت نهال گردو در مناطق سردسیر در نظر بگیریم. در واقع می‌ توان گفت دست یابی به یک محصول با کیفیت و سودآور با مهیا کردن مراقبت فراوان از گیاه در مراحل کاشت تا برداشت محصول مهیا می شود. دمای هوا، نور، خاک و آبیاری از جمله مهم‌ترین شرایطی هستند که حتماً باید متناسب با نیاز نهال های گردو به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود.

برخی از مناطق که در کشور ما نیز به وفور یافت‌ می‌شوند، مناطقی کوهستانی و با ارتفاعاتی بلند هستند. برای مثال ارتفاعی بیش از 1200 متر به عنوان یک منطقه سردسیر در نظر گرفته می‌شود. برای کاشت در این مناطق، حتماً باید ارقامی از محصول گردو در نظر گرفته بشوند که بتوانند در سرمای بالا استقامت داشته و همچنان پر محصول و سودآور باشند.

نهال گردو مقاوم به سرما؛ می‌ تواند سرماهای پیش بینی نشده در فصل پاییز و سرماهای ممتد و طولانی تا ابتدای فصل بهار را تحمل کند و همچنان محصولاتی با کیفیت را ارائه دهد. پس قدم اول در کاشت درخت گردو، شناسایی محل کاشت و در نظر گرفتن ارتفاع آن و دمای هوا در آن منطقه است. پس از آن اگر محل کاشت شما، منطقه‌ای سرسیر محسوب می‌گردد، می بایست به دنبال بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر، که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

نهال گردو فرنور پیوندی

نهال گردوی فرنور؛ بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر:

به طور کل بهترین نهال گردو در مناطق سردسیر، نهال گردو فرنور پیوندی است. در رده ی بعدی نهال گردو اسرائیلی و گردو کانادایی را می توان به عنوان بهترین نژاد نهال درخت گردو سردسیری یا مناطق کوهستانی معرفی کرد.

گردو فرنور به عنوان نهال گردو مقاوم به سرما؛ یکی از پر مخاطب‌ ترین ارقام نهال گردو است. علاوه بر طعم بسیار لذیذ با چربی قابل توجه، رنگ روشن مغز آن، نازک بودن پوست آن که اصطلاحاً به آن پوست کاغذی نیز گفته می‌شود، دلیل دیگری بر این همه محبوبیت است. خوب است خاطر نشان کنیم که این گردو سرما دوست و دارای اصالتی فرانسوی می باشد.

در ارتفاعات بسیار بالا یعنی از 1200 تا 2300 متر، می‌ توان این نهال گردو مقاوم به سرما را پرورش داد، بدون این که کوچک‌ ترین آسیبی به آن وارد شود، سرما را تحمل کرده و در پایان دوره مغز گردویی با کیفیت را به شما تحویل می‌دهد. از آن جایی که جز بهترین نهال گردو در مناطق سردسیر محسوب می گردد، در دسته ارقام دیر گل ده نیز قرار‌ می‌گیرد. به همین سبب سرماهای طولانی از زمستان تا فصل بهار، باز هم آسیبی به آن وارد نکرده و از باردهی آن جلوگیری نخواهند کرد.

هر گل از گردو فرنور حدود 5 تا 6 عدد میوه گردو را تولید می‌کند؛ گردوهایی که بسیار خوش طعم بوده و از کیفیت قابل توجه ای برخوردار می باشند. به همین دلیل است که این نوع از بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر، بین مصرف کننده‌ها بسیار محبوب بوده و حتی درصد بالایی از محصول آن به صادرات نیز‌ می‌رسد. مقاومت به بسیاری از بیماری‌ های ممکن برای درخت گردو، علاوه بر مقاومت نسبت به سرما، از دیگر خواص بارز نهال فرنور است.

ویژگی‌های گردوی فرنور؛ از کاشت تا برداشت:

برای این که از بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر؛ بتوان محصولی با کیفیت برداشت کرد، باید شرایط محیطی کاشت آن فرآهم باشد. از نظر آبیاری می‌ توان اذعان داشت که این نهال های گردو فرنور تحمل کم آبی را به صورت نیمه دارد؛ اما در هر صورت اصول اولیه مربوط به آبیاری باید به شدت در آن رعایت شود.

  • قبل از کاشت، زمین به خوبی شخم زده شده و گودال‌هایی با فاصله حدود 7 متری حفر کنید و نهال را با دقت در آن قرار دهید تا به ریشه‌ هایش آسیبی وارد نشود.
  • خاک این نهال گردو مقاوم به سرما، توصیه می شود که شنی با زه کشی مناسب باشد.
  • زمان برداشت محصول، به دلیل داشتن پوست کاغذی، با مراقبت‌های ویژه‌ای برداشت شده و سریعاً نیز باید نسبت به پوست گیری آن اقدام کرد.نهال گردو چندلر پیوندی

نهال گردو چندلر؛ دومین نهال گردو مقاوم به سرما:

حال نوبت به معرفی یکی دیگر از نژاد های نهال گردو مقاوم به سرما؛‌ می‌رسد. گردوی چندلری که اصالتاً آمریکایی بوده و البته باید اعتراف کرد در تمام دنیا، محبوبیت بسیار زیادی دارد. در ایالت کالیفرنیا این محصول به شدت کاشته شده و به دیگر کشورها صادر می‌شود. در کشور ما، ایران نیز کاشت گردو آمریکایی چندلر به شدت رواج دارد.

نهال گردو چندلر از ارتفاع 900 تا ارتفاع 1500 متر می‌ تواند به راحتی تاب سرما و دمای پایین هوا را بیاورد و در انتها محصولی بسیار با کیفیت را به شما تحویل دهد. از دیگر نکات بارز مربوط به این نوع از بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر، زود بازده بودن آن است. به طوری که از سال اول، شروع به بازدهی می‌کند. دیر گل ده بودن نیز از دیگر خصوصیات مربوط به چندلر است که اصولاً در ارقام مقاوم به سرما، یکسان است.

در هنگام باردهی، می‌ توان از هر درخت بالغ فرنور، در حدود 60 الی 70 کیلوگرم محصول را انتظار داشت. محصولاتی که همگی با کیفیت بالا بوده و طعمی بی نظیر را دارا هستند. پوست این گردو نیز مانند گردو فرنور کاغذی بوده و مغزی که در داخل آن قرار گرفته بزرگ و خوش طعم است. این نهال گردو مقاوم به سرما، تا سالیان دراز و حتی تا 50 سالگی می‌ تواند همچنان سوددهی بالایی داشته و محصولاتی با کیفیت را ارائه دهد.

نکته ی مهم دیگر در مورد گردوی چندلر این است که تمامی انواع نهالی که عمل پیوند زده به روی آنان انجام شده است، با تغییرات نژادی که روی آن انجام شده است، به نژادی پر محصول تبدیل شده و امروزه یکی از انواع بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر، چندلر به حساب‌ می‌آید. لازم به ذکر است که از چوب درخت چندلر نیز می‌ توان در انواع صنایع مختلف استفاده کرده و آن را یکی از با کیفیت‌ترین انواع چوب‌ها برای استفاده در اهداف مختلف، در نظر گرفت.

گردوی سردسیری

ویژگی‌های گردوی چندلر؛ از کاشت تا برداشت:

خاک مناسب برای کاشت این نهال گردو مقاوم به سرما؛ خاکی سبک است و بهتر آن که آهکی باشد. در آبیاری این نهال باید اصول مربوطه رعایت شده و حدود هفته‌ای یک بار به خصوص در سال‌های اولیه کاشت، آبیاری انجام شود. در هنگام کاشت برای رقم چندلر، ارتفاع مناسب در گودال‌ها و همچنین فواصل طولی را رعایت کنید؛ زیرا که این موضوع می‌ تواند به شدت در بالا بردن کیفیت محصول تأثیرگذار باشد.

مزایای مربوط به بهترین نهال گردو در مناطق سردسیر:

گاهاً برای افراد این سوال پیش‌ می‌آید که آیا می‌ توان برای گردوهای مقاوم به دمای پایین و انواع نهال گردو مقاوم به سرما؛ نیز خواصی را در نظر گرفت. پاسخ به این سؤال قطعاً «بله» است. این حقیقت که گردوی چندلر و فرنور که در بالا به معرفی آن‌ها پرداختیم، نسبت به ارتفاع‌های بالا و دماهای پایین مقاوم هستند، باعث نمی‌شود خواصی که آن‌ها برای بدن دارند، از دست برود. به طور کلی برای ارقام مقاوم به سرما همچون گردوی چندلر و گردوی فرنور می‌ توان خواصی از جمله:

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن
  2. تقویت حافظه
  3. کمک به رفع بیماری روماتیسم
  4. جلوگیری از افزایش وزن
  5. تأمین ویتامین E

و البته هزاران خاصیت دیگر را در نظر گرفت. کیفیت بسیار بالای محصول این دو نژاد  نهال گردو مقاوم به سرما، و پوست نازک و البته مغز درشتی که دارند، در کنار خواص بی نظیرشان، محبوبیت آن‌ها را به شدت بالا برده است.

جمع بندی و نتیجه گیری بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر:

آن چه در این جا بدان پرداختیم معرفی بهترین نهال گردو در مناطق سردسیر، بود. گردوی چندلر و گردوی فرنور را به عنوان ارقام مقاوم به سرما معرفی کردیم و خواص محصول هر کدام از این دو نهال را خاطر نشان نمودیم. ارتفاع کاشت در این دو نژاد می‌ تواند در حدود 900 تا 2300 متر بوده و تاب و تحمل آن‌ها نسبت به سرماهای زمستان و همچنین بهار، بالا است. هر دو محصول دیر گل ده بوده و در نهایت محصولی که به بار می‌دهند، بسیار با کیفیت است.

اگر منطقه کاشت شما در ارتفاعات بوده و زمستان‌هایی سرد و سرماهایی طولانی در فصل بهار را شامل می‌شود، انتخاب ارقام چندلر و فرنور به عنوان بهترین انواع از نهال گردو مقاوم به سرما، می‌ تواند تصمیم گیری درستی برای شما به حساب آید که می توانید تمامی درختان گردوی مناسب مناطق سردسیر را از نهالستان آریا نهال، بزرگ ترین و معتبرترین نهالستان ایران بدون واسطه خریداری نمایید. کافیست تنها با تیم مشاوران ما ارتباط بر قرار نموده و سفارش خود را ثبت نمایید.

منابع مقاله بهترین نهال گردو برای مناطق کوهستانی:

https://goldnahal.ir