درمان دیابت با گردو چیست؟ همه چیز در مورد تاثیر گردو برای دیابت

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.08.15

گردو برای دیابت:

از دیر باز مصرف انواع غذاهای گیاهی منجر به کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌هایی شده که در نتیجه تغییر سبک زندگی شیوع پیدا کرده‌ است. در میان انواع مواد غذایی گیاهی، خواص گردو در درمان دیابت، به عنوان سالم‌ ترین مغز خشک و پر مصرف‌ترین آجیل در جهان مورد استفاده قرار می گیرد. گردو بیشترین تراکم از عناصر آنتی اکسیدانی را دارا است و منبعی غنی از چربی‌های مفید، مواد معدنی و مواد مغذی به شمار می‌رود.

همچنین مغز گردو در تقویت سیستم قلبی ـ عروقی و پیشگیری یا درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله دیابت نقشی اساسی بر عهده دارد. گردو و دیابت؛ پیوندی عمیق با یکدیگر دارند اما نه به این معنی که درمان دیابت با گردو، به شکل قطعی است بلکه به دلیل مدیریت گرسنگی و کاهش قند خون و تنظیم سطح انسولین، می‌تواند کمک کننده و اثرگذار باشد. بنابراین با توجه به خواص شگفت انگیز گردو برای دیابت، شاید لازم باشد به فکر گنجاندن آن در رژیم غذایی خود باشیم.

درمان گردو در دیابت

ابتدا به تعریف دیابت، بیماری خاموش قرن بپردازیم:

دیابت یک وضعیت سوخت و ساز مواد غذایی در بدن انسان می باشد که با افزایش سطح قند خون (گلوکز) مشخص می‌شود. این بیماری در حال حاضر یکی از شایع‌ ترین بیماری‌ها در سراسر جهان است و خطراتی را به ویژه در دوران سالمندی به همراه دارد. رژیم غذایی ایده‌آل باید غنی از فیبر باشد و این فیبر تنها در میوه‌ها و سبزیجات موجود نیست بلکه آجیل و دانه‌هایی مانند گردو نیز سرشار از فیبر و میان وعده‌ای سالم برای دیابت هستند.

واقعیات تغذیه ‌ای درمان دیابت با گردو:

گردو، مغز مفید سنگی، ترد و لذیذ است که از نهال گردو بالغ رشد می‌کند و به علت ساختار تغذیه‌ای که دارد به عنوان غذای مغز شناخته می‌شود. معجزه در کنترل و درمان دیابت با گردو، از آن جهت است که گردو منبع طبیعی بسیار خوبی از پروتئین‌ها، چربی‎ها و کربوهیدرات‌ها محسوب می‌شود.

کارشناسان و پزشکان بهداشت توصیه می‌ کنند با توجه به خواص گردو برای دیابت، رژیم غذایی حاوی این میوه، می‌تواند برای درمان مبتلایان دیابتی بسیار مفید باشد. این میوه از حدود ۱۵ درصد پروتئین و ۶۵ درصد چربی تشکیل شده ‌است. یک چهارم فنجان گردو، بیش از 90 درصد از نیاز روزانه توصیه ‌شده برای دریافت امگا ۳ (چربی که قدرت ضد التهابی دارد) را تأمین می‌کند که برابر با مصرف ماهی است و به عنوان یک منبع غذایی مهم شناخته می‌شود.

چرا گردو برای دیابت مفید است؟

مغزها تا به امروز تأثیرات متفاوتی بر روی سلامتی و کاهش خطر بازگشت بیماری‌ها و یا شدت یافتن آن‌ها داشته‌اند. بر این اساس نقش درمانی گردو برای دیابت، نیز به اثبات رسیده است:

  • گردو به ایجاد مقاومت در برابر انسولین، کنترل سطوح گلوکز خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند.
  • گردوها غنی از فیبر رژیمی هستند. مدت زمان شکسته شدن و هضم فیبرها، طولانی است و به همین دلیل، قند آهسته وارد جریان خون می‌شود و از افزایش ناگهانی آن جلوگیری می‌کند.
  • شاخص گلیسمیک گردو نیز بسیار پایین است. شاخص قند خون(GI) به میزانی گفته می‌شود که برای اندازه‌گیری قند خون در خاص مورد بهره مندی قرار می‌گیرد. غذاهایی که شاخص گلیسمیک کم‌تر از ۵۵ دارند، برای رژیم غذایی دیابت، ایده‌آل هستند.

خواص شگفت انگیز گردو برای دیابت نوع 1 را بشناسیم:

تاکنون مطالعات بسیاری در مورد خواص گردو برای دیابت، انجام شده است. این مطالعات از تأثیر شگفت انگیز و فوق العاده گردو و رابطه مثبت درمان دیابت با گردو خبر می‌دهند. اگرچه این میوه، درمان قطعی و صد در صد برای بیماران دیابتی نیست، اما بر اساس مطالعات گوناگون، می‌تواند:

  • سطح کلسترول و هموگلوبین خون که معیاری برای سنجش قند خون است را کنترل کند.
  • عصاره برگ گردو، به سبب وجود فلائونیدها، می‌تواند به بیماران دیابتی نوع 1 کمک نماید تا از وخامت و شدت بیماری خود جلوگیری کنند.
  • قند خون بالا می‌تواند باعث آسیب رساندن به پانکراس شود. گردو با قابلیت ترمیم اندام‌های داخلی بیمار دیابتی، به بهبود عملکرد پانکراس کمک می‌کند تا وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهد.

گردو و دیابت نوع 2 چه نوع ارتباطی با یکدیگر دارند؟

چاقی و اضافه وزن، یکی از نتایج ابتلا به دیابت نوع 2 است. درمان این نوع دیابت با گردو از آن جهت است که مصرف کوتاه مدت گردو می‎تواند کنترل عصبی اشتها را کاهش داده و با ایجاد احساس سیری، مانع از خوردن مواد دیگر و در نتیجه چاقی ناشی از دیابت نوع 2 می‌شود.

گردو به دلیل دارا بودن PUFAs و اسید چرب امگا 3 گیاهی، از سایر مغزها متمایز است و نقش به سزایی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و تنظیم وزن بدن دارد. تحقیقات نشان داده‌اند بین مصرف روزانه گردو و دیابت نوع 2، رابطه معکوس وجود دارد و خطر ابتلا را کاهش می‌دهد؛ هرچند تأثیر آن بر دیابت نوع 1 بیشتر است.

روابط اثرگذار دیگر بین گردو و دیابت:

تأثیرات و خواص گردو برای دیابت؛ بسیار متعدد و گوناگون است. گردو منبع خوبی از پروتئین‌ها، چربی‌ها و کربوهیدرات به حساب می‌آید.مواد غذایی غنی از ویتامین E، کم کالری هستند. مطالعات انجام شده نشان داده افراد بالغی که گردو را در رژیم غذایی خود می‌گنجانند نسبت به افرادی که آن را مصرف نمی‌ کنند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهند.

درست است تأثیر این میوه بر روی قند خون حدود 0.3 درصد است، اما همین مقدار اندک نیز در مدت زمان طولانی، نتایج خوبی برای درمان افراد مبتلا به دیابت با گردو به همراه دارد.

چرا باید از خواص گردو برای دیابت بهره ببریم؟

متابولیسم بدن در نتیجه استفاده از مواد و داروهای شیمیایی با عوارض بسیاری مواجه خواهد شد. بنابراین لازم است در مواجهه با بیماری‌های گوناگون تا حد ممکن از مصرف داروهای شیمیایی پرهیز کرده و به جای آن با مصرف مواد طبیعی و گیاهی، سعی کنیم از میزان عوارض کم کنیم.

با توجه به آنچه گفته شد، از تأثیر و ارتباط بین گردو و دیابت، آگاه شدید. گنجاندن و مصرف این ماده‌ خوشمزه و مغذی با موادی همچون منگنز، ملاتونین، چربی خوب، امگا 3 و 6 و غیره، می‌تواند نتایج بسیار ارزشمندی مانند بهبود عملکرد اندام‌های داخلی، جلوگیری از پوکی استخوان، افزایش رشد مو و یا بهبود کیفیت خواب به همراه داشته باشد؛ هرچند در برخی افراد نیز ممکن است باعث آلرژی یا حساسیت شود.

  • آیا چربی موجود در گردو برای دیابت، مضر است؟

گردو چربی بسیاری دارد اما تنها مغزی است که سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع (PUFAs) بوده و در صورت مصرف منظم و متعادل، سطح طبیعی قند خون را تأمین می‌کند.

  • کالری گردو چقدر است؟

گردو، میوه پرکالری است. یک عدد آن حاوی 26 کالری و 100 گرم آن 654 کالری دارد. بنابراین، این نکته را در نظر داشته باشید که هر زمان گردو مصرف کردید، بهتر است مصرف سایر مواد غذایی را کاهش دهید، چون انرژی بدنتان به اندازه کافی تأمین می‌شود.

بیماری دیابت چرا رخ می‌دهد؟

زمانی که سلول‌ های خونی در عمل جذب موفق نباشند و در عملکرد ترشح انسولین، اختلال به وجود آید و در نتیجه آن امکان کنترل درست و اصولی ترشح انسولین به واسطه بدن وجود نداشته باشد، دیابت خود را نمایان می کند. بنابراین، دیابت زمانی رخ می‌دهد که پانکراس شما قادر به تولید انسولین کافی نیست؛ افراد دیابتی باید مراقب رژیم غذایی خود باشند، چون برخی از سالم‌ترین غذاها نیز می‌توانند سطح قند خون را افزایش دهند.

اگر قند خون به سطح نرمال و طبیعی خود باز نگردد، موجب به سکته مغزی، آسیب به هر دو کلیه‌ ها، بیماری‌هایی از جمله بیماری قلب و عروق و مشکلات دیداری می‌شود.

جمع بندی نهایی در رابطه با تاثیر گردو و دیابت:

در این مقاله به نقل از وب سایت آریا نهال به تمامی بخش های گردو برای دیابت پرداخته شد، امیدواریم شما عزیزان با مصرف صحیح این مغز گردو با تجویز پزشک خود، از خواص آن بهره مند شوید. همچنین از شما دعوت می شود در صورت تمایل نظر خود را در مورد این مقاله در بخش نظرات انتهای صفحه با ما در میان بگذارید.

منابع مقاله ی درمان دیابت با گردو:

  1. https://www.everydayhealth.com/type-2-diabetes/diet/best-nuts-diabetes-walnuts-almonds-more/
  2. https://www.ndtv.com/food/walnut-for-diabetes-heres-how-walnuts-may-help-manage-blood-sugar-levels-1983130
برچسب ها:

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
66

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1400.10.16 فرح رزاقي

    سپاسكًزارم توضيح بدهيد ازانواع غذا ها و ميو ها كه براى افراد دبابتي مفيد أست سپاس

    • 1400.10.17 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. موضوع مقاله در مورد تاثیر گردو بر دیابت بود، در مورد باقی ارقام بسیار بحث کلی می گردد که می بایست از مقالات دیگر بهره مند شوید. با احترام