خواص برگه زردآلو: {14 خواص قیسی خشک در طب سنتی}

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.10.08

خواص برگه زردآلو یا خواص قیسی:

زردآلو، میوه ای شیرین با طبع سرد و تر می باشد که خواستگاه آن را مصر، ارمنستان و ایران است. در قدیم زردآلو ها را زیر خورشید خشک می کردند تا در فصل سرد هم داشته باشند و نام آن را «قیسی» گذاشتند. خواص برگه‌ زردآلو؛ جزو خواص میوه ‌های خشک محسوب می گردد که مزایای فراوانی دارد.

امروزه در ترکیبات آجیل، این برگه ی زردآلو نیز یافت می ‌شود که طرفداران زیادی دارد. از آن جهت که بیشتر در ماه‌های گرم سال و تابستان فراوان بود و در فصل‌های سرد سال کم پیدا می‌شد ، ایرانیان تصمیم گرفتند آن را به شکل برگه های خشک شده مراقبت نمایند یا کنسرو کنند.

خواص برگه ی زردالو

خواص برگه ی زردالو

طرز تهیه برگه زردآلو:

زردآلو منبع مهمی از مواد مغذی است و به دلیل خاصیت‌های مختلفی که دارد در بین افراد و حتی در حوزه طب سنتی کاربرد فراوانی دارد. این میوه را می ‌توان به صورت‌ های مختلف از جمله مربا، خورشت، آب‌ میوه، ترشی و از همه مهمتر و باب‌تر در میان ایرانیان به صورت برگ زردآلو، یا قیسی درآورد. قیسی را می‌توان در محیط خانه نیز، روی بخاری، یا حتی جلوی آفتاب، با دستگاه‌های میوه خشک کن و… تهیه کرد.

اگر می‌خواهید قیسی ‌های شما شیرین‌تر و خوشمزه‌تر باشند، می‌ توانید از این ترفند استفاده کنید. ابتدا زردآلو را با دقت شسته، و بعد آن‌ها را نصف کنید. در یک قابلمه به اندازه کافی آب بریزید. به اندازه‌ای که می ‌خواهید شیرین شود، شکر اضافه نمایید؛ دقت کنید که زردآلو خودش شیرین است، پس بیش از حد شکر نریزید.

وقتی آب جوش آمد، زردآلو ها را در قابلمه ریخته و بگذارید تا 11 دقیقه با شعله‌ی ملایم جوش بخورد؛ در آخر آبکش کنید. شما می‌ توانید برگه ‌ها را در سینی بگذارید تا خشک شود یا داخل شیشه با همان آب جوشیده، کنسرو کنید.

خواص قیسی، بیش از ده ها مورد می باشد.

خواص برگه زردآلو (قیسی):

خواص برگه زردآلو؛ بسیار زیاد است و در زمان ‌های قدیم به جای دارو مصرف می‌شده است. اگر یادتان باشد خانه مادربزرگمان همیشه پر از قیسی ‌های خشک شده بود. قدیمی ‌ها از برگه آن، برای درمان و بهبود مشکلات و بیماری مختلف استفاده می‌کردند.

  • بهبود بینایی:

یکی از خواص برگه زردآلو؛ این است که کیفیت بینایی را در شما ارتقا خواهد بخشید. برگه های زردآلو لبریز از ویتامین A یا همان رتینول هستند که بر روی بینایی تاثیر به‌سزایی دارد. افراد سالمند و کودکان یا افرادی که دچار مشکل کاهش دید یا مشکلات بینایی هستند، به دلیل خواص برگه آن می‌توانند از این خوراکی لذیذ استفاده کنند.

  • رژیم:

قیسی حاوی منبع سرشار از فیبر است. اگر در حال رژیم گرفتن هستید یا می‌خواهید رژیم را شروع کنید، توصیه می‌شود برگه زردآلو را حتما در لیست رژیم خود لحاظ کنید. بهبود بیماری دیابت، اضافه وزن، CHD و انواع مختلفی از سرطان‌ها از خواص برگه زردآلو در طب سنتی، است. اگر در رژیم و مصرف غذا محدودیت دارید پس حتما این خوراکی را در رژیم خود لحاظ کنید؛ زیرا به هضم غذای شما نیز کمک شایانی خواهد کرد.

  • سلامتی قلب:

همانطور که می‌دانید پتاسیم مسئولیت ویژه ای در فعالیت قلب و عروق در بدن انسان دارد. پتاسیم موجود در قیسی به بهبود عملکرد قلب و عروق و میزان فشارخون مناسب، بسیار کمک خواهد کرد. پس از مصرف این خوراکی غافل نشوید؛ زیرا از اساسی ترین خواص قیسی، کمک به سلامتی قلب شماست.

  • درمان مشکلات پوستی:

پوست شما روزانه نیازمند ویتامین‌های محلول در آب مانند A و C می باشد. شما باید بخشی از غذای مورد نیاز پوست خود را از طریق تغذیه، تامین کنید. یکی از جذاب‌ترین خواص برگه زردآلو، کمک به مشکلات پوستی و هیدراته کردن آن می باشد. برگ زردآلو با توجه میزان بالای ویتامین A و C می‌تواند غذای موردنیاز پوست شما را تامین کند.

  • بهبود مشکلات روده:

استفاده فیبر به سلامتی روده های شما و رفع بیماری های گوارشی، کمک زیادی می‌کند. از خواص قیسی، آن است که ملین است و حرکات روده را تسهیل کرده و برای بهبود بیماری یبوست کمک کننده می باشد.

  • محکم شدن استخوان:

هرچه بدن ما کلسیم موردنیاز بیشتری را جذب کند، استخوان‌ها سخت و محکم‌تر می‌شوند و خطر پوکی استخوان کمتر می شود. کلیه استخوان ها برای سالم بودن و سفت شدن نیازمند به کلسیم هستند. از خواص برگه زردآلو در طب سنتی؛ کمک به سلامتی استخوان‌ها است. این خوراکی لذیذ حاوی کلسیم است که می ‌تواند استخوان‌ های شما را محکم کند و درد استخوان را کاهش دهد.

  • کاهش ریزش مو:

ماده‌ای که برای درخشندگی، شادابی و حفظ تندرستی موهای شما مهم است، اسید لینولئیک نام دارد. برگ زردآلو که سرشار از اسیدهای چرب از جمله اسید لینولئیک است و قابلیت این را دارد که در سلامتی مو و پوست سر شما تاثیر به ‌سزایی بگذارد.

همچنین شما می توانید جهت تمایل به کاشت و پرورش انواع نهال زردآلو، نهال گردو، بادام و… به فروشگاه سایت آریا نهال مراجعه نمایید.

آیا برگ زردآلو به درمان سرطان کمک می‌کند؟

در آمریکا تحقیقات مختلفی بر روی تاثیر خواص برگه زردآلو، بر بیماران سرطانی انجام داده اند. مصرف به اندازه این خشکبار تاثیر زیادی در بهبودی بیماران سرطانی داشته است. لذا توصیه می‌شود در کنار درمان با نظر پزشک، از برگ زردآلو برای بهبود، کمک گرفته شود‌.

آیا برای درمان زخم معده برگ زردآلو موثر است؟

یکی از خواص برگه زردآلو در طب سنتی؛ این است که در تشکیل مخاط معده کمک می‌‌کند. از طرفی به بیمارانی که مشکل زخم معده دارند توصیه می‌شود از این محصول استفاده کنند. در برگ زردآلو ماده مهمی به نام آمیگلادین وجود دارد که در بهبود یا پیشگیری از زخم معده‌، موثر است.

آیا ورزشکاران می‌توانند از برگه زردآلو در رژیم‌های ورزشی خود استفاده کنند؟

بله! همچنین توصیه شده است که ورزشکاران حتما در میان وعده‌های خود از برگ زردآلو، استفاده کنند. این خشکبار به دلیل دارا بودن مواد غنی و حجم زیاد آب، در بین ورزشکاران محبوب است. اگر هنگام ورزش دچار گرفتگی عضلات می‌شوید، می‌توانید از قیسی کمک بگیرید و با مصرف آن این مشکل را برطرف کنید.

خواص برگه زردآلو در دوران بارداری:

مصرف به اندازه قیسی در دوران بارداری، بی‌ خطر بوده و برای سلامتی مادر و جنین موثر است. اما توصیه می‌شود در دوران بارداری با مشورت پزشک یا متخصصان تغذیه مصرف گردد تا علائم دیگر ایجاد نشود. همان گونه که می‌دانید مادر در زمان بارداری باید غذاهایی لبریز از مواد مغذی مانند پروتئین، ویتامین، کلسیم، فیبر و غیره مصرف کند ؛ پس چه چیزی بهتر از برگه زردآلو، که سرشار از این مواد مفید بوده و برای سلامتی مناسب است؟

جهت تمایل می توانید به مطالعه ی مقاله ی خواص میوه بپردازید.

  • یبوست را برطرف میکند:

از خواص قیسی؛ آن است که به علت زیاد بودن فیبر در آن هم به هضم غذای مادر و هم به مشکل یبوست که اکثر مادران در دوران بارداری دچار می گردند کمک می‌کند.

  • کم خونی را در مادران جبران میکند:

از خواص برگه زردآلو؛ می توان به برطرف شدن فقر آهن  اشاره کرد، این مواد مغذی میزان هموگلوبین خون را در بدن افراد افزایش می ‌دهند و از ایجاد کم‌خونی در دوران حاملگی پیشگیری خواهند کرد.

  • به سلامت بینایی مادران کمک میکند:

از آنجایی که در دوران بارداری شاید سلامت چشم و میزان بینایی مادران دچار تغییرات شود، مصرف برگ زردآلو می ‌تواند نقش موثری در پیشگیری یا بهبود مشکلات مربوط به سلامت چشم داشته باشد.

  • سطح قند خون را در بدن مادر کنترل میکند:

ایجاد دیابت در دوران بارداری برای خانم‌ ها می ‌تواند امر عادی باشد و اکثر خانم‌ها به آن دچار می‌شوند. کنترل و پیشگیری از ایجاد قند خون یا بالا رفتن آن در ماداران باردار، یکی دیگر از خواص برگه زردآلو، است.

  • سبب رشد و نمو جنین میشود‌:

جنین برای رشد و نمو نیاز به مواد مغذی دارد. از مهمترین خواص برگه زردآلو، در دوران بارداری، کمک به نمو جنین است. برگ زردآلو به دلیل داشتن مواد مغذی و مفید هم برای مادر و هم برای رشد جنین، بسیار مناسب است.

  • پوست مادر را شفاف میکند:

اگر در دوران بارداری پوستتان جذابیت قبلی خود را از دست داده است، نگران نباشید! برگ زردآلو با هیدراته کردن پوست، تاثیر بسزایی در درخشان شدن و شفافیت پوست شما در دوران بارداری دارد.

  • برگ زردآلو در هنگام شیردهی به نوزادان مفید است:

برگه زردآلو؛ حتی در دوران بعد از بارداری نیز به دلیل مواد مغذی و ملین بودن، کمک زیادی به مادر و نوزاد می‌کند.

نتیجه گیری در مورد خواص برگه زردالو:

برگه زردآلو؛ دارای آنتی اکسیدان های طبیعی و مواد معدنی مهم مثل  کلسیم، بور، مس و پتاسیم است که ما را در برابر عوامل و مشکلات محیطی و جسمانی کمک و محافظت می‌کند. همچنین از آنجایی که پتاسیم بالایی دارد، می‌تواند ورم را در بدن افراد علی‌الخصوص زنان باردار کاهش دهد.

این خوراکی لذیذ یکی از بهترین جایگزین‌ ها بجای قند و شیرینی برای خانم‌های باردار و افراد دیابتی است. به خاطر داشته باشید که مصرف زردآلو، باید به اندازه باشد؛ اگر به مقدار خیلی زیاد مصرف گردد، سبب سرگیجه، حالت تهوع، اسهال، استفراغ، مشکلات گوارشی و… می‌شود.

منابع مقاله خواص قیسی:

  1. https://www.nature-and-garden.com/health/apricot-health-benefits.html
  2. https://en.wikipedia.org/wiki/Apricot
  3. http://www.nutrition-and-you.com/apricot.htm
  4. https://www.kingsburgorchards.com/apricot-history-blog
برچسب ها:

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
398

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1402.11.15 علی قاسمی

    سلام

    • 1402.11.16 admin-ariyanahal

      سلام و عرض ادب
      در خدمتیم…

  • 1402.06.18 ناصر نژاوند

    باسلام و وقت‌بخیر
    من ناصر نژاوند هستم از قیسی اراز مطالبتان واقعا ارزشمند هست زردالو‌را میتوان بعنوان میوه طلایی تابستان نام برد. ما تامین کننده برگه. قیسی زردالو هستیم و مستقیم با باغدار کار میکنیم میتوانیم محصول مد نظر همکاران را با کیفیت عالی و قیمت مناسب تامین کنیم .
    ناصر نژاوند ‌‌ ‌ ۰۹۱۴۴…۳۹۴
    واتساپ تلگرام

    • 1402.06.23 ariyanahal

      با سلام خدمت شما دوست عزیز. جهت تکمیل اطلاعات کلی و فروش محصول با کارشناسان سایت تماس حاصل بفرمایید.

  • 1401.10.06 بهنام قنبری

    با سلام و عرض ادب، جناب شما در صفحه خود ذکر کرده اید که برگه زرد آلو برای افراد دارای مشکلات قلبی عروقی توصیه میشود، در صورتی که ویتامین k موجود در این محصول باعث انعقاد خون، لختگی و ايجاد پلاک در رگها میشود، بنده قصد جسارت نداشتم فقط چون خودم عمل آنژو و گذاشتن فنر در عروق قلب رو انجام دادم این اطلاعات رو داشتم

    • 1401.10.06 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب احترام. سپاس از ثبت نظر شما. در مقاله اشاره شده به علت داشتن پتاسیم به بهود عملکرد قلب کمک میکند. مسلما تمام توصیه ها برای افراد سالم است و رژیم افرادی که ناراحتی های قلبی عروقی و… دارند را می بایست پزشک مربوطه اعلام کند. سپاس از همراهی شما

  • 1401.05.24 غفار امیری

    مطمئن هستید اخه برگ زردآلو ترشه شیرین نیست که همه جا نوشتید شیرین