خواص گردو سیاه

دسته بندی: جدیدترین مقالات مقالات پرورش درخت گردو
1399.12.16

خواص گردو سیاه چیست؟

آشنایی با خواص مواد غذایی مختلف و گنجاندن خوراکی های سالم و مقوی در رژیم غذایی، تأثیر فراوانی در سلامتی بدن دارد. خواص گردو سیاه؛ یکی از بهترین و پرخاصیت ترین میوه ها یا بهتر است بگوییم، آجیل ها است که هم اکنون در سرتاسر جهان کاملا شناخته شده است. اما حتما می دانید که گردو ها انواع بسیار متنوعی دارند. گردو سیاه یکی از گونه هایی است که خواص منحصر به فردی دارد. لطفا در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با خواص گردو سیاه، آشنا کنیم.

گردوی سیاه را بیشتر بشناسید:

پیش از آنکه به شرح خواص گردو سیاه، بپردازیم بهتر است در ابتدا این گونه از گردوها را به شما معرفی کنیم. گردو سیاه که نام انگلیسی آن (Black Walnut) و نام علمی آن (Juglans Nigra) می باشد یکی از گونه های بومی آمریکا است. درخت آن جزو درختان پربازدهی است که از سال پنجم به بعد شروع به تولید بار می کند و از سال بیستم، میزان تولید میوه به اوج می رسد. عمر اقتصادی این درخت بیش از صد سال است و در حالت بالغ قد آن به بیش از ۳۰ متر هم می رسد. این درخت دارای چوبی با کیفیت و قهوه ای رنگ است که کاربردهای فراوانی در صنایع چوبی دارد. از این رو هدف از کاشت نهال گردو سیاه استفاده از میوه و چوب آن است.

خصوصیات ظاهری گردوهای سیاه:

گردو سیاه تقریبا نسبت به سایر گونه های گردو نسبتا ریزتر است. رنگ پوست چوبی آن قهوه ای تیره است و شیارهای زیادی بر روی خود دارد. پوستش سخت است و جزو گونه های پوست کاغذی محسوب نمی شود. مغز آن بسیار با کیفیت بوده و علی رغم نامی که دارد مانند سایر گونه ها به رنگ قهوه ای روشن و شفاف است. اما از طعم منحصر به فردی برخوردار است.

  • نکته مهم: گردو سیاه را با گردویی که مغز آن سیاه شده است اشتباه نگیرید. این گردو یکی از گونه هایی است که به دلیل تیره بودن پوست میوه و درختش این نام را گرفته است.

چند مورد از خواص شگفت انگیز گردو سیاه:

گردو سیاه را می توانید به صورت تازه استفاده کنید. یا آن را خشک کرده و به صورت یک آجیل خوشمزه در تمام فصول سال میل نمایید. همچنین از این خشکبار در بسیاری از غذاها و دسرها نیز استفاده می شود. در هر صورت از خواص بینظیر آن بهره مند خواهید شد. گردو سیاه خواص فراوانی دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تأثیر مثبت بر عملکرد دستگاه گوارش:

از مهمترین خواص گردو سیاه این است حاوی مقدار زیادی فیبر است. فیبر موجود در آن موجب می شود که هضم غذا در معده به آسانی انجام گیرد. همچنین حرکات روده را سرعت می بخشد. از این رو کمک زیادی به سم زدایی دستگاه گوارش و رفع انواع بیماری های روده و معده از جمله یبوست و انگل می کند.

گردوی سیاه

یکی دیگر از خواص گردو سیاه، به کنترل وزن کمک میکند :

گنجاندن مغز گردو سیاه در رژیم تغذیه ای می تواند به تنظیم وزن کمک کند. اگر دوست دارید لاغر شوید روزانه چند عدد گردو میل کنید. همانطور که گفتیم این مغز در عملکرد دستگاه گوارش و هضم سریع غذا بسیار مؤثر است. این امر یکی از عوامل مهم در کنترل وزن می باشد. خاصیت دیگر گردو سیاه، این است که اشتهای شما را به میزان زیادی کاهش می دهند. دلیل این امر کالری بالا و چربی های امگا ۳ موجود در آن هستند که نیاز بدن شما را تأمین کرده و میل به خوردن شیرینی ها و غذاهای پرچرب را کاهش می دهد. چربی موجود در گردو در از بین بردن چربی های بد انباشته شده در پهلوها و دور شکم نیز بسیار مؤثر است.

گردو سیاه زیبایی را به صورت شما برمی گرداند:

روغن حاصل از گردو، یک ضد التهاب قوی برای پوست شماست و می تواند سیاهی دور چشم، کبودی و التهاب پوست را برطرف سازد. ویتامین «ای» (E) یکی دیگر از خاصیت گردو سیاه می تواند باشد که در نتیجه موجب جوان سازی پوست شما شود. همچنین همانطور که می دانید یکی از عوامل خراب شدن پوست، استرس است. گردو حاوی ویتامین های گروه ب است. این ویتامین ها به کاهش استرس و در نتیجه کاهش چین و چروک پوست کمک می کنند.

جهت تمایل می توانید به مطالعه ی مقاله ی خواص میوه بپردازید.

خاصیت ضد سرطانی دارد:

گردوی سیاه به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان های فراوان در ساختار خود، موجب خنثی سازی رادیکال های آزاد می شود. این امر تأثیر زیادی در پیشگیری از تشکیل تومورها و ابتلا به سرطان دارد.

بهبود عملکرد قلب و عروق یکی دیگر از خواص گردو سیاه:

گردو سیاه حاوی چربی های غیر اشباع است. همچنین ویتامین های B و E و مواد معدنی مختلف همچون فیبر و منیزیم و پتاسیم و آنتی اکسیدان ها را در خود گنجانده است. این ترکیبات از انباشته شدن چربی های اشباع شده در عروق جلوگیری کرده و موجب تنظیم فشار خون می شوند. محققان پس از انجام تحقیقات و آزمایشات فراوان دریافته اند که افرادی که این مغز پرخاصیت را در رژیم غذایی خود جای داده اند از بیماری های قلبی و عروقی در امان بوده اند.

پیشگیری از بیماری های قارچی و ویروسی:

گردو سیاه، حاوی ترکیبات ضد قارچی و ضد ویروسی می باشد. می تواند از بروز بیماری های قارچی و عفونی که در اثر این دو عامل بیماری زا ایجا می شوند جلوگیری کند. همچنین در درمان این بیماری ها نیز می تواند مؤثر واقع شود.

برچسب ها:

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
26

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “خواص گردو سیاه”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *