خواص آلوچه چیست؟ | معجزه ی خواص گوجه سبز برای انسان

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.08.29

آشنایی با خواص آلوچه یا گوجه سبز:

ایران سرزمینی چهارفصل با اقلیم گیاهی فوق‌العاده و منحصربه‌فرد است. به صورتی که برخی از پرمصرف‌ترین و خوش‌خوراک‌ترین میوه‌ها و آجیل‌ها بومی ایران هستند و از ایران به کشورهای دیگر جهان برای کشت فرستاده‌شده‌اند. یکی از میوه‌های منحصربه‌فرد ایرانی، آلوچه یا همان گوجه‌ سبز است.

گوجه‌ سبز تا سالیان دراز برای اروپاییان ناشناخته بود تا سر ویلیام گیج نهالی از این درخت را به بریتانیا برد. اگر شما هم مایلید با خواص آلوچه، این میوه خوشمزه تابستانی آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

خواص آلوچه

آشنایی با خواص گوجه سبز و ریز مغذی های آن:

برای اینکه بدانید هر ماده غذایی چه خاصیت و فوایدی برای بدن دارد، باید در وهله اول بدانید که این ماده چه ریزمغذی‌هایی دارد. در هر 50 گرم آلوچه گوجه سبز حدود:

  1. 155 میلی‌گرم پتاسیم،
  2. 2.5 میلی‌گرم ویتامین c
  3. 0.025 میلی‌گرم تیامین (ویتامین B1)،
  4. 0.04 میلی‌گرم مس،
  5. 0.35 میلی‌گرم ویتامین E
  6. و 0.2 میلی‌گرم آهن وجود دارد. علاوه بر این‌ها گوجه‌ سبز به میزانی زیادی فیبر، سدیم، کلسیم، منیزیم، فسفر، پروتئین و ویتامین‌های K، A، B2، B3، B5، B6 دارد.

فواید آلوچه برای بدن چه می باشد؟

حال که با ریزمغذی‌های موجود در آلوچه آشنا شدید، به سراغ تأثیر این ریزمغذی‌ها به‌صورت جداگانه و گروهی برای بدن خواهیم پرداخت.

خواص گوجه سبز سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند:

طی تحقیقات انجام‌ شده، آلوچه سرشار از مواد ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی است. این مواد می‌ توانند به بهبود راندمان سیستم ایمنی بدن انسان کمک مناسبی نمایند. علاوه بر نکات قبلی جالب است بدانید گوجه سبز سرشار از ویتامین c می باشد. ویتامین سی نقش بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می کند.

از دیگر خواص آلوچه؛ برای سیستم ایمنی بدن که به‌ صورت غیرمستقیم بر آن تأثیر می‌گذارد، بهبود عملکرد دستگاه گوارش است. طی نتایج اعلام‌ شده از آزمایش‌ های متعدد در صورتی‌ که شرایط هضم و دفع مواد مضر در بدن به‌ درستی صورت گیرد، سیستم ایمنی بدن فرد عملکرد بهتری خواهد داشت.

همچنین جهت آشنایی اطلاعات خرید انواع نهال گوجه سبز یا آلو می توانید به روی عبارت نهال آلویا نهال گوجه سبز کلیک نمایید.

گوجه سبز

محافظ از استخوان یکی از خواص آلوچه:

شاید برایتان جالب به نظر برسد که گوجه سبز با طمع ترش مزه ی خود، مقادیر بالایی از کلسیم داشته باشد. آلوچه حاوی ماده معدنی کلسیم است که می‌ تواند به رشد و محافظ از استخوان‌ها کمک کند. همان‌طور که می‌دانید تنها دریافت کلسیم برای کمک به استخوان‌ ها کافی نیست، بلکه برای دریافت بهتر کلسیم می بایست در کنار آن ویتامین C نیز مصرف شود. در نتیجه آلوچه این ویتامین را نیز دارد، پس به‌ عنوان تیم مکمل محافظ استخوان انتخاب هوشمندانه‌ ای برای افزودن به میان وعده‌ها است.

از دیگر خواص آلوچه، برای کمک به بافت استخوانی وجود ویتامین‌های گروه B در این میوه است. این ویتامین‌ها بدن را برای تولید استئوبلاست‌ها تحریک می‌کند. درصورتی‌که استئوبلاست‌ها تولید شوند رشد استخوان‌ها بهبود می‌یابد و در آن صورت بافت استخوانی تقویت می‌شود.

احساس سوزش و رفلاکس در معده دارید، از خواص گوجه سبز بهره مند شوید!

این روزها به دلیل تغییر در سبک زندگی و مصرف غذاهایی سنگین، اکثر افراد رفلاکس معده را تجربه می‌کنند. علاوه بر آن از هر 3 زن 1 زن احساس سوزش مداوم در قسمت بالای معده خود دارد. در ابتدای یائسگی و هنگامی که مقدار استروژن بدن بانوان پایین می‌آید، این سوزش‌ها بیشتر شایع می‌شود. شاید عجیب برسد که ماده‌ای خوراکی  گوجه سبز است، چگونه می‌ تواند به کاهش سوزش ناشی از اسید معده کمک کند؟

ازآنجاییکه آلوچه حاوی مواد قلیایی مثل منیزیم، پتاسیم و کلسیم است، می‌ تواند میزان اسیدی بودن معده را کمی خنثی نماید؛ به همین علت اندکی از میزان رفلاکس معده و سوزش آن کم می‌کند.

خواص آلوچه به هضم غذا کمک می‌ کند:

همان‌طور که گفته شد، گوجه‌ سبز مقادیر زیادی فیبر دارد. فیبر ماده‌ ای است که سرعت خارج شدن مواد غذایی از معده را با کندی مواجه می‌کند. علاوه بر آن حرکات دودی روده را بهبود می‌بخشد و درنهایت به باکتری‌های مفید در روده نیز کمک خواهد کرد. مجموع تمامی فواید آلوچه، در آن خلاصه می‌شود که با مصرف آن امکان هضم راحت‌ تر وعده‌های غذایی را برای بدن خود فراهم کنید. پس از خواص آلوچه، برای بهتر شدن عملکرد دستگاه گوارش خود غافل نشوید.

خواص گوجه سبز هم می‌ تواند به کم‌خونی کمک کند:

همان‌طور که در ریز مغذی‌ های آلوچه گفته شد، این میوه در ترکیبات خود ماده معدنی آهن دارد. آهن به‌راحتی در حضور ویتامین C جذب می‌شود. در صورت جذب این ماده معدنی بدن می‌ تواند با تولید گلبول‌های قرمز از کم‌خونی در امان بماند. علاوه بر آن باوجود ویتامین C در این میوه، بدن می‌ تواند با عفونت‌های مربوط به پلاکت‌های خونی نیز مقابله کند.

قند خون خود را با آلوچه تنظیم کنید!

آلوچه حاوی نیاسین است. نیاسین می‌ تواند به هضم بهتر غذا کمک کند. علاوه بر آن نیاسین بدن را تحریک به تجزیه و متابولیزه کردن گلوکز می‌کند. درصورتی‌که بدن بتواند گلوکز را متابولیزه نماید، قند خون به‌صورت چشمگیری پایین می‌آید. علاوه بر آن همان‌طور که گفته شد یکی از خواص آلوچه، داشتن فیبر و احساس سیری است که به فرد می‌دهد. درصورتی‌که فرد احساس سیری کند، میزان مصرف مواد غذایی و میان وعده‌ها کاهش می‌یابد؛ همین موضوع می‌ تواند منجر به کاهش قند خون در فرد شود.

در صورتی‌ که مبتلا به دیابت هستید و می‌خواهید آلوچه را به میان وعده‌های خود به هدف کاهش قند خون اضافه کنید، حتماً با پزشک معالج خود در ارتباط با میزان و نحوه مصرف این میوه مشورت نمایید.

جهت تمایل می توانید به مطالعه ی مقاله ی خواص میوه بپردازید.

آلوچه میوه‌ای سرشار از آنتی‌اکسیدان:

کمتر کسی این روزها با خواص آنتی‌ اکسیدان در بدن آشنا نیست. این مواد با اثر رادیکال‌ های آزاد در بدن مقابله کرده و ریسک ابتلا به اکثر بیماری‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد مثل بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان را به صورت چشم گیری بکاهد. علاوه بر آن آنتی‌اکسیدان‌ها ضدالتهاب هستند و از سلول‌های بدن نیز به‌خوبی محافظت می‌کنند.

آلوچه حدود دو برابر بیشتر از میوه‌ های هم‌ خانواده خود مثل شلیل و هلو، آنتی‌اکسیدان بیشتر دارد. از خواص آلوچه؛ می‌ توان به داشتن آنتی‌اکسیدان پلی فنول اشاره کرد که این ماده به‌صورت قابل‌ توجهی ریسک ابتلا به بیماری‌های مفصلی، ریوی، قلب و عروقی و التهابی را کاهش می‌دهد.

با توجه به‌ تمامی مطالب گفته‌ شده از آنجایی که این میوه گوجه سبز تاکنون به‌ صورت گسترده در جهان پرورش نیافته است، محققان بر این عقده اند که برای سنجش میزان نتیجه بخشی این میوه، نیاز به تحقیقات بیشتری است.

کاهش علائم یائسگی با بهره گیری از خواص گوجه سبز:

با شروع یائسگی، بانوان با علائم آزاردهنده‌ای مثل گرگرفتگی مواجه می‌شوند. آلوچه اسیدهای چرب مفیدی دارد که با مصرف آن غدد برای ترشح اندورفین تحریک می‌شوند. اندورفین توانایی کاهش افسردگی که یکی از علائم یائسگی است را رقم زند. برای شناخت خاصیت آلوچه، در زمان یائسگی، مطالعات زیادی انجام‌نشده است، اما تحقیقات انجام‌شده حاکی از تقویت بدن و نرمال‌تر شدن بدن بانوان بعد از مصرف این میوه هستند.

پوست و مویی سالم‌ تر می‌خواهید؟ از خواص آلوچه غافل نشوید!

همان‌طور که گفته شد آلوچه را سرشار از ویتامین‌ های گروه B است. این ویتامین‌ها مکمل‌های ضروری برای داشتن پوستی شفاف و سالم و موهایی قوی و مستحکم هستند. خواص آلوچه؛ برای پوست و مو بی‌ شمار است، پس در صورتی‌ که موهای شما با ریزش مواجه شده است یا پوست‌تان به دلیل شرایط محیطی کدر و خسته به نظر می‌رسد، بهتر است از مصرف این میوه خوشمزه غافل نشوید. حتی می‌ توانید از پوره این میوه به همراه چند ماده دیگر به‌عنوان ماسک صورت استفاده کنید و از نتایج آن به‌مرورزمان شگفت‌زده شوید.

عوارضی که مصرف گوجه‌ سبز به همراه دارد:

هر ماده مفیدی درصورتی‌که بیش‌ازاندازه مصرف شود، می‌ تواند برای بدن ضرر داشته باشد. با توجه به خواص آلوچه سبز، که در مقاله گفته شد، اگر در مصرف گوجه سبز تعادل را رعایت نکنید، ممکن است دچار مشکلاتی شوید. این مشکلات شامل از بین رفتن مینای دندان، مشکلات کلیوی، ایجاد نفخ شکمی و دریافت بیش‌ازحد سموم کشاورزی که روی میوه باقی‌مانده، است؛ پس در مصرف این ماده پرخاصیت همیشه حد تعادل را رعایت کنید.

جمع ‌بندی و نتیجه گیری خواص گوجه سبز:

آلوچه یا همان گوجه‌ سبز، میوه‌ای تابستانی است که طرفداران بیشماری برای خود را دارد. در مقاله بالا به خواص الوچه، و مضرات مصرف آن اشاره کردیم. درصورتی‌که رسم و رسومی خاص یا ترکیبی خوشمزه با این میوه را در فرهنگ اقلیمی خود دارید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

منابع مقاله خواص آلوچه:

  1. https://www.onlyfoods.net/greengage.html
  2. https://www.indexofsciences.com/9-amazing-health-benefits-of-greengage-plums/
برچسب ها:

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
179

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “خواص آلوچه چیست؟ | معجزه ی خواص گوجه سبز برای انسان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *