احداث باغ گردو چگونه می باشد؟ (نقشه کاشت باغ درخت گردو)

دسته بندی: جدیدترین مقالات مقالات پرورش درخت گردو
1400.10.12

هر آنچه از احداث باغ گردو باید بدانید:

باغ گردو، امتیازات بی شماری دارد که آن را نسبت به دیگر محصولات کشاورزی محبوب‌ تر کرده است. به عنوان مثال، نگهداری نهال گردو در مقایسه با دیگر میوه ها بسیار آسان تر و کم هزینه تر است. البته در مقایسه با سایر گونه های میوه تحمل زیادی در برابر بیماری یا آفات دارد.

برداشت این محصول با روش های مکانیکی انجام می گیرد و از نظر زمانی و مالی، مقرون به صرفه می باشد و در نهایت اینکه پوسته و چوب درخت گردو نیز در زمینه‌های مختلف صنعتی کاربرد فراوانی دارد. بنابراین، اگرچه پرورش گردو در ابتدا کمی زمان بر است، اما احداث این باغ، فعالیتی است که علاوه بر صرفه اقتصادی کلی، تا سالیان دراز به این سودآوری ادامه خواهد داد. اگر شما هم مشتاق راه اندازی یک کسب و کار پر رونق و طولانی مدت هستید، راهنمای احداث باغ گردو، را از دست ندهید.

درخت گردو

گیاه شناسی درخت گردو:

گردو که با نام های مختلف، مثل چهار مغز، آغوز دار، آقو زباله، آقویز، جوز، گردکان و… معرفی می‌شود، بومی فلات ایران بوده و از لحاظ ظاهری چتری پهن، برگهای تک شاخه ای، پوست خاکستری رنگ فلسی شکل با شکاف ‌های طولی و ارتفاعی در حدود 25-5 متر دارد.

گل نر درخت گردو، گلبرگ و دمگل ندارد؛ بلکه شامل برگکی پرچم دار، کاسه گل کنگره ‌ای و سنبله ‌ای حدوداً 6-10 سانتی متری است؛ که شاتون آن در فصل بهار ظاهر می‌شود. درحالی که گل ماده گردو، یک گل منفرد یا خوشه‌ای با 3-4 عدد گل است که خامه‌ای کوتاه داشته و همزمان با باز شدن زائده های کلاله، برای پذیرش دانه گرده آماده خواهد بود.

باغ درخت گردو دوره نونهالی طولانی (5-6 ساله) داشته و در سن 15-20 سالگی به حداکثر میزان باردهی خود می‌رسد. این درخت عمری طولانی و در حدود 200-300 ساله داراست.

نام کامل Juglans regia L یا گردو ایرانی
شاخه Spermatophyta یا گیاهان دانه دار
زیر شاخه Angiosperms یا نهان دانگان
رده Magnoliopsida یا گیاهان دو لپه ای
زیر رده Monochlamydeae یا Apetales یا گیاهان بدون گلبرگ
سری بی گل برگان تک جنس
راسته Amentales
تیره Juglandaceae
جنس Juglans
گونه Regia L

جزئیات گیاه شناسی درخت گردو

آب و هوای مناسب احداث باغ گردو:

درخت گردو انواع گوناگونی دارد و هر یک از این گونه‌ها برای رشد و محصول دهی نیاز دمایی متفاوتی دارند. به همین علت نیز برای احداث باغ گردو، ابتدا باید شرایط جغرافیایی و به علاوه آب و هوای محیط کشت را به خوبی بشناسید و بر این مبنا، مناسب‌ ترین نهال گردو را برای پرورش انتخاب کنید.

برخی از مشهور ترین گونه های گردو و شرایط محیطی مناسب کشت آن‌ها، عبارتند از:

نهال گردو فرنور پیوندی:

نهال گردو فرنور برای کاشت در مناطق مرتفع  (ارتفاع 1300 -2500 متری) مساعد بوده و توان گرمایی بالایی دارد به طوری که تا حدود منفی یازده درجه سانتی‌ گراد را طاقت می آورد.

نهال گردو چندلر پیوندی:

نهال گردو چندلر مناسب کاشت در ارتفاعات 900-1500 متری بوده، انتخاب مناسبی برای مناطق معتدل تا سردسیر می باشد و ایستادگی بالایی در برابر آب و هوای خشک دارد.

نهال گردو تویسرکان:

نهال گردو تویسرکان مناسب کاشت در ارتفاعات 500 تا 1500 متری است؛ برای پرورش در آب و هوای معتدل گزینه مناسبی بوده و باید در مقابل سرما یا گرمای فراوان محافظت شود.

نهال گردو اسرائیلی:

نهال گردو اسرائیلی نیز مانند رقم تویسرکان قابل پرورش در ارتفاع 500 – 1500 متری ‌است؛ طاقت سرمایی تا منفی ده درجه سانتی گراد را دارد و در هوای خنک رشد خوبی خواهد داشت.

در مجموع، درخت گردو در محدوده دمایی 40 تا 5- درجه سانتی گراد، رشد کافی و بازدهی بالایی نشان می‌دهد و مناطق کوهستانی و نیمه کوهستانی، با آب و هوای مدیترانه‌ای زمینه مناسبی برای پرورش این درخت پربار دارند.

نهال گردو ژنوتیپ آریا:

نهال گردو ژنوتیپ یکی از ارقام گردو بذری که مناسب کاشت و پرورش در ارتفاعات 900 الی 1200 متر از سطح دریا می باشد. مقاومت و باردهی بسیار مناسبی دارد و از اولین سال پس از کاشت باردهی خود را آغاز می کند. از ارقام میان گل می باشد و مناسب مناطق معتدل است.

همچنین شما می توانید لیست بیش از 17 رقم از انواع نهال گردو پربار را در اینجا مشاهده و جهت تمایل خرید نمایید.

باغ گردو

شرایط خاکی مناسب احداث باغ گردو:

خاک مناسب پرورش درخت گردو پیشنهاد می شود  مملو از شن و سنگ ریزه نباشد تا مانع رویش ریشه گردد. بهترین ترین نوع خاک برای این منظور خاکی به همراه بافت ماسه‌ای ریز می باشد. به علاوه خاک محیط کشت گردو باید پی اچی در حدود شش داشته باشد و با داشتن زهکشی کافی شرایط مساعد رشد گردو را فراهم کند.

در نتیجه، یکی از اساسی ترین مراحل احداث باغ گردو، بررسی خاک از لحاظ مواد و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی است و بررسی خاک می‌تواند از طریق تست آزمایشگاهی خاک و همچنین کنترل فیزیکی آن صورت گیرد.

کنترل فیزیکی خاک از موارد مهم در احداث باغ گردو:

خاک مطلوب پرورش درخت گردو باید از لحاظ میزان سفتی معتدل باشد؛ یعنی نه کاملاً رسی و نه تماماً سنگی و کلوخی! تا شرایط را برای عبور ریشه ها در اعماق خاک فراهم کند. نکته مهم دیگر بررسی محصول سابق زمین مورد نظر است؛ زیرا چنانچه بافت خاک تغییر اساسی کرده باشد، انتخاب درستی برای پرورش نهال گردو نخواهد بود.

کنترل آزمایشگاهی خاک:

در آزمایش خاک ویژگی‌های شیمیایی از جمله pH خاک، نوع بافت یعنی ( سبک یا سنگین بودن ) ، تشخیص میزان ترکیباتی چون نمک و آهک، تشخیص میزان مواد آلی (کربن آلی)  و همچنین میزان مواد مغذی آن، صورت می‌ گیرد.

در بررسی آزمایشگاهی خاک باید حتماً به صحت نمونه برداری توجه داشته باشید؛ زیرا تشخیص حقیقی پایه و شرایط خاک بر این اساس رخ می‌دهد. به همین دلیل لازم است رعایت نکات جدول زیر را در هنگام نمونه برداری برای احداث باغ گردو، به خاطر داشته باشید:

حداکثر مساحتی که هر نمونه پوشش می‌دهد ۱۰ هکتار
عمق مناسب نمونه برداری برای پرورش درخت گردو

نمونه ۱: سطح خاک تا عمق ۳۰ سانتی‌ متری

نمونه ۲: عمق ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌ متری

نمونه ۳: عمق ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌ متری

وضعیت مناسب نمونه برداری حالت زیگزاگ، به صورت حروف W , Zیا N
تعداد نقاط کافی در هر نمونه حداقل ۸ تا ۱۰ نقطه از زمین با فواصل تقریباً مساوی
وزن مناسب خاک در هر نمونه در حدود ۱ کیلوگرم
نکات مهم

۱: پیش از جمع آوری نمونه ۵ سانتی‌ متری روی خاک کنار زده شود.

۲: روی هر بسته نمونه، اطلاعات کامل درج گردد.

اطلاعات لازم برای نمونه برداری از خاک

انواع باغ گردو در مناطق ایران:

نکات زیادی در انتخاب مناسب ترین و پربازده ترین نژاد گردو، برای احداث باغ گردو، در هر یک از شهرهای ایران، تعیین کننده هستند. از جمله: ارتفاع از سطح دریا، شرایط کلی آب و هوای محل زمین زراعی، شرایط بارندگی و تامین آب کافی، همچنین ویژگی ‌ها و شرایط خاک محل کشت. با این وجود، از آنجا که پرورش گردو در ایران پیشینه‌ای طولانی دارد، کارشناسان انواع گونه ‌های قابل کشت در مناطق مختلف کشور را به این شکل معرفی کرده‌اند:

  • استان ‌های شمالی ایران مانند گیلان، مازندران و گلستان: درخت گردو پکان، گردو روند
  • استان‌ های جنوبی ایران مانند بوشهر، خوزستان و هرمزگان: نهال گردو ژنوتیپ گرمسیری، پکان آمریکایی
  • استان ‌های کوهستانی ایران مانند چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و همدان: درخت گردو چندلر، گردو فرنور یا کانادایی
  • استان ‌های نزدیک به کویر مانند اصفهان، یزد و کرمان: نهال گردو پکان، گردو روند
  • استان ‌های مرکزی ایران مانند شیراز، سمنان و تهران: درخت گردو ژنوتیپ برتر، اسرائیلی، چندلر و تویسرکان
مغز گردو

مراحل احداث باغ گردو چیست:

با وجود تنوع بالای گونه‌های گردو، مراحل کاشت، مراقبت پس از کاشت، آبیاری، کوددهی و… برای انواع ارقام گردو یکسان می باشد. بنابراین پس از انتخاب نهال مناسب، با رعایت موارد زیر، اولین قدم را برای احداث باغ گردو، خود بردارید:

بهترین زمان برای کاشت نهال گردو، چه فصلی است؟

عموما و با توجه به شرایط مساعد آب و هوا و همچنین آمادگی خاک، اواخر فصل پاییز تا ابتدای فصل بهار، زمان مساعد برای کاشته شدن نهال‌ها می باشد. البته از آنجا که گیاه گردو درمقابل سرمای زیاد از حد، کم طاقت می باشد، بهتر است از کاشت گیاهان در فصل زمستان خودداری کنید. لازم است بدانید که نهال ها باید پیش از جوانه زدن به خاک انتقال یابند.

آیا احداث باغ گردو، فقط از طریق کاشت نهال، امکان پذیر است؟

خیر! درخت گردو را می‌توان به 2 شیوه کاشت بذر و یا کاشت نهال، پرورش داد. برای کاشت بذر گردو، اولین اقدام تهیه بذری با کیفیت است. سپس بذرها را به مدت ۳ روز در آب قرار می‌دهید. زمانی که ریشه ‌ها نمایان شدند آن‌ ها را در گلدان‌ های کوچک بکارید. صبر کنید تا بذرها به اندازه لازم بزرگ شوند و در نهایت نیز آن‌ها را به زمین زراعی منتقل کنید. برای کاشت نهال‌ های گردو نیز با توجه به اینکه این گیاهان آماده کاشت در زمین هستند، فقط لازم است نهال‌های دلخواه را خریداری کرده و مستقیماً در باغ گردو خود بکارید.

مناسب‌ترین فاصله برای کاشت نهال‌های گردو چه میزان است؟

Walnut برای باردهی بیشتر و رشد کافی، به فضای مناسبی نیاز دارد و باید توجه داشته باشید که تاج درختان روی یکدیگر نیفتد و هر درخت میزان کافی نور خورشید در اختیار داشته باشد. کارشناسان فاصله مناسب برای کاشت نهال ‌های گردو را در حدود 7*7 و در ارقام قدیمی و بذری، 10 * 10 یا 12 * 12 می‌ دانند. به علاوه گودال‌ های محل قرارگیری نهال، باید عمقی در حدود 50 الی 80 سانتی‌ متری داشته باشند.

چگونه زمین را برای احداث باغ گردو آماده کنیم؟

پس‌ از بررسی و تست خاک، نوبت به جداسازی علف‌های هرز می‌رسد! خاک مناسب حتما زهکشی مطلوبی نیز داشته باشد تا ریشه‌ها از تهویه مناسبی برخوردار شوند.

آبیاری صحیح باغ گردو:

برای احداث باغ گردو؛ و داشتن درختانی سالم و پربازده، باید به میزان و دفعات آبیاری آن‌ها توجه داشته باشید. به همان اندازه که کم آبی مانع رشد گیاه و محصولات آن خواهد شد، آبیاری بیش از انداره نیز به ریشه لطمه زده و می‌تواند عامل از بین رفتن درختان گردو باشد ! یک نکته مهم در آبیاری نهال‌های گردو این است که نهال‌های جوان، در مقایسه با  درختان تنومند گردو به آبیاری زیادتری نیاز دارند.

هرچه درخت بیشتر رشد کند، ریشه‌های آن نیز تقویت شده و به میزان آب کمتری نیازمند است. بنابراین در اولین سال‌های کاشت نهال، لازم است که آبیاری ممتد باشد اما از حدود سال سوم به بعد باید میزان آبیاری را کاهش دهید و با یاد داشته باشید  که بسته به ویژگی آب و هوایی زمین زیر کشت گردو، ۱ تا ۳ مرتبه آبیاری در ماه برای درختان بالغ، کافی خواهد بود. در هنگام احداث باغ گردو، روش‌ های مختلفی برای آبیاری درختان قابل نصب و راه اندازی است. به عنوان مثال:

آبیاری قطره ای:

سیستم آبیاری قطره‌ ای ۵ جزء اساسی دارد: پمپاژ،قطره چکان ها،استخرهای نگهداری آب، لوله های هدایت آب و منابع مهیا سازی آب.

در اطراف هر نهال معمولا ۱-۲ قطره چکان می گذارند تا آب کافی به ریشه‌ها برسد. نوع این قطره چکان ‌ها با توجه به فشار آب، مساحت زمین، تعداد درختان و میزان آبیاری مورد نظر، برگزیده می شود.

آبیاری غرقابی:

آبیاری غرقابی، جاری کردن آب در سطح زمین است؛ به طوری که این لایه آب سطح را پوشانده و به اعماق خاک نفوذ کند. 3 نوع متداول آبیاری غرقاب عبارتند از: کرتی، سیلابی و نواری. در نظر داشته باشید که میزان اسراف آب در این روش بسیار بیشتر است اما نکته مثبت آن نیز، تامین آب کافی برای ریشه‌ها است.

آبیاری بابلری:

در آبیاری به روش فواره ای، آبفشان روی پایه ای در نزدیکی درخت قرار گرفته و آبیاری را به صورت چتری در محدوده‌ای به قطر ۶۰ سانتی‌ متری انجام می‌دهد. این روش که گونه ‌ای از انواع آبیاری قطره ‌ای نیز دانسته می‌شود، کاملاً نیاز آبی درختان گردو را برآورده می‌کند.

آبیاری نواری:

امروزه آبیاری تیپ نواری به دلیل هدر رفت کمتر آب و آبیاری یکنواخت تمام مناطق زمین، به روشی متداول برای احداث باغ گردو، تبدیل شده است. در این روش که از نوارهای تیپ پلی اتیلنی با ضخامت‌های مختلف تشکیل شده، آب چاه به سمت فیلترها پمپاژ شده و سپس وارد نوارهای آبیاری می‌شود. به این ترتیب آب دیگر در سطح باغ جاری نمی ‌شود و باعث رشد علف ‌های هرز و سایر عوامل بیماری زای درختان نیز نخواهد شد.

آبیاری بارانی:

آبیاری از طریق سیستم ‌هایی که شرایطی مانند بارندگی برای درختان گردو فراهم می‌کنند را آبیاری با استفاده از شبکه بارانی می‌نامند. به این ترتیب که آب پمپاژ شده از منبع، در لوله‌های انتقال جاری شده و با فشار از آبپاش‌ها خارج می‌شود. این روش برای آب و هواهای متفاوت، زمین ‌های شیب دار و خاک‌های مختلف قابل استفاده و کاربردی است.

  • به خاطر داشته باشید که درختان بالغ گردو را در فصل‌ های پائیز و زمستان آبیاری نکنید. بارندگی در این فصول نیاز آبی آن‌ها را به خوبی تامین خواهد کرد!

مناسب‌ترین انواع کود برای احداث باغ گردو:

کود که مجموعه‌ای از مواد آلی، معدنی و زیستی است، برای افزایش مواد مغذی خاک، و به منظور رشد و باردهی زیادتر و بهتر درختان مورد استفاده قرار می‌گیرد. کودها عموما سه نوع شیمیایی، حیوانی و ارگانیک دارند و هر یک از این انواع ویژگی‌ها و کاربردهای مخصوص به خود را نیز خواهند داشت.

کود به صورت محلول، گرانول، گاز و یا پودر به خاک اضافه شده و مناسب ترین وقت کود دهی گیاهان نیز فصل بهار و پیش از شکوفه دادن درختان و یا ابتدای پاییز می باشد. برای کسب بهترین نتیجه از کود دهی لازم است که خاک را به دقت وارسی کرده و با توجه به نیازهای آن، کود مناسب زمین خود را انتخاب کنید.

کودهای شیمیای مورد نیاز درختان گردو:

بهترین کود برای احداث باغ گردو، کود نیتروژنی است؛ زیرا یکی از اساسی‌ترین احتیاجات گیاه بوده و در شکل گیری پروتئین‌ها نقش دارد. پس از کود نیتروژنی، کود فسفر از دیگر نیازهای مهم این درختان می باشد و در روند فوتوسنتز و به دنبال آن رشد گیاه، اهمیت دارد. در کنار رشد با کیفیت نهال گردو، افزایش ایمنی و تقویت گیاه در مقابل عوامل بیماری زا نیز باید مورد توجه قرار گیرد و برای این منظور، کود پتاسیم مورد مصرف قرار می‌گیرد.

کودهای حیوانی مورد نیاز درختان گردو:

گردو کود کبوتر که مجموعه ای غنی از N، P، K و Mg است، ترکیب مناسبی برای تقویت خاک محیط کشت درخت گردو ‌است. از دیگر انواع کودهای حیوانی غنی از مواد معدنی، کود مرغ را می ‌توان نام برد که برای احداث باغ گردو، محبوبیت و اثرگذاری بیشتری دارد.

روش صحیح کوددهی به درختان گردو:

کوددهی درختان گردو به 6 روش رایج چال کود، کانال کود، کود آبیاری، پخش سطحی، تزریق کود به درخت و یا محلول پاشی انجام می‌ گیرد و هر یک از این روش‌ها مزایا و معایت خاص خود را دارند.

چال کود:

برای کوددهی به شیوه چال کود، نیاز به حفر چاله‌های 40*40 سانتی متری در سایه انداز درخت است. در روش چال کود، اختلاط کود با خاک ضروری نیست و تعداد این چاله‌ها نیز با توجه به اندازه، سن و سایر شرایط درخت معین می شود. از معایب کود دهی به شیوه چالکود، می توان میزان اثر بخشی کم آن بر ریشه‌ها را نام برد.

کانال کود:

این روش که مشابه روش چالکود ‌است، نیاز به چاله هایی بزرگ تر در دو طرف درخت دارد، به طوری که عموما از بیل مکانیکی برای حفر این چاله‌ها استفاده می‌شود. کوددهی به صورت کانال کود، مناسب زمانی است که نفوذ پذیری خاک کمتر است. نکته منفی این روش احداث باغ گردو نیز هزینه عملیاتی بالای آن به نسبت سایر متد‌های کوددهی است.

کود آبیاری:

یکی از روش‌های مقرون به صرفه و نتیجه بخش کوددهی، کود آبیاری است که مناسب ‌ترین روش برای کودهای قابل انحلال در آب ‌است. زیرا علاوه بر توزیع یکنواخت کود، امکان مصرف تدریجی را نیز فراهم می‌کند و به این ترتیب، ریشه گیاه فرصت کافی برای جذب مواد معدنی را خواهد داشت؛ همچنین طبق این روش، مقادیر اضافی کود، وارد محیط زیست نخواهد شد.

پخش سطحی:

در صورتی که کود با خاک سطحی مخلوط شده و در قسمت سایه انداز درخت پخش گردد، علاوه بر از بین بردن علف ‌های هرز آن ناحیه، با کاهش فشردگی خاک سطحی، تهویه را نیز بهبود می‌بخشد. نکته منفی این روش نیز الزام استفاده از مقادیر بیشتر کود، به دلیل شرایط جذب کمتر در مقایسه با سایر روش‌های کوددهی است.

تزریق کود به درخت:

در روش تزریق کود به درخت، پس از احداث باغ گردو، از سرنگ‌ های دامپزشکی یا دستگاه گریس پمپ برای تزریق مستقیم کود و حتی سموم به تنه درختان استفاده می‌شود. این روش معمولاً در شرایطی که کمبود مواد غذایی و معدنی درختان را تهدید کند به کار می رود زیرا در کنار اثربخشی بالاتر، صدمات جبران ناپذیری به تنه درختان وارد می کند.

محلول پاشی:

زمانی که ریشه‌ های درخت به دلیل مشکلات مختلف، از جمله وجود مقادیر بالای آهک در خاک و یا خشکی بیش از حد خاک سطحی، توانایی جذب مواد مغذی را از دست می‌دهند، رساندن Zn، Fe، Mn و… به اندام هوازی درخت، جایگزین مؤثری است. تفاوت محلول پاشی و کود آبیاری در محل کوددهی ‌است. به این صورت که در محلول پاشی، محلول تهیه شده از کود به برگ‌ها پاشیده می‌شود، در حالی که در کود آبیاری، محلول در پای گیاه ریخته شده و به ریشه می رود.

با در نظر گرفتن نیازهای خاک و درخت گردو، در زمان احداث باغ گردو، حتماً کود مناسب و بهترین روش کوددهی برای زمین زراعی خود را از کارشناسان جویا شوید و در نظر داشته باشید که تغذیه درست درختان گردو در رشد رویشی و کیفیت و کمیت محصول دهی این درختان، وظیفه ای اساسی ایفا می‌کند.

روش صحیح هرس کردن درخت گردو:

هرس درخت گردو در میزان سلامت، ساختار و بهره جویی این درخت اهمیت زیادی دارد. درختان گردو (Juglans spp.) درختانی با چتر پهن هستند که سایه بسیار خوبی می‌سازند، چوبی عالی و با کیفیت تولید کرده و همچنین آجیل ‌هایی خوشمزه که نه تنها منبع غنی تغذیه ‌ای برای انسان است، بلکه در صنعت نیز کاربرد فراوانی دارد.

چیدن شاخه ها یا به عبارت دیگر، هرس درست درخت گردو، برای حفظ سرمایه شما حیاتی است. هنگامی که شما در حال پرورش یک درخت گردوی جوان می باشید، در حقیقت در حال توسعه ساختار آن نیز هستید. از ابتدای احداث باغ گردو، لازم است تصمیم بگیرید که شاخه ‌های داربست (جانبی) روی تنه درخت، تا چه اندازه بالا باشند.

به این صورت که: اگر هدفتان از احداث باغ گردو برداشت آجیل یا میوه‌ های گردو است، می‌توانید شاخه ‌های جانبی را تا ارتفاع 5/1 متری در نظر بگیرید. اما اگر قصد استفاده از سایه این درختان را داشته باشید، باید به درختان اجازه بدهید تا حدود 2 یا 5/2 متر رشد کنند.

برای هرس درختان گردو نکات زیر را جدی بگیرید:

  1. در ابتدای رشد نهال‌ های گردو، شاخه ‌های کوچک جانبی را به طول حدود 15 سانتی متر جدا کنید.
  2. حذف این شاخه ‌های کوتاه برای مدت چند سال اول، باعث تقویت تنه و شادابی بیشتر درخت می‌شود و در عین حال، انرژی زیادی از تنه نمی‌گیرد.
  3. هنگامی که باغ گردو شما به اندازه لازم به بلوغ رسیدند و شروع به هدایت شاخه ‌های کناری کردند، اجازه دارید شاخه‌ های کوچک زیری را حذف کنید.
  4. بهتر است شاخه‌های خرد و کوچک را قبل از رشد قطری بیش از 5/1 سانتی متر، جدا کنید تا درخت بتواند راحت تر، زخم‌های حاصل از هرس را ببندد.
  5. هرس درخت گردو نیاز به بررسی و نگاه دقیق دارد. سعی کنید به کمک هرس، شاخه های کناری بالقوه ای را به وجود آورید که به طور مساوی و یکسانی در اطراف تنه قرار بگیرند.
  6. هرس درخت گردو علاوه بر کوتاه کردن شاخه‌های جانبی، شامل برداشتن سالانه شاخه ‌های بیمار گونه، شاخه ‌های متقاطع یا فرسوده ‌شده و هر شاخه ‌ای می باشد که به‌ جای رشد به جهت بیرون، در حال خم شدن به ناحیه مرکز درخت است.
  7. به منظور هرس صحیح شاخه ‌ها، ابتدا یک شاخه محوری مرکزی را برگزینید. سپس سایر شاخه‌ های جانبی را با در نظر گرفتن این شاخه معیار، کوتاه نمایید تا همه شاخه‌ها در جهت محور تعیین شده رشد کنند.
  8. مناسب ترین زمان برای هرس پس از احداث باغ گردو، آخر فصل خواب آن ها می باشد؛ درست زمانی که درختان هنوز بدون برگ هستند.
  9. بدین گونه شما به آسانی می‌ توانید شکل اصلی درخت را ببینید و البته هیچ گونه، شاخه در حال رشد جدید که در فصل بهار نمایان خواهد شد را، حذف نکنید.
  10. مطمئن شوید که ابزار آلات هرس و اره خود را از قبل تمیز و استریل کرده اید، تا مانع گسترش و انتقال احتمالی بیماری به درختان شوید.
  11. به علاوه از ابزار‌های تیز استفاده کنید تا بتوانید برش‌های تمیزی ایجاد نمایید. لازم است بدانید که ابزارهای کند ممکن است به پوسته درخت یا شاخه‌های اصلی آسیب برسانند!

فراموش نکنید که هرس درخت گردو، حتی در درختان بالغ شده، رویدادی است که باید به شکل سالانه انجام شود. صرف مقداری زمان و انرژی برای هرس این درختان باعث می‌شود همواره درختانی قوی، پربار و جذاب داشته باشید.

پس از احداث باغ گردو، کشاورزان باید به چه نکاتی توجه کنند؟

برای داشتن باغی زنده، شاداب و پربازده، لازم است که تمام جوانب و شرایط از آب و هوا گرفته تا خاک، وضعیت جوی، میزان بارندگی، کوددهی، بیماری ‌های گیاه، برداشت محصول و… را به دقت رصد کرده و به طور مداوم درختان خود را با وضعیت یک درخت سالم و با کیفیت مقایسه کنید. این عوامل ممکن است در طول دوره رشد درخت گردو، بر بازدهی کمی و کیفی آن‌ها تأثیر منفی گذاشته و در نتیجه کلیه زحمات و مخارجی که برای احداث باغ گردو، صرف کرده اید را یک شبه از بین ببرد. برخی از این عوامل عبارتند از:

مشکلات جوی تأثیرگذار بر رشد و محصول دهی گردو:

یکی از مشکلات جوی که امروزه تأثیر زیادی بر زندگی انسان‌ها گذاشته است، پراکندگی ذرات گرد و غبار یا به عبارتی ریز گرد‌ها در هوا است. در حقیقت ریزگردها، همان ذرات جامد معلق در هوا هستند که آن را آلوده کرده و موجب کاهش دید می گردند. این ذرات با تأثیر مستقیم بر فتوسنتز، تنفس و پوشش گیاه، نه تنها عملکرد کلی و رشد گیاهان را مختل می‌کنند، بلکه در کیفیت رشد رویشی، خصوصیات فیزیولوژیکی و تولید محصولات نیز اثر منفی خود را اعمال خواهند کرد.

ذرات گرد و غبار پراکنده در هوای باغ گردو، مانع جذب نور کافی توسط گیاه شده و پدیده‌ای به نام کوتولگی را ایجاد می‌کنند. به علاوه قدرت دفاعی درختان را کاهش داده و احتمال ابتلای آن‌ها به سایر عوامل بیماری زا را نیز افزایش می‌دهند. بنابراین دقت داشته باشید که اگر زمین زراعی شما در منطقه‌ای مملو از گرد و غبار قرار گرفته دارد، حتماً پیش از احداث باغ گردو، از کارشناسان در مورد شرایط مقابله با این پدیده آسیب زا یا احتمال تأثیرات منفی آن بر محصولات درختان گردو خود، جویا شوید.

بیماری‌های تأثرگذار بر رشد و محصول دهی گردو

درخت گردو مانند  یکی از انواع نسبتاً استوار در برابر ابتلا به بیماری‌ها شناخته شده است؛ با این حال در صورتی که به صورت منظم کنترل و سمپاشی نشود ممکن است صدمات جبران ناپذیری ببیند ، تا جایی که به کاهش شدید کیفیت و کمیت محصولات یا حتی مرگ آن منجر شود. اگر شما هم در فکر احداث باغ گردو، هستید بهتر است با 5 بیماری مهم که ممکن است درختان گردو را در خطر بیندازد آشنا باشید:

شانکر باکتریایی گردو:

این بیماری به صورت شکافتگی طولی سطحی یا عمیق، به رنگ سیاه یا قهوه‌ای تیره، بر روی تنه یا شاخه‌های اصلی درخت، نمایان می‌شود. علت پیدایش این لکه ‌ها تنش ‌های غیرزیستی مثل آبیاری بیش از حد نیاز، سنگینی خاک، آلودگی هوا، زخمی شدن شاخه‌ها و یا عمق کاشت سطحی نهال‌ها است. شانکر ‌ها می‌ توانند به کاهش رشد گیاه منجر گردند و روش درمان مشخصی ندارند. در نتیجه در زمان احداث باغ گردو، با نگهداری و آبیاری صحیح باید از بروز چنین بیماری جلوگیری شود.

بلایت باکتریایی گردو:

بیماری خطرناک بلایت یا باکتریوز، به صورت لکه ‌های منظم شفافی روی تنه یا لکه‌ های قوه‌ای و سیاه با حاشیه زرد رنگ روی برگ‌ها، بروز می‌کند. این بیماری تأثیر زیادی بر میوه گردو گذاشته و مغز آن را به شکل خمیری نرم تبدیل می کند. سمپاشی به موقع و اصولی از ابتلای درختان به این بیماری، جلوگیری خواهد کرد.

آنتراکنوز گردو از دیگر آفات باغ گردو:

قارچ آنتراکنوز که در ابتدا برگ درخت گردو را مبتلا خواهد کرد، به صورت لکه های بزرگ خاکستری یا قهوه ای رنگ نمایان شده و موجب ریختن برگ‌های زرد رنگ، آن هم قبل از خزان می گردد. این قارچ مانع رشد میوه شده و مغز گردو را نیز نارس نگه خواهد داشت. راهکار مبارزه با این بیماری نیز سمپاشی به موقع است.

پوسیدگی ریشه یا طوقه درخت گردو:

پوسیدگی ریشه زمانی است که درخت گردو شما دچار خزان زود هنگام شده و ریزش برگ، خشکی سرشاخه‌ها یا حتی مرگ درخت را شاهد باشید. بنابراین ضروری است که مراقب ظهور لکه‌ های متعدد روی طوقه گیاه باشید. این بیماری خطرناک با سمپاشی برطرف نخواهد شد؛ به همین خاطر پیشگیری را جدی بگیرید!

پوسیدگی ذغالی گردو:

در زمین های سنگلاخی که خاکی خشک دارند، بیماری قارچی پوسیدگی ذغالی زیادتر به وجود می آید. نشانه این بیماری نیز پیدایش لکه ‌های متعدد در روی تنه درخت است که رفته رفته به هم متصل می‌شوند. کوددهی مناسب و آبیاری منظم برای احداث باغ گردو، می‌تواند مانع از ابتلای درختان به این بیماری شود.

جمع بندی احداث باغ گردو:

در این نوشتار سعی کردیم تمام نکات زمان احداث باغ گردو، را به استحضار شما عزیزان برسانیم. اقدامات لازم و ضروری درخت گردو شامل آبیاری، کوددهی، هرس و … را نیز عنوان کردیم. اگر شما نیز به عنوان یک باغدار در فکر تاسیس این باغ وسوسه برانگیز هستید، می توانید با نکات قبل از احداث، آشنا شوید و با راهکارهای اصولی محصولات گردوی خود را بیشتر و بیشتر کنید.

منابع:

  • https://goldnahal.ir
  • www.khabaronline.ir
  • https://drnahal.ir
  • https://www.gardeningknowhow.com/edible/nut-trees/walnut/how-to-prune-walnut-trees.htm
جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
95

نفر این مطلب را پسندیدند

احداث باغ گردو
آنچه در این مقاله میخوانید
محصولات مرتبط مقالات مرتبط نظرات کاربران

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1402.09.01 مختار ابراهیم زاده

    سلام برای مناطق سردسیر مثل چالدران چه گردویی مناسب می‌دونی دمای ۳۰_

    • 1402.09.02 admin-ariyanahal

      درود بر شما
      نهال گردو تویسرکان و فرنور پیوندی بسیار مناسب است.

  • 1402.07.25 محمدرضا کوهستانیان

    سلام بنده یک هکتار زمین کشاورزی دارم میخواهم تبدیل به باغ گردو کنم .میخواهم از طریق جهادکشاورزی اقدام کنم. باز هم قیمت نهال‌ها همین خواهد بود؟
    منطقه کوهستانی
    دما در زمستان تا منفی 10هم ثبت شده
    گرما هم تا دمای35درجه
    چشمه کنار باغ…
    زمین مسطح و هموار…
    نهال های میخواهم که پوست کاغذی، دیر گل،پر بازده باشند ….چه نهالی را پیشنهاد میدهید؟

    • 1402.07.25 admin-ariyanahal

      سلام و عرض ادب
      بله تفاوتی در قیمت ایجاد نمی شود.
      پیشنهاد آریا نهال، کاشت نهال گردو کاغذی می باشد.
      جهت ثبت سفارش با شماره درج شده در سایت تماسحاصل فرمایید.