علت گل ندادن درخت بادام چیست؟ + {علت پوک شدن مغز بادام}

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.10.09

علت گل ندادن درخت بادام چیست:

مادربزرگم همیشه عادت داشت مرا «شکوفه بادام» صدا کند. به یاد دارم که آن قدیم ‌ها، پدربزرگ و مادربزرگم باغ بادام داشتند و هر سال در موعد شکوفه دادن بادام‌ها، حسابی سرخوش و سر کیف بودند. موقع چیدن بادام که می ‌رسید، حتی از آن هم بهتر. آن زمان‌ها دنیایی کودکانه داشتم و آن باغ برایم بهشت بود؛ دیگر روحم هم خبر نداشت که پرورش این محصول، تا چه اندازه می‌تواند سخت و طاقت‌ فرسا باشد.

بزرگتر که شدم، وقتی که فهمیدم مادربزرگم به واسطه رنجی که برای پرورش این محصول کشیده، چقدر آن را دوست دارد، بالاخره پی بردم که چرا همیشه مرا نیز شکوفه بادام صدا می‌کرد. پرورش نهال بادام رنج و زحمت دارد، درست مثل هر محصول دیگر. بعضی اوقات بود که در بهار، درختان شکوفه نمی ‌کردند و همین می‌توانست مایۀ افسردگی مادربزرگم شود. اما همۀ این‌ها به کنار، علت گل ندادن درخت بادام واقعا چه بود؟

بار ندادن درخت بادام

شناخت درخت بادام سالم و پرقوت:

بگذارید این بحث را کمی تغییر دهم و اندکی تخصصی ‌تر حرف بزنم. اگر شما هم باغدار هستید و به پرورش بادام مشغولید، شاید با این معضل روبرو شده باشید که به هنگام فصل گل‌دهی، هیچ خبری از گل روی درخت نیست. اما این موضوع گل ندادن، چه دلایلی می‌تواند داشته باشد؟ در ادامه این گفتار به بررسی این دلایل خواهیم پرداخت.

قبل از اینکه به سراغ گل ندادن درخت و یا بررسی علت پوک شدن مغز بادام، برویم بهتر آن است که ببینیم یک درخت بادام سالم، پرقوت و با طراوت و بانشاط، دقیقا چه ویژگی‌های باید دارا باشد.

اول از همه، باید بدانید که این درخت، از انواع درخت‌های برگ‌ریز بوده و از خانواده Rosaceae می باشد. یک درخت بادام سالم، معمولا در حالت بلوغ، تنه‌ای در حدود 30 سانتی‌ متر دارد و طول نهایی درخت نیز می‌تواند در حدود 4 الی 10 متر باشد. به علاوه، عمر متوسط هر درخت سالم را نیز بین 30 الی 50 سال ذکر کرده‌اند. یک درخت بادام سالم، برگ‌ هایی به طول 7 الی 15 سانتی‌متر دارد و هر برگ نیز، شکلی دندانه‌دار دارد.

در ادامه می‌خواهیم علت گل ندادن این درخت را کاوش کنیم، اما باید بدانید که گل و شکوفه درخت بادام، به رنگ سفید و یا صورتی کم ‌رنگ بوده و به هنگام تبدیل به میوه، تا حدودی به رنگ سبز، تغییر می‌یابد.

علت عدم باردهی درخت بادام

مهم ترین علت گل ندادن درخت بادام چیست؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا این موضوع مطرح می شود که هدف از کاشت درخت چیست؟ مگر جز آن است که آن را بکاریم، مراقبت و حراستش کنیم، بزرگش کنیم، منتظر گل دادنش بمانیم و در آخر از محصولش استفاده کنیم؟ بدون شک هدف از کاشت هر درخت و به خصوص درختی مثل بادام که اصلا به ‌خاطر محصولش کاشته می ‌شود، گل دادن و در نهایت میوه دادن است. بدون گل و شکوفه، درخت هیچ فایده‌ ای برای باغدار نخواهد داشت.

درست همینجاست که گل ندادن درخت بادام، بسیار اهمیت پیدا می‌کند و به یکی از بزرگترین دغدغه‌های باغدار تبدیل می‌شود. باغدار با امید برداشت و محصول و فروش و کسب سود اینقدر زحمت می‌کشد، حال اگر در این میان خبری از گل و شکوفه دادن نباشد، بدون شک تمام این زحمات، بر باد خواهد رفت.

خب گاهی اوقات، تقصیر را می ‌توان به گردن کم‌ صبری و خامی باغدار انداخت. علت گل ندادن درخت بادام، می‌تواند به این دلیل باشد که هنوز موعد و موسم گل‌دهی فرا نرسیده است؛ معمولا بعد از کاشت، 3 تا 4 سال طول می‌کشد که درخت به بار نشسته و گلدهی را آغاز کند. اما وقتی که به این سن رسید، تا نیم قرن برای شما سودآوری به همراه دارد. اما این گل ندادن، می‌توان دلایل دیگر هم داشته باشد که در ادامه مطرح خواهیم کرد…

آیا گرده افشانی می تواند علت گل ندادن درختان بادام باشد؟

شاید جالب به نظر بیاید اما درخت بادام، دارای دو جنس نر و ماده است؛ یک جنس پایه است و باردهی دارد، دیگری گرده افشان است و ممکن است مثل نوع اول، محصول چندانی نداشته باشد. کار درخت گرده افشان این است که درختان دیگر را بارور کرده و در نهایت، موجب باردهی و گل‌دهی شود. حال علت گل ندادن درخت بادام، می ‌تواند به ‌خاطر نبود درخت گرده افشان باشد.

عدم وجود رقم گرده افشان، یا فاصله زیاد آن از درخت پایه، می‌تواند علت گل ندادن آن به شمار برود و برای حل این مشکل، لازم است که همزمان با کاشت درخت پایه، حداقل یک درخت گرده افشان نیز بکارید. در این صورت، گرده های بارور، یا از طریق  باد و یا توسط حشرات گرده افشان مثل زنبور، به درخت پایه انتقال یافته است.

گفتنی است که برخی از ارقام این درخت، به نوع «All-in-One» مشهور هستند و نه تنها محصول می‌دهند، بلکه گرده افشانی را نیز خودشان انجام می‌دهند؛ حتی می‌توانند درختان دیگر را نیز گرده افشانی کنند.

تاثیر بیماری‌های مختلف در گل ندادن بادام

بعضی از اوقات، علت گل ندادن و یا علت پوک شدن مغز بادام، می‌تواند به دلیل وجود بیماری‌ها و آفات گوناگون باشد. درخت بادام، در مقابل آفات و بیماری ها، به نسبت به سایر محصولات پایداری کمتری داشته؛ از همین روی باغبان باید حسابی حواسش را جمع کرده و با مشاهده کوچک‌ترین آثار بیماری و آفت، سریعا به رفع آن اقدام کند. در غیر این صورت ممکن است متحمل ضرر و زیان بسیاری گردد.

از جمله متداول ‌ترین آفات که می ‌توانند باعث پوک شدن مغز بادام باشند، موارد زیر را باید نام برد:

  • انواع کنه، بخصوص کنه عنکبوتی
  • مورچه درختی، بخصوص مورچه قرمز آتش‌ نشان
  • انواع کرم‌ های جنگلی
  • و…

این حشرات نه تنها موجب صدمات به درخت شده و از گل‌دهی و باردهی آن جلوگیری می‌کنند، بلکه ممکن است با نفوذ به داخل میوه، متداول ترین علت پوک شدن مغز بادام، نیز باشند. البته دچار شدن درخت به برخی از باکتری ‌ها و قارچ‌های نیز باید به موارد ذکر شده، افزود.

برای مقابله با این موضوع، بهتر است که از همان اول، نهال باکیفیت و قوت‌دار و پایدار در برابر بیماری را از مراکز معتبر تهیه کنید. در مراحل بعدی، توصیه می‌شود که با مشورت با افراد آگاه و متخصص، راه‌کار مناسبی برای رفع آفات پیدا کرده و آن‌ها را با انواع سم‌های ارگانیک یا شیمیایی، از بین ببرید.

گل ندادن بادام  به دلیل خاک و یا آب و هوای نامناسب:

آب و هوای نامناسب و مغایرت درخت با اقلیم کاشت نیز می‌تواند علت گل ندادن درخت بادام، باشد. اگر آب و هوای محیط کاشت بیش از حد اندازه گرم باشد، نمی‌توان انتظار باردهی و محصول مناسبی را از درخت داشت. از طرف دیگر، اگر محیط زیادی سرد باشد و درخت نیز در برابر سوز زمستانه تحمل کافی نداشته باشد، در این صورت نیز باید احتمال عدم گل‌دهی درخت را در نظر گرفت.

راه‌کار حل این مشکل، بررسی کامل شرایط محیطی، قبل از دست به کار شدن برای کاشت است. به علاوه، توصیه می‌شود که از ارقام پایدار به سرما استفاده شود. البته در این میان، علت گل ندادن درختان بادام، را به خاک نیز می ‌توان ربط داد؛ زیرا تاثیر خاک را نمی‌توان نادیده گرفت.

  1. اگر خاک به اندازه کافی قوت نداشته باشد، ممکن است که درخت گل ندهد.
  2. برخی علت پوک شدن مغز بادام، را نیز نبود مواد مغذی کافی در خاک مطرح می‌کنند.
  3. برای حل این مشکل، باید عمل کوددهی را انجام داد تا نیاز غذایی درخت رفع گردد.
  4. علاوه بر کود مناسب، زمان کوددهی نیز اهمیت دارد.
  5. فصل پاییز و یا ابتدای بهار را مناسب ترین زمان برای کوددهی می‌دانند.
  6. در نهایت، ریشه‌ کن کردن علف ‌های هرز را نیز نباید از قلم انداخت.

تاثیر هرس در گل ندادن درخت بادام:

هرس نامناسب و غیر اصولی نیز می‌تواند علت گل ندادن درخت بادام، باشد. هرس برای درختان، به دو منظور انجام می‌شود؛ اول برای فرم‌دهی و اصلاح شکل درخت، دوم برای افزایش قوت و قدرت باردهی درخت، با قطع کردن شاخه‌های اضافی. حال اگر این هرس به درستی انجام نشود، می‌ توان در روند گل‌دهی درخت، خلل ایجاد کند.

اگر هرس به شکل اصولی و به کمک افراد با تجربه انجام شود، نه تنها صدماتی را به درخت وارد نمی کند بلکه به عکس، می‌تواند رشد و باردهی درخت را دوچندان نیز نماید. هرس مناسب، درخت را تقویت کرده و قوت آن را افزایش می‌دهد؛ به نوعی، درخت را به رشد بیشتر و محصول‌ آن بیشتر، تشویق و تحریک می‌کند.

بهترین نوع هرس، آن است که شاخه ‌های کهنه و مسن، قسمت‌های بیمار و یا در حال مرگ، یا هر شاخه ‌ای که در قسمت داخلی و نزدیک به تنه رشد کرده و تراکم درخت را افزایش داده، قطع شود. به علاوه، حتما به خاطر داشته باشید که هرس به گونه‌ای صورت گیرد تا نور لازم و هوا، به تمام نقاط درخت برسد.

جمع ‌بندی گل ندادن درخت بادام:

در این مقاله کوتاه، هدف آن بود ابتدا با ویژگی ‌های یک درخت بادام سالم و پر قوت آشنا شویم و سپس بعد از طرح مسئله، علل گل ندادن درخت را در فصل بهار بررسی کنیم. از گرده‌ افشانی و آب و هوای نامناسب و خاک و هرس و نقش آن‌ها در گل‌دهی حرف زدیم و حتی موضوع علت پوک شدن مغز بادام، را نیز مطرح کردیم.

در آخر، مثل همیشه به عنوان حسن ختام این نوشتار، اجازه بدهید تا دیدگاه شما را جویا شویم. آیا شما هم با این معضل روبرو شده‌ اید؟ آیا علت اصلی آن را متوجه شده‌ اید؟ برای حل آن از چه راه حلی استفاده کردید؟ در قالب کامنت، پاسخ خود را با ما نیز به اشتراک بگذارید!

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
73

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1402.02.27 سیدمهدی موسوی

    بعدشم می خواستم بدونم گردو که کلاغ توزمین میکاره فایده ای داره یانه چون هیچ مقاومتی دربرابر سرمانداره

    • 1402.07.09 ariyanahal

      متاسفانه اطلاعات دقیقی در مورد این موضوع نداریم.

  • 1402.02.27 سیدمهدی موسوی

    سلام وقت به خیر من یکبادام کاشتم ولی بعد از۴سال یه دونه گل می دهد

    • 1402.07.09 ariyanahal

      درود بر شما
      شما میتوانید یخ زدگی گیاه، کوددهی و یا خاک گیاه را بررسی کنید تا بیماری آن رفع شود. جهت اطلاعات بیشتر می توانید با مهندسین این زمینه مشورت کنید.

  • 1400.12.07 امیر معتمد

    با سلااام
    بنده ۴سال هست بادام کاشته ام و البته از تعالیتان معتبر هم تهیه کردم ولی نه شکوفه می دهد و نه بادام ؛ آب و هوا و آب دهی هم معتدل و مرتب هست
    مشکل از چیه؟؟

    • 1400.12.07 ariyanahal.ir

      سلام وقت بخیر. نمیشه دلیل خاصی مطرح کرد. شاید نهال ها مشکل دارن، شاید خاک کمبودی داشته و یا نهال آفت داشته است و… البته نهال بادام هم مناسب منطقه ی گرم و خشک است. با احترام

  • 1400.08.09 مشهدبان

    باسلام وعرض ادب ، امسال درخت بادام چندتا شكوفه داد وتبديل به چاقاله شد وليكن چاقاله ها تبديل به بادام نشدند و پلاسيده شدند كه البته علت پلاسيده شدن رو ميتوان به سرماي هوا نسبت داد ميخواستم نظرتون رو درمورد درختم بدونم كه آيا اميد به باردهي داشته باشم چو نكه شكوفه داد و تبديل به چاقاله هم شد ولي به بادام خير… لطفا اگر رهنمودي داريد نسبت به باردهي وغيره بفرماييد باتشكر مشهدبان

    • 1400.08.09 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب وقت بخیر جناب اقای مشهدیان گرامی. بله به احتمال زیاد به درختان شما سرما زده است که بعداً میوه اش ریخته و یا اینکه درختان شما گرد افشان مناسب را ندارد. با احترام