کاربرد پوست سخت بادام چیست؟ + (بادام پوست کردن دستی و با دستگاه)

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.08.25

هر آنچه از فواید و کاربرد پوست سخت بادام و دستگاه بادام پوست کن باید بدانید:

سالیان قبل، شاید کسی باور نداشت که بتوان از بازیافت زباله ثروت به دست آورد، اما امروزه زباله، طلای کثیف نامی‌ده می‌شود و بازیافت آن به تخصصی ویژه تبدیل شده که هم مانع از آسیب به طبیعت می‌شود و به حفظ محیط زیست کمک می‌کند و هم باعث کسب درآمد و بالاتر از آن ثروت می‌گردد.

اگر بخواهیم به این موضوع معتقد باشیم که در این دنیا هیچ چیز بیهوده به وجود نیامده و هر چیزی خاصیت و فایده‌ای دارد، باید بپذیریم که پوست چوبی و سخت بادام و گردو نیز دارای فایده و خاصیت است. پس می‌توان کاربرد پوست سخت بادام، را نیز یافت. هنر در این است که بتوان از هر چیزی فایده و نفعی به دست آورد و آن را منبعی برای کسب خاصیت، ثروت و سرمایه دانست.

بادام با پوست

کاربرد پوست سخت بادام چیست:

بادام مغزی پرفایده و پرخاصیت است که دارای مقادیر زیادی املاح، ویتامین و مواد معدنی است که مصرف آن به شدت توصیه می‌گردد. در تمام کشورهای دنیا، به ویژه کشورهای توسعه‌ یافته از این ماده غذایی سودمند استفاده‌های فراوان می‌شود. به همین لحاظ، این پرسش پیش می‌ آید که آیا ممکن است پوست بادام نیز کاربردی داشته باشد و بتوان برای منظوری خاص از آن استفاده کرد؟ اگر اینچنین است، برای چه منظوری می‌توان از پوست سخت بادام استفاده کرد؟

به همین مناسبت، بادام، گردو، پسته و فندق که دارای پوست سخت و چوبی هستند، می‌توانند یکی از گزینه‌های ممکن برای این جایگزینی باشند و پوست سخت و چوبی آن‌ها کاربردهای مختلفی داشته باشد. کشورهای مختلفی در این زمینه بررسی کرده‌اند و کاربردهای متنوعی برای این پوست‌های سخت ایجاد کرده‌اند.

در کشور ما نیز به واسطه شرایط اقلیمی و زیستی، این محصولات به میزان بسیار فراوانی تولید می‌شوند و پس از جدا ساختن مغز از پوسته چوبی، ضایعات زیادی تولید شده و بر جای می‌ماند. به هر حال این پوسته‌های چوبی و سخت، بخشی از این میوه‌ها بوده و دارای خواص مختلفی هستند و عاری از فایده نیستند.

روش کندن پوست سخت بادام درختی:

  • بادام خام خود را درون آب جوش قرار دهید. بگذارید دقیقاً یک دقیقه آنها بجوشانند. بیش از 60 ثانیه جوش نزنید تا زمانیکه بادام شما شروع به نرم شدن می کند.
  • بادام را بلافاصله در یک قوطی یا کنسرو تخلیه کنید و آنها را با آب سرد بشویید تا خنک شود
  • بادام را با یک حوله کاغذی خشک کنید. متوجه خواهید شد که پوست ها اندکی خرد می شوند.
  • از انگشتان دست خود استفاده کنید تا بادام را به آرامی فشرده و پوست را از روی آنها شل کنید. با احتیاط ، اگر خیلی سخت فشار بیاورید ، آنها له می شوند کنند .
  • پس از برداشتن پوست ، بگذارید بادام کاملاً خشک شود. پوسته ها را دور بیندازید.
  • حالا بادام پوستش به راحتی درامده و آماده استفاده در دستور العمل شماست.
بادام پوست کنده

دیگر کاربرد پوست سخت بادام چه می باشد:

پوسته سخت بادام در بسیاری از موارد، فواید گوناگونی دارد که تا به حال، حداقل در کشور ما خیلی کمتر به آن پرداخته شده است و در اکثر موارد به عنوان ضایعات دور ریختنی به آن نگریسته شده است که یا رها می‌شود یا سوزانده می شود. اما در دیگر کشورها استفاده‌ های مختلفی از آن می‌ کنند و با بررسی و تحقیق علمی می‌توان به کاربردها و عملکردهای مختلف آن پی‌برد. به عنوان نمونه؛ پوست‌های سخت بادام می‌توانند به عنوان منبع غنی فیبر، فنول که قابلیت مهار رادیکال‌های آزاد را دارند در صنایع غذایی و افزودنی مواد غذایی به کار روند.

مشاهده انواع نهال بادام پربار در ایران

جاذب مواد شیمیایی و پسماندهای صنعتی از ابتدایی ترین کاربردهای پوست سخت بادام:

یکی از این کاربردها؛ استفاده از پوسته سخت بادام به عنوان جاذب برای جذب آلاینده‌های شیمیایی و فلزات سنگین است که به عنوان زباله‌های شیمیایی وارد محیط زیست شده و آن را آلوده می‌سازند. مشکل پسماندهای صنعتی، یک مشکل عدیده و بزرگ است که وارد محیط زیست شده و اکوسیستم را آلوده می‌نمایند. به همین دلیل می‌توان طبق یک فرآیند علمی و اصولی از پوست سخت بادام، به عنوان ماده‌ای برای تصفیه و جداسازی این مواد آلاینده از طبیعت استفاده کرد.

این اتفاق ممکن است با موادی مانند پوسته برنج یا پوسته کاج نیز قابل انجام باشد. به عنوان مثال از پوست بادام و فندق برای جذب پسماند رنگ‌های شیمیایی مورد استفاده در صنایع نساجی استفاده می‌شود.

بادام پوست کن

دستگاه بادام پوست کن

کاربرد پوست سخت بادام به عنوان محیطی برای کشت:

هم اکنون از بسیاری از مواد برای فراهم ساختن محیط کاشت و جایگزین خاک استفاده می‌شود که بستر لازم را برای کاشت ایجاد می‌نمایند. با فرسایش خاک و استفاده بی‌رویه از آن، خصوصاً در کشورهایی که اصول لازم برای کاشت رعایت نمی‌گردد و کشاورزی بیشتر شکل و فرم غیرعلمی دارد، خاک آسیب بیشتری دیده و مواد معدنی و مغذی خود را که برای کاشت و کشاورزی لازم است از دست می‌دهد.

بنابراین پوسته بادام با داشتن انواع ترکیبات آلی و معدنی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای این منظور باشد. به عنوان مثال طبق فرآیندهای اصولی و صحیح می‌توان از این پوسته سخت در کاشت قارچ خوراکی استفاده کرد.

استفاده در مواد و ترکیبات مکمل در صنایع غذایی و دارویی:

مغزها و از‌ جمله بادام، دارای ترکیبات و املاح بسیار سودمند و مفیدی هستند که خواص قابل‌توجه بسیاری برای بدن ما دارند. در این میان پوست بادام نیز دارای ترکیبات مفیدی است که می‌تواند در صنایع غذایی و دارویی مورد استفاده قرار گیرد. استخراج مواد آلی و ترکیبات مفید در آن می‌ تواند جایگزین بسیاری از مواد شیمیایی شود که در صنایع فرآوری و تولیدی مواد غذایی و دارویی به کار می‌روند.

ترکیبات فیبرهای طبیعی به دست آمده از پوست بادام یا باکتری‌های مفیدی که در صنایع غذایی نیاز است، ترکیبات ساکاریدی، فنولیک‌ها و دیگر مواد فیزیولوژیکی که مفید و مورد نیاز هستند. همچنین در تهیه داروها و مکمل‌ ها با توجه به قابلیت کاهندگی کلسترول بد خون و داشتن فیبر بالا و پاکسازی دستگاه گوارش و بدن، کاربرد پوست سخت بادام، به چشم می‌آید.

مشاهده مقاله خواص بادام برای انسان

منبع غنی آنتی‌اکسیدان در صنایع غذایی و دارویی:

در تولید مواد غذایی برای افزایش ماندگاری و جلوگیری از اکسید شدن مواد غذایی، از فرآیند افزودن آنتی‌اکسیدان‌های به‌دست آمده، از منابع مصنوعی یا طبیعی استفاده می‌کنند. در بررسی‌ های انجام شده، مشخص گردید آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مواد مانند قهوه، پوسته مغزها، از جمله بادام، می‌توانند در صنایع غذایی مؤثر باشند و از اکسید شدن مواد غذایی جلوگیری کرده و ماندگاری آن‌ها را افزایش دهند. به عنوان نمونه در صنایع تولید روغن‌ های خوراکی، حضور آنتی‌اکسیدان‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

همچنین در بیماری هایی مانند تصلب شرایین، داروها و ترکیباتی که به عنوان فرآورده‌های آنتی‌اکسیدانی و ضد رادیکال‌‌های آزاد عمل می‌کنند، نقش مهمی ایفا می‌کنند. ترکیبات مشتق شده از مواد طبیعی و از جمله بادام و پوسته آن می‌تواند از فرآیند اکسیداسیون در بدن و تولید مواد مضری که منجر به بروز بیماری‌های مختلف می‌گردد جلوگیری نمایند که در صنعت غذا و دارو، در هر دو مورد کاربردی است.

بادام پوست کن

دستگاه بادام پوست کن

کاربرد پوست سخت بادام به عنوان منبع سوخت:

در بسیاری از موارد، پوست چوبی دانه‌ها و مغزها می‌ توانند جایگزین خوبی برای سوخت‌های مرسوم باشند و به همین جهت در کشورهای دیگر از آن به عنوان سوخت استفاده می‌شود. همچنین با آسیاب کردن و پودر کردن آن و تهیه گلوله‌های مناسب از پوست سخت بادام می‌توان در وسایل دیگری؛ مانند اجاق‌های اتوماتیک نیز می‌تواند به عنوان سوخت مصرف شود. همچنین جالب توجه اینکه پوست بادام می‌تواند به عنوان سوخت دیگ‌های صنعتی استفاده شود.

کمپوست و بستر کاشت مناسب و خوراک دام:

دیگر کاربرد پوست سخت بادام؛ استفاده از آن در کاشت گیاهان به عنوان بستر کشت مناسب است که املاح و ترکیبات آلی را به خاک بازمی‌گرداند. به عنوان مثال با استفاده از پوست سخت بادام، پتاسیم به صورت طبیعی و به دور از هر گونه ترکیب شیمیایی مضر، به خاک بازمی‌گردد. با استفاده از پوسته‌ های سخت بادام، به راحتی جایگزین کودهای شیمیایی در خاک، حتی مواد شیمیایی غیر ارگانیک از چرخه غذایی، مانند گوشت نیز حذف می‌گردد.

از سوی دیگر، پوست بادام و دیگر مغزها این قابلیت را دارند تا به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار بگیرند و از چرای بی‌رویه در مراتع و از بین رفتن محیط زیست جلوگیری نمایند. در عین حال، خوراکی ارگانیک و سالم هستند که سلامت گوشت و محصولات دامی را تضمین می‌کنند.

نتیجه گیری و جمع بندی در رابطه با کاربرد پوست سخت بادام:

با تمام موارد عنوان شده به خاصیت عالی پوست سخت بادام و همچنین دیگر مغزها و دانه‌ها پی بردیم و با کاربرد پوست سخت بادام، آشنا شدیم. اما لازم است روش کندن پوست سخت بادام درختی، و دستگاه‌هایی که در این زمینه به کار می‌روند را بدانید و اطلاعات لازم را در زمینه دستگاه بادام پوست‌ کن، به‌دست آورید. نکته در اینجاست که هر چیزی می‌تواند کاربرد خود را داشته باشد و مفید واقع شود.

منابع دستگاه بادام پوست کن:

  1. https://www.researchgate.net
  2. https://www.feedipedia.org/node/27
  3. https://www.forest-monitor.com/en/almond-shell-vs-wood-pellet-2

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
85

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کاربرد پوست سخت بادام چیست؟ + (بادام پوست کردن دستی و با دستگاه)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *