بهترین رقم بادام: {معرفی لیست بهترین نوع درخت بادام در ایران و جهان}

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.09.30

بهترین نهال بادام در ایران:

تقریباً در ظرف آجیل هر خانواری می‌توان آن را یافت؛ مغزی خوش طعم و مقوی که در شیرینی پزی و آشپزی ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد و از جمله پرطرفدارترین خشکبارهای ایران است. درخت بادام، گیاهی از خانواده گلسرخیان و بومی فلات ایران است که نام آن نیز از زبان فارسی به زبان‌های عربی، هندی و دیگر زبان‌های منطقه وارد شده است.

درخت بادام ارقام بسیار متنوعی دارد که هر یک برای یک نوع اقلیم مناسب هستند و انتخاب آن‌ها برای ایجاد باغ بادام باید با توجه به نوع آب و هوا و شرایط باغ صورت بگیرد. در این مطلب قصد داریم در مورد بهترین نوع درخت بادام، در ایران صحبت کنیم و بهترین بادام ایران، را برای اقلیم شما به شما معرفی کنیم.

بهترین درخت بادام

بادام فرانیس، یکی از بهترین رقم بادام در فرانسه:

یکی از ارقام معروف بادام در جهان، بادام فرانیس است که برای نخستین بار در فرانسه به بار نشست و خیلی زود به عنوان یکی از ارقام دیرگل پربازده مناسب مناطق کوهستانی و مرتفع در همه جهان شناخته شد. این بادام دارای پوست خشکی کاغذی است و از پوست سبز خود نیز به راحتی دل می‌کند.

حدود 40% از وزن آن را مغز بادام تشکیل می‌ دهد و در حدود نیمی از مغزهای آن نیز دو قلو هستند. در هر هکتار می‌توان 500 نهال را با فاصله 4*5 متر از یکدیگر جای داد و از هر درخت بالغ، حدود 15 کیلوگرم محصول با پوست چوبی حاصل کرد.

بادام دیر گل آذر، بهترین نهال بادام دیرگل در ایران:

بادام آذر را می‌توان بهترین نوع درخت بادام؛ در ایران دانست که بسیاری از باغ‌داران تجاری آن را بهترین انتخاب برای کاشت می‌دانند. بادام اذر از پیوند نژادهای بادام ایتالیا و بادامی با زادگاه فرانسوی تشکیل شده ااست و از نظر باردهی و کیفیت، سطحی تازه را خلق کرده است. این درخت بادام از 3 سالگی شروع به باروری می‌کند، از 5 سالگی به بلوغ اقتصادی خود می‌رسد و تا 40 سال نیز باروری اقتصادی آن ادامه خواهد داشت.

بادام دیرگل آذر مقاومت مناسبی در برابر سرمای زمستان و یخبندان بهاره دارد و به همین خاطر در مناطق کوهستانی بسیار مطلوب خواهد بود.

همچنین از شما دعوت می شود به مشاهده مشخصات اختصاصی و لیست قیمت انواع نهال بادام پر بار در ایران بپردازید.

بادام سهند، یکی از پربارترین درختان بادام:

بادام سهند را بیشتر در مناطقی مانند میاندوآب ایران می‌توان یافت. این بادام که به بادام جان سخت نیز شناخته می‌شود، هم در برابر سرما و هم در برابر آفات مقاومت بسیار بالایی دارد و می‌توان آن را هم در مناطق معتدل و هم در مناطق کوهستانی به سادگی کشت کرد.

مغز شیرین و تیره رنگ این بادام باعث شده از آن در صنایع غذایی و شیرینی پزی‌ها به وفور استفاده شود و با وجود آن که نسبت مغز به پوست خشک آن حدود 30% است؛ با این حال از طرفداران بسیاری در کشور برخوردار است و محصول آن به سادگی به فروش می‌رسد.

بهترین نهال بادام

بادام سنگی، از مقاوم ترین و بهترین رقم های بادام:

می توان بهترین نوع درخت بادام در ایران را از نظر مقاومت در برابر کم آبی، بادام سنگی نام برد که در مناطق گرم به صورت دیمی کشت می‌شود و باروری مناسبی نیز برای باغداران این مناطق خواهد داشت. از آنجایی که بسیاری از مناطق ایران با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند، ازدیاد این رقم از بادام امری طبیعی و منطقی به نظر می‌رسد. البته باید در نظر داشته باشید که کشت دیمی بادام های سنگی مربوط به سال سوم و پس از شروع باروری آن است و دو سال اول باید به صورت دستی آبیاری شود.

پوست چوبی این بادام سنگی ضخیم و بسیار سفت است و مغز آن نیز تیره رنگ و بسیار شیرین است. با وجود اینکه نسبت مغز این رقم بادام به پوسته چوبین آن کمتر از 40 درصد است، اما به سبب کیفیت بالای آن و نیاز کمی که به آب دارد، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

بادام یلدا، از محبوب ترین بادام های باغات مدرن ایران:

نهال بادام یلدا، بادامی اصلاح شده و غیر بومی است که منشاء آن کشور آمریکا بوده و از نظر گل دهی در دسته بادام‌های میان گل به شمار می‌رود. این به آن معنا است که در مناطق کوهستانی و نیمه کوهستانی اگر سرمای بهاری دیر هنگام اتفاق بیافتد، شکوفه‌های این نهال از بین خواهند رفت و به همین خاطر نیز بهتر است در مناطق کوهپایه‌ای و یا مناطق معتدل این نهال کاشته شود.

محصول این رقم بادام، پوست چوبی نازک و کاغذی دارد و نسبت مغز به پوست آن بالای 50% درصد است. بنابراین محصولی اقتصادی به شمار می‌رود که رشد نهال آن نیز سریع است و عمر مفید آن در حدود 35 الی 45 سال خواهد بود.

بادام شاهرودی، از بهترین نهال بادام ایران:

بادام شاهرودی یکی از مشهورترین ارقام بادام در ایران است که از نگاه بسیاری بهترین بادام ایران، نیز هست. همان‌ افرادی که در فصل بهار، چشم انتظار رسیدن چاغاله بادام هستند تا بر روی آن نمک بریزند و از ترکیب دلنشین این طعم لذت ببرند. بادام شاهرودی در واقع یک رقم بادام نیست و در مجموع 21 رقم بادام مختلف را تشکیل می‌دهد که همگی آن‌ها بومی ایران هستند و با وجود نسبت پایین مغز به پوسته، بسیار محبوب به شمار می‌روند.

همانطور که گفته شد، نوع نارس این بادام به نام چاغاله در ایران طرفداران زیادی دارد و نوع رسیده آن نیز در صنعت شیرینی پزی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بادام شکوفه، از بهترین نژادهای بادام:

بادام شکوفه یکی دیگر از بهترین رقم های بادام در ایران می باشد که زادگاهی فرانسوی دارد که از پیوند دو نژاد بادام نشکیل شده است. بادام شکوفه در مناطق کوهستانی ایران بسیار معروف است؛ چرا که این بادام دیر گل برای به ثمر نشستن در فصول گرم، به ساعت‌های زیادی سرما در زمستان نیاز دارد.

نیاز سرمایی بالای این رقم بادام باعث می‌شود که تنها در مناطق سردسیر قابل کشت باشد و عملکرد خوب آن نیز باعث می‌شود که در این مناطق بسیار مورد توجه قرار بگیرد. درصد مغز بادام شکوفه به پوسته چوبین آن 60% است و می‌توان گفت که در زمره درشت‌ترین مغزهای بادام در ایران قرار می‌گیرد.

بادام پسته ای، از خوش طمع ترین بادام های ایران:

بادام پسته‌ ای را نیز می‌ توان بهترین نوع درخت بادام، برای کشت دیمی معرفی کرد. این بادام بومی ایران است و جز ایران، در دیگر کشورهای کم باران منطقه نیز کشت می‌شود. همانطور که مشخص است، بادام پسته‌ای مقاومت زیادی در برابر خشکی و گرما دارد و جزو بادام‌های زودگل دیررس به شمار می‌رود.

پوست چوبین آن نسبتاً ضخیم و مغز آن شیرین و تیره رنگ است. این رقم بادام نسبت به دیگر ارقام موجود در ایران عمر اقتصادی کمتری دارد و بیش از 25 سال نمی‌تواند باردهی داشته باشد.

بادام کاغذی (نجف آبادی)، از پرفروش ترین بادام های ایران:

بادام کاغذی که در بین کشاورزان به نام بادام سفید یا نجف آبادی نیز نام برده می‌شود، از جمله بهترین رقم بادام در استان‌های مرکزی ایران است که به عنوان بادامی زودگل و دیررس در مناطق کم باران به خوبی رشد می‌کند و بیشترین آمار صادرات از ایران به کشورهای دیگر جهان را نیز دارد.

بادام کاغذی که از نامش پیدا است پوسته چوبی بسیار نازکی دارد و مغز آن که 55% از وزن میوه را تشکیل می‌دهد، به سادگی در دسترس خواهد بود. از بادام سفید در آجیل و خشکبار به صورت بو داده و خام به وفور استفاده می‌شود.

بادام مامایی، از بهترین رقم بادام در ایران:

بادام مامایی برخلاف بادام‌ های پسته‌ ای و کاغذی، جزو بادام‌های دیرگل زودرس به شمار می‌رود و بهترین نوع درخت بادام، از نظر تجاری محسوب می‌شود؛ چرا که زمان رسیدن میوه آن به گونه‌ای است که در دیگر استان‌ها به عنوان بادام نوبری به راحتی به فروش می‌ رود. بادام مامایی اغلب در استان‌های غربی کشور کاشته می‌شود و مقاومت نسبتاً خوبی در برابر سرمای مناطق زاگرس و کوهپایه‌های آن دارد.

مغز چرب این بادام باعث می‌شود که برای مصارف بهداشتی جزو محبوب‌ترین‌ها باشد و طعم لذیذ و رنگ طلایی آن نیز بادام مامایی را برای استفاده در آجیل محبوب می‌کند. یکی دیگر از دلایلی که این بادام را بهترین بادام ایران، از نظر تجاری می‌دانند، این است که بادام مامایی بیشتر از 50% مغز دوقلو در محصول خود دارد.

بادام تونو، از بهترین نژادهای بادام در باغات ایران:

بادام تونو در همین چند سال اخیر وارد ایران شده و بومی کشور ایتالیا است. این رقم بادام نیز در زمره انواع دیرگل زود رس است و به همین دلیل نیز بسیار نزد باغ‌داران محبوب شده است. البته دلیل دیگر محبوبیت این رقم بادام در مناطق کوهپایه‌ای، عملکرد فوق‌العاده آن است.

بادام تونو از سال سوم به سن باروری می‌رسد و در پنجمین سال کاشت بلوغ اقتصادی آن آغاز می‌شود. این بادام از 5 سالگی تا 40 سالگی سالانه 60 الی 70 کیلوگرم بادام با پوست چوبی به باغ‌داران تقدیم خواهد کرد و از این حیث می‌تواند به نوعی رکورددار نیز باشد.

بادام خوشه‌ای (سوپرنوا)، از برترین نهال های وارداتی ایران:

نهال بادام سوپرنوا از ایتالیا به ایران آمده و در چند سال اخیر نیز بسیار محبوب گردیده است. این بادام هم مانند بادام تونو دیر گل بوده و برای مناطق کوهپایه‌ ای مناسب است. بادام سوپرنوا که به نژاد خوشه‌ ای نیز معروف است، بادامی تجاری است که برای صادرات بسیار مناسب و برای مصارف داخلی نیز بسیار پرطرفدار است.

این رقم بادام خوشه ای از 9 سالگی به سن بهره وری اقتصادی خود می‌رسد؛ اما در حدود 1.5 الی 2 برابر دیگر ارقام می‌تواند محصول داشته باشد و نیمی از بادام‌های آن نیز دوقلو خواهند بود که این فوق‌العاده است.

جمع بندی و نتیجه گیری بهترین رقم بادام در ایران:

بهترین نوع درخت بادام؛ برای هر باغ و هر اقلیمی می‌تواند متفاوت باشد؛ اما شناخت انواع ارقام نهال بادام در انتخاب شما برای خرید بهترین نهال بادام ایران، قطعاً موثر خواهد بود. در این مطلب کوتاه تلاش کردیم انواع محبوب بادام در ایران را به شما معرفی کنیم و درباره ویژگی‌های هر یک به طور مختصر صحبت نماییم. شما عزیزان می توانید تنها با لمس یا کلیک دکمه ی تماس با ما، نسبت به خرید بهترین نهال بادام در ایران، با ضمانت بازگشت کالا و مجوز رسمی نهالستان آریا نهال، اقدام نمایید.

منابع مقاله بهترین رقم بادام:

  1. https://fa.wikipedia.org/wiki/بادام
  2. https://drnahal.ir/بهترین-نهال-بادام/
جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

برچسب ها:

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
130

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1402.07.04 ابرااهیم

    ۵۰ تا می خ ام

    • 1402.07.06 ariyanahal

      درود بر شما
      جهت ثبت سفارش خود با شماره های (09143336029_09143336024) تماس حاصل فرمایید.

  • 1402.05.14 سهراب نکویی

    بادام سهند و آذر عالی

    • 1402.07.06 ariyanahal

      سپاس از نظرات مثبت شما

      • 1402.09.26 مختار امیرخانی

        سلام زمین من در کرمانشاه هست چ نوع بادامی پیشنهاد میکنید

        • 1402.09.26 admin-ariyanahal

          با سلام
          نهال بادام سنگی، فرانیس، شکوفه ای و آذر بهترین می باشد.

  • 1402.02.30 Alim

    سلام
    من استان فارس شهر فیروزآباد درخت بادام دارم متاسفانه دارکوب شدیدا آزار میرسونه راهکاری دارید ما خلاص بشیم از دست این پرنده ها؟
    تشکر

    • 1402.07.06 ariyanahal

      درود بر شما
      روش های مختلفی وجود دارد از جمله: استفاده از مواد چسبنده روی تنه درخت، ترساندن پرنده با آویختن آینه ها، استفاده از اسباب بازی پرنده شاهین یا جغد و…

  • 1401.12.26 مریم فتحعلی پور

    سلام من در رباط کریم از شهرستانهای استان تهران زمین دارم چه نو درخت بادامی توصیه می کنید؟

    • 1401.12.27 ariyanahal.ir

      سلام عرض ادب وقت بخیر. اگر سرمای بهاره دارید از ارقام دیرگل همچون آذر می توانید بهره مند شوید. با احترام

  • 1401.09.14 امید طاهری

    سلام من مشهد هستم و نزدی
    ک آرامگاه فردوسی زمین دارم چ نژادی از بادام رو بکن پیشنهاد مکنید بکارم؟؟؟

    • 1401.09.15 ariyanahal.ir

      سلام وقت بخیر. از ارقام دیرگل بادام مانند بادام آذر می توانید بهره مند شوید.

      • 1401.11.01 فیروز هدایتمهر

        کجا پیدا میشه ؟

      • 1402.02.12 محمد رضا هدایتی

        سلام خسته نباشید ببخشید بهترین رقم بادام دیمی،مناسب مناطق سردسیر کدوم هست

        • 1402.07.06 ariyanahal

          سلام و عرض ادب
          نهال بادام پسته ای، شکوفه ای و مامایی بهترین گزینه می باشد.

  • 1401.09.04 تنها

    مطلب عالیه