تاثیر میخ زدن به درخت گردو چیست؟ {فواید براده آهن برای درخت گردو}

دسته بندی: جدیدترین مقالات مقالات پرورش درخت گردو
1400.10.09

از ابتدایی ترین مراقبت های نهال گردو تا تاثیر میخ زدن به درخت گردو:

درخت گردو یکی از درخت ‌های تنومند و پر فایده است که علاوه بر عمر طولانی، بهره فراوانی نیز دارد. از این رو بسیاری از افراد قصد این را دارند که یا باغ گردو احداث کنند و یا اینکه در کنار دیگر درختان میوه که در باغ دارند، درخت گردو نیز داشته باشند. اما سؤال این است که آیا تا کنون شنیده یا دیده‌اید که درختی، فلز بخورد؟

آن هم میخ مسی یا آهنی! یا اینکه براده آهن برای درخت گردو، غذایی لذیذ باشد؟! بله درست است، درست شنیدید! درخت گردو میخ فلزی می‌خورد و به همین خاطر بعضی از باغداران از قدیم‌ الایام به تنه درخت گردو، میخ فلزی می‌زنند. قصد داریم در مورد این مبحث و فواید میخ زدن به این درخت، بیشتر صحبت کنیم؛ پس همراهمان باشید.

میخ زدن به درخت گردو

میخ زدن به درخت گردو

ویژگی های درخت گردو:

درخت گردو، درختی با عمری طولانی است که عموما رشد زیادی دارد و میوه آن بسیار پر خواص می باشد و به جهت خاصیت، شرایط نگهداری و استفاده های متفاوتی که از آن می‌شود، طرفداران بسیاری دارد. معمولاً درختان گردو از سال دوم و سوم باردهی را شروع می کنند و با توجه به میزان محصول تولیدی، باردهی بالایی دارند.

البته باید به شرایط نگهداری درخت، شرایط اقلیمی و آب و هوایی و سازگاری درخت گردو با آن و کیفیت و نژاد نهال انتخابی توجه کرد، تا بتوان بیشترین عملکرد را از درخت گردو توقع داشت. همچنین می ‌بایست این درختان را از بیماری‌هایی که دشمن درخت گردو، به حساب می‌آیند، در امان داشت.

این درخت نیز مانند هر موجود زنده دیگری نیاز به تغذیه دارد و این کار از طریق خاک و املاح و مواد در آن تأمین می‌شود. به طوری که بهتر است در هنگام کاشت نهال گردو از میزان و نوع ریزمغذی ‌های موجود در خاک و املاح آن مطمئن شد و در صورت کمبود و نیاز، با کوددهی این مشکل را برطرف کرد.

عناصر خاک باید ترکیبی از آهن، ازت، کلسیم، مس و…  باشد که کمبود هر کدام از این عناصر می‌تواند مشکل‌ساز گردد؛ به همین دلیل در صورت کمبود، باید جبران شود.

میخ زدن به درخت گردو

کمبود چه عناصری به عنوان دشمن درخت گردو معرفی می شود؟

همانطور که گفتیم، درخت گردو توسط خاک تغذیه می‌کند و در صورت کمبود عناصر و املاح مورد نیاز آن می ‌بایست با غنی ساختن خاک از طریق کوددهی این معضل را برطرف ساخت. در برخی موارد نیاز است تا با تغییر عناصر موجود در خاک، PH خاک را تغییر داد و افزودن یا کم کردن عناصر مختلف باعث تنظیم PH می‌شود.

یکی از این عنصر که وظیفه مهمی در سلامت گیاهان، من جمله درخت گردو دارد، عنصر آهن است. در مواردی که PH خاک بالا است و یا خاک دچار کمبود آهن است، درخت مشکلاتی پیدا می‌ کند؛ مشکلاتی مانند رشد ناکافی و زرد شدن رنگ برگ‌ها. آهن مورد نیاز گیاه را می‌شود از سه طریق تأمین کرد که عبارتند از:

  • محلول ‌پاشی
  • غنی ساختن و افزودن آهن به خاک
  • تزریق آهن مستقیماً به تنه یا بدنه درخت

همچنین ممکن است دیگر عناصر کم باشند و درخت دچار کمبود شود، عناصری مانند مس که کمبود آن نیز عواقبی دارد. امکان دارد در اثر کمبود مس، درخت گردو دچار سوختگی و چروکیدگی سرشاخه‌ها، چروکیدگی پوست سبز میوه گردو و در نهایت زرد شدن و ریزش برگ‌ها شود. در چنین حالتی باز هم از سه روش ذکر شده در بالا برای جبران کمبود مس استفاده می‌گردد. البته به جای تزریق مستقیم آهن از تزریق مستقیم مس استفاده می‌شود.

این سه روش، بسته به ضرورت و نیاز درخت در محدوده زمانی استفاده می‌شود که منجر به رفع کمبود عناصر آهن و مس می‌گردد.

فواید میخ زدن به درخت گردو:

یکی از روش ‌های افزودن عنصر آهن به چرخه رشد، تزریق آهن از طریق تنه درخت گردو است. این روش در مقاله ‌ای علمی که در دانشگاه کانزاس نوشته شده و مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته، ذکر گردیده است. در این مقاله، توصیه شده است تا با ایجاد حفره‌هایی در تنه درخت، آمونیوم فریک سیترات را که حاوی آهن است به درخت تزریق نمایند.

شاید تا به این جا برایتان فواید میخ زدن به درخت گردو، روشن شده باشد. همانطور که می‌بینید، تزریق آهن یا مس به عنوان عناصری که در رشد و سلامت درخت گردو نقش مهم دارند، روشی مؤثر در تأمین این عناصر است و بازده مثبت دارد.

اما با زدن میخ آهنی یا مسی به تنه درخت، ممکن است به نوعی آهن یا مس مورد نیاز درخت تأمین شود، ولی بی‌ توجهی به آسیب ‌ها یا فواید میخ زدن به درخت گردو، درخت را دچار ریسک می‌کند، چرا که با ایجاد خراش غیر اصولی در تنه درخت این امکان وجود دارد که درخت دچار بیماری شود و از محل ورود میخ، عفونت وارد درخت شده و در نهایت درخت گردو را مبتلا به بیماری بلایت، دشمن درخت گردو، نماید.

پس بهتر است از خیر فواید میخ زدن به درخت گردو، بگذریم؛ تا با این کار درخت را گرفتار مشکلاتی که دشمن گردو به شمار می‌آیند، برهانیم.

کودهای لازم برای تأمین عناصر مورد نیاز درخت گردو:

بهترین راه برای شناسایی نیاز درختان گردو به عناصر گوناگون این است که تقریباً حدود 100 برگ از درخت گردو را جمع کرده و مورد بررسی قرار داد تا عناصر مورد نیاز درخت نمایان گردد و بعد از آن در جهت کوددهی اقدام کرد. به این صورت، می ‌توان به درستی دریافت که چه عناصر در گیاه کم است و نیاز به جبران دارند.

با تشخیص نیاز گیاه می‌توان با استفاده از روش‌های محلول ‌پاشی، غنی ساختن خاک و یا تزریق به تنه، کمبود مواد مغذی و آلی مورد نیاز گیاه را رفع کرد. چرا که کمبود هرکدام از این عناصر می تواند مانند دشمن درخت گردو، معرفی شود. در صورت جمع آوری برگ های گیاه در تابستان و آنالیز برگ ها، طبق استاندارد موجود میزان عناصر موجود در برگ به این شکل می باشد:

  1. نیتروژن: 1/2%
  2. فسفر، سدیم: 1/0%
  3. پتاسیم: 1%
  4. کلسیم: 1%
  5. منگنز، کلر: 3/0%
  6. روی و بور: 20ppm
  7. مس: 4 ppm

به طور معمول و مرسوم درختان گردو به کود N-P-K 15-15-15 در انتهای بهار و تابستان نیاز دارند که شامل N، P و K است.

اثرات کمبود آهن و مس در درخت گردو:

Fe و Cu دو عنصر بسیار حیاتی در سلامت و رشد درختان گردو هستند. به عنوان نمونه بیماری کلروز، در اثر کمبود آهن رخ می‌دهد که در این حالت، در عمل فتوسنتز گیاه اخلال پیش آمده و رشد طبیعی درخت با مشکل روبرو می‌شود. در این حالت برگ‌ها زرد رنگ و در مواردی سفید رنگ می‌شوند.

عنصر میکرومغذی دیگری که در فعالیت‌های آنزیمی گیاه و کلروفیل‌سازی مؤثر بوده و با کمبود خود گیاه را دچار آسیب می‌کند، مس است؛ در این صورت شاخه ها و برگ‌های جوان درخت گردو خشک شده و در پایان می‌میرند. کمبود عنصر مس همچنین ممکن است در بروز بیماری های قارچی نیز دخیل باشد و با بروز این بیماری شاخه‌ها، برگ‌ها و میوه‌های گردو صدمه  ‌بینند.

توصیه‌هایی جهت کاشت و نگهداری درخت گردو:

  • درخت گردو را در خاکی که زهکش مناسب دارد آماده برای کاشت کنید.
  • پیشنهاد می کنیم در خاکی با ژرفا یک و نیم متر کاشت را انجام دهید، چرا که ریشه های درخت گردو بسیار با نفوذ هستند.
  • در فصل بهار و تابستان، در فصل گرم، نهال گردو را هفته‌ای یکبار و درختان بالغ را هر دو یا سه هفته یکبار آبیاری کنید.
  • زمان کوددهی درختان گردو می توانید از کود سولفات آمونیوم استفاده کنید و به فاصلۀ 30 تا 40 سانتی‌متر از پایه درخت کود را به دور درخت بریزید.
  • همیشه سعی کنید که پایه درخت را از هر گونه علف هرز حفظ کنید، چرا که علف‌ های هرز علاوه بر جذب رطوبت خاک، اغلب باعث جذب انواع آفات، از جمله شته‌ها و کنه‌ها می‌گردند.
  • هرس کردن درخت و قطع شاخه های بیمار را در زمان مناسب مد نظر داشته باشید تا مانند دشمن درخت گردو، به جان گیاه شما نیفتند.
  • هرس کردن همچون کوددهی، باعث دور شدن آفات و افزایش باردهی آن می گردد. شاخه های آفت زده و مزاحم که مانع رسیدن نور به شاخه‌های اصلی می‌شوند را باید با هرس کردن ، جدا کرد.

براده آهن برای درخت گردو؛ خوراکی لذیذ:

ممکن است این تصور پیش بیاید که در صورت کمبود آهن در درخت گردو، مصرف براده آهن و مخلوط ساختن آن با خاک، کمک کننده خواهد بود و آهن آن جذب گیاه می‌گردد. به همین دلیل برخی علاوه بر میخ کوبیدن به تنه درخت اقدام به مصرف براده آهن برای درخت گردو، یا حتی ضایعات آهن می‌کنند.

لازم است بدانید، این نوع آهن، متناسب با درخت گردو نیست، چراکه قابلیت جذب آن وجود ندارد و درخت گردو نمی‌تواند این نوع آهن را از خاک دریافت و جذب کند. بهترین منبع برای رفع نیازهای تغذیه ‌ای درخت گردو استفاده از کودهای مناسب می باشد که عنصرهای میکرو مغذی و مایکرومغذی، هر دو به این شکل تأمین می‌شوند.

نتیجه گیری و جمع بندی تاثیر میخ زدن به درخت گردو:

درخت گردو با اینکه درخت مقاوم و پر بازدهی می باشد، اما مانند دیگر درختان میوه به مراقبت و رسیدگی نیازمند است تا ثمر و بازده بهتری داشته و بتوان عملکرد بیشتری را از آن توقع داشت. به همین جهت بهتر است برای تقویت آن و تأمین عناصر مورد نیاز این درخت، از روش‌ های ثابت شدۀ علمی با مشورت و راهنمایی افراد آگاه و کارشناس استفاده کرد و با تصور فواید میخ زدن به درخت گردو، آن را گرفتار بیماری و آسیب نکرد.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
179

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1401.11.13 سرگرد امیر

    با عرض سلام خدمت شما وهمکاران محترم
    چند عدد، میخ به درخت گردو بزنیم چهار عدد میخ کافیه

    • 1401.11.15 ariyanahal.ir

      سلام عرض ادب. اینجا اشاره شده است که به جای میخ زدن چکار کنید که درختتان دچار اسیب و افت نشود، لطفا مقاله را مطالعه بفرمایید. با احترام

  • 1400.08.07 صفر علی قدیری

    تعدادی گردو ‌درمنطقه قاقازان دارم هم کم بار است وهم مغزش قهوه ای مشورت کردم گفتن پیوند بزن چه کمکی می توانید بکنید حدود گردنه کوهین

    • 1400.08.07 ariyanahal.ir

      سلام وقت بخیر. ما خدماتی مانند فروش انواع نهال گردو پیوندی و بذری با کیفیت ایرانی و خارجی را صورت می دهیم، در صورتی که تمایل به خرید و کاشت نهال دارید می توانید با شماره تماس های قرار داده شده در سایت ارتباط برقرار نمایید. (09143336029 – 09143336024)