بهترین نهال گردو زود بازده چه نام دارد؟ (معرفی 3 گردوی پربار زود بازده)

دسته بندی: جدیدترین مقالات مقالات پرورش درخت گردو
1400.08.19

معرفی 3 درخت گردو زود بازده:

گردو یکی از میوه‌های پرخاصیت و پرطرفدار است که در زمینه کاشت نهال و احداث باغ گردو نیز سودآوری خوبی خواهد داشت. در این میان کیفیت نهال گردو، تناسب آب و هوایی و اقلیمی و کیفیت میوه آن در کنار زودبازده بودن از موارد مهم در انتخاب نهال گردو زود بازده و احداث باغ گردو است.

شاید تمام کسانی که قصد خریداری نهال گردو را دارند، به دنبال بهترین نهال گردو زود بازده، باشند و تمایل داشته باشند تا زودتر به سودآوری برسند. اما بهترین نهال گردو زودبازده کدام است؟ اصلاً نهال گردو زودبازده، چیست و چگونه نهالی است؟ با ما در ادامه همراه باشید تا بیشتر در این مورد بدانیم.

بهترین نهال گردو زودبازده

نهال گردو زود بازده چیست؟

درخت گردو، طرفداران قابل توجه ای دارد، به طوری که افراد یا به دنبال احداث باغ گردو هستند و یا اینکه اگر باغ میوه‌های مختلف دارند نیز، تمایل دارند تا در باغ خود درخت گردو نیز داشته باشند. به همین دلیل عموماً به هر باغ میوه‌ای مراجعه کنید، حتماً حتی در انتهای باغ نیز درخت گردو به چشم می‌خورد.

به طور معمول درخت گردو، درخت مقاومی است و اگر چه نیاز به مراقبت‌هایی هم دارد، اما به دلیل مقاومت زیاد، نیاز به آب کمتر و عمر طولانی و باردهی زیاد، عموماً مورد توجه قرار می‌گیرد. ولی نکته اینجاست که آیا درخت گردوی باکیفیت که زودبازده نیز باشد، وجود دارد یا خیر؟

در پاسخ باید ابتدا تعریف مختصری از زودبازده ارائه داد؛ همانطور که از اسمش پیداست، نهال گردو زود بازده، در فاصله کوتاهی به بار می‌نشیند و میوه می‌دهد. اما با توجه به واریته‌های مختلف درخت گردو، کدام واریته زودبازده است؟

انواع نهال‌ های گردو زود بازده در ایران و جهان شامل:

اگر بخواهیم بهترین نهال گردو زودبازده، را معرفی نماییم، می‌توانیم واریته‌های زیر را نام ببریم:

اولین نهال گردو زود بازده در ایران، نهال گردو چندلر نام دارد:

یکی دیگر از نهال‌ های گردو زود بازده، نهال گردو چندلر است که بومی آمریکای شمالی است و از ارقام پربازده محسوب می‌شود. این نهال از سال اول به بار می‌نشیند و در زمان بلوغ از جهت میزان باردهی، سودآوری بسیار خوبی دارد. از ارتفاع 500 تا 1500 متری رشد مناسبی خواهد داشت و دیرگل است. این واریته به 1000 ساعت سرما نیاز دارد و دارای میوه‌ای بیضی شکل و نسبتاً متوسط بوده و مغز آن سنگین و پر و دارای کیفیت بسیار بالایی است.

در گردو چندلر نیز چون شاخه‌ های جانبی همه مولد هستند، میزان باردهی درخت بسیار مناسب است. مغز گردوهای چندلر بسیار روشن است و به راحتی از پوست جدا می‌گردد. ارتفاع درخت در این رقم تا 15 متر می‌رسد و به دلیل دیرگل و دیر برگ بودن نسبت به سرما و یخ‌زدگی مقاوم است. درخت گردو چندلر خود گرده‌افشان است، اما می‌توانید برای افزایش میزان باردهی از گونه گرده‌افشان استفاده نمایید.

گرده‌ افشان چندلر، واریته فرانکت است که به نسبت 95 به 5 کاشته می‌شوند. پایه چندلر، رقم Juglans regia است که در مقابل آفت خط سیاه، یکی از آفات گردو، مقاوم است. زمان کاشت درخت گردو چندلر از اواسط آبان تا نهایتا اوایل فروردین ماه می باشد.

نهال گردو

دومین رقم از بهترین نهال گردو زودبازده در ایران، نهال گردو فرنور می باشد:

درخت گردو فرنور بسیار پربازده و بارآور است، به طوری که هر درخت این گونه در سن 5 تا 7 سال حدود 50 تا 100 کیلو گردو، در سن 9 تا 10 سال تقریباً 200 تا 250 کیلو بار می‌دهد. این گونه در سن 15 تا 20 سال به راحتی به ازای هر درخت بین 250 تا 300 کیلو بار می‌دهد. خاستگاه نهال گردو فرنور فرانسه است و این نهال در ارتفاع 1500 تا 2300 متری به راحتی رشد می‌ کند و چون توان مناسبی در برابر سرما دارد و از ارقام دیرگل گردو می باشد که مناسب کشت در مناطق کوهستانی و سرد است.

میوه این گردوی فرنور، بزرگ و دارای پوست نازک و کاغذی و مغز آن سفید رنگ و بزرگ می باشد و وزن با پوست آن حدود 7 گرم دارد. نهال‌ های فرنور یکی از بهترین نهال گردو زود بازده، بوده و دیرگل هستند و به همین مناسبت نسبت به سرما بهاره و سرمازدگی دیر هنگام نیز مقاوم هستند. این نهال گردو فرنور اصلاح شده تلفیقی از فرانکت و گونه لارا است.

  1. نهال گردوی فرنور از سال دوم آغاز به محصول دهی می‌ کند و با توجه به کیفیت میوه آن و پربازده و زودبازده بودن، طرفداران بسیار زیادی دارد.
  2. این نوع درخت گردو در هر هکتار در زمان بلوغ خود تا 8 تن گردو می‌دهد.
  3. نهال گردو فرنور به گونه گرده‌افشان نیاز دارد و گرده‌افشان آن فرنت است.

سومین نژاد از سری مناسب ترین ارقام نهال زودبازده، نهال گردو ژنوتیپ برتر آریا است:

نهال گردو ژنوتیپ آریا نهال، نهالی است که از گونه‌های برتر و با کیفیت‌تر به دست آمده است و از جهت میزان باردهی، زمان باردهی و زودبازده بودن و مقاومت و کیفیت میوه و مغز آن عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. نهال ژنوتیپ برتر، دارای میوه‌ ای با پوست کاغذی تر است که به آسانی از پوست سبز رنگ خود جدا شده و مغز آن نیز رنگ سفید و طعم بسیار عالی داشته و درشت و سنگین و چرب است؛ بنابراین چنین میوه با کیفیتی بازار بسیار خوبی خواهد داشت.

همانطور که گفتیم؛ ژنوتیپ برتر مقاومت مناسبی در برابر آفات و بیماری از خود نشان داده اما به نسبت نهال فرنور مقاومت کمتری در برابر سرما از خود نشان می دهد. به طور معمول درختان گردو خود گرده‌ افشان نبوده و نیاز به رقم گرده‌افشان دارند، اما در نهال گردو ژنوتیپ آریا، خود نهال خود گرده‌افشان است و هر دو گل نر و ماده بر روی یک پایه قرار دارند.

در این رقم، باردهی شاخه‌ های جانبی زیاد است و همین موضوع، عامل باردهی زیاد آن به حساب می‌آید. در کنار تمام مزیت‌های این گونه، ارتفاع کمتر آن نسبت به سایر گونه‌ها و پهنای شاخه‌های درخت از جهت گستردگی باعث دسترسی راحت‌تر هنگام برداشت محصول می‌گردد. نیاز سرمایی گونه ژنوتیپ برتر حدود 1500 ساعت است که به سلامت و رشد و باردهی آن کمک شایانی می‌ کند. برای کاشت این گونه می‌توان از اواسط پاییز تا اوایل بهار اقدام کرد.

چند نکته در مورد انتخاب بهترین نهال گردو زود بازده:

در زمینه انتخاب نهال های گردو مواردی را باید مدنظر قرار داد و رعایت کرد که از این قرار هستند؛

  • رعایت شرایط اقلیمی و آب و هوایی: یکی از موارد بسیار مهم که در میزان باردهی درخت گردو نیز تأثیرگذار است شرایط اقلیمی است که باید متناسب با آن نهال سازگار را برگزید. برخی از ارقام درخت گردو مناسب و سازگار با آب و هوای سرد و کوهستانی بوده و در نتیجه تاب‌آوری بهتری در هوای سرد دارند.
  • دیرگل و دیر برگ بودن: مورد دیگر توجه به دیرگل یا زودگل بودن درخت است. در مواردی که گونه درخت گردو دیرگل است، دچار خسارت و آسیب ناشی از سرمای دیر هنگام بهاره نشده و می‌تواند دوره سرما را پشت سرگذاشته و گل‌های خود و در نهایت میوه‌های خود را حفظ کند.
  • خاک و آبدهی مناسب: خاک مناسب که حاوی مواد مغذی جهت رشد نهال است و همچنین میزان آبیاری در رشد نهال مؤثر است و رعایت موارد مهم در این زمینه درخت را از آسیب‌های احتمالی و آفات حفظ کرده و در رشد درست و کافی آن و در نتیجه باردهی به موقع کمک می‌نماید.

نتیجه گیری و جمع بندی خرید بهترین نهال گردو زود بازده:

با مطرح شدن گونه‌ هایی که در این مطلب به آن‌ها پرداخته شد و رعایت نکات ذکر شده در خصوص کاشت و نگهداری، شما می‌توانید بهترین نهال گردو زود بازده، را در نهایت باید با توجه به پارامترهای لازم و سنجش موقعیت جغرافیایی و اقلیمی مکان کشت و همچنین انتخاب نژاد مناسب، برگزنید. گونه‌های معرفی شده در صورت رعایت موارد لازم جهت رشد و بارآوری؛ خاک، اقلیم، نژاد، کود، سم و غیره، همه جزء بهترین نهال گردو زودبازده، هستند.

شما می توانید جهت خرید بهترین نهال های گردو زودبازده با مشاورین آریا نهال در ارتباط باشید.آریا نهال بزرگ ترین تولید کننده ی انواع نهال مثمر ثمر در ایران می باشد که آماده ی فروش و ارسال سریع به جای جای ایران عزیز می باشد.

منابع نهال گردوی زود بازده:

  1. https://goldnahal.ir
  2. https://www.willisorchards.com/product/chandler-walnut-tree
  3. https://www.waltreeturkey.com/chandler-walnut-tree
  4. https://www.canwalnutsaplings.com/fernor-walnut-varieties
جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

برچسب ها:

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
76

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1401.03.05 محمد رضا سلطانی

    چرا داخل گلدان نمیشه

    • 1401.03.06 ariyanahal.ir

      چون رشد ریشه های بسیار زیادی دارد که داخل گلدان پیچ می خورد و امکان رشد نخواهد داشت. با احترام

  • 1399.09.12 مهدی همت زاده

    با سلام آیا می توان نهال گردوی زود بازده را در گلدان پرورش داد ؟

    • 1399.09.13 ariyanahal.ir

      سلام و درود .خیر متاسفانه