تاثیر بادام برای اسهال چیست؟ (برسی تخصصی فواید و خواص)

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.08.15

تاثیر بادام برای اسهال:

بادام از آجیل‌های محبوب ایرانی است و در تمامی ایام، جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی خانواده‌های ایرانی دارد. من خود به شخصه، علاقه بسیاری به این محصول دوست‌داشتنی دارم؛ به یاد دارم زمانی که کودک بودم، پدربزرگم همیشه مقداری از این آجیل در جیب داشت و هر وقت که مرا می‌دید، مشتی از آن را به من می‌داد.

از همین روی، این آجیل برای من نوسالژیک است. شکی ندارم که خودتان خوب می‌دانید، این مغز، صرفا از نوع درختی نیست و بادام زمینی و یا هندی را نیز باید به فهرست انواع این آجیل، افزود. به طور کلی، این محصول هر نوعی که داشته باشد، خاصیت آن فراوان است و هر کدام به نوبه خود، خواص بسیاری دارند و برای سلامتی، منافع فراوان به همراه دارند؛ لذا مطالعه خواص این آجیل، خالی از لطف نخواهد بود. اما آیا می‌دانستید که بادام برای اسهال نیز مفید است؟

نگاهی به تاریخچه درخت بادام:

در این مقاله می‌خواهیم ببینیم که آیا بادام درختی برای اسهال فایده‌ای دارد یا نه؟! ولی قبل از آن بگذارید نگاهی به تاریخچه این درخت داشته باشیم.

نهال بادام یا در زبان انگلیسی «Almond» از جمله میوه‌هایی است که به صورت بومی، اصالتی ایرانی دارد و هزاران سال است که در این خاک، پرورش می‌یابد. بعد از کاشت در ایران، این محصول به کشورهای اطراف، نظیر افغانستان، عراق و… راه یافت و سپس وارد آسیایی مرکزی شد و در نهایت نیز، امروزه در اکثر نقاط دنیا کشت می‌شود.

در سال اخیر، آمریکا و اسپانیا، در صدر فهرست بزرگ‌ترین تولید کنندگان بادام قرار داشتند. ایران اما برخلاف آنچه که انتظار می‌رود، در رتبه‌ی پنجم قرار دارد. گفتنی است که ارتفاع درخت این میوه، از 4 تا 10 متر بوده و قطر آن نیز بیشتر از 40 سانتی‌متر است.

بادام و اسهال

نگاهی به ارزش غذایی بادام برای اسهال:

برای اینکه خواص این مغز را بهتر درک کنیم و پی ببریم که آیا بادام برای اسهال مفید است یا نه، بهتر است نگاهی به ارزش غذایی آن داشته باشیم و ببینیم در دل این دانه‌ کوچک، کدام ترکیبات مغذی، نهفته شده است.

جدول زیر، خلاصه‌ای از مواد مغذی موجود در این محصول است:

مواد مغذی و ترکیبات (هر 100گرم)
انرژی 576 کالری
کربوهیدرات 21.70 گرم
نشاسته 0.75 گرم
قند 3.90 گرم
فیبر 12.3 گرم
چربی 49.5 گرم
چربی اشباع 3.75 گرم
پروتئین 21.22 گرم
آهن 3.75 میلی‌گرم
منیزیم 270 میلی‌گرم
منگنز 2.28 میلی‌گرم
فسفر 485 میلی‌گرم
پتاسیم 705 میلی‌گرم
ویتامین ب1 (تیامین) 0.21 میلی‌گرم
ویتامین ب2 (ریبوفلاوین) 1.014 میلی‌گرم
ویتامین ب3 (نیاسین) 3.40 میلی‌گرم
ویتامین ب5 0.46 میلی‌گرم

خواص  بادام برای اسهال چیست؟

همانطور که تا به اینجای کار خودتان هم خوب به این موضوع پی برده‌اید، بادام برای اسهال (Diarrhea) مفید است و می‌تواند نقش مهمی در درمان و بهبود این عارضه، داشته باشد. اما به جز خواص بادام درختی برای اسهال، این آجیل محبوب، هزاران هزار خاصیت و فایده دیگر نیز به همراه دارد و البته که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

بادام زمینی و یا درختی، هزاران کاربرد دارند؛ از مصرف به شکل خام گرفته، تا استفاده از آن به صورت پودر شده، خرد شده، بو داده، در شیرینی‌ پزی، در آشپزی، در طب سنتی، روغن‌ گیری، عطر سازی و البته استفاده از آن برای مقاصد درمانی، همچون خاصیت بادام برای اسهال، تنها گوشه‌ای از فواید این آجیل دوست‌داشتنی است.

آیا بادام  برای اسهال مفید است؟

بدون شک جواب این سوال را خودتان تا به اینجای کار دریافته‌اید و می‌دانید که خواص بادام درختی برای اسهال، تا چه اندازه است. پس در پاسخ سوالی که در عنوان این بخش مطرح شده، می‌توان جواب مثبت داد و گفت که مصرف روزانه 10 عدد از این آجیل، می‌تواند در کاهش و درمان و یا اصلا در پیشگیری از اسهال، بسیار مفید باشد. مصرف این مقدار از Almond در طول روز، طبع بدن را متعادل کرده و از آنجایی که حاوی مقادیر بالایی از فیبر است، می‌تواند عملکرد دستگاه گوارش را نیز اصلاح کرده و بهبود ببخشد.

بادام برای یبوست:

جالب است بدانید که علاوه بر خواص بادام برای اسهال، مصرف این آجیل محبوب، برای درمان یبوست نیز مفید است. مصرف این آجیل تا یک اندازه معین (مثلا حدود 10 عدد در روز، یا یک مشت) می‌تواند اسهال را بهبود ببخشد؛ اما از طرف دیگر، چون این میوه ذاتا دارای خواص ملین است، می‌تواند در درمان یبوست نیز، مفید واقع شود. این محصول طبع گرم دارد و برای مصرف در زمستان، بسیار توصیه می‌شود. مصرف آن می‌تواند طبع بدن را متعادل گرده و همانطور که در بخش قبلی ذکر کردیم، کارکرد دستگاه گوارش را بهبود دهد.

روغن و دمنوش بادام:

روغن بادام درختی برای اسهال، بسیار مفید است و همچنین می‌تواند در درمان یبوست کودکان نیز، نقشی بسیار تاثیرگذار بر عهده داشته باشد. به طور کلی، این میوه را می‌توان میوه‌ای بسیار متعادل در نظر گرفت؛ زیرا در این مقاله هم از خواص بادام برای اسهال، نوشتیم، هم از خواص آن برای درمان یبوست؛ شاید کمی عجیب باشد، اما واقعیت این است که این میوه، در درمان هر دو موثر است.

  • روغن این میوه، علاوه بر درمان اسهال و یبوست، برای درمان و تسکین دردها و زخم‌ها روده و مقعد نیز موثر است.
  • با خوردن مخلوطی از روغن این محصول و آب، می‌توان اسهال را تا حد زیادی کاهش داد. این ترکیب برای دل‌پیچه در کودکان نیز مفید است.
  • گفتنی است که دمنوش برگ خشک‌شده بادام برای اسهال، خاصیتی شگفت‌انگیز دارد؛ زیرا برگ این میوه قابض است و می‌تواند برای اسهال شدید، بسیار موثر واقع شود.
  • از طرف دیگر، از دمنوش شکوفه این میوه، می‌توان برای درمان یبوست‌های شدید، به خصوص در کودکان، استفاده نمود.

بادام زمینی برای اسهال:

احتمالا برای شما هم مفید باشد که بدانید، بادام زمینی برای اسهال، مفید است و خواصی تقریبا مشابه با نوع درختی خود دارد. فرمی زمینی این آجیل که با نام (Peanut) شناخته می‌شود، خود دارای خاصیت‌های بسیاری است و از جمله مهم‌ترین مزایای آن نیز تامین نیاز روزانه بدن انسان، به ویتامین E است.

اما در مصرف این مغز، باید حسابی دقت کنید، چرا که برخلاف نوع درختی، مصرف بیش از اندازه Peanut، می‌تواند نتیجه‌ عکس داشته باشد و اسهال را شدت ببخشد. نوعی زمینی این آجیل، به شدت ملین است و بیشتر برای درمان یبوست می‌توان از خواص آن بهره گرفت. به عبارت دیگر و برای تاکید بیشتر، بهتر به یاد داشته باشید که استفاده از بادام زمینی برای اسهال، چندان توصیه نمی‌شود و اصلا برخی از متخصصان باور دارند، کسانی که دچار اسهال هستند، بهتر است اصلا از این محصول، استفاده نکنند.

نتیجه گیری و جمع بندی در رابطه با تاثیر بادام برای اسهال و یبوست:

در این مقاله کوتاه ولی تا حد ممکن جامع، سعی داشتیم تا خواص بادام برای درمان اسهال، را بررسی کنیم و ببینیم آنطور که می‌گویند، آیا بادام برای اسهال مفید است یا خیر؟ در این مقاله، از خواص، ترکیبات، کاربردها و همچنین از تاریخچه درخت و کشت این محصول برایتان صحبت کردیم و بیشتر از همه، از نقش آن در درمان اسهال و همچنین یبوست برایتان گفتیم.

در این گفتار، یادآور شدیم که مصرف روزانه 10 عدد از مغز بادام یا نهایتا یک مشت، می‌تواند عملکرد روده و معده و دستگاه گوارش را بهبود بخشیده و اصلاح کند، می‌تواند اسهال را درمان، و یا یبوست را رفع نماید. در نهایت نیز این نکته را ذکر کردیم که مصرف افراطی این میوه، چه زمینی و چه درختی، می‌تواند نتیجه عکس داشته و این عارضه را شدت بخشد. در نهایت، بگذارید نظر شما را نیز جویا شویم؛ تجربه شما درباره‌ خواص بادام برای اسهال، چیست را در قالب کامنت،  با ما در میان بگذارید.

منابع:

  1. https://www.livestrong.com/article/492385-eating-too-many-almonds-causes-of-diarrhea/
  2. https://fa.wikipedia.org/wiki/بادام

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
44

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1402.06.10 علیرضا

    سلام. وقت بخیر. من حدود۱۰دانه بادام شور خوردم و دچار اسهال شدم. چند مرتبه با خوردن بادام این حالت شد. دیگر نمیخورم. علت چیست؟