درخت آلو: (نحوه کاشت نهال آلو + نکات پرورش و برداشت میوه ی آلو)

دسته بندی: آموزش کاشت نهال جدیدترین مقالات
1400.04.28

معرفی جهت کاشت درخت آلو:

طعم لواشک‌ های ترش و خوشمزه آلو، مربای آلو، گوجه سبز نمک زده در اواسط بهار… داستان تمامی این محصولات خوشمزه و پرطرفدار از کاشت نهال آلو، شروع می‌شود. کاشت درخت آلو، نکات خاصی دارد که بهتر است با آن‌ها آشنایی پیدا کنیم. توجه داشته باشید که میوه درخت آلو، در ابتدا که اندکی خام است، به صورت گوجه سبز برداشت می‌شود و سپس تبدیل به آلو می‌گردد.

آلو یکی از میوه‌ های محبوب در سراسر دنیا است که بسیار مقاوم بوده و تقریبا در هر شرایط آب و هوایی رشد می‌کند. البته توجه داشته باشید که درخت و نهال‌های آلو انواع متعددی که دارد که هر یک در شرایط متناسب با خود رشد می‌کند.

احداث باغ آلو

کاشت نهال آلو چگونه می باشد (مراحل کاشت آلو):

هر زمان از سال که بتوانید رطوبت مورد نیاز درخت آلو را تامین کنید، بهترین زمان برای کاشت نهال های آلو است؛ زیرا ریشه درصورت وجود آب به خوبی رشد می‌کند. به صورت کلی توصیه می‌شود کاشت نهال آلو، در اوایل زمستان که خاک به صورت طبیعی مرطوب است و ریشه ی گیاه هم در خواب است و متوجه ی آسیب نمی شود، انجام شود تا نتایج آن در اوایل تابستان قابل مشاهده باشد.

پیشنهاد می‌شود که خاک خود را از یک ماه زودتر آماده کنید. این کار به ذخیره مواد آلی غنی در خاک کمک می‌کند و درخت آلو سریعتر رشد خواهد کرد.

ریشه‌‌هایی را که آسیب‌ دیده‌‌اند یا به شکلی نامعمول بلند هستند را با قیچی جدا کنید. جهت تسهیل گردش هوا، ریشه‌ها را پخش کرده و اطراف ریشه مرکزی را خلوت کنید. ریشه‌‌ها را در داخل ظرف برگردانده و پایین‌تر قرار دهید.

در مرحله بعدی کاشت نهال آلو، باید گودالی در زمین ایجاد کنید که پهنای آن دوبرابر ریشه‌های باز شده گیاه باشد و عمق آن با عمق اولیه نهال متناسب باشد. نهال یا ریشه را از سطل آب خارج کنید و با ریشه‌های کاملاً باز و پخش، داخل گودال قرار دهید. در این مرحله آن را با یک دست نگه ‌دارید و با دست دیگر، گودال را پرکنید و یا اگر مایل بودید، می‌توانید از فرد دیگری کمک بگیرید.

بعد از کاشت درخت آلو، درخت را کامل غرق‌آب کنید. این کار به خاک کمک می‌کند تا به خوبی اطراف ریشه‌ها مستقر شده و به خوبی ریشه را سیراب کند. تمامی درختان آلو در چند سال اول زندگی خود نیاز به کمک دارند و همانند یک بچه نوزاد، باید دست آن‌ها را بگیرید. برای این کار از یک تیکه چوب استفاده کنید و آن را به درخت پیوند بزنید تا به خوبی رشد کند و بزرگ شود.

توصیه های حین کاشت درخت آلو:

برخی از افراد توصیه می‌کنند که نهال یا بذر را در یخچال نگه‌داری کنید تا زمان کاشت آن فرا برسد. در این خصوص باید بدانید که بعد از جوانه زدن نهال، باید آن را از قسمت اصلی جدا کرده و در گلدان بکارید. گلدان را در منطقه‌ای خنک و روشن قرار دهید تا جوانه آن کامل شود.

بعد از آن‌که خطر یخ‌زدگی کاملا از بین رفت، مکانی را برای کاشت نهال آلو، انتخاب کنید که حداقل شش ساعت تابش آفتاب داشته باشد. خاک را حدود 30 سانتی متر حفر کنید و کمپوست را در خاک مخلوط کنید. نهال آلوی جوانه زده را از داخل گلدان برداشته و در خاک بکارید و آن را مطابق با مراحل قبلی، مرطوب نگه دارید.

مهم‌ترین نکته هنگام کاشت درخت آلو، صبر است؛ آلو چندین سال زمان می‌خواهد تا میوه بدهد.

فصل مناسب کاشت آلو چه فصلی است؟

آلو از اولین درختان میوه‌ای است که می‌تواند گل بدهد. اگرچه درختان مقاوم هستند و این فرایند چندین سال ممکن است به طول بیانجامد اما یخبندان شکوفه‌های درخت را نابود می‌کند. همان طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم حتما دمای مورد نیاز درختان آلو را حفظ کنید. آن‌ها در یک مکان آفتابی بکارید و در شرایطی که احتمال انجماد می‌دهید، از پشم گوسفند باغبانی استفاده کنید.

در ادامه درباره هرس این درختان نیز صحبت خواهیم کرد؛ اما درختان آلو را در زمستان هرس نکنید. بهترین زمان برای هرس آلو، اواخر بهار است. درخت را برای شکل دادن هرس کنید و سپس چوب‌های مرده و آسیب دیده را از بین ببرید. هرس بهاری از درخت مراقبت می‌کند و به میوه اجازه می‌دهد تا رشد کند.

خاک و محیط مناسب رشد نهال آلو چیست و باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

خاکی و محیطی که برای آلو انتخاب می‌کنید، حتما باید دارای شرایط زیر باشد؛ در غیراین صورت عملکرد خوبی از خود نشان نخواهد دارد:

  1. نهال آلو را در خاک لومی و زهکشی شده بکارید. آلو در خاک‌های سنگین، خاک رس یا خاک‌های مداوم مرطوب عملکرد خوبی از خود نشان نخواهد داد.
  2. محلی برای کاشت انتخاب کنید که آفتاب کامل دریافت کند. درختان آلو؛ به صورت میانگین باید 6 الی 8 ساعت نور خورشید دریافت کند.
  3. از کاشت نهال آلو، در مناطق یخبندان به شدت خودداری کنید؛ زیرا یخ زدگی نهال آلو را نابود خواهد کرد. از سویی دیگر شکوفه‌های درخت آلو به شدت در برابر هوای سرد حساس است و پژمرده می‌شود.

نحوه‌ی آبیاری نهال و درخت بالغ آلو چیست؟

درخت آلو به آبیاری عمیق و مداوم نیاز دارد. بهتر است هفته‌ای دو الی سه باز به صورت عمیق، به دانه کاشته شده آب دهید تا نتیجه بهتری از میوه‌های این درخت دریافت کنید.‌‌‌ توجه داشته باشید که آبیاری مداوم و بیش از اندازه درخت آلو، منجر به خرابی آن خواهد شد.

نحوه‌ی کودهی درخت آلو و بهترین کود‌های شیمیایی و حیوانی چیست؟

عواملی مانند نوع خاک، اندازه و سن درخت بر روی کودی که قرار است به درختان بدهید، موثر خواهد بود. به صورت کلی، تغذیه گیاهان در سه سال اولیه کاشت درخت آلو، بسیار موثر خواهد بود و توصیه می‌شود که در طول این چند ماه برای رشد بهتر درخت آلو از کودهای نیتروژنی استفاده کنید.

نهال های آلو برای رشد نیاز به دماهای پایین در طول زمستان با هدف رفع خواب زمستانه دارند. حداقل دمای موردنیاز برای کاشت نهال آلو، 2 الی 12 درجه سانتی‌گراد است. اگر نهال با دمایی بیشتر از این مواجه شود احتمال جوانه زدن آن بسیار اندک خواهد بود.

یکی از سوالات متداول در خصوص کاشت نهال آلو، این است که از چه نوع خاکی باید استفاده کرد؟ شما می‌توانید از ترکیب خاک پرلیت و خاک برگ به همراه زهکشی مناسب استفاده کنید تا این نهال بتواند روند رشد خوبی را پشت سر بگذارد. این گیاهان به صورت کلی در خاک‌های لمونی شنی بهتر رشد می‌کنند و خاک‌های مرطوب و سنگین را بهتر از سایر میوه‌های هسته‌ دار تحمل می‌کنند.

مطالعه ی مقاله کاشت نهال انار

باغداری و مراقبت‌های لازم از آفات و بیماری‌های درختان آلو:

از شایع‌ترین بیماری‌ها و آفات درخت آلو که هر کشاورزی باید با آن‌ها آشنایی داشته باشد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوسیدگی قهوه‌ای
  • ویروس پلوپاکس
  • پوسیدگی سیاه
  • آلو کوتوله
  • جریان لثه
  • جیب آلو
  • بیماری کلاستروسپوریوم
  • مونیلیوز میوه سنگ (پوسیدگی میوه)
  • زنگ

بیشتر این آفات در بهار شروع به تکامل می‌کنند و برخی دیگر به صورت سالیانه باز می‌گردند. سمپاشی و درمان پیشگیرانه منظم، می‌تواند از این آفات و بیماری‌ها جلوگیری کند.

چند نوع هرس داریم و هرس درخت آلو چگونه انجام می‌شود؟

هرس و نگه‌داری از Plum tree، کار چندان دشواری نیست و اگر به موقع انجام شود، درختان دچار آفت و بیماری نخواهند شد. توصیه می‌شود در فصول سرد که درخت خواب است هرس صورت نگیرد؛ زیرا درخت در معرض خطر بیماری برگ نقره‌ای و سایر عفونت‌های قارچی قرار می‌گیرد. از سویی دیگر، بهترین زمان توصیه شده برای هرس درختان آلو، اواخر بهار تا اوایل تابستان است.

بنابر زمان کاشت درخت آلو، نوع هرس آن متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، اگر در زمستان نهال را بکارید، شیوه هرس آن با زمانی که هسته را در بهار می‌کارید متفاوت است. بهتر است در این خصوص با یک متخصص مشورت کنید.

خواص و ویتامین‌ های میوه ی درخت آلو:

این میوه، طبعی شیرین و ‌تر دارد و حاوی انواع ویتامین‌های آ، ب2، ب6، ث و عناصری مانند کلسیم، فسفر، منیزیم،آهن و گوگرد است. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان بوده و بهترین راه مقابله با رادیکال‌های آزاد و پاکسازی خون در روزهای گرم تابستان محسوب می‌شود. مهمترین ویژگی این میوه، آب و فیبر بسیار زیاد است که می‌تواند آب از دست رفته بدن را در روزهای تابستان تامین کند.

معمولاً توصیه می‌شود افرادی که در معرض نور شدید خورشید حضور دارند، بهتر است که از میوه ی درخت آلو، مصرف کنند. زیرا مواد معدنی فراوان موجود در این میوه، تعادل یونی خون را از بین برده، مواد غذایی لازم را در اختیار سلول‌ها قرار می‌دهد و عامل مهمی در کاهش بیماری‌های اعصاب محسوب می‌شود.

آلو یکی از منابع غنی پتاسیم است و مصرف متعادل آن در کنترل فشار خون تاثیر گذار خواهد بود. مصرف آلو به صورت ناشتا در تقویت اعمال کلیه‌ها و رفع یبوست بسیار مفید است. اکنون که با خواص بی شمار این میوه آشنا شدیم، به بررسی مراحل کاشت نهال آلو، می‌پردازیم.

جمع بندی و نتیجه گیری در رابطه با کاشت درخت آلو:

تمامی درخت‌ها برای اینکه بتوانند به روند رشد خود ادامه دهند، نیازمند شرایطی هستند که بتوانند آب و مواد معدنی مورد نیاز خود را از آن دریافت کنند؛ درخت آلو نیز از این قاعده مستثنی نیست. آبیاری عمیق، در دوام و استحکام ریشه‌های این درخت در خاک موثر خواهد بود و کمک می‌کند تا درخت از مقاومت بیشتری برخوردار شود.

توجه داشته باشید که آبیاری مداوم درخت آلو منجر به خرابی آن خواهد شد. این نهال، بیماری‌ها و آفات گوناگونی دارد که در فصول مختلف بروز پیدا می‌کنند. آشنایی کشاورز با این بیماری‌ها و آفات می‌تواند از آسیب و ضرر احتمالی، ‌‌‌ جلوگیری کند.

آلو یکی از محبوب‌ترین میوه‌های تابستانی است که خواص درمانی بسیاری داشته و بخشی از ویتامین‌های لازم بدن ما را فراهم می‌کند. برای کاشت نهال آلو، به شرایط محیطی خاصی نیاز است که در این مطلب به صورت کامل به آن‌ها اشاره کردیم. شرایط کاشت درخت آلو‌، مشابه سیب و آلبالو است و دمای مورد نیاز آن‌ها، کمتر از ۷ درجه سانتیگراد برآورد می‌شود.

  • https://www.thompson-morgan.com/pruning/plum-trees
  • https://www.gardenfocused.co.uk/fruitarticles/plums/prune-care.php
جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
44

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1401.12.03 عالیوند

    باسلام و عرض ادب .سوالی خدمت شما داشتم .درخت آلو گل داد ولی کلها رو ریخته علت کار خواستم بدانم و اینکه چه سمی باید بدم واسه رشد یا افت…ممنونم

    • 1401.12.27 ariyanahal.ir

      سلام وقت بخیر. یا سرما زده است که اگر سرما زده است چاره ای نیست تا اینکه رقم دیرگل بکارید یا پیوند زنید، همچنین می تواند بر اثر ضعیف شدن درخت باشد که توانایی نگه داشتن گل را روی خود ندارد. می توانید از کودهای پوسیده دامی بهره مند شوید. راه اصولیش اما ازمایش خاک است که 100 درصدی مطمئن شوید. با احترام

  • 1401.04.14 اسماعیل

    با سلامت
    آیا درخت آلو سیاه باید دو دانه کاشت شود یا یکی هم می‌تواند میوه دهد

    • 1401.04.24 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب جناب اسماعیل گرامی. متوجه ی سوال شما متاسفانه نشدیم.

  • 1400.12.14 امیر مسعود طارمی

    برای یک زمین حدودا دوهزار متری ، با توجه به فاصله درختان نسبت بهم چند تا نهال میتونم بکارم زمینم مستطیل شکل هست؟ میخوام هم آلو خونی و کالیفرنیا و شابلون و قطره طلا بکارم ، به نظر شما از نظر اقتصادی کدومشون مقرون بصرفه هست؟
    در حقیقت برای پسرم که بیکار هست میخوام ی بیزینس راه بیاندازم

    • 1400.12.14 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب اقای طارمی گرامی. اغلب از الگوی 3*3 متر برای کاشت نهال آلو استفاده می کنند که با توجه به مساحت اعلام شده در حدود 200 نهال امکان کاشت دارید. میوه ی آلو با توجه به آنکه قابلیت خشک شدن را دارد، بازار قابل قبولی دارد، از همین حیث توصیه می شود از ارقام شناخته شده که بازار فروش مناسب و قیمت قابل توجه ای دارد استفاده نمایید. یک بخش فروش مربوط به بخش تازه خوری و بخش دیگر مربوط به بازار خشکبار است. باید برسی بفرمایید کدام بخش برای شما اولویت دارد. اما به طور کل ارقامی همچون: آلو بخارا، شابلون و قطره طلا بازار بسیار خوبی به نسبت سایر ارقام دارند. توصیه می شود جهت دریافت مشاوره ی رایگان و یا ثبت سفارش با شماره تماس کارشناسان آریا نهال ارتباط بر قرار نمایید. با احترام.