معرفی درخت انار: (آموزش کاشت انار + بهترین زمان پرورش قلمه)

دسته بندی: آموزش کاشت نهال جدیدترین مقالات
1400.04.22

بیوگرافی کاشت نهال انار:

کاشت و پرورش یکی از میوه‌های بهشتی با دانه‌های یاقوتی، سفید یا تلفیقی و بسیار محبوب در سراسر دنیا، کاشت درخت انار، است. میوه ی درخت انار با عنوان نار نیز شناخته می‌شود که به دانه‌های زیبای آن ناردان نیز اطلاق می‌گردد. انار با نام علمی (Punica granatum) طبقه بندی می‌شود. رنگ پوست آن هم به صورت قرمز و در برخی موارد سیاه یا تقریباً زرد است. کاشت نهال انار، در کشورهای خاورمیانه مانند: ایران، افغانستان، پاکستان، عراق و … انجام می‌شود.

از این رو نوعی میوه بسیار مرغوب‌ و عضو ۱۰ میوه برتر در جهان به شمار می‌رود. شهرستان‌های ساوه، نی ریز، بجستان، بهشهر، اشرف، ارسنجان، بادرود، شهرضا و کوهدشت بیشترین کاشت درخت انار، را دارند و در نتیجه بزرگترین تولیدکنندگان این محصول به شمار می‌روند.

کاشت انار؛ در ایران قدمت بسیاری دارد و عمر آن را در حدود سه هزار سال تخمین زده اند. گونه‌های وحشی آن در مناطق مساعد می‌روید اما کاشت درخت انار، با واریته‌های پرمحصول حتی در مناطق کویری ایران نیز صورت می‌پذیرد.

کاشت نهال انار

انواع روش کاشت نهال انار:

روش‌های متعددی به منظور کاشت درخت انار؛ مورد استفاده باغداران قرار می‌گیرد. استفاده از بذر یکی از گونه‌های کاشت عنوان می‌گردد که محبوبیتی ندارد چرا که از این طریق ویژگی‌های مورد انتظار پایه مادری گیاه، به نهال جدید منتقل نمی‌گردد. روش‌های دیگر از جمله پاجوش، خوابانیدن شاخه و قلمه کارایی بیشتری در تولید انبوه انار دارد.

کاشت درخت انار چگونه است:

انتخاب گونه‌های ترش، رسیده و مقاوم اهمیت فراوانی دارد و این دانه‌های منتخب‌ برای کشت درختان انار،‌ استفاده می‌شود. بذر، اسفندماه در خزانه پاشیده و بر روی آن‌ها لایه خاکی مخلوط با کودهای حیوانی و هم چنین ماسه نرم پوشانده می‌شود. در ادامه لازم است تا آبیاری آن تا فصل پاییز به صورت 12 روز یک بار تکرار شود. در انتهای سال سوم، در فصل پاییز، کاشت نهال انار، حاصله در زمین اصلی صورت می‌پذیرد.

کاشت بذر انار

کاشت از طریق پاجوش:

روش دیگر کاشت انار و تکثیر آن، پاجوش است. در اواخر زمستان لازم است تا پاجوش‌های مرغوب درختان انار را از محل اتصال آن به تنه جدا و به همراه ریشه از خاک خارج نمود. سپس آن را در گودالی در خزانه یا زمین اصلی کاشت. از آنجایی که در این روش بازده و کیفیت محصول مطلوب نیست و میوه‌ها دیرتر و در اندازه‌های کوچک به بار می‌نشیند، کاربرد کمتری دارد. البته اگر باغی دچار سرمازدگی شود و ناچار به احیای آن و نیز کاشت درخت انار، باشیم، این روش پیشنهاد می‌گردد.

کاشت از طریق قلمه:

به‌صرفه‌ترین روش تولید و کاشت انار، این گزینه است. به این منظور لازم است در فصل بهار، پاجوش‌های با عمر 1 تا 2 سال را که پهلوی درخت و یا در نزدیکی آن رشد نمودند و قوی هستند را از درخت اصلی جدا نمود. این قلمه‌ها در زمین خوابانیده می‌شوند. البته انتهای دیگر شاخه‌ها باید از خاک بیرون باشد. پاجوش‌های ریشه دار در پاییز از تنه اصلی جدا می‌شوند و در زمین قرار می‌گیرند و کاشت نهال انار، در اسفندماه در محل اصلی صورت می‌پذیرد.

فاصله‌ی مناسب کاشت درخت انار چقدر است؟ نکات لازم در کاشت انار:

با توجه به نتیجه تحقیقات کارشناسان این حوزه، بهتر است انار ساده به صورت 4*3 متر و یا 2/5*4 کاشته شود. جهت شمالی-جنوبی نیز به منظور جهت ردیف‌ها انتخاب گردد. این موضوع نیز ارتباطی با شکل هندسی و غیرهندسی زمین کاشت ندارد. به کمک گودکن تراکتوری یا نیروی انسانی، جهت کاشت درخت انار، اقدام می‌شود.

کاشت نهال انار

لازم است تا زمان خارج نمودن نهال از خزانه و انتقال آن به زمین کشاورزی، به منظور کاشت نهال انار، کم عمق باشد. در حین کشت، نهال باید به خوبی ریشه هایش وارد خاک شود. در ته هر چاله یک بیل کود حیوانی و در صورت نیاز مقداری ماسه با خاک به لایه رس افزوده می‌شود. آبیاری سنگین بلافاصله پس از کاشت نیز به منظور خروج هوای پیوندی خاک و ریشه لازم است.

در کاشت نهال انار؛ در معرض آفتاب بودن مقوله بسیار مهمی است. اگر مکان آفتاب گیر در دسترس نیست، به جستجوی مکانی با سایه کمتر برای کاشت انار، باشید.

مطالعه ی مقاله کاشت نهال گیلاس

فصل مناسب کاشت نهال انار چه فصلی است:

طبق توصیه‌ها، بهترین زمان برای کاشت نهال انار، اوایل بهار و پس از آخرین یخبندان است.

آیا پرورش درخت انار در باغچه ممکن است؟

در کاشت درخت انار؛ توجه به این نکته ضروری است که ریشه آن عمق کمی دارد. از طریق بذر یا نهال می‌توان نسبت به کاشت نهال انار، در باغچه منزل اقدام نمود. تا زمانی که نهال حساس و کوچک است، بهتر است در گلدان نگهداری شود. در زمان کاشت نهال انار، لازم است تا آن را در عمق مناسب قرار دهید و خاک آن را با کود مخلوط نمایید.

از طریق کاشت دانه درون گلدان با ته سوراخ نیز امکان پذیر است. در ادامه باید گلدان در معرض نور آفتاب قرار گیرد. از این طریق رسیدن به نهال انار شاید دو تا سه سال به درازا بیانجامد.

باغداری و مراقبت‌های لازم از آفات و بیماری‌های درختان انار چگونه است:

مهم‌ترین آفت این گیاه، شته انار است. مبارزه مکانیکی، راه مقابله با این آفت عنوان می‌شود. به این ترتیب که تا پایان زمان جفت گیری و تخم ریزی شته ها، پاجوش‌ها در پای درختان باقی بمانند و سپس برای حذف آن‌ها اقدام شود. از آنجایی که درختان انار به سموم شیمیایی حساسیت دارند و ممکن است ریزش برگ یا طغیان کنه انار را تجربه کنند، بهتر است از گزینه سموم شیمیایی صرف نظر شود.

استفاده از کفشدوزک‌ها و یا بالتوری هایی که معمولا به رنگ سبز می باشند و یا شته خوارهای معروفی هستند را در محیط طبیعی و حین کاشت درخت انار، حفظ کنید. برای نابودی کرم سفید ریشه انار نیز استفاده از دشمنان طبیعی آن‌ها نظیر پرندگان، مورچگان و… توصیه می‌شود.

نهال های انار در گلدان

در روند کاشت درخت انار، خسارت‌های فراوانی از بیماری ترکیدگی میوه به وسیله باغداران گزارش می‌شود. بروز خشکی، آبیاری غیرتخصصی، سرمای زودرس و … سایر انواع بیماری‌ها را برای این محصول به همراه خواهند داشت. نفوذ قارچ ها، مخمرها و باکتری‌ها نیز از داخل فساد و گندیدگی ایجاد می‌کنند.

بیماری دیگر ترشیدگی و پوسیدگی است که با روش‌هایی چون پرتودهی با اشعه گاما، استفاده از گاز متیل بروماید، سمپاشی پیش از برداشت با قارچ کش و یا ضدعفونی انارهای چیده شده با محلول تیابندازول (دو در هزار تکنو) و یا روش گرمادرمانی می‌توان به مقابله با آن پرداخت.

مطالعه ی مقاله کاشت نهال آلو

خاک مناسب رشد نهال انار چیست و باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

کاشت انار؛ در انواع خاک‌ها، از شنی، رسی تا اراضی شور امکان پذیر است. اما عواملی چون زهکشی مناسب و بافت متوسط رسی، برای کاشت نهال انار، ضروری است. مناسب‌ترین گزینه خاکی با بافت شنی-رسی است. بافت لوم و هدایت الکتریکی (EC) کمتر از مقدار 2 دسی زیمنس در متر، برای کاشت درخت انار، توصیه می‌شود. ریشه درختان انار تا اعماق 5/1 متری خاک نفوذ می‌کند. ضمن آنکه قدرت ریشه زایی آن نیز زیاد برآورد می‌شود. اما حداکثر رشد آن‌ها در دل خاک از عمق 20 تا 50 سانتی متری تخمین زده می‌شود.

کودهی درخت انار

نحوه‌ی آبیاری نهال و درخت بالغ انار:

در مقوله کاشت نهال انار؛ به نوع آبیاری نهال باید دقت شود. حوضچه آبگیر آن باید به اندازه‌ای باشد تا میزان آب مورد نیاز در آن جمع شود. البته نباید به گونه‌ای باشد که آب به مدت زیادی در دور ساقه نهال راکد باقی بماند. این امر موجب بروز بیماری در پروسه کاشت نهال انار، می‌شود. در ابتدا باید نهال‌های انار مرتب آبیاری شده تا در مکان جدید خود مستقر شوند. عواملی که بر مدت و میزان آبیاری تاثیرگذار هستند به قرار زیر است:

  1. نیاز آبی
  2. سن نهال
  3. شرایط آب و هوایی منطقه کاشت
  4. کیفیت آب
  5. کیفیت خاک
  6. روش‌های آبیاری

برای رسیدن به محصول بهینه پس از کاشت درختان انار، آبیاری اهمیت بسیاری دارد. میزان بارندگی، نوع خاک، زهکشی آن و… عوامل تعیین کننده هستند. در کاشت انار، دقت شود که این محصول تحمل شرایط هوای بسیار خشک را دارد. اما تولید میوه به رطوبت اندکی در خاک نیاز دارد. کاشت انار در خاک شنی، نیاز به آب و کود را افزایش می‌دهد و هم چنین خاک سنگین بر پایه رس به آب زیادی احتیاج ندارد. در صورت خشکی هوا و عدم بارندگی بهتر است، ریشه‌ها را مرطوب نگاه داشت. پاشیدن آب در حین پروسه کاشت نهال‌های انار، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

ابیاری درخت انار

قلمه زدن درخت انار چگونه صورت می‌پذیرد:

لازم است در کاشت نهال انار، به روش قلمه زدن، قلمه‌های طویل و قوی با طولی مابین 40 تا 50 سانتی متر انتخاب شوند. این کار در پایان فصل زمستان و در زمان خواب درخت انجام می‌گردد. در ابتدا زمین خزانه به شکل عمودی شخم زده می‌شود تا فضای لازم برای تکثیر ریشه به وجود آید. قلمه زنی کرتی و قلمه زنی پشته‌ای از انواع قلمه زنی به شمار می‌روند.

در روش اول قلمه‌ها به فاصله 50 سانتی در میان ردیف‌ها و 30 سانت بر روی ردیف‌ها و در روش پشته ای، قلمه‌ها به شکل مایل و به صورت 50-20 کاشته می‌شوند. پس از گذشت یک سال و به شرط آبیاری اصولی، می‌توان pomegranate tree، را به زمین اصلی منتقل نمود.

نحوه‌ی کودهی درخت انار چگونه است؟ بهترین کود‌های شیمیایی و حیوانی:

در کاشت درختان انار؛ نیتروژن کافی، مورد نیاز است. این ماده به رشد شاخ، برگ و تولید گل کمک می‌کند. از این رو استفاده از کود نیتروژن با نسبت میانگین 10-10-10 با عنوان سولفات آمونیوم توصیه می‌شود. در اوایل یا اواخر بهار، و نیز اوایل پاییز، 1 یا 2 فنجان برای هر نهال تازه کاشته شده، استفاده شود. به صورت دایره‌ای و با ایجاد خراش برای ریشه درخت افزوده می‌شود. استفاده از مالچ ارگانیک مانند پوست خرد شده، بریده‌های چمن و یا یونجه نیز به حفظ علف‌های هرز و رطوبت خاک کمک فراوانی می‌کند.

یکی از بهترین روش‌های تقویت درخت انار، استفاده از کودهای تلفیقی دامی و شیمیایی با عنوان چالکود است. این امر می‌تواند به رشد شاخه‌های جدید در فصل بهار کمک فراوانی کند و نیز کیفیت محصول را افزایش می‌دهد.

استفاده از مواد آلی به تامین عناصر غذایی، بهبود ساختمان خاک، کاهش تبخیر سطحی و نیز جلوگیری از تجمع نمک در سطح خاک منجر می‌شود. بهتر است مصرف کود براساس شاخص‌هایی چون بافت خاک، درصد کربن آلی و PH تنظیم شود. استفاده از کودهای آلی، ازته و فسفر باید به صورت اصولی و در حجم‌های کنترل شده انجام شود. اگر خاک با کمبود مواد غذایی روبرو شد و یا میزان سطح زیر کشت افزایش یافت، استفاده از کودهای شیمیایی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

باردهی درخت انار

شایع‌ترین بیماری و آفات درخت انار چه است؟

از جمله شایع‌ترین آفات در کاشت انار، می‌توان به شته انار، کرم سفید ریشه انار و کرم گلوگاه انار اشاره نمود. از جمله بیماری‌هایی که در روند پرورش درخت انار، برای باغداران مشکلات فراوانی ایجاد می‌کند، می‌توان به ترکیدگی میوه، ترشیدگی و پوسیدگی انار و… نیز اشاره کرد.

چند نوع هرس داریم و هرس درخت انار چگونه انجام می‌شود:

به طور کلی در کاشت درخت انار، با دو گونه هرس با عناوین هرس فرم و هرس باروری با سالیانه مواجه هستیم. هرس فرم یا نونهالی با توجه به باردهی درخت انار و از 5 سالگی آن آغاز می‌شود. از این رو در 5 سال اول ضروری است، نسبت به هرس فرم اقدام نمود.

هرس باروری نیز در دو نوع هرس خشک و هرس سبز صورت می‌پذیرد. در هرس خشک حذف شاخه‌ها و تنه‌های خشک درختان انار مد نظر است. هم چنین در ماه‌های بهمن تا اسفند نیز شاخه‌های سرمازده قطع می‌شود. اما هرس سبز می‌تواند در تمامی ماه‌های رشد در پروسه کاشت درخت انار، به جز تیر و مرداد با حذف شاخه‌های مزاحم، نرک‌ها و پاجوش‌ها صورت پذیرد.

انواع درخت انار ایرانی و خارجی شامل چه ارقامی است؟

برای کاشت درخت انار؛ پیش از انتخاب نوع آن، ضروری است تا از شرایط منطقه کشت، عوامل اقتصادی، نوع میوه مورد انتظار و… اطلاع کسب و سپس اقدام به خرید نهال انار نمود. کیفیت نهال، تعیین کننده میزان رشد و باروری آن است. نهال مرغوب می‌تواند تنها در سال‌های اولیه باردهی، مخارج اضافی خرید خود را جبران نماید.

انواع بسیار گوناگون انار موجود است که در ادامه برخی از آن‌ها نام برده می‌شود:

  • انار واندرفول: به عنوان نهال انار اصلاح شده و پیوندی شناخته می‌شود.
  • انار پاکوتاه
  • انار کلود
  • انار پُرپَر
  • انار کراب
  • انار چیکو
  • انار بالگال
  • انار فاقد خار
  • انار فلش من
  • انار کینگ
  • انار گرانادا
  • انار گرین گروب
  • انار هوم
  • انار دولکا
  • انار فنیسا
  • انار اسویت
  • انار یوتا اسویت
  • انار کانداری
  • انار بدانا
  • انار آلاندی
  • انار کابل
  • انار ولودو
  • انار پی یر شل
  • و…
میوه ی انار

خواص و ویتامین‌های انار چیست:

کاشت درخت انار؛ از محبوبیت بسیاری برخوردار است چراکه میوه انار از جمله میوه‌های سالم کره زمین به شمار می‌رود. این میوه حاوی ترکیبات گیاهی بسیار مفیدی است که در ادامه برخی مزایای آن معرفی می‌شود:

سرشار از مواد مغذی: این میوه از صدها دانه خوراکی حاوی فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی تشکیل می‌شود. البته مقادیر اندکی قند نیز در آن وجود دارد.

خواص دارویی: حاوی مواد منحصر به فردی چون پونیکالاژین و پونیک اسید است که خواص دارویی قوی به آن می‌بخشد.

اثر ضد التهابی چشمگیر: وجود پونیکالاژین‌های موجود در آب انار به کاهش التهاب که عامل اصلی بیماری‌های جدی از جمله سرطان و دیابت است، منجر می‌شود.

مبارزه با سرطان: طبق اخرین مقالات منتشر شده، آب انار می‌تواند در درمان سرطان پروستان به مردان کمک کند و از رشد آن جلوگیری نماید. از این رو خطر مرگ را کاهش می‌دهد. هم چنین در مقابله با سلول‌های سرطانی در سرطان پستان نیز مفید واقع می‌شود.

کاهش فشار خون: مصرف منظم آب انار، می‌تواند در کمتر از دو هفته به کاهش فشار خون منجر شود.

مبارزه با آرتروز و دردهای مفصلی: عصاره انار می‌تواند در درمان چندین نوع آرتروز مفید واقع شود.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی: انار می‌تواند در مقابله با بیماری‌های قلبی فوایدی داشته باشد و از کلسترول LDL در برابر اکسیداتیو محافظت نماید.

بهبود حافظه: در افراد مسن و بعد از جراحی، استفاده از انار می‌تواند، حافظه را بهبود بخشد. هم چنین می‌تواند از آن‌ها در برابر بیماری آلزایمر محافظت کند.

سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی: در انار ویتامین‌هایی چون نیاسین، پیریدوکسین، ریبوفلاوین، تیامین، سی (C)، کا (K) ، ‌ای (E) و آ (A)، الکترولیت‌هایی چون سدیم و پتاسیم، مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، آهن، منگنز، فسفر و روی نیز موجود است.

جمع بندی و نتیجه گیری جهت کاشت درخت انار:

کاشت نهال انار؛ به دلیل تولید محصول بسیار غنی و محبوب آن طرفداران بسیاری در میان باغداران دارد. نمونه‌های مرغوب این محصول در کشور برای مصارف داخلی و نیز صادرات، تولید می‌شود. گونه‌های بسیاری از انواع انار در پروسه کاشت درخت انار، پیش روی باغدار قرار می‌گیرد که بسته به زمین کشاورزی و شرایط آب و هوایی، نوع سازگار با محیط انتخاب می‌شود.

این ماده غنی سرشار از انواع ویتامین‌ها، مواد مغذی و ترکیبات گیاهی شفابخشی است که در درمان بیماری‌های خطرناک کاربرد دارد. برای دستیابی به حداکثر بازدهی محصول در امر کاشت نهال درخت انار، بهتر است باغدار با تمام مراحل آن از جمله کاشت، داشت و برداشت آشنایی کامل بیابد.

منابع:

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%B1

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
222

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1402.10.06 احمد

    سلام قربان من می‌خوام هفته آینده نهال دوساله گلدانی انار را در زمین بکارم.نحوه ی کاشت ونیاز به کود رو لطفاً راهنمایی کنید….

    • 1402.10.09 admin-ariyanahal

      درود بر شما
      برای این کار بهتر است در فصل بهار یا اواخر زمستان که کمی از سرمای هوا کم شده است اقدام کنید. همچنین یک گودال با اندازه نیم متر حفر کنید. پیشنهاد می شود که مقداری خاک برگ و کمپوست با خاک درون گودال مخلوط کرده و سپس نهال را کشت کنید. و در آخر نهال را در مکانی بکارید که روزی 6 ساعت آفتاب به آن برسد.

  • 1402.05.08 هرمینه پارسانیان

    درخت انار من خیلی گل می‌دهد ولی بیشتر گاها میریزند چاره چی هستش خواهش می کنم راهنمایی کنید

    • 1402.07.24 admin-ariyanahal

      با سلام
      رطوبت زیاد و یا کم آبی درخت در زمان گلدهی تاثیر زیادی در ریختن گل ها دارد. با احترام

  • 1402.02.10 رضا

    سلام خسته نباشید ما یدونه انار داریم که گل می‌کنه ولی گل هایش می ریزه پشه می‌کنه چکار کنیم

    • 1402.07.27 admin-ariyanahal

      درود بر شما
      در فصل بهار گل هایی که بارور نشده اند به طور طبیعی از درخت جدا می شوند اما اگر همه ی گل ها بریزد به دلایل مختلفی از جمله ضعف شدید مواد غذایی در درخت، آبیاری زیاد و نامنظم، وجود بیماری در طوقه ریشه، وجود آفات در درخت و… می باشد.

  • 1402.02.01 مرتضی

    ایا میشه تنه درخت که بریده شده را با دریل سوراخ کرد و قلمه را داخل اون قرار داد ؟
    بعد هم زمان این کار کی هست ؟

    • 1402.07.27 admin-ariyanahal

      با سلام
      بله. همچنین شما می توانید از طریق روش پیوند مارسیپیالیس این کار را انجام دهید. در فصل بهار پس از بیدار شدن درخت و یا بنابر نوع درخت اوایل پاییز زمان مناسبی برای پیوند می باشد.

  • 1402.01.17 محمد بهادری

    سلام
    آیا انار واندرفول یا انار دونه سیاه شیراز قابل پرورش در دماوند هست؟
    جهت تهیه نهال انار چگونه اقدام نمایم؟

    • 1402.07.27 admin-ariyanahal

      درود بر شما
      این نهال مناسب مناطق معتدل و نیمه سردسیر است.
      جهت ثبت سفارش خود با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

  • 1401.12.20 m.k

    سلام این نهال انار گرمسیری بندرعباس رشد میکنه؟

    • 1401.12.27 ariyanahal.ir

      سلام عرض ادب وقت بخیر. کدام رقم را می فرمایید؟

  • 1401.10.15 محمد هدایتی

    من متقاضی نهال : انار پا کوتاه -دانه سیاه شیراز و بی هسته هستم چطور میشه تهیه کنم ؟

    • 1401.10.25 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب احترام. لطفا با شماره تماس های قرار داده شده در وب سایت ارتباط بر قرار نمایید. با احترام

  • 1401.08.24 محمدکریم آصفی

    سلام و عرض ادب
    اگر بخواهم در باغ که خاک آ ن خیلی جالب نیست نهال انار کاشت کنم بفرمایید نهال چند ساله باشد و در چه فصلی کاشت انجام شود و ابتدا از چه کودی استفاده شود و علت اینکه انار ها رشت نمی کنند و بهاندازه یک گردوهستند چیست
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    باسپاس ازشما

    • 1401.09.15 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. خودتان می فرمایید خاک جالبی ندارد پس ابتدا خاک را مورد ازمایش قرار دهید و سپس از کم و کیف خاک مطلع شدید، اقدام به کشت نهال های انار بفرمایید. نمی توان الان توصیه ی خاصی نمود چون خاک تمام تغذیه ی گیاه می باشد. با احترام

  • 1401.04.24 احمد سنچولی

    سلام من میخوام از یه درخت انار تو حیاطمون هست قلمه بزنم ونهال تولید کنم امکانش هست

    • 1401.04.29 ariyanahal.ir

      سلام وقت بخیر. بله امکانش هست.

  • 1401.01.03 رضا کریمی

    سلام وقتتون بخیر.میشه از یه نهال انار دیگه هرس کنم بکارم آیا میگیره؟

    • 1401.01.03 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. اگر منظور شما همان قلمه زدن است، بله امکانش هست. با احترام

  • 1400.12.23 حیدر امانی

    سلام
    انار سیاه دانه همان انار نیریز شیرازه؟

    • 1400.12.24 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. انار سیاه دانه دارای چند نژاد گوناگون می باشد که انار نیریز یکی از نژادهای مطرح می باشد. با احترام

  • 1400.09.01 رضاعرب

    سلام انارداریم دانه هایش خیلی سفت وخشک میشون علت چیست؟

    • 1400.09.04 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. تا به حال به چنین موردی بر نخوردیم، می تواند از جنس درختتان باشد، در هر صورت می بایست برسی های میدانی صورت بگیرد تا نظر قطعی داد. با احترام