درخت گیلاس: (آموزش تخصصی کاشت، پرورش نهال و برداشت میوه)

دسته بندی: آموزش کاشت نهال جدیدترین مقالات
1400.04.16

معرفی جهت کاشت درخت گیلاس:

درخت گیلاس؛ یکی از انواع آلو سانان است که به طور عمده در کشورهای ترکیه(Turkey) آمریکا (USA) و همچنین ایران (Iran) به تولید می‌رسد.حاصل نتیجه ی کاشت نهال گیلاس، عموما میوه ای آبدار و گوشتی و دارای هسته است که طعم شیرینی دارد. انواع مختلفی از درختان گیلاس، در جهان وجود دارند که البته در ادامه به برخی از معروف ترین آنان می پردازیم.

درخت گیلاس؛ معمولا در مناطقی که زمستان‌های چندان سردی ندارند، به خوبی رشد می‌کند.پس از کاشت درخت گیلاس، گل دهی این درخت در بهار و پس از گذراندن دوره سرمایی در زمستان انجام می‌شود. با توجه به این که کشور ایران یکی از مناطق اصلی تولید این محصول به شمار می‌رود، کاشت درخت گیلاس، در بسیاری از مناطق کشور، همواره مورد توجه بوده است.

انواع روش کاشت نهال گیلاس:

کاشت درخت گیلاس؛ امکان سه روش انجام پذیرد. کاشت درخت از طریق بذر گیلاس یکی از این روش‌ها و روش‌های دیگر شامل قلمه زنی گیاه و پیوند گیلاس است. هر یک از این روش‌ها دارای مزایا و معایبی هستند که هر شخص با توجه به انتظار خود لازم است یکی از‌ آن‌ها را انتخاب نماید.

کاشت درخت گیلاس

در کاشت نهال گیلاس؛ از طریق بذر بهتر است کشت را از آبان ماه شروع کرد و برای جوانه زنی بهتر، در زمستان آن را در فضای بیرونی قرار داد تا نیاز سرمایی آن تامین شود. در تکثیر با روش قلمه زنی می‌توان از قلمه‌های چوبی یا نیمه چوبی استفاده کرد. در تکثیر پیوندی نیز بهترین روش، پیوند بر روی آلبالوی تلخ است.

کاشت درخت گیلاس چگونه است:

به منظور کاشت نهال گیلاس؛ لازم است تا در ابتدا شرایط محیطی مناسبی فراهم شود. اولین قدم برای کاشت نهال گیلاس، انتخاب یک مکان مناسب با فضای کافی برای کشت است. همچنین لازم است تا خاک منطقه از نظر دارا بودن مواد مغذی مورد آزمایش قرار گیرند. این امر سبب می‌شود تا در صورت کمبود هر یک از مواد مغذی، نسبت به تامین آن اقدام گردد. پس از آن، زهکشی مناسب خاک مسئله‌ای است که باید به آن توجه شود. دریافت نور کافی نیز به رشد بهتر گیاه کمک خواهد کرد؛ بنابراین شرایط منطقه از نظر نور دهی نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

فاصله‌ی کاشت درخت گیلاس چقدر است؟ نکات لازم برای کاشت گیلاس:

از آنجایی که درختان گیلاس برای رشد به نوردهی مناسب و فضای کافی احتیاج دارند، ایجاد یک فاصله مناسب که بتواند به این نیازهای گیاه پاسخ دهد ضروری خواهد بود. برای درختان کوچک، کاشت درختان گیلاس در فاصله 4 متری قابل قبول خواهد بود. اما در مورد درختان بالغ احتمالا به فاصله‌ای بین 30 تا 40 فوت یعنی معادل 9 تا 12 متر نیاز خواهد بود تا درخت بتواند به خوبی از نور و هوای اطراف خود بهره مند شود.

کاشت نهال گیلاس

فصل مناسب کاشت نهال گیلاس چه فصلی است:

یکی از نکات بسیار مهم در پروسه کاشت نهال گیلاس، زمان و فصل مناسب جهت کاشت آن است. این که نهال در چه فصلی کشت شود، تا حد زیادی وابسته به عوامل مختلف از جمله سن نهال، نوع نهال، سلامت ریشه آن و… است. با این وجود بسیاری از افراد بر این باورند که فصل پاییز بهترین فصل جهت کشت گیلاس است. با توجه به این که درخت گیلاس، جزو درختان حساس به کم آبی محسوب می‌شود، کشت نهال آن در بهار توصیه نمی‌شود. چنانچه کشت در فصل پاییز انجام شود، ریشه به خوبی توسعه یافته و در زمستان نیز می‌تواند مقاومت کافی در برابر سرما را داشته باشد.

آیا کاشت پرورش درخت گیلاس در باغچه ممکن است:

درخت‌های گیلاس کوچک قابلیت کاشت در باغچه را فراهم می‌کنند. این درختان تقریبا احتیاج به فضایی در حدود 4 متر از هر طرف دارند؛ بنابراین می‌توان‌ آن‌ها را در باغچه کشت کرد. بهترین شیوه کاشت گیلاس در باغچه، استفاده از نهال است.

باغداری و مراقبت‌های لازم از آفات و بیماری‌های درختان گیلاس چگونه است؟

شاید بتوان مهمترین قسمت از پرورش درختان را مراقبت از‌ آن‌ها در برابر انواع بیماری و آفات دانست. عدم مراقبت از درخت می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به آن وارد کند. در مورد کاشت درخت گیلاس، نیز این آفات و بیماری‌ها همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

مهمترین آفات پس از کاشت درخت گیلاس، شته‌ها هستند که مستقیما به میوه حمله می‌کنند و تا حد زیادی کیفیت محصول را تحت تاثیر قرار می‌دهند. کرم سر بزرگ نیز از دیگر آفات درخت گیلاس، است که معمولا در زمان خشکسالی و کم آبی درختان به‌ آن‌ها حمله می‌کند. بیماری‌های قارچی و باکتریایی نیز می‌توانند دردسرهایی برای درختان گیلاس به وجود آورند. بنابراین سم پاشی به موقع و مراقبت‌های صحیح از درخت می‌تواند آن را از گزند آفات و بیماری‌ها مصون کند.

میوه ی گیلاس

خاک مناسب رشد نهال گیلاس چیست و باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

خاک مناسب یکی از شروط اصلی پرورش گیاهان و به خصوص درخت گیلاس است. محیط پیشنهادی برای کاشت گیلاس، محیط قلیایی است. نکته جالب توجهی که در مورد کاشت درختان گیلاس، وجود دارد، این است که این درختان ریشه‌های عمیقی ندارند و با فراهم کردن خاک مناسب با عمق 1.5 متر، می‌توان این درختان را کشت کرد. از آنجایی که مسئله زهکشی خاک برای پرورش گیلاس بسیار حائز اهمیت است، بهتر است از خاک لومی شنی برای کشت آن استفاده کرد.

نحوه‌ی آبیاری پس از کاشت درخت گیلاس چگونه است:

  1. آبیاری درخت گیلاس؛ در هر مرحله از رشد، متفاوت است. این تفاوت از نظر میزان آب و همچنین دوره‌های آبیاری درخت، مد نظر خواهد بود.
  2. در سال اول زندگی و کاشت نهال‌ گیلاس، به طور متوسط هر دو هفته یکبار و در فصول گرم هر هفته یکبار به آبیاری نیاز دارند.
  3. پس از آن در سایر مراحل رشد در فصول گرم سال نیز گیاه هر ماه دو مرتبه باید آبیاری شود.
  4. به طور کلی درخت گیلاس، از درختان مقاوم نسبت به کم آبی محسوب می‌شود؛ با این حال لازم است تا آبیاری آن به صورت دوره‌ای انجام شود تا کیفیت محصول افت نکند.

مطالعه ی مقاله کاشت نهال آلو

قلمه زدن درخت گیلاس چگونه صورت می‌پذیرد:

همان طور که عنوان کردیم، قلمه زدن به عنوان یکی از روش‌های مهم در تکثیر درختان گیلاس به شمار می‌رود. در این روش ابتدا باید بستر مناسب خاک تهیه شود. پس از آن، انتخاب قلمه انجام می‌شود. بهتر است قلمه از شاخه‌های جوان‌تر انتخاب گردد؛ این نوع قلمه‌ها معمولا شانس بیشتری برای ریشه دهی دارند.

همچنین شرط سالم بودن قلمه از دیگر اصول انتخاب قلمه است. پس از ایجاد قلمه و Planting a cherry tree، باید تا رسیدن ریشه‌ها به اندازه حدودا 4 سانتی متری منتظر ماند و سپس‌ آن‌ها را جا به جا کرد.

باردهی درخت گیلاس

نحوه‌ی کودهی درخت گیلاس و بهترین کود‌های شیمیایی و حیوانی چیست:

کوددهی به درختان گیلاس می‌تواند بسته به مرحله رشد گیاه، متفاوت باشد. به طور مثال در سال‌های اولیه کاشت نهال گیلاس، استفاده از کودهای ازته برای افزایش رشد پیشنهاد می‌شود. پس از آن که درخت به مرحله باردهی رسید، می‌توان از کودهای کامل برای افزایش رشد آن استفاده کرد. کودهای پوسیده دامی نیز می‌توانند در روند رشد این درختان موثر باشند. اما آنچه که اهمیت دارد این است که مقدار و نوع کود باید از سوی گیاه‌پزشک تعیین شود و استفاده خودسرانه از کودها حین کاشت درخت گیلاس، می‌تواند مشکلاتی را برای آن ایجاد کند.

شایع‌ ترین بیماری و آفات درخت گیلاس چیست؟

شاید بتوان پرندگان را یکی از مهمترین آفات درختان گیلاس دانست. پس از آن که درخت به مرحله میوه دهی رسید، پرندگان با تغذیه از میوه‌های گیلاس می‌توانند منجر به افت شدید عملکرد محصول شود. همچنین وجود ساید آفات از قبیل شته‌ها و کرم خراط نیز می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

مطالعه ی مقاله کاشت نهال زردآلو

هرس درخت گیلاس چگونه انجام می‌شود:

هرس درختان به عنوان یکی از مهمترین قسمت‌های مراقبتی‌ آن‌ها پس از کاشت گیلاس، شناخته می‌شود. هرس به موقع درختان می‌تواند به رشد بهتر‌ آن‌ها کمک کند. معمولا هرس درختان به سه صورت هرس فرم دهی، هرس باردهی و برش مناسب تقسیم بندی می‌شود. بهترین زمان هرس کردن درختان زمستان است.

اما در مورد هرس درخت گیلاس، این کار بهتر است در اواخر تابستان انجام شود تا از بروز بیماری‌های قارچی و باکتریایی جلوگیری شود. برای شکل دهی به درختان گیلاس نیز بهتر است هرس آن در اوایل فصل بهار انجام شود. هرس درخت گیلاس؛ تا حدودی شبیه به هرس درخت سیب است.

میوه ی درخت گیلاس

 انواع درخت گیلاس ایرانی و خارجی شامل چه ارقامی هستند؟

گیلاس دارای ارقام مختلفی است و رقم‌های تولیدی آن در ایران و سایر کشورها ممکن است متفاوت باشد. کاشت درخت گیلاس، در ایران از گذشته متداول بوده است.

  • کاشت درخت گیلاس سیاه: این نژاد گونه بومی ایران است که بسیار شیرین و گوشتی است.
  • گیلاس تکدانه مشهد: این seedlings، درشت و گوشتی است که در بیشتر مناطق قابلیت کشت دارد.
  • کاشت نهال گیلاس زرد ارومیه: این گیلاس به رنگ زرد و بسیار شیرین و خوش طعم اس.
  • گیلاس ناپلئون: این رقم از آلمان به ایران وارد شده است و عموما به رنگ زرد وجود دارد.
  • گیلاس جامائیکا: این گیلاس نوعی گیلاس جامائیکایی است که به صورت قرمز رنگ به بار می‌نشیند. این درخت برای پرورش در مناطق گرمسیری، مناسب است.

مطالعه ی مقاله کاشت نهال انار

خواص و ویتامین‌ های میوه ی درخت گیلاس:

میوه ی درخت گیلاس؛ یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که می‌تواند در پیشگیری از بروز سرطان‌ها نقش موثری داشته باشد. این Fruit خوش طعم همچنین شامل مقادیر غنی از پتاسیم و ویتامین سی است. میوه گیلاس می‌تواند در درمان بیخوابی نیز اثرات بسیار به‌سزایی داشته باشد و به عنوان یک آرام بخش طبیعی عمل می‌کند. کاهش خطرات ابتلا به بیماری‌های قلبی، کمک به بهبود عملکرد حافظه، اثرات درمانی در بهبود گواتر و… همگی از خواص این میوه شگفت انگیز هستند.

جمع بندی و نتیجه گیری در رابطه با کاشت درخت گیلاس:

با توجه به خواص و طعم بسیار خوش این میوه و همچنین سازگاری آن با آب و هوای ایران، کاشت نهال گیلاس، در بسیاری از مناطق کشور مورد توجه قرار گرفته است. کاشت درخت گیلاس، به عنوان یکی از مرسوم‌ ترین روش‌های پرورش آن شناخته می‌شود. انجام مراقبت‌های صحیح از درخت در برابر آفات و بیماری‌ها می‌تواند زمان باردهی آن را کاهش دهد. خریداری نهال های گیلاس، به صورت ایننترنتی یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌های انتخاب نهال است. کافیست رقم مورد نظر خود را انتخاب کرده و از طریق فروشگاه‌های معتبر اینترنتی، نهال مورد نظر خود را سفارش دهید.

منابع:

https://www.beytoote.com/scientific/nature/cherry2-tree-planting1-method.html

https://www.masterclass.com/articles/how-to-grow-cherry-trees#how-to-plant-cherries

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
123

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1402.06.09 علی عزیزپور

    خیلی عالی بود .توی 132متر در ارتفای 1500متری چه چیزی بهتره.مرسی

    • 1402.07.22 admin-ariyanahal

      درود بر شما
      گردو
      سیب
      گلابی
      گیلاس
      به و آلبالو مناسب می باشد.

  • 1402.03.25 مستقیم حمیدی

    درود برشما بابت اطلاعات تون در مورد درخت و میوه گیلاس
    . نکاتی رو که من میخوام اشاره اینست شما فرمودین که خاک مورد استفا ه باید لوم و حالخیز باشد. اما بنابر تجاربی که بدست آوردیم در همین خاک های لومی و که حاصل هم گفته میتوانیم درخت گیلاس که پایه مادری شان هم گیلاس وحشی است ولی با رشد سریع طی سالهای 1الا 5 الا 6 الا 8 الا9 حتی سال اول باردهی به یکبارگی خشک میشود. در بین 100 درخت دو درخت خشک میشود. ویا یک درخت خشک میشود یک الا چند درخت در سال آینده باز هم همچو اتفاقی می افتد.؟ چه دلیلی به نظرتون میتواند باشد ؟

    • 1402.07.23 admin-ariyanahal

      با سلام
      بسته به نوع نگهداری، شرایط نور، کود ها و سموم مورد نیاز بسیار متفاوت می باشد.
      شما برای بررسی دقیق تر بهتر است با مهندسین کشاورزی برای حل این مشکل مشورت کنید.