کرم گلوگاه انار چیست؟ + (بهترین سم برای کرم انار)

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.09.24

هر انچه از کرم گلوگاه انار باید بدانید:

میوه انار یکی از جذاب‌ ترین میوه‌ ها است که سرخی آن همیشه یادآور گرمی و شور عشق بوده و نماد و سمبل دوست داشتن است اما در کنار تمامی جذابیت ها، درخت آن آفاتی همچون کرم گلوگاه انار یا کرم انار دارد که در ادامه به برسی آن می پردازیم.

میوه انار بومی ایران بوده و کشور ما اولین تولیدکننده این میوه است. انار گونه مختلفی دارد که در ایران در نقاط مختلف تولیده شده و طعم‌های متفاوتی دارد. انار بر اساس مزه های خود به سه گروه شیرین، ترش و ملس دسته‌ب ندی شده و هر یک هواداران مخصوص به خود را می توانند داشته باشند.

انار مانند دیگر میوه‌ ها نیاز به مراقبت ‌های خاص خود را داشته و ممکن است مورد حمله آفات قرار بگیرد. کرم انار، به عنوان اولین و اصلی ترین آفت این میوه گزارش شده است. در این نوشتار قصد داریم تا در مورد کرم گلوگاه انار، درمان آن و راه‌های از بین بردن آن صحبت کنیم. با ما باشید.

کرم گلوگاه انار

کرم گلوگاه انار چیست؟

کرم گلوگاه انار؛ اصلی‌ ترین آفت این میوه به حساب می‌آید. با توجه به تنوع گونه ‌ها و ارقام مختلف انار در ایران و کاشت انار در نواحی و مناطق مختلف، موضوع کرم گلوگاه انار، موضوعی مهم است که بسیاری از کشاورزان را درگیر کرده است.

شاید اسم شب ‌پره خرنوب را شنیده باشید. شب‌ پره خرنوب یکی از شناخته شده ترین آفات میوه ‌هایی مانند بادام، گردو، انجیر، پرتقال، پسته و انار است. جمعیت این شب ‌پره در ماه‌های شهریور و مهر زیاد شده و از انار به عنوان یک گیاه واسط استفاده می‌کند.

این آفت صدمه زیادی به میوه‌ های گفته شده وارد می‌کند و باعث از بین رفتن میوه‌ها و پایین آمدن کیفیت آنها می‌گردد. این حشره که به کرم گلوگاه انار، معروف است، از تعدادی از خوراکی ها به عنوان میزبان استفاده می‌کند. این حشره طول بدن خاکستری رنگش به 9 تا 12 میلی‌متر می‌رسد.

تخم آن با فرم بیضی و اول به رنگ زرد کمرنگ است که به تدریج رنگ آن به نارنجی تغییر می‌کند. لارو این حشره دارای سر قهوه‌ای رنگ و بدن کرم رنگ است، که پس از طی دورۀ 20 تا 30 روزه وارد مرحلۀ شفیره‌ گی شده و پس از گذشت 6 تا 8 روز، دوره شفیره‌گی را سپری کرده و به پروانه تبدیل می‌شود.

کرم انار

معمولاً در اواخر فروردین ماه یا اوایل اردیبهشت که گل‌های سری اول درخت انار آشکار می‌شوند، پروانه ‌های بالغ پس از جفتگیری در بخش تاج انار یا در شکاف میوه اقدام به تخم‌گذاری کرده که به طور معمول حدودا 25 تخم می‌گذارند. به طور خاص، محل تخم‌ گذاری در کاسبرگ، میله پرچم و بساک آن و شکاف میوه است و لاروها تقریباً پس از گذشت ده روز سر از تخم درمی‌آورند.

این حشره که دگردیسی کامل دارد بیشترین خسارت را به میوه‌ های انار وارد می ‌کند شاید باعث تشکیل کرم گلوگاه انار، نشود اما باعث می‌شود تا میزان زیادی از گل‌ها و میوه‌های جوان انار ریزش داشته باشند و از بین بروند. علاوه‌ بر آن با حفره ای که حین تخم ‌گذاری و یا هنگام دوره لاروی در میوه ایجاد می‌شود، بیماری ‌ها و عفونت‌ های مختلفی گریبانگیر میوه انار می‌گردند.

از جمله قارچی به نام آسپرژیلوس که باعث به وجود آمدن کپک و گسترش بیماری قارچی در انار می‌گردد و یا پنی‌ سیلیوم که آفت قارچی در انار محسوب شده و باعث از بین رفتن میوه می‌شوند، و انواع بیماری‌های باکتریایی دیگر.

شاید نیاز داشته باشی دوباره نهال انار بخری! کافیه روی عبارت انواع نهال انار کلیک کنی تا لیست انواع نهال انار پربار در ایران رو ببینی!

مبارزه با کرم گلوگاه انار با بهترین سم برای کرم گلوگاه انار:

کرم گلوگاه انار؛ همانطور که گفته شد یکی از اصلی ‌ترین آفات انار به حساب می‌آید که زیانمندی بسیاری را متوجه باغداران خواهد کرد، پس کنترل این آفت و استفاده از شیوه‌ها و روش‌های گوناگون برای کنترل آن و پیشگیری از بروز خسارت بسیار ضروری به نظر می‌آید. برای کنترل کرم انار، اقدامات مختلفی صورت می‌گیرد که برخی طبیعی و برخی شیمیایی هستند.

البته تجربه نشان داده است که روش شیمیایی در درمان کرم گلوگاه انار، خیلی مفید نیست و روش‌های دیگر اثرگذاری بیشتری دارند. حتی در مواردی، روش‌های طبیعی یا بیولوژیک به عنوان بهترین سم برای کرم گلوگاه انار، عملکرد مناسب‌تری داشته‌ اند.

برای از بین رفتن این آفت بهترین اقدام این است که از جفتگیری پروانه انار پیشگیری کرد. حتماً کنجکاو شدید که بدانید به چه صورت!

مختل ساختن جفتگیری کرم انار:

برای به وجود آمدن لاروهای کرم گلوگاه انار، که بیشترین زیان را به انار می‌رسانند، می‌بایست پروانه‌های ماده و نر جفت‌گیری کنند؛ چرا که بعد از انجام این عمل، پروانه ماده اقدام به تخم‌گذاری کرده و در طول زندگی کوتاه خود که شاید چندین روز بیشتر طول نکشد، حدود 200 تا 300 تخم می‌گذارد.

برای انجام جفت‌ گیری پروانه ماده از بدن خود ماده‌ ای ساطع می ‌نماید تا پروانه نر را به سوی خود جذب کند، و دقیقاً نکته همین جا است. با منحرف کردن پروانه نر و جذب او به سوی ماده‌ای که با دخالت انسان به شکل مصنوعی باعث فریب پروانه نر می‌شود، می ‌توان در فرآیند جفت‌ گیری اختلال ایجاد کرد و مانع انجام آن شد.

به همین مناسبت برای کرم انار، تله ‌هایی کارگذاشته می‌شود که به تله ‌های فرمونی مرسوم است و با انتشار ماده‌ای مشابه ماده ساطع شده از سوی جفت ماده، جفت نر را به دام انداخته و از بین می‌برد. البته تله های دیگری نیز هستند؛ مانند نوری و (نوری- فرمونی) که کاربردی هستند و تأثیرگذاری هر یک اندکی با دیگری متفاوت است.

شما را به مطالعه ی صفر تا صد کاشت درخت انار دعوت می کنیم!

حذف و زدودن پرچم‌های انار:

یکی ‌دیگر از روش‌های مرسوم و معمول برای جلوگیری از تشکیل کرم گلوگاه انار، زدودن و جمع کردن پرچم‌ های خشک شده انار در انتهای خرداد ماه است که معمولاً با استفاده از یک دستگاه ساده صورت می‌گیرد. این کار حدود 5 یا 6 هفته پس از ظاهر شدن گل‌ ها انجام می‌گیرد و با حرکت چرخشی این دستگاه کوچک در داخل گردن یا گلوی انارهای کوچک، باعث حذف پرچم‌ها می‌شود. اگر به خاطر داشته باشید، بالاتر گفتیم بهترین محل برای تخم‌گذاری پروانه ماده، میله و بساک پرچم است.

با استفاده از این دستگاه که به شکل برقی نیز در بازار موجود است، می‌توان به‌راحتی بدون آسیب رساندن به میوه، پرچم‌های خشک شده را جدا کرد. در زمان مناسب انجام این کار، معمولاً میوه ‌های درخت انار اندازه‌ ای مشابه گردو دارند و با انجام این کار، می‌توان آن‌ها را از آسیب  حفظ کرد. البته توصیه ‌هایی دیگری برای درمان کرم گلوگاه انار، در ادامه مطرح خواهیم کرد.

توصیه‌هایی جهت کنترل کرم گلوگاه انار:

علاوه‌بر روش ‌های شیمیایی و همچنین مختل ساختن جفت‌گیری، توصیه ‌هایی وجود دارد که منجر به مهار شدن  این نوع کرم انار می‌گردد. توصیه ‌ها به این شرح هستند:

  • آبیاری مناسب و به موقع؛ انجام آبیاری مناسب و به موقع مانع ترک میوۀ انار شده و از ایجاد فضا و گودال مناسب برای تخم ‌گذاری کرم انار، جلوگیری می‌شود.
  • هرس درست و مناسب؛ یکی ‌دیگر از روش ‌های تقویت درخت و مبارزه با این کرم، حذف شاخه‌های خشکیده و همچنین میوه‌ های قدیمی و بجا مانده از قبل و جلوگیری از ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت پروانه کرم گلوگاه انار، است.
  • کاشت نژادهای برتر و مقاوم؛ انتخاب نژادهای برتر و مقاوم می‌تواند زمینه جلوگیری از شیوع کرم انار، را به خودی خود فراهم نماید.
  • کنترل و مبارزه با علف ‌های هرز و لارو های آن دوره زمستان‌گذرانی خود را علاوه ‌بر درون میوه‌ های بر جا مانده از قبل، در میان علف‌های هرز پای درخت سپری می‌کنند. بنابراین جمع ‌آوری علف هرز بستر مناسب را از آن‌ها می‌گیرد.
  • پر کردن گلو یا تاج میوه؛ می‌توان گلوی انار را با موادی مانند صمغ یا گل یا هر چیز مشابه‌ای پر کرد تا از تخم‌گذاری پروانه‌ها و ایجاد کرم انار، پیشگیری شود.
  • کاشتن یونجه یا شبدر؛ با کاشت این گیاهان در پای درختان انار، علاوه‌بر حفظ رطوبت و جلوگیری از ترکیدن انارها در اثر خشکی، باعث افزایش جمعیت حشرات مفید از جمله زنبور پارازیتوئید می‌شود.
  • جمع‌ آوری تمامی میوه ‌های خشک شده و یا گندیده در زیر درختان یا روی آن‌ها و معدوم ساختن آن‌ها، تا از رشد و گسترش کرم گلوگاه انار، جلوگیری شود.
  • خودداری از کاشتن درختان میزبان؛ همانطور که گفتیم برخی درختان دیگر نیز میزبان این آفت هستند، بنابراین بهتر است برای جلوگیری از توسعه آن، از کاشت درختان میوه‌ میزبان در کنار یکدیگر خودداری کرد.
  • رعایت فاصله کاشت درختان؛ رعایت فاصله هنگام کاشت درختان نیز از مواردی است که می‌تواند از گسترش کرم انار، جلوگیری نماید.

مبارزه بیولوژیک با کرم گلوگاه انار:

در کنار تمام مواردی که گفته شد، راه نابودی بیولوژیک نیز کارساز است. یکی از روش‌ها، استفاده از حشرات موثری مانند زنبور پارازیتوئید است که با رها ساختن آن‌ها در باغات کاشت انار، می‌توان جمعیت آفت کرم گلوگاه انار، را کاهش داد. این زنبورها از لاروهای این آفت استفاده کرده و باعث کم شدن جمعیت این لاروها و در نتیجه کم شدن آفات و صدمات ناشی از آن می‌گردند.

زنبورهای تریکوگراما یا پارازیتوئید، از لاروها تغذیه کرده و آن‌ها را نابود می کنند. البته باید اصول لازم را در انجام این روش در نظر گرفت و از کلیه توصیه‌های مکمل هم در این زمینه استفاده کرد تا نتیجه مورد نظر حاصل شود.

جمع بندی نهایی مقاله کرم انار:

در کنار توصیه‌ها و روش‌هایی که گفته شد، ممکن است در موارد بسیار حاد از کنترل شیمیایی استفاده کرد و از سموم لازم در این زمینه بهره برد. اما به جهت اینکه کنترل به شکل شیمیایی دشوار بوده و در برخی موارد تأثیرگذاری مناسب ندارد و همچنین حشرات مفید را نیز از بین می‌برد، این روش توصیه نمی‌شود.

تا بدین جا سعی ما بر آن بود تا با در اختیار دادن اطلاعات و مطالب لازم، به‌طور کامل درباره کرم گلوگاه انار، که یکی از آفات اصلی این میوه است، صحبت کنیم. با این حال اگر شما تجربه مفیدی در این زمینه دارید، می‌توانید آن را در قالب کامنت با ما و مخاطبان این مقاله در میان بگذارید.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
151

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1402.05.05 اميدرضا صالح پور

    سلام. ممنون از مطالب مفید تون

    • 1402.07.24 admin-ariyanahal

      از اینکه مطالب مفید واقع شده است، سپاسگزاریم.

  • 1402.03.11 داود حسین پور

    درود وقت شما بخیر ببخشید در مورد مبارزه کرم گلوگاه انار چه راه کاری برای از بین بردن این آفت وجوددارد از راهنمایی شما کمال تشکر رادارم

    • 1402.07.25 admin-ariyanahal

      سلام و عرض ادب
      بهترین سم برای از بین برد آن، سم دیازینون می بشد. همچنین با رعایت فاصله کاشت و هرس به موقع و اصولی شما می توانید با این بیماری مبارزه کنید.

  • 1401.02.16 شاکر

    سلام
    اگر تجربه گوگرد پاشی روی شاخ و برگ انار را جهت کنترل کرم گلوگاه کسی دارد اعلام نماید.

  • 1400.09.13 حسین شجاعی

    سلام
    ممنون از اطلاعاتتون استفاده کردم
    خواهشا نام سم و مقدار دوز آن را برای از بین بردن این آفت معرفی نمایید
    ممنون

    • 1400.09.14 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب و احترام. متاسفانه سم مشخصی برای از بین بردن این آفت وجود ندارد. توصیه میشه گاهی از اسپری Bacillus thuringiensis قبل از تخم گذاری به روی درختان میوه استفاده شود تا موجب جلوگیری از این اتفاق گردد. همچنین استفاده از تله های فرمونی می تواند تاحد مناسبی لاروها را در دام بی اندازد.

      • 1401.06.04 جمال رحیمی

        ممنون از اطلاعاتتون با احترام به شما بدون سم پاشی امکان داشتن انارهای سالم نیست .ما چند مرحله سمپاشی میکنیم خیلی خوبه سم التاکور پروکلیم فیت اکتیفو کوراژن به تناوب استفاده میکنیم. با تشکر

        • 1401.06.19 ariyanahal.ir

          سلام و عرض ادب. بسیار ممنونیم که نظر و تجربه ی خود را با ما به اشتراک گذاشتید. با احترام