خوردن ماهی با گردو مفید است؟ (مصرف گردو با ماهی)

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.08.17

برسی مصرف همزمان گردو و ماهی:

همیشه در مطالب مربوط به سلامتی و تغذیه شنیده‌ و خوانده‌ایم که مصرف ماهی برای سلامتی مفید بوده و یکی از سالم‌ترین انواع گوشت محسوب می‌گردد. اگر بررسی کرده باشیم یا به نتیجه تحقیقات در مورد سلامت تغذیه در کشورهای منطقه مدیترانه یا کشورهایی همچون ژاپن توجه کرده باشیم، به راحتی درمی‌یابیم که مصرف ماهی یکی از اصول مهم در تغذیه مردم این مناطق از جهان است.

مصرف هفتگی ماهی،  یکی از راه‌های تأمین مواد مغذی مهمی، همچون اسیدهای چرب سالم، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. اما آیا مصرف آن برای همه افراد و به هر شکل مفید است، یا اینکه مصرف ماهی ملاحظاتی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد! ما در این مقاله قصد داریم ضمن آنکه تا حدودی به مصرف ماهی می‌پردازیم، اختصاصاً در مورد خوردن ماهی با گردو، صحبت کنیم و اما و اگرهای آن را بررسی نماییم، پس با ما باشید.

ماهی

خواص ماهی و ارزش غذایی آن:

گوشت ماهی یکی از سرچشمه های مملو از پروتئین با چرب پایین و کیفیت مناسب است. ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا و ویتامین‌هایی مانند ویتامین B2  (ریبوفلاوین) است. ماهی املاحی مانند فسفر، کلسیم، ید، منیزیم، پتاسیم، روی و آهن دارد؛ به همین دلیل بسیاری از متخصصان تغذیه و کارشناسان، هفته‌ای دو بار مصرف ماهی را توصیه می‌کنند.

اسیدهای چرب امگا 3 برای قلب، عروق و مغز مفید بوده و در کنترل فشار خون و جلوگیری از نامنظمی ضربان قلب یا آریتمی و ایجاد لخته خون و انسداد رگ‌ها به بدن کمک کرده و خطر سکته قلبی و مغزی را به شدت می‌کاهند. همچنین امگا 3 مانع بروز آلزایمر و زوال عقل می‌گردد و در بهبود افسردگی و ADHD نیز نقش دارد.

در کنار اسیدهای چرب امگا 3 که باعث کاهش کلسترول بد در خون می‌شوند، اسید آمینه‌های لیزین و متیونین نیز توانایی تبدیل شدن به ویتامین‌های مفید را داشته و با همراهی آنتی‌اکسیدان‌های مختلف در گوشت ماهی تازه، باعث کاهش التهاب و بهبود غشای سلولی و در نتیجه عملکرد بهتر بدن می‌گردند.

انواع ویتامین‌ های A، K، D و E به علاوه ویتامین B12 تمامی در غذاهای دریایی و ماهی به وفور یافت شده و با میزان کمتری از ویتامین C با حضور ید، سلنیوم، روی و فسفر از سلامت سیستم بینایی، استخوان‌ها و سیستم عصبی محافظت کرده و مانع بروز آرتروز، دردهای التهابی مفاصل و خشکی صبحگاهی می‌شوند.

گردو با ماهی

خواص گردو و ارزش غذایی مغز آن:

از قدیم‌ الایام مصرف مغزها بسیار سودمند بوده و جایگاه ویژه‌ای از جهت تأمین انواع مواد مغذی و املاح و ویتامین‌های مختلف در بدن داشته است. از این میان مغز گردو بسیار پرخاصیت بوده و خواص غذایی فوق‌العاده‌ای دارد. مغز گردو دارای مقادیر فراوانی چربی‌های امگا 3، املاحی زیادی مانند فسفر، آهن، منگنز و مس است که در سلامت قلب و عروق، محافظت از دستگاه عصبی و مقابله با انواع سرطان‌ها نقش دارند.

خواص گردو به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های ویژ‌ه‌ ای که دارد، ضمن تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش مواد مضر مانند کلسترول و کاهش التهابات، موجب بهبود خلق و خو و خواب بهتر و از بین بردن اضطراب و استرس می‌گردد. آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های موجود در گردو می‌توانند رادیکال‌های آزاد را که باعث تخریب بافت‌های سلولی و خصوصاً بروز پیری می‌گردند را از بین ببرند.

مشاهده ی لیست انواع نهال گردو پربار

خوردن ماهی با گردو و مصرف این دو ماده سودمند با یکدیگر:

حالا که تا حدودی به خواص ماهی و گردو پرداختیم، قصد داریم بدانیم آیا مصرف این دو ماده غذایی با هم مفید است یا مضر و چگونه؟ این موضوع که رژیم غذایی ما و هر آنچه که می‌خوریم بر سلامت ما تأثیر مستقیم دارد، بر هیچ کس پوشیده نیست. بر اساس تحقیقی که اخیراً در نشریه کالج قلب و عروق آمریکا منتشر شده است؛ وجود دو نوع ترکیب خاص در ماهی و گردو، ممکن است به بروز سکته قلبی و تسریع بهبودی در بیماران قلبی کمک کند.

حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که به دلیل بسته شدن عروق ماهیچه قلب دچار مشکل می‌شود و جریان خون در آن کاهش می‌یابد؛ در نتیجه بیمار دچار شرایط سخت شده و ممکن است نیاز به جراحی و کار گذاشتن استنت، تا ایجاد تغییر در سبک زندگی خود پیدا کند. در اینجا آنچه مسلم است، رژیم غذایی حاوی مغزهای مفید و ماهی می‌تواند به بهبود این وضعیت کمک نماید.

ترکیبات مهم، تأثیرگذار و حیاتی در این دو ماده غذایی، همان اسیدهای چرب امگا3 هستند که در بالا نام برده شد، که می‌توانند در کنار تمام فواید و خواصی که برای بدن دارند، از بافت قلب و عروق محافظت کرده و از یک سو مانع بروز مشکلات قلبی عروقی شوند، و از سوی دیگر خطر مرگ را در بیماران قلبی عروقی کاهش دهند.

خواص خوردن ماهی با گردو چیست؟

  • علاوه بر سلامت قلب و عروق که بسیار تحت تأثیر اسیدهای چرب امگا 3 است، طبق مطالعه‌ای که در نشریه The Lancet، منتشر شده است، بهره گیری از اسیدهای امگا 3، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده را نیز کاهش دهد. در این مطالعه افرادی که اسیدهای چرب امگا 3 دریافت کردند، در مقایسه با دیگر افراد 9 درصد کمتر با احتمال ابتلا به سرطان روده یا پولیپ‌های منجر به سرطان مواجهه شدند.
  • اسیدهای چرب امگا 3 در سلامت شبکیه چشم و کاهش خطر دژنراسیون ماکولا دخیل هستند و به سلامت سیستم بینایی کمک می‌کنند.
  • اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی و گردو، در کاهش التهابات ناشی از آسیب‌ها و عفونت‌های مختلف در بدن مؤثر بوده و در نتیجه در بروز انواع التهاب‌ها، خصوصاً التهابات بافت کبد نقش مثبت و کاهنده دارند. این اسیدهای چرب باعث می‌شوند تا خوردن ماهی با گردو، سبب از بین رفتن و برطرف شدن کبد چرب شود.
  • اسیدهای چرب امگا 3 در سلامت پوست، مو، کیفیت خواب، توجه و تمرکز و سلامت مفاصل نقش مهمی داشته و از آنجایی که در بدن تولید نمی‌شوند، می‌بایست از طریق مواد غذایی غنی از امگا 3 وارد بدن شوند. خوردن ماهی با گردو؛ یکی از راهکارهای مؤثر در تأمین امگا3 است.
  • یکی از نتایج جالب و مهم خواص خوردن ماهی با گردو، و افزایش اسیدهای چرب ALA، EPA و DHA در بدن، افزایش سوخت و ساز بدن و به تبع آن، کنترل وزن و جلوگیری از بروز اشتهای کاذب است. تحقیق نشان داده است، کسانی که این اسیدهای چرب را به میزان مناسب و لازم دریافت می‌کنند، مدت زمان بیشتری احساس سیری دارند. این اسیدهای چرب که در ماهی و گردو، هر دو موجود هستند، میزان چربی ‌سوزی را در بدن افزایش داده و عضله‌سازی را افزایش می‌دهند.

جمع بندی نهایی در رابطه با خوردن ماهی با گردو:

در کنار تمام مواردی که تحت عنوان خواص خوردن ماهی با گردو، ذکر کردیم، رعایت چند نکته مهم است. اول اینکه افرادی ممکن است به این دو ماده غذایی حساسیت نشان دهند. دوم اینکه تازگی این مواد غذایی بسیار مهم است؛ چراکه در صورت مانده بودن هر دو، ممکن است مسمومیت غذایی ایجاد شود. ضمناً گردو با اینکه اسیدهای چرب امگا3 دارد، چربی زیادی داشته و کالری بالایی دارد.

در آخر ذکر این موضوع لازم می‌نماید که اگر چه خوردن ماهی با گردو، مفید است و خواص زیادی دارد، اما حفظ تعادل و میانه‌روی، از اصلی‌ترین امور است.

منابع مقاله مصرف ماهی و گردو:

  1. https://www.sid.ir/fa/journal
  2. https://www.doh.wa.gov
برچسب ها:

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
8

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “خوردن ماهی با گردو مفید است؟ (مصرف گردو با ماهی)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *