بیماری های درخت شلیل: علت جمع شدن برگ درخت شلیل، خشک شدن و زرد شدن)

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.08.18

انواع بیماری های درخت شلیل را بشناسید:

شلیل، میوه خوش طعم و شیرین تابستانی است که تشابه بسیاری به درخت هلو دارد. آن‌ها به طور معمول از هلو کوچک‌تر هستند و سطحی صاف و بدون پرز دارند. موارد مصرف میوه‌های شلیل، مشابه هلو است؛ می‌ توان به صورت تازه آن‌ها را مصرف نمود، درون شیرینی‌ها از آن استفاده کرد یا همراه با سالاد میوه میل نمود.

این درخت آفتاب دوست که در برابر سرما مقاومت نشان می‌دهد، در برابر برخی بیماری‌ها و آفات ضعف شدیدی از خود نشان داده است. در این محتوا به نحوه نگهداری و بررسی بیماری‌ های درخت شلیل، خواهیم پرداخت.

درخت شلیل

علل بیماری‌ های درخت شلیل چیست؟

درخت شلیل در شرایط مناسب می‌ تواند باردهی بسیاری داشته باشد، امّا گاهی با وجود ایجاد شرایط مناسب، بیماری‌ های درخت شلیل، باعث خشک شدن آن می‌گردند. گاهی علت بیماری با چشم قابل مشاهده نیست و تنها می‌ توان از عملکرد درخت در هنگام میوه دهی، متوجه تغییرات در وضعیت آن شد.

برخی از بیماری‌ های درخت شلیل را می‌ توان به راحتی مشاهده کرد. از جمله برگ‌ های کوچک و رشد کند میوه‌ ها از علائمی هستند که باید بررسی شوند. این امکان وجود دارد که قارچ و آفات کشی در زمستان را فراموش کرده باشید، ولی انتظار چنین وضعیتی را نداشته اید. در اینجا برخی از رایج‌ترین بیماری‌های درخت شلیل همراه با توصیه‌های لازم برای درمان بیماری را آورده‌ایم.

مشاهده لیست انواع نهال شلیل پربار

پیچیدگی برگ شلیل چیست؟

اگر بر روی برگ‌ های درخت، لکه‌ های دلمه دلمه به رنگ قرمز، نارنجی و صورتی ایجاد شده است، این احتمال می‌رود که درخت شما به پیچیدگی برگ شلیل، دچار گردیده باشد. پیچیدگی برگ شلیل؛ یک بیماری قارچی است که علاوه بر ظاهر شدن لکه‌های گفته شده، برگ‌ها به دور خود می‌پیچیند و ضخیم‌تر می‌شوند.

برطرف نمودن این بیماری به وسیله قارچ کش مسی (copper fungicide) امکان پذیر است. امّا پیش از استفاده از آن حتما با یک مشاور یا متخصص، وضعیت درخت خود را بررسی نمایید. شاید علت جمع شدن برگ درخت شلیل، این بیماری قارچی باشد. اگر تمام وضعیت و شرایط مناسب را رعایت می‌ کنید، دچار شدن به بیماری پیچیدگی برگ شلیل، تنها یک بدشانسی بزرگ است! امّا می‌ توانید با سرکشی و بازرسی درختان در فواصل کوتاه مدت، از گسترش این بیماری جلوگیری کنید.

پیچیدگی برگ درخت شلیل

شانکر باکتریایی یا شیره ترش:

این بیماری شانکر باکتریایی موجب از نابودی میوه‌ها و حتی در برخی موارد کل درخت شده است. یک ماده صمغی از تنه و شاخه‌ها، اغلب از نوک آن‌ها تراوش می‌شود. بخش‌های آسیب دیده درخت در هوای بارانی و مواقعی که باد بسیار می‌وزد، حساس‌تر خواهند بود. درخت تلاش می‌کند بر روی این شاخه‌های پژمرده، رشد جدید انجام دهد، امّا آن‌ها نیز قهوه‌ای می‌شوند و فرو می‌ریزند. برای درمان آن از یک باکتری کش مناسب استفاده نمایید.

کنترل آب و هوا در دستان شما نیست، امّا به یاد داشته باشید تا پس از هر طوفان شدید، درختان خود را بررسی کرده و در صورت لزوم، از مواد ضد باکتری استفاده نمایید. در این شرایط بهتر است در زمستان درختان را هرس نکنید و هرس را به بعد از برداشت موکول نمایید. از تجهیزات مکانیکی تا حد امکان استفاده نکنید تا آسیب دیگری به بدنه درخت وارد نشود.

پوسیدگی قهوه‌ای؛ سوختگی شکوفه:

مسئله رطوبت هوا و بادهای شدید، می‌ تواند به تشدید برخی بیماری‌ها بیانجامد. از این دست بیماری‌ها می‌ توان به پوسیدگی قهوه‌ای یا سوختگی شکوفه اشاره نمود. آیا بر روی برگ‌ها و جوانه‌های تازه درخت، لکه‌های قهوه‌ای رنگ مشاهده می‌ کنید؟ آیا شکوفه‌ها سریع خشک شده و فرو می‌ریزند؟

متاسفانه این حالت را در طول فصل زمستان متوجه نخواهید شد و تنها در هنگام شکوفایی است که به وجود مشکل پی خواهیم برد. این حالت بیشتر در مناطقی که مرطوب هستند رخ می‌دهد. همچنین گاهی باران‌های فصلی افزایش یافته و در کل یک فصل، رطوبت بیشتری داریم. متاسفانه این بیماری حالتی واگیردار دارد؛ به این معنا که از یک بخش درخت به راحتی به بخش‌های دیگر منتقل می‌شود.

این بیماری می‌ تواند علت خشک شدن درخت شلیل، باشد. برای جلوگیری از آن باید از یک حشره کش مناسب و مخصوص این بیماری استفاده نمایید. در صورتی که مطمئن نبودید کدام یک از محصولات بهتر است، سوالات خود را در بخش نظرات مطرح کرده یا با کارشناسان ما در تماس باشید.

معرفی انواع آفات درخت شلیل:

علت خشک شدن درخت شلیل؛ می‌ تواند آفات باشد. حشرات آفات رایجی که به درخت شلیل حمله ور شوند:

  • حشره خوار هلو
  • شته
  • کنه عنکبوتی
  • تریپس گل غربی
  • چوبخوار و پوستخوار

به طور معمول آفت شته آسیب آنچنانی به اغلب درختان نمی‌رساند، امّا در درخت هلو و شلیل به این مسئله حساس‌ تر است. متاسفانه رشد و گسترش آن‌ها می‌ تواند به سرعت رخ دهد و علت خشک شدن درخت شلیل، باشد. از جمله آفت‌هایی که به سرعت تکثیر می‌شوند باید به شته سبز هلو (Myzus Persica) اشاره کرد. این شته از شیره گیاه تغذیه می‌کند و به طور کل تمام مغذی را مصرف کرده و برای درخت چیزی باقی نمی‌گذارد.

آفت دیگری که باید معرفی کنیم و در ایران بیشتر دیده شده است، چوب خوار با نام علمی Anarsia Lineatella است. این آفت روی شاخه‌های درخت تخمگذاری می‌کند و سپس با تغذیه از مواد مغذی موجود در بدنه شاخه‌ها، مانع از جوانه زدن درخت در فصل شکوفایی می‌شود.

این لاروها و آفت‌ ها اغلب به رنگ‌ های قرمز و قهوه‌ ای هستند و روی سر شاخه‌ ها تجمع می‌ کنند. سم پاشی به موقع، به خصوص استفاده از سموم دیازینون، مالاتیون و کلرپیوفس می‌ تواند جمعیت آن‌ها را کاهش داده و مانع از حمله آن‌ها گردد. امّا در صورت حمله، بهتر است سرشاخه‌های آلوده را هرس کرده و با خمیرهای تدخینی سمی، ‌بخش‌های بریده شده را بپوشانید تا آفات‌ها نتوانند دوباره به آن حمله کنند.

کنه‌ های عنکبوتی به برگ‌ های حمله می‌ کنند و مانع از جذب کلروفیل در آنها می‌شوند. تریپس گل غربی از میوه و گل شلیل جوان تعذیه می‌کند و به آن آسیب می‌رساند. استفاده نمودن از روغن باغبانی، باعث کنترل حمله کنه‌های عنکبوتی می‌شود. همچنین برای جلوگیری از جمله تریپس گل غربی (western flower thrips) می‌ توانید از حشره کش اسپینوساد استفاده نمایید.

کرم‌های خطرناک درخت شلیل:

برخی کرم‌ ها نیز می‌ توانند موجودات خطرناکی باشند. علت خشک شدن درخت شلیل؛ می‌ تواند به دلیل حضور این کرم‌ها در تنه یا در خاک اطراف درخت باشد. البته برخی کرم‌ها در تعداد کنترل شده مفید هستند و باعث ایجاد هوارسانی به خاک می‌شوند؛ امّا برخی دیگر به میوه‌ها و ریشه گیاه آسیب می‌رسانند.

از جمله این کرم‌ ها باید به کرم میوه شلیل یا هلو که با نام علمی (Cydia molesta) شناخته می‌شود اشاره کرد. این کرم می‌ تواند خسارت‌های بالایی به محصولات شما بزند. در واقع این کرم را یک حشره کوچک شب‌پره مانند، درون میوه‌ها تخمگذاری می‌کند. علاوه بر این نوع لارو یا کرم، یک نوع سوسک سر خرطومی با نام علمی (Contrachelus nenuphar)  نیز پس از رشد، آسیب‌های زیادی به محصولات وارد خواهد کرد.

استفاده نمودن از سموم فوزالن، فن والریت، مالاتیون، دیازینون و کلرپیرفوس می‌ تواند جمعیت آن‌ها را کاهش دهد. هر چند بهتر است قبل از عمل و استفاده از آن‌ها، وضعیت درخت را به یک مشاور یا متخصص نشان داده و از علل اصلی آن مطمئن شوید.

نوع دیگر از کرم‌ هایی که باعث بیماری‌ های درخت شلیل می‌شوند، کرم‌ های ریشه خوار هستند؛ کرم‌های سفید رنگی که با اسم (Polyphylla olivieri) مطرح شده اند. همان طور که می‌دانید ریشه درختان در صورت آسیب دیدن نمی‌ تواند به سرعت خود را ترمیم کرده و این مسئله کاهش رشد، ریختن برگ‌ها، عدم توانایی در تولید محصولات و… را به همراه خواهد داشت.

این آفت، ریشه درختان را زخمی کرده و باعث تجمع پاتوژن‌های قارچی و باکتریایی می‌شود. هنگامی که درختان شما به باد شدید حساسیت نشان می‌دهند و شاخه‌های آن در اثر باد می‌شکند، خبر از وجود این کرم را می‌دهند. می‌ توانید با شخم زدن در پای درختان و یخ آب زمستانه، جمعیت آن‌ها را در خاک کاهش دهید. همچنین استفاده از سموم سایپرمترین، دیازینون و ایندوکساکارب در نابودی آن‌ها تاثیر به‌سزایی داشته‌اند.

نتیجه گیری و جمع بندی در رابطه با آفات و بیماری درخت شلیل:

با تمام این تفاسیر، استفاده از سموم، نیازمند تخصص است و باید یک فرد آگاه در زمینه گیاه پزشکی و مشاور کشاوزی، درخت را بررسی کرده و علت خشک شدن درخت شلیل، را مشخص نماید. سرکشی‌های به موقع و بررسی وضعیت گیاه در فواصل کوتاه، می‌ تواند کمک کند تا زودتر از وضعیت بیماری مطلع گردید. هر چقدر آسیب‌ها شدید‌تر باشند، باز زنده‌سازی درخت، مشکل‌تر خواهد بود.

منابع مقاله بیماری درخت شلیل:

  1. https://homeguides.sfgate.com/nectarine-tree-problems-45439.html
  2. https://www.gardeningknowhow.com/edible/fruits/nectarines/common-nectarine-diseases.htm
جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
40

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1403.01.27 جواد اکرمی

    سلام،درخت شلیل ما شکوفه میده و شکوفه هاش خشک میشه و تیکه های قهوه ای روی شکوفه ها نمایان میشه،و برگ های شلیل می پیچن و سبز روشن و تیره میشه برگ هاشون باید چیکار کنیم چه سمی بزنیم؟!

    • 1403.01.31 admin-ariyanahal

      درود بر شما
      پیچیدگی برگ شلیل، یک بیماری قارچی است که علاوه بر ظاهر شدن لکه‌های گفته شده، برگ‌ها به دور خود می‌پیچیند و ضخیم‌تر می‌شوند. برطرف نمودن این بیماری به وسیله قارچ کش مسی (copper fungicide) امکان پذیر است.

  • 1402.05.08 مرتضی ناصری

    با درود از راهنمایی وکارشناسی شما متشکرم، جوانه های جدید درخت شلیل وترشح صمغ را اشاره فرمودید چه سم ویا حشره کش برای خارج شدن از این وضع را میتوان استفاده کرد متشکر میشوم نام آنرا اشاره فرمایید

    • 1402.07.24 admin-ariyanahal

      با سلام
      شما می توانید آبیاری را به طوری انجام دهید که تنه آن خیس نشود. در هنگام استفاده از کودهای پوسیده، سعی کنید کود در مجاورت تنه درخت نباشد. هر سال در اواخر دی ماه یا اواسط بهمن ماه تنه درختان را با اکسی کلرور مس آغشته کنید. با احترام

  • 1401.12.29 علي قرباني

    جون ماعملا بابيماري ها سروكار داريم گزاشتن يك عكس از هربيماري كه شرح داديد خيلي مفيد جواب ميده يعني مشكل ما درعمله كه بعضي از اين بيماري هارانميتوانيم بانمونه ي واقعي كه درباغ ميبينيم تطبيق بديم كاش يه عكسي هم ميزاشتي وزيرش مينوشتي مثلا بيماري غربالي ياشپشك يالب شتري اينه

    • 1402.01.12 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. چشم در اپدیت های بعدی محتوا حتما مد نظر قرار میدیم. به بزرگی خودتون ما رو ببخشید. با احترام