4 روش پیوند گردو: (بهترین زمان پیوند زدن درخت در تابستان؛ پاییز و زمستان)

دسته بندی: جدیدترین مقالات مقالات پرورش درخت گردو
1400.08.18

آموزش پیوند درخت گردو:

اصولاً در گیاهان برای بهبود کیفیت و افزایش در محصول تولیدی، عملی با نام پیوند انجام می‌گیرد. اهمیت این عمل تا حدی بالاست که قوانین و اصولی در مورد روش انجام آن وجود دارد و شما باید تمامی آن‌ها را رعایت کنید تا بتوانید نتیجه‌ای مناسب از عمل پیوند، دریافت نمایید. پیوند گردو؛ نیز همانند دیگر محصولات دارای اهمیت است.

باغداران با پیوند درخت نهال گردو؛ می‌ توانند کیفیت ریشه، فاکتورهایی مربوط به محصول گردو از نظر طعم، اندازه و شکل ظاهری را بهبود بخشند. نکته مهم، رعایت تمامی اصول مربوط به پیوند است. در این نوشتار برآنیم تا عمل پیوند گردو بر روی  و نکات مربوط به آن را بررسی کنیم؛ پس در ادامه با ما باشید.

محصولات درخت گردو

چه مشکلاتی در صورت عدم انجام پیوند گردو ایجاد می‌شود؟

شاید این موضوع برای شما نیز سؤال باشد که آیا عمل پیوند حتماً باید انجام گیرد؟ در جواب باید گفت بله! عمل پیوند برای محصولات مختلف به خصوص درخت گردو، از اهمیت بالایی برخوردار است. در سال‌های اولیه باردهی شاید مقدار محصول خیلی زیاد بوده و گردو به دست آمده از کیفیت بالایی نیز برخوردار باشد، اما رفته رفته با گذشت زمان دیگر درخت شما نمی‌ تواند پر قدرت عمل کند؛ شما با پیوند درخت گردو، می‌توانید همواره درخت خود را شاداب و بارده نگه دارید.

بهترین زمان پیوند درخت گردو چه موقع است؟

قبل از این که به بررسی راه و روش‌ های مربوط به پیوند گردو، بپردازیم، خوب است بدانیم که خیلی از عملیات مربوط به کاشت مانند پیوند، کوددهی، هرس کردن و… باید حتماً در زمان‌های مخصوصی انجام شوند تا بتوان نتیجه‌ای مثبت از آن‌ها دریافت کرد. چه بسا که انجام خیلی از آن عملیات در زمان‌های نامناسب، نه تنها باعث بهبود محصول نشده که حتی نتیجه‌ای عکس را برای ما حاصل کند.

برای اشاره به این موضوع که بهترین زمان پیوند درخت گردو، چه هنگام است؟ باید گفت در ابتدای فروردین می‌توان عملیات مربوط به پیوند را شروع کرد. در این هنگام دمای هوا نه خیلی پایین است و نه خیلی بالا و همین امر سبب می‌شود پیوند به خوبی جوش خورده و با موفقیت انجام شود. اما در فصول دیگر برای مثال فصل تابستان یا در زمستان‌های سرد، بالا و یا پایین بودن دما باعث می‌شود پیوند در محل خود قرار نگرفته و نتیجه کار مثبت نخواهد بود.

پبوند-نهال-گردو

انواع روش‌های مختلف پیوند درخت گردو:

برای پیوند درخت گردو؛ همواره روش‌های مختلفی وجود دارند که ما در ادامه به چندی از معروف‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • پیوند گردو به روش اسکنه:

در این روش که بهترین زمان آن همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم در ابتدای بهار است، برش‌هایی عمودی بر روی شاخه‌ها زده می‌شود. سپس درون شکاف‌هایی که ایجاد شده است، پیوندک‌هایی به طول حدوداً 10 سانتی متر قرار می‌گیرد. پیوندک به طور کامل درون شکاف قرار گرفته و روی آن از چسب‌های مخصوص باغبانی زده می‌شود.

  • پیوند امگا برای گردو:

در این روش پایه و پیوندک به شکل حرف یونانی «امگا» برش داده می‌شوند. این پیوند از جمله روش‌هایی است که برای انجام آن نیاز به ماشین پیوندزنی است و دلیل آن شکل برشی است که باید در پایه پیوندک آن انجام می‌گیرد. نهال‌های پیوندی به این روش بعد از این که از خاک درآورده شدند، باید به مدت 20 روز در خاک اره و در محیطی با دمایی حدود 25 درجه با رطوبت بالا قرار گیرند.

پیوند درخت گردو
  • پیوند وصله‌ای برای درخت گردو:

در این روش پیوند، شما باید وصله ایجاد کنید. یعنی برشی عمودی و افقی را بر روی گیاه در نظر بگیرید. به این روش که ابتدا دو برش عمودی بر روی ساقه ایجاد کرده و بعد با دو برش افقی آن‌ها را بهم اتصال می‌دهید؛ طول برش‌ها حدود 2.5 تا 3 سانتی متر باشند. در این روش که در اوایل تابستان وقتی که هنوز دما خیلی بالا نرفته است انجام می‌شود، پایه باید حدود 2 ساله باشد.

  • پیوند گردو به روش T:

در این پیوند نیز همانند نامی که برای آن در نظر گرفته شده است، برشی به شکل T باید ایجاد کرد. به همین منظور ابتدا برشی عمودی زده و به اندازه یک سوم آن برشی افقی ایجاد می‌کنیم تا بدین ترتیب حرف «تی» انگلیسی ایجاد شود. پیوندک که ایجاد شد، آن را داخل برش تی شکل قرار می‌دهیم و برش را با چسب‌ها و یا نوارهای پلاستیکی می‌بندیم؛ البته به طوری که جوانه از آن بیرون بماند.

روش جدید پیوند گردو چیست:

برای استفاده از این روش جدید پیوند گردو، قسمتی از گیاه را برگزینید که کاملاً نو و بدون هیچ شیره‌ ای باشد. حال در پیوندک‌ها که از قبل در دمای پایین مانند یخچال آن‌ها را نگهداری کرده‌اید، شیارهایی را ایجاد نمایید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که این پیوند می‌تواند در فصل زمستان نیز انجام گیرد. ایجاد شیار بر روی پیوندک اهمیت زیادی دارد؛ زیرا که در این صورت می‌تواند خیلی محکم به درخت جوش بخورد.

برای پیوند درخت گردو؛ به این روش، فقط کافیست پیوندک را به روی درخت به وجود آورید و بر طبق اندازه‌ ای که دارد بر روی درخت شیار ایجاد کرده تا دقیقاً برش‌هایی به همان اندازه بر روی درخت پایه، زده شده و درخت زیاد آسیب نبیند. شما در این مرحله خیلی باید مراقب پوسته نهال باشید؛ زیرا در مراحل آخر مربوط به پیوند درخت گردو، به همین پوسته سالم نیاز خواهید داشت.

در هنگام قرار دادن پیوندک در داخل شیار، نهایت دقت و سرعت را به کار گیرید. پیوندک باید کاملاً داخل شیار فیکس و ثابت شود تا عمل پیوند موفقیت آمیز باشد. پس باید ضربه‌هایی بر روی آن بزنید تا از محل قرار گیری و محکم بودن آن اطمینان حاصل کنید؛ اما در هر حال ضربه‌های شما باید به گونه باشد که به پیوندک و پایه، آسیبی وارد نشود.

حال به مرحله نهایی پیوند گردو، رسیدیم. محل ایجاد شیار را با همان پوست نهال که پیش‌تر از آن سخن گفتیم، پوشانده و بر روی آن یک پارچه و یا تکه ی پلاستیکی محکم قرار دهید تا با این کار به هر چه بیش‌تر جوش خوردن پیوند کمک کنید. حال پیوند شما آماده بوده و زین پس محصولی بیشتر و با کیفیتی بالاتر خواهید داشت.

چه عواملی بر هر چه بهتر بودن پیوند گردو موثر هستند؟

پیش‌ تر بیان کردیم که رعایت اصول پیوند بسیار مهم و ضروری خواهد بود. می‌توان گفت پیوند گردو، وقتی می‌تواند ما را به غایت اصلی رسانده و با موفقیت انجام شود که تمامی نیازهای مربوط به آن برآورده گردد. عوامل زیر، فاکتورهایی هستند که در بهتر انجام شدن پیوند، تأثیرگذار خواهند بود:

  • انتخاب پایه مناسب
  • انتخاب پیوندک با کیفیت و تازه
  • انتخاب بهترین روش پیوند با توجه به نوع منطقه و رقم گردو
  • ایجاد دمای مناسب با توجه به نوع پیوند و نوع ارقامی که برای پیوند استفاده می‌کنید.

جمع بندی و نتیجه گیری در مورد پیوند گردو در پاییز یا زمستان:

آنچه در این جا بدان پرداختیم، بررسی انواع روش‌های مختلف پیوند درخت گردو، و معرفی بهترین روش پیوند برای این محصول بود. همان طور که در بالا اشاره کردیم، پیوند همواره روشی ضروری برای بهبود و حفظ کیفیت در گیاهان مختلف و به‌خصوص درخت گردو است. از اهمیت پیوند صحبت کرده و به بهترین زمان ممکن برای انجام عملیات پیوند نیز اشاره کردیم. امید است که این راهنمای پیوند گردو، برای شما مفید واقع شده باشد. همچنین برای مشاهده و یا خرید انواع نهال گردو پربار در ایران، می توانید در اینجا کلیک نمایید.

منابع مقاله پبوند درخت گردو:

  • http://gerdo-bavanat.ir
  • https://www.researchgate.net
جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
485

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1402.07.19 حسین تبریزی

    باسلام. درحالی که برخی نکات خوبی دارد. امامتاسفانه قسمت بسیارزیادی ازمطلب مبهم ونا مفهوم است . ای کاش برای انتقال واضح ومطلوب اینگونه مطالب آموزشی ازیک نویسنده ویا یک معلم اهل قلم استفاده کنید تا بتواند مطلب را بدون ابهام به مخاطب منتقل نماید. به عنوان مثال درسطراول ذیل تیتر”روش جدید پیوند” معلوم نیست آن گیاهی که شما منظورتان است پایه است یا پیوندک؟ یا جایی که نوشتهاید پیوندک هارا شیار بدهند متاسفانه ،فرم ،جهت ،عمق و…شیار مشخص نمی شود.همین ایراد برای شیارهای پایه هم هست. خلاصه این که اگربتوانید مطالب خود راکه مفیدهم هستند اما به علت ابهام نویسی قابل استفاده نیستند ویرایش نمایید زحمات شما ازبین نمی رود. ضمنا” اغلب این ابهام نویسی دامان متخصصان محترمی را می گیرد که چون خود به مطلب اشراف دارند فکر می کنند مخاطب همه چیز را می فهمد. درصورتیکه شما باید فرض رابراین بگذارید که من روستایی کم سواد ونابلد هم بتوانم بدون هیچگونه ابهامی مطالب شمارا درک کرده وبرایم قابل استفاده باشد. برای هر قسمت می توانید ازتصاویر واضحتر وبیشتری برای انتقال بهتر مطالب استفاده کنید. باتشکر

    • 1402.07.21 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب اقای تبریزی عزیز. ممنون از اینکه نظر خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. عارضم خدممتون که این سبک مطالب می بایست به صورت ویدئویی منتقل بشن که متاسفانه امکان ضبط و درجش فراهم نیست. از همین روی نویسنده هم تجربه ی حرفه ای باغداری را ندارد و به ناچار معلومات خود را با شما به اشتراک میگذارد. شما اگر قصد اموزش حرفه ای رو دارید می بایست به صورت حضوری اموزش بگیرید وگرنه هدف از ایجاد این مقالات صرفا راهنمایی و اشنایی شما هست نه اموزش باغداری. بابت کمی و کاستی عذر میخوایم به بزرگی خودتون ما رو عفو کنید. ارادت مند

  • 1402.03.30 علیرضا جیریائی

    سلام خسته نباشید ، پیوندک گردو کی باید از درخت اصلی جدا کنیم؟ پیوندک گردو شرایط نگه داری خاصی داره؟ همان موقع که پیوندک را از درخت اصلی جدا میکنیم میشه پیوند زد ؟

    • 1402.07.22 admin-ariyanahal

      با سلام
      بستگی به منطقه جغرافیایی خود دارد. به طور مثال در مناطق گرمسیری با ارتفاع 1200 تا 1600 از سطح دریا، پیوندک اوایل اسفندماه انجام میشود. اما در مناطق بالای 1600، تا اواخر اسفندماه می توان جمع آوری و نگهداری کرد.
      پس از برداشت شاخه ها آن ها را با استفاده از نخ و سیم محکم ببندید. در مرحله بعد آنهارا ضدعفونی کرده و در دمای 1تا2 درجه نگهداری کنید.
      زمان پیوند آن نیز بستگی به زمان جداکردن پیوندک ها دارد که در فصل خواب درخت بوده است یا بیداری آن.

  • 1402.03.26 خ پیرعلی

    سلام
    درخت گردو داریم حدود پانزده ساله و اصلا بار نمی دهد
    ایا با پیوند زدن می شود محصول داد؟
    ایا برای پیوند دراین فصل در شرق اصفهان جواب میدهد؟

    • 1402.07.22 admin-ariyanahal

      با سلام توصیه می شود جهت رفع بیماری درخت با مهندسین این زمینه مشورت کنید.

  • 1402.01.14 یاسر تیموری

    سلام خسته نباشید درخت گردو ده سال به بالا هم میشه پیوند زد کدوم راهکار مفیدتره وچند جای درخت باید انجام بشه.مثلا درختای کم بار درشت رو به درختای پربار ریزبزنیم.محل تویسرکان.باتشکر تیموری

    • 1402.08.02 admin-ariyanahal

      درود بر شما
      ارتباطی با سن گیاه ندارد و فقط باید باردهی و رشد آن را در نظر بگیرید.
      4روش پیوند وجود دارد که پیشنهاد می شود مقاله 4 روش پیوند درخت گردو در سایت را مطالعه فرمایید.

  • 1401.08.20 مهدی علیمحمدی

    سلام با توجه به جوابهایی که به دیگران دادید گویا باید روی دکمه تماس را بزنم و مشاوره رایگان بگیرم مشگل اینجاست که نمیدونیم تا ساعت پایان کاری عزیزان را نمیدونیم مثلا الان ساعت یک نصف شبه

    • 1401.09.15 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب جناب علی محمدی گرامی. مسلما در ساعات کاری و اداری فعالیت مجموعه بر قرار می باشد. با احترام

  • 1401.08.20 مهدی علیمحمدی

    سلام فراموش کردم بگم از شهرستان بسطام شاهرود استان سمنان مزاحمتان شدم و ۲ تا سوال پرسیدم

    • 1401.09.15 ariyanahal.ir

      سلام وقت بخیر. سپاس از اینکه همراه ما هستید

  • 1401.08.20 مهدی علیمحمدی

    سلام قبل از اینکه از گلدان به باغ انتقال دهیم باید پیوند زده شود یا بعد از اینکه به باغ انتقال داده شد حالا هر نهالی باشه چه گردو چه غیر گردو

    • 1401.09.15 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. این سوال تخصصی را می بایست کارشاسان مجموعه پاسخ دهند لطفا با تیم ما در تماس باشید. با احترام

  • 1401.08.20 مهدی علیمحمدی

    سلام در بهار گردو را پیوند بزنیم بهتره حال پیوندک رو چه وقت باید تهیه کنیم و طریقه نگهداری اون چطوریه تا خاصیت خودشو از دست نده

    • 1401.09.15 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. این سوال تخصصی را می بایست کارشاسان مجموعه پاسخ دهند لطفا با تیم ما در تماس باشید. با احترام

  • 1401.07.21 بعضی بوشهری

    با سلام من مقداری نهال گردو خوشه ایی اعلا زود بازده برای شهرکرد نیاز دارم لطفا راهنمایی فرمایید
    ضمنا زمان بهترین زمان کاشت نهال گردو چه زمانی است

    • 1401.08.01 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. جهت دریافت مشاوره و خرید با تیم فروش اریا نهال ارتباط بر قرار نمایید. بهترین زمان کاشت گردو در ابان و اسفند ماه می باشد. با احترام

  • 1401.06.24 صادقی

    سلام من برای شهرستان سردسیر فیروزکوه در استان تهران تعدادی نهال لازم دارم .مانند گردو مرغوب وپربار + تعدادی نهال چند میوه ای دیر گل که قبلا شما روی آن پیوند زده باشید مثل نهال آلوهای زرد بخارا با هم خانواده شابلون خوب یازردآلو یاقیصی دیرگل و گلابی و احیانا انگور مناطق سردسیر ودیرگل اگرباشد و بطور کلی نهال های میوه های دیرگل مناطق سردسیر .زمان خرید وکاشت و نوع نهال واینکه گلدانی تهیه کنم یا غیره و شماره تماس فرد مسئول جهت مشاوره وهماهنگی را ایمیل بفرمایید سپاسگذار خواهم بود . باسپاس صادقی

    • 1401.08.01 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب جناب صادقی عزیز. شماره تماس کارشناسان ما در بج تماس قرار داده شده است، کافیست تنها دکمه تماس را لمس نمایید تا تمامی راهنمایی و مشاوره های رایگان را خدمت محترم شما عرضه دارند. با احترام

  • 1401.02.25 سیذ فرلمرز عبداللهی

    باسلام
    اول اینکه خسبه نباشید
    دوم در کدام استان هستید وآیا نهال گلدانی به تعداد کم ارسال دارید یا خیر؟

    • 1401.02.25 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب جناب عبدالهی گرامی. سپاس از شما
      در استان آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب قطب نهال کشور ساکن هستیم.
      ارسال گلدانی حداقل 5 نهال هم انجام می دهیم کافیست با شماره تماس کارشناسان اریا نهال ارتباط بر قرار نمایید. با احترام

  • 1401.02.20 مهدی جعفری

    سلام خسته نباشید نهال گردو خوشه ای برای منطقه لنجان اصفهان خوب هست والان می‌شود کاشت ممنون

    • 1401.02.22 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب جناب جعفری گرامی. نهال گردو خوشه ای برای مناطق سردسیر مناسب است، همچنین الان هم کمی ریسک می باشد که نهال کاشته شود زیرا احتمال خشک شدن دارد. با احترام

  • 1401.02.17 مهدی

    سلام، لطفا پیوند هارو هرکدوم رو با عکس توضیح بدین،زیر توضیحش عکس هم باشه

    • 1401.02.18 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب جناب مهدی گرامی. این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی است نه آموزش حرفه ای کشاورزی، اما در هر صورت سعی میکنیم همراه با عکس در ماه های آینده آپدیت نماییم. سپاس از پیشنهاد شما. با احترام

    • 1401.02.30 بهرام

      با سلام برای پیوند زدن گردو از چه پیوند استفاده کنیم ساکن شهرکرد

      • 1401.02.31 ariyanahal.ir

        سلام و عرض ادب. با توجه به ارتفاع زیاد شهرکرد می توانید از ارقام دیرگل همچون فرنور بهره مند شوید که از ارقام دیرگل و پربار باغات گردو محسوب می شوند. با احترام

  • 1400.12.06 امیر عابدی

    سلام گردوها چند ساله بود؟

    • 1400.12.07 ariyanahal.ir

      سلام بر شما. متوجه سوالتون نشدم.

  • 1400.07.27 امیر درویشی

    سلام. وقتتون بخیر. گردوی بذری توی گلدون رو سال چندم میشه پیوند زد؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    • 1400.07.27 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب، از سال دوم میتوان پیوند زد، همچنین در نظر داشته باشید عمل پیوند زدن، 50% گیرایی دارد و نیاز به تخصص دارد، همچنین نهال پس از رشد مناسب می بایست به خاک در فصل پاییز منتقل شود تا به رشد خود ادامه دهد. با احترام

  • 1400.06.17 mosayebtavakoki

    اموزش و هرس کردن گردو ودرختان سردسیری ارتفاع 2800متری سطح دریا

    • 1400.06.17 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. توصیه می کنیم برای گرفتن آموزش بیشتر به بخش ویدئو های هرس در سایت اپارات مراجعه نمایید زیرا در حال حاضر به صورت تولید محتوای متنی در خدمت کاربران گرامی می باشیم. با احترام

  • 1399.10.07 عالیپور

    سلام. لطفا در مورد پیوند گردو بزرگسال هم توضیح بدین

    • 1399.10.07 ariyanahal.ir

      سلام و درود . از کلیپ های داخل گوگل میتونید بهره مند بشید ، در فصل شروع پبوند کلیپی هم تهیه خواهیم کرد.