برسی علائم حساسیت به هلو | (درمان خانگی حساسیت به هلو)

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.08.18

حساسیت به میوه هلو:

هلو، هر چند میوه‌ ای است بسیار محبوب و خوشمزه است، اما در عین حال، کابوس عده‌ای نیز هست! بسیاری از مردم دنیا، شاید این میوه را از جمله خوشمزه‌ ترین میوه‌ها بدانند، اما عده‌ای دیگر، حتی از دست به آن نیز، بدشان می‌آید. علت این تفاوت چیست و چرا رفتار افراد نسبت به این میوه، تا به اندازه دوقطبی است؟

یکی از مهم‌ترین دلایل این تفاوت در علاقه، حساسیت به هلو، است. بله! عده‌ی بسیاری از مردم دنیا، به این میوه تابستانی حساسیت دارند و با خوردن و یا بعضا حتی با بوییدن آن، دچار واکنش‌های شدید آلرژیک می‌شوند و شرایط سختی را تجربه می‌کنند. بماند که عده‌ ای به صورت کلی، اصلا از لمس پوست مخملی این میوه نیز فراری هستند. ولی واقعا، آیا هلو حساسیت زا است؟ اگر به راستی این میوه ایجاد حساسیت می‌کند، علت آن چیست؟ آیا می‌توان آن را درمان و یا از آن پیشگیری کرد؟

آلرژی به هلو

انواع حساسیت به هلو:

اگر می‌ پرسید که آیا هلو حساسیت زا است، باید بگوییم که بله! حساسیت به این میوه، اتفاقا بسیار هم شایع است. به باور متخصصان، حساسیت به هلو، بر دو نوع است:

  • نوع اول؛ آلرژی غذایی:

ابتدایی ترین فرم از حساسیت به یا درخت هلو؛ آلرژی غذایی است که فرد با خوردن این میوه، به آن دچار می‌شود. کسانی که به این میوه حساسیت دارند، در اصل مواد تشکیل‌دهنده و ترکیبات موجود در آن حساسیت دارند. اصلی‌ ترین ماده‌ ای که در این میوه وجود دارد و موجب حساسیت (آلرژی) می تواند بشود، پروتئینی است به اسم پرو پ 3 (Pru p 3) ؛ این پروتئین در اصل آلرژن است و ایجاد حساسیت می‌نماید.

گفتنی است که این نوع از حساسیت، بیشتر در کشورهای حوزه مدیترانه و ایران رخ می‌دهد. افرادی که از حساسیت نوع اول به این میوه رنج می‌برند، حتی اگر این میوه را به صورت پخته شده نیز مصرف کنند، باز هم همان واکنش‌های آلرژیک را خواهند داشت.

  • نوع دوم؛ آلرژی به گرده درخت توس:

سپس شکل از حساسیت به هلو؛ در اصل حساسیت به گرده‌ی درخت توس است و بنابر آمار، در ایران نادر است و بیشتر در مناطق شمال اروپا و آمریکا رخ می‌دهد. در حقیقت، گرده این درخت، شباهت بسیاری به همان پروتئین نام‌برده در بخش قبلی دارد و استنشاق آن، می‌تواند منجر به آلرژی به این میوه شود.

افرادی که از آلرژی نوع دوم رنج می‌ برند، چه با بو کردن و یا خوردن این میوه و چه با همان گرده درخت توس، دچار واکنش‌های آلرژیک خواهند شد. گفتنی است که این افراد، با خوردن میوه پخته شده، دچار واکنش آلرژیک نخواهند شد.

نشانه‌ها و علائم حساسیت به هلو:

علائم و نشانه‌ های حساسیت به هلو؛ درست مثل علائم حساسیت به میوه‌ها و غذاهای دیگر است. کسانی که به این میوه، آلرژی دارند، حدودا بین 5 الی 15 دقیقه بعد از خوردن آن،  شروع به بروز نشانه‌ها می‌کنند. این علائم، بعد از گذشت حداکثر 60 دقیقه، به اوج خود می‌رسند. اولین واکنش آلرژیک به این میوه، «سندروم آلرژی دهانی» است.

از جمله مهم‌ترین نشانه‌ها و علائم آلرژی به هلو، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • احساس سوزن سوزن شدن،
  • سوزش و خارش،
  • ورم کردن لب، زبان، گلو، صورت و سایر نقاط بدن
  • کهیر،
  • قرمزی و التهاب پوست،
  • خس خس سینه،
  • گرفتگی بینی،
  • تنگی نفس،
  • حالت تهوع و استفراغ،
  • دل درد،
  • اسهال،
  • سرگیجه و سبکی سر.

گفتنی است که در موارد حساسیت حاد، حتی احتمال بروز آنافیلاکسی نیز وجود دارد.

آنافیلاکسی ناشی از مصرف هلو:

حال جواب سوال آیا هلو حساسیت زا است، را می‌دانیم و آگاهی داریم که افراد آلرژیک به این میوه، با مصرف آن دچار علائمی خواهند شد. اکنون بهتر است اندکی درباره‌ی حادترین نوع حساسیت به هلو، نیز مطالعه کنیم. همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم، حادترین نشانه‌ی حساسیت به این میوه تابستانی، آنافیلاکسی (Anaphylaxis) است.

به باور متخصصان، افرادی که به این نوع واکنش آلرژیک دچار می‌شوند، باید بلافاصله و در کمترین زمان ممکن، خود را به مراکز پزشکی برسانند؛ وگرنه جان خود را از دست خواهند داد!

نشانه‌های آنافیلاکسی در حساسیت به هلو:

آنافیلاکسی، نوعی واکنش آلرژیک نسبتا زیاد می باشد و کل بدن را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت منجر به مرگ فرد خواهد شد. نشانه‌های اولیه آنافیلاکسی، درست شبیه به همان علائمی است که در بخش قبلی آن‌ها را ذکر کردیم؛ با این تفاوت که در آنافیلاکسی، تمام این علائم شدیدتر بوده و البته بسیار بسیار سریع بروز پیدا کرده و کل بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

از دیگر نشانه‌های آنافیلاکسی در حساسیت به هلو، می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  1. کاهش سریع فشار خون
  2. لکنت زبان
  3. انقضباض مسیر تنفس یا بسته شدن آن
  4. تنفس غیرطبیعی
  5. تشنج و از دست رفتن هوشیاری

خصوصیات ویژگی‌های حساسیت به هلو:

جواب سوال آیا هلو حساسیت زا است، اکنون کاملا واضح و روشن است. اما شاید بهتر باشد که بدانید، افرادی که دارای حساسیت به این میوه تابستانی هستند، احتمالا به میوه‌های دیگر نیز حساسیت دارند. در اصل، از جمله‌های خصوصیات حساسیت به هلو، حساسیت به سایر میوه‌ها نیز هست؛ پس اگر به این میوه حساسیت دارید.

خودتان را برای حساسیت به سایر میوه‌ها نیز آماده کنید؛ چون آلرژن موجود در این میوه و بسیاری از سایر میوه‌ها، به هم شباهت دارند. از جمله این میوه‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع سیب
  • گلابی
  • زردآلو
  • آلو (شابلون – تابستانی)
  • گیلاس
  • توت فرنگی
  • انواع مغزها (آجیل‌ها)

در بخش بعدی، راه‌های درمان خانگی حساسیت به هلو، و البته پیشگیری از آن را بررسی خواهیم کرد.

درمان خانگی حساسیت به هلو:

برای درمان حساسیت به هلو؛ در موارد خفیف و نه چندان حاد، می‌توان از داروهای «آنتی‌هیستامین» استفاده کرد. استفاده از شربت و یا قرص‌های آنتی‌هستامین درست بلافاصله بعد از مصرف این میوه، می‌تواند به کاهش و یا درمان علائم و نشانه‌های آن، کمک شایانی کند. این روش، درمان خانگی حساسیت به هلو، به حساب می‌آید.

برای درمان حساسیت‌ های شدید تر و حاد تر، لازم است که فرد به مراکز درمان مراجعه کرد و حتما آمپول «اِپی‌نفرین» تزریق کند. کسانی که مستعد آنافیلاکسی هستند، باید همیشه این دارو را که با نام «اِپی‌پِن» نیز شناخته می‌شود، همراه خود داشته باشند.

پیشگیری از حساسیت به هلو:

هرچند که می‌توان گفت که ساده‌ترین درمان خانگی حساسیت به هلو، همان استفاده از قرص‌ها و شربت‌های آنتی‌هیستامین است، اما بدون شک، پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.

بهترین راه برای پیشگیری از حساسیت به هلو، آن است که از مصرف این میوه خودداری نماییم. یا اینکه حداقل قبل از مصرف، پوست آن را به صورت کامل جدا کنیم؛ زیرا که برخی از تحقیقات نشان‌ داده‌اند درصد بسیاری از پروتئین آلرژن در این میوه، در پوست آن قرار دارد. به علاوه، لازم است که به هنگام خرید تمامی محصولات غذایی، از عدم وجود این میوه در آن، یا دیگر میوه‌های حساسیت‌زا، اطمینان حاصل نمایید.

مشاهده ی لیست بهترین ارقام نهال هلو در ایران

نتیجه گیری و جمع ‌بندی مقاله ی حساسیت به هلو:

در مقاله‌ ی امروز، از صفر تا صد حساسیت به میوه هلو، برای شما مخاطبان عزیز نوشتیم. در این مقاله، از دو نوع رایج آلرژی به این میوه حرف زدیم و البته، دلیل اصلی و منشا این آلرژی را نیز برای شما به صورت کامل، توضیح دادیم. با خواندن این مقاله، متوجه شدیم که واقعا، آیا هلو حساسیت زا است؟ و البته پاسخ به آن را نیز به صورت کامل، پیدا کردیم.

در نیمه‌ دوم این مقاله، از علائم و نشانه‌های حساسیت به این میوه تابستانی برایتان گفتیم و دیدم که اگر واکنش آلرژیک به این میوه شدید باشد، ممکن است فرد دچار آنافیلاکسی شده و احتمال دارد که حتی جان خود را نیز از دست بدهد. در ادامه، راه‌های پیشگیری و البته درمان خانگی حساسیت به هلو، را نیز برایتان شرح دادیم. در نهایت، بگذارید نظر شما را نیز بدانیم؛ آیا شما نیز تا به حال تجربه آلرژی به این میوه را داشته‌اید؟ برای درمان آن چه کاری انجام داده‌اید؟ آن را با ما در میان بگذارید!

منابع مقاله ایا هلو حساسیت زا است:

  1. https://www.livestrong.com/article/138434-peach-allergies
  2. https://www.allergyforall.com/blog/peach-allergy

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
57

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1401.07.14 Ar

    بچه من بعد از خوردن هلو
    پوستش به شدت قرمز میشه و حال خارش پیدا مینه.

  • 1401.03.25 علی فلاح

    سلام بنده تقریبن به تمام میوه های تابستانی که طبع سرد دارن بخصوص هلو زردآلو توت فرنگی هندوانه انگور حساسیت دارم که بعدازخوردن میوه ها دچارخارش وقرمز شدن چشم ها میشم ولی بجز این عوارض بعداز خوردن هلو وهندوانه دچار دل درد رفلاکس معده واسهال میشم

  • 1400.05.17 یاسمن

    خارش گلو،خارش گوش، خارش بینی، خارش چشم، عطسه نشونه حساسیت به هلو میتونه باشه؟

    • 1400.06.17 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. بله می تواند از نشانه های حساسیت به میوه ی هلو باشد. با احترام

  • 1399.06.14 Mahi

    سلام من خودم تازه متوجه شدم این حساسیتو دارم دفعه اول ک هلوخوردم ب دلیل نفس تنگی بیش از حد ک اصن دلیلشم نمیفهمیدم رفتم دکتر و دکتر فکر میکرد من توهم کرونا گرفتم و تست دادم و منفی شد و بعد دو روز حالم خوب شد
    دفعه دوم دوباره دچار نفس تنگی شدید و حس میکردم یچیزی مث غده تو گلومه و فشارم همش بالا و پایین میشد رفتم ی دکتر دگ باز دکتر گف استرس داری و کلی بهم آرام بخش داد ولی من خوب نشدم و مادرم فهمید ک ب هلو حساسیت دارم در صورتی ک ی قاچ کوچولو در هر دوسری بیشتر نخوردم
    دفعه دوم خیلی بدتر بود من هنوز ی هفتس ک نفس تنگی دارم احساس میکنم گلوم ب شدت نابود شده و زخم شده ی هفتس سر گیجه دارم دو روزم هس قفسه سینم درد میکنه خیلی.
    ایشالله ک هیچکس ب این حساسیت دچار نشه خیلی بده نمیتونم توصیفش کنم
    مخصوصا اینکه میری دکتر میگن هیچی نیس لج آدم درمیاد
    مواظب خودتون باشین?

    • 1399.06.15 ariyanahal.ir

      سلام و درود بر شما .واقعا بد هست درست می فرمایید .

    • 1401.04.24 ابراهیم

      سلام خواستم بگم با خوردن دمنوش نعنا و بارهنگ و نبات خوب میشه منم مثل شما بودم تا هلو خوردم تنگی نفس گرفتم فهمیدم مال مواد شیمیایی که بهش زدند

  • 1399.05.24 رویا

    من خودم وقتی میخوام میوه هلو رو بادندون بخورم موهای بدنم وپوستم جوری میشه .حتی کوجه فرنگی .الو بخار روهم نمی تونم گاز بزنم

    • 1399.05.25 ariyanahal.ir

      درود بر شما .چقدر این حساسیت میتونه ناراحت کننده باشه واقعا

    • 1401.12.21 مرتضی خیرالهی

      سلام مواظب عواقب بعدیش باشید،این نشانه اولیه است که بدنتون داره بهتون هشدار می ده،مطمئنا واسه کرکی که پوستش داره برای خوردنش حتما پوستشو بکنید بعد بخورید،مشکلی پیش نمیاد،کلا میوه هایی که کرک دارن رو حتما کرکشو جدا کنید بعد میل بفرمایید.مثل بادام درختی، مغز زرد الو ،حتی پوست مغزشو هم جدا کنید،شوک بدی به ادم میده(انافیلاکسی)