کاشت درخت هلو چگونه می باشد؟ {بهترین نحوه کاشت و پرورش نهال هلو}

دسته بندی: آموزش کاشت نهال جدیدترین مقالات
1400.03.28

بیوگرافی درخت هلو:

آیا خواهان دستیابی به اطلاعات کاربردی و کارآمدی در رابطه با نحوه کاشت درخت هلو، هستید؟ آیا می‎خواهید با درخت هلو، و خواص آن بیشتر آشنا شوید و یا به اطلاعاتی همچون نحوه آبیاری این درخت و مراقبت از این درخت در مقابل آفات دست یابید؟ پس با این مطلب همراه باشید.

میوه درخت هلو، خوشرنگ و بو است که ریشه آن به مناطق معتدل و گرمی همچون کشور چین بازمی‎گردد. هلو کمی کرک دارد. گل‎های درخت هلو کنار یکدیگر به صورت جفتی و یا تکی روییده می‎شوند. هلو میوه‎ای تابستانه و آبدار است که طرفداران زیادی دارد. پیشنهاد می‎شود قبل از خرید یا چیدن هلو، به ظاهر میوه دقت نمایید و میوه‎ای با پوست تمیز و شفاف را خریداری کرده و مصرف کنید.

انواع روش های کاشت هلو:

اگر می‎خواهد به کاشت درخت هلو؛ بپردازید ضروری است به عواملی همچون خاک، آب، کوددهی، دمای هوا و هرس گیاه توجه کنید. از روش‎ های کاشت هلو می‎توان به کاشت نهال هلو، در گلدان یا باغچه، کاشت دانه یا هسته هلو و یا قلمه زدن هلو اشاره کرد.

کاشت نهال هلو

روش‌های مختلف کاشت هسته هلو:

اولین قدم به هنگام کاشت هلو در گلدان، یا باغچه، این است که کاری کنیم تا هسته، جوانه بزند. برای اینکه هسته، جوانه بزند، دو راه داریم:

  1. هسته را به صورت معمولی و بدون هیچ کار اضافه‌ای، در پاییز، در خاک بکاریم و صبر کنیم که به هنگام بهار، به خودی خود جوانه بزند.
  2. هسته هلو را در جایی نگهداری کنیم و در اوایل زمستان، با استفاده از روش‌های مختلف (مثل چینه‌بندی یا تیمار سرمایی) آن را مجبور به جوانه زدن کنیم.

کاشت هلو در گلدان با روش تیمار سرمایی:

روش کاشت هسته هلو؛ بسیار آسان است و هیچ نوع دردسر خاصی به همراه ندارد؛ فقط باید اندکی صبور باشید، چون ممکن است که این کار، کمی به طول بینجامد.

برای کاشت هسته هلو در گلدان، یا باغچه، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا باید تمامی گوشت میوه هلو را باید از خود هسته، جدا کنید. اگر بگذارید هسته چند روزی بماند و خشک شود، این کار راحت تر خواهد شد.
  • سپس پوسته رویی و چوبی هسته را بشکنید و هسته اصلی را از داخل آن بیرون بیاورید. توجه کنید که هسته داخلی، به هیچ عنوان نباید آسیب ببیند و ترک بردارد.
  • هسته هلو را دو سه ساعت داخل آب گذاشته و بخیسانید.
  • سپس آن را در یک کیسه پلاستیکی (مانند زیب کیپ) قرار داده، مقداری خاک نیز به ان اضافه کنید و سپس آن را داخل یخچال بگذارید. دمای یخچال باید حداقل 1 درجه و حداکثر 6 درجه سانتی‌گراد باشد.
  • اکنون باید منتظر بمانید تا هسته، جوانه بزند. این مدت زمان ممکن است متغیر باشد؛ از چند روز، تا چند هفته و حتی تا چند ماه.

روش جایگزین برای کاشت هسته هلو:

هرچند که از نظر متخصصان، بهترین روش کاشت هلو در گلدان، استفاده از روش تیمار سرمایی است؛ اما برخی اعتقاد دارند که روش ذکر شده در بالا را می‌توان به این شیوه نیز به انجام رساند:

  • بعد از اینکه هسته را از پوشش چوبی آن جدا کردید، آن را در داخل کیسه‌ای قرار داده و چند روز هسته را داخل یخچال قرار دهید.
  • سعی کنید هسته از هر میوه‌ای و به خصوص موز، به دور باشد؛ زیرا اتیلن موجود در میوه‌ها، قوای جوانه‌زنی هسته را از بین می‌برد.
  • بعد از چند روز، هسته را از یخچال درآورده و حدود یک شب، در آب بخیسانید.
  • در این روش کاشت هسته هلو، هسته جوانه نمی‌زند و تنها کاشت آن در خاک، کافی است.

کاشت نهال هلو چگونه است:

شما باید برای کاشت درخت هلو؛ به مواردی که در پاراگراف فوق به آن‌ها اشاره شد، توجه کنید. به عنوان مثال، به نوع خاک توجه کنید و در صورت که خاک زهکشی نشده است، حتما آن را زهکشی کنید. در ابتدا، میوه هسته را از داخل میوه خارج کنید. پس از آن هسته بیرونی را شکسته و هسته داخلی را به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت درون یخچال نگهداری نمایید.

پس از گذشت این مدت، هسته را از یخچال خارج کرده و برای یک روز آن را داخل یک لیوان آب نگهداری کنید. حالا زمان کاشت هسته هلو، فرا رسیده است. خاک مناسب گلدان یا باغچه خود را برای کاشت نهال هلو، آماده کنید و سپس هسته را داخل خاک بکارید. معمولا پس از  یک ماه، هسته هلو جوانه می‌زند.

فاصله ی کاشت درخت هلو چقدر است؟ نکات لازم برای کاشت هلو:

فاصله ‎ی کاشت درخت هلو؛  ۷ تا ۵ سانتی‎متر است. اما برخی کشاورزان این فاصله را باتوجه به مساحت باغ خود افزایش یا کاهش می‎دهند. از دیگر نکات ضروری و لازم برای کاشت درخت هلو، می‎توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • حتما درخت هلو را در خاکی که تهویه مناسب دارد، بکارید. حتما به این مسئله که هوا به داخل خاک رفت و آمد داشته باشد، توجه کنید.
  • مورد بعدی، میزان آبدهی به درخت هلو است. هسته هلو به آبیاری زیادی نیاز دارد پس حتما پس از کاشت درخت هلو، به میزان آبیاری آن توجه داشته باشید.
  • شرط لازم و ضروری سوم برای کاشت هلو، میزان نور مورد نیاز این گیاه است. درخت و یا نهال هلو به نور زیادی نیازمند است.
کشت هلو

فصل مناسب کاشت هلو چه فصلی است؟

هر میوه‎ای فصل و ماه ایده‎آلی برای کاشت دارد که میوه هلو نیز از این قاعده مستثنی نیست. بهترین فصل کاشت هلو، فصول سرد سال است. توجه داشته باشید نهال هلو، در شرایط سرما، رشد بهتری دارد؛ پس حتما آن را در فصول پاییز یا زمستان بکارید.

آیا پرورش درخت هلو در باغچه ممکن است:

بله! شما می‎توانید درخت و یا هسته هلو را در باغچه بکارید. اما حتما قبل از کاشت نهال هلو؛ وضعیت خاک باغچه را بررسی کنید و در صورت نیاز، باغچه را با کود مناسب تقویت کرده و خاک آن را زیر و رو نمایید تا ریشه ‎های گیاه بتوانند نفس بکشند. علاوه بر این، اگر در شهر و استانی خشک زندگی می‎کنید، حتما نهال یا درخت هلو خود را دائما آبیاری نمایید.

مشاهده ی مقاله ی کاشت نهال شلیل

باغداری و مراقبت های لازم از آفات و بیماری های درختان هلو چگونه است؟

متاسفانه، درختان هلو با آفات و بیماری‎های زیادی مواجه می‎شوند. از جمله بیماری‎ها و آفات این درختان می‎توان به آفت شیشک، شته، نماتدها، قارچ‎ های خاک‎زاد، حشره بید زرد رنگ، بیماری‎های قارچی و غیره اشاره کرد. شما می‎توانید با بررسی دقیق خاکی که اقدام به کشت هلو می‎کنید، از ابتلای درخت یا نهال به بیماری‎ ها و آفات جلوگیری نمایید.

همچنین، در صورت مشاهده آفتی در درخت، می‎توانید با شناسایی آن آفت یا حشره، از حشره‎کش یا آفت‎کش بهره برده و درختان هلو خود را از خطر مرگ نجات دهید. حتما، در صورت نیاز از متخصص کمک بگیرید.

درخت هلو

خاک مناسب رشد نهال هلو چیست و باید چه ویژگی هایی داشته باشد:

خاک مناسب برای کاشت نهال هلو، خاکی زهکشی شده است. در ضمن، باید میزان کود آن نیز مناسب باشد. حتما قبل از کاشت درخت هلو، نوع خاک آن را بررسی کنید. خاک‎هایی همچون خاک کمپوس، خاک رس‎شنی و خاک لومی‎شنی برای کاشت نهال های هلو و یا رشد Peach tree، مناسب هستند.

نحوه ی آبیاری نهال و درخت بالغ هلو چگونه است:

درخت هلو به آبیاری زیادی نیازمند است. شما باتوجه به فصل و منطق ه‎ای که در آن زندگی می‎کنید، می‎توانید میزان آبیاری را افزایش یا کاهش دهید. به عنوان مثال، اگر در محیطی زندگی می‎کنید که فضایی مرطوب دارد و دائما باران در آن باریده می‎شود، نیازی به آبیاری زیاد وجود ندارد. حتما در زمان میوه‎دهی درخت را دائما آبیاری کنید اما این آبیاری به گونه‎ای نباشد که ریشه‎های درخت بیش از حد خیس شده و پوسیده شود.

مشاهده ی مقاله ی کاشت نهال انجیر

قلمه زدن درخت هلو چگونه صورت می‎پذیرد:

قلمه‎زدن، روشی موفق برای کاشتن درخت هلو، است. شما می‎توانید این روش را در انتهای زمستان با استفاده از ساقه‎های خشک درخت انجام دهید. برای کاشت هلو، به این روش، به درخت هلو نیازمند هستید. در ابتدا، ساقه مدنظرتان را برای قلمه زدن انتخاب کنید. سپس، ساقه‎ ها را به هورمون رشد آغشته کرده و آن‌ها را درون خاکی که از قبل آماده کرده‎اید، قرار دهید. پس از آبیاری مناسب و کوددهی مورد نیاز گیاه، ساقه شما ریشه‎دار شده و به ثمردهی می‎رسد.

نحوه‎ی کودهی درخت هلو و بهترین کودهای شیمیایی و حیوانی چیست:

کودها یکی از اصلی‎ ترین عوامل رشد درخت‎ و افزایش میوه‌هایش هستند. شما می‎توانید از کودهایی همچون کود ۱۰ـ۱۰-۱۰ سالی یک بار در فروردین و یا خرداد ماه برای کوددهی درختان هلو استفاده کنید. یا از کود جوانه‎زنی بهاره پس از مشاهده جوانه ‎ها استفاده نمایید. شما می‎توانید از کودهای شیمیایی و حیوانی متنوعی پس از کاشت درخت هلو، استفاده کنید.

کودهایی همچون کود دتاکس تابستانه، جیره زمستانه و یا کود مخصوص ریکاوری و غیره جز کودهایی هستند که می‌توان از آن‌ها برای درخت هلو استفاده کرد. این کودها هر کدام ویژگی‎ ها و مزایای خاصی دارند. شما متناسب با هدف و نیاز درخت‌ تان، می‎توانید از کودهای ذکر شده استفاده نمایید.

مشاهده ی مقاله ی کاشت نهال سیب

هرس درخت هلو

شایع‎ترین بیماری و آفات درختان هلو چیست:

از شایع‎ترین بیماری‎ها و آفات درخت هلو می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قارچ‎های خاک‎زاد
  • حشره بید زرد رنگ
  • باکتری زانتوموناس کمپستریس
  • بیماری‎های قارچی
  • آفت حشره شیشک
  • بیماری پوسیدگی قهوه‌ای

چند نوع هرس داریم و هرس درخت هلو چگونه انجام می‎شود:

هرس کردن درختانی همچون درخت هلو باعث افزایش رشد درخت و میوه‏های خوشمزه و آبدارش می‏شود. به همین خاطر، شما باید سالی یک بار درختان هلو خود را هرس کنید تا آن‌ها بتوانند سال بعد، باردهی بهتری داشته باشند.

پیشنهاد می‏شود درختان هلو را در ماه‌های آخر پاییز و یا ماه ابتدایی زمستان هرس کنید تا در بهار و تابستان با شکوفه‏ها و میوه‌های خوشمزه بیشتری مواجه شوید. البته این درخت، هرس بهاره هم دارد که این هرس قبل از ظاهر شدن برگ‏‏های بهاره باید انجام شود. درخت هلو، را می‏توان به چهار روش مختلف هرس کرد، از جمله این روش‏ها می‌توان به روش‏های زیر اشاره نمود:

  • هرس باردهی، این هرس باعث افزایش میزان میوه ‏های درخت در دوران جوانی می‏شود.
  • جوانسازی، این هرس به کاهش آفات و حشرات کمک می‏کند و در نهایت عمر درخت هلو، را افزایش می‏دهد.
  • تنک کردن، در این نوع هرس قسمتی از درخت حذف شده تا بقیه قسمت‏های درخت بتوانند در شرایط بهتری به زندگی ادامه دهند.
  • فرم‏دهی، این نوع هرس به درختان هلو فرم زیبایی می‏دهد.
درخت هلو

انواع درخت هلو ایرانی و خارجی شامل چه ارقامی هستند:

درخت‏های هلو انواع متنوعی دارند. به همین خاطر، در زمان کاشت درخت هلو، می‏توان از انواع نهال‏ های مختلف موجود در بازار استفاده کرد. از جمله درخت‏های هلو ایرانی و خارجی می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. هلو انجیری زودرس
  2. هلوی سبز
  3. هلو رد تاپ
  4. هلو کاظمی
  5. هلو سرخ
  6. هلو انجیری زعفرانی

خواص و ویتامین‎ه های میوه ی درخت هلو چیست:

هلو سرشار از آب و ویتامین‏ها و مواد معدنی است. از جمله ویتامین‏های موجود در این میوه خوش عطر و خوشمزه می‏توان به ویتامین‏های A, E, C ، آهن، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، روی، فولات و مس اشاره کرد. میوه هلو خواصی همچون بهبوددهنده سلامت قلب، تقویت‏کننده سیستم ایمنی بدن، طراوت‏دهنده و شاداب‏کننده پوست و ضدپیری پوست دارد.

جمع ‏بندی و نتیجه گیری:

امیدواریم این مطلب، اطلاعات لازم و مورد نیازتان در رابطه با نحوه کاشت نهال هلو؛ نحوه آبیاری درخت هلو، آشنایی با بیماری‏ها و آفات درخت هلو و خواص درمانی میوه هلو را در اختیار شما قرار داده باشد. شما می‏توانید با استفاده از اطلاعات فوق به کاشت درخت هلو، پرداخته و درخت مدنظرتان را تا مرحله ثمردهی و میوه‏رسانی برسانید. حتما این نکات را حین کاشت و نگهداری از درختان هلو، مدنظر داشته باشید.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
83

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کاشت درخت هلو چگونه می باشد؟ {بهترین نحوه کاشت و پرورش نهال هلو}”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *