طرز تهیه ی هلو پلو: (آموزش کامل تهیه خورش هلو یا شلیل)

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.08.26

 مقدمه ای بر آموزش هلو پلو:

خلاقیت در ترکیب مزه‌ه ای متفاوت با یکدیگر و خلق طعمی جدید، عاملی مهم در هنر آشپزی محسوب می‌شود. بزرگ‌ ترین آشپزها در سراسر دنیا برای تهیه غذاهای جدید تنها به مواد خوراکی ساده و طعم‌هایی تکراری بسنده نمی‌کنند. هنر و معجزه این هنرمندان به شکلی پرورش پیدا کرده است که می‌توانند از متفاوت‌ترین مواد خوراکی نیز غذایی جذاب آماده کنند.

مردم در شهرها و استان‌ های مختلف بر پایه ی فرهنگ و سبک غذایی مخصوصی که دارند از مواد خوراکی، میوه‌ها و سبزی‌های متفاوتی برای تهیه غذا استفاده می‌کنند. در این مطلب قصد داریم به معرفی غذایی جذاب و متفاوت از خطه جنوب کشورمان به نام هلو پلو بپردازیم. قبل از معرفی و شرح تهیه این غذای خوش‌طعم، به خواص میوه‌ای اشاره می‌کنیم که مزه‌ای متفاوت به این غذا می‌دهد.

خورشت هلو

خواص هلو چه می باشد؟

هلو، میوه‌ ای پر از ویتامین‌ و مواد معدنی مهمی است که در بهبود قدرت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارند. یکی از بارزترین خواص هلو شیرین، فایده ی آنتی اکسیدانی آن است که از بدن در برابر ابتلا به انواع سرطان محافظت می‌کند. همچنین بتاکاروتن موجود در این میوه نیز نقش مؤثری در پیشگیری از ابتلا به سرطان دارد. عملکرد دستگاه گوارش را بسیار بهبود می دهد و باعث جلوگیری از یبوست، تقویت استخوان، پاکسازی کبد و… از دیگر فواید مصرف این میوه می باشد.

آشنایی با بیوگرافی هلو پلو:

هلو پلو؛ یکی از غذاهای محلی جنوب کشورمان بوده که بیشتر در دزفول طبخ می‌شود. مهمترین مواد تشکیل‌ دهنده این غذا، تکه‌های مرغ و هلو است که در ادامه با طرز تهیه هلو پلو آشنا خواهیم شد.

طرز تهیه هلو پلو

سرآشپزان بزرگ معمولا قبل از طبخ غذا، مواد اولیه آن را آماده می‌کنند تا هنگام تهیه غذا از سرعت و کیفیت کارشان کم نشود. به این ترتیب برای تهیه هلو پلو در ابتدا به مواد لازم جهت طبخ این غذا اشاره می‌کنیم.

برای تهیه هلو پلو به چه موادی احتیاج داریم؟

همان‌طور که از نام این غذا مشخص است، به همراه پلو یا همان برنج آماده و میل می‌شود. برای تهیه پلو ما به برنج، نمک، روغن، دانه هل و پودر هل احتیاج داریم. توجه داشته باشید که تعداد پیمانه‌های برنج بر اساس تعداد نفرات و نیاز شما تعیین می‌شود.

به عنوان مثال اگر شما از 4 پیمانه برنج برای تهیه پلو استفاده کرده‌اید، به همان نسبت نیز باید دانه و پودر هل اضافه کنید. برای این غذا شما به 4 عدد دانه هل و 2/1 قاشق چای‌خوری پودر هل احتیاج دارید. مقدار نمک و روغن نیز کاملا امری سلیقه‌ای بوده و با توجه به ذائقه هر شخص به پلو اضافه می‌شود.

آماده کردن برنج برای هلو پلو:

برای تهیه هلو پلو، ابتدا برنج را با آب سرد خوب شسته و آبکشی کنید. قابلمه‌ای مناسب برای چهار یا پنج نفر انتخاب کرده و درون آن آب سرد بریزید. حال نوبت به ریختن برنج درون قابلمه می‌رسد، شعله گاز را بر روی حرارت تقریبا زیاد گذاشته و اجازه دهید آب برنج به نقطه جوش برسد.

همزمان با جوشیدن آب، دانه‌ های هل را به برنج اضافه کرده و روغن و نمک را نیز به مقدار لازم درون قابلمه بریزید. در مرحله آخر نیز 2/1 قاشق چای‌خوری پودر هل به آب در حال جوشیدن اضافه کنید. پس از کشیده شدن آب داخل برنج، شعله گاز را کم کرده و اجازه دهید پلوی شما پخته و آماده شود. برای تهیه پلو می‌توانید از روش آبکش کردن برنج نیز استفاده کنید.

همچنین جهت آشنایی با نهال هلو و اطلاعات دقیق روی عبارت خرید نهال هلو کلیک کنید .

طرز تهیه خورشت هلو:

عنصر اصلی در این غذا، میوه هلو است که با معرفی مواد تشکیل‌دهنده خورشت آن با طرز تهیه هلو پلو، آشنا می‌ شویم.

  • هلو؛ 4 یا 5 عدد
  • آرد؛ یک قاشق غذاخوری
  • ران مرغ؛ 1 یا 2 عدد
  • سینه مرغ 1 یا 2 عدد. توجه داشته باشید که انتخاب ران یا سینه مرغ به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد.
  • آب لیمو؛ 4 قاشق غذاخوری
  • پیاز خرد شده. مقدار پیاز نیز بر اساس سلیقه شما خرد می‌شود.
  • آلو بخارا؛ 4 تا 5 عدد. هسته‌های آلو پیش از طبخ باید از میوه جدا شوند.
  • شکر؛ یک قاشق مرباخوری
  • زعفران؛ یک قاشق غذاخوری. زعفران باید به خوبی سابیده شده و حل شود.
  • نمک و روغن

طرز تهیه خورشت هلو پلو:

همه ما پس از خریدن مرغ تکه‌ های آن را جدا کرده، شسته و به خوبی تمیز می‌کنیم. به همین جهت می‌دانیم که برای طبخ این غذا نیاز به تکه‌های پاک شده و تمیز مرغ داریم. در ابتدا تکه‌ های سینه و ران مرغ را به روغن و نمک مخلوط می‌کنیم. پس از این مرحله مرغ‌های مخلوط شده با روغن و نمک باید برای حداقل پانزده تا بیست دقیقه درون یخچال باقی بمانند.

معمولا بیشتر غذاها برای مزه دار شدن و تغییر کیفیت طعم مواد خوراکی به پیاز احتیاج دارند. هلو پلو؛ نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. پیازها را با توجه به تعداد مورد نظرتان به صورت تکه‌هایی بسیار ریز خرد کنید. پیازهای خرد شده باید تا زمان تغییر رنگ به طلایی درون تابه پُر از روغن مانده و سرخ شوند. هم زدن منظم پیاز هنگام سرخ شدن از سوختن و سیاه شدن آن جلوگیری می‌کند. برای ایجاد طعم بهتر و رنگ گرفتن پیازها، می‌توانید از زردچوبه استفاده کنید.

پس از زمان ذکر شده مرغ‌ ها را از یخچال بیرون آورده و با پیازهای سرخ شده مخلوط کنید. برای تهیه خورشت هلو ما نیاز به آب داریم. برای این منظور قابلمه خود را با آب ولرم پُر کنید. سطح آب باید به اندازه‌ای باشد که تکه‌های مرغ کاملا درون آب قرار بگیرند.

مطالعه مقاله کاشت درخت هلو

مرحله آخر از طرز تهیه هلو پلو:

در مرحله آخر باقی مواد اولیه یعنی آب لیموی تازه، شکر، آرد و زعفران حل شده را درون قابلمه بریزید. این ترکیب جذاب را به حال خود رها کنید تا آب خورشت به نقطه جوش برسد. هر زمان که آب جوشید چند عدد آلو را به آن اضافه کرده و منتظر بمانید تا خورشت برای اضافه کردن هلوها آماده شود.

پس از جا افتادن خورشت، نوبت به هلوهای پوست کنده شده می‌رسد. توجه داشته باشید که هنگام خرید، هلوهایی را انتخاب کنید که گوشتی بوده و شل نباشند. قبل از اضافه کردن هلوها به خورشت باید آن‌ها را در ظرفی جداگانه تفت دهید. این کار نیازی به روغن نداشته و تنها با کمی تفت دادن، هلوها آماده طبخ هستند. چند دقیقه کوتاه پس از اضافه کردن هلوها به خورشت، غذای جنوبی هلو پلو، آماده میل کردن خواهد بود.

ادویه و چاشنی برای هر غذا مقدار مشخصی دارد. با این حال برخی از افراد بر اساس علاقه خود از موادی اضافی جهت ایجاد طعمی خاص برای غذا استفاده می‌کنند. اگر به غذای تند علاقه دارید، می‌توانید مقداری فلفل نیز به دستپخت خود اضافه کنید. همچنین برخی از افراد خورشت هلو را با رب نیز مزه دار می‌کنند.

ایران از تنوع غذایی گسترده‌ ای برخوردار بوده و این تنوع به اندازه‌ای است که شاید نام بسیاری از غذاهای محلی به گوش شما نرسیده باشد. در این مطلب به معرفی و طرز تهیه هلو پلو، پرداختیم اما طبخ غذا با هلو تنها به شهر دزفول مربوط نمی‌شود. کوفته هلو، یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی ایران است که اصالت آن به شهر شیراز برمی‌گردد. همچنین در تهیه بسیاری از نوشیدنی‌ها، کیک‌ها و دسرها نیز از این میوه شیرین استفاده می‌شود.

جمع بندی نهایی مقاله هلو پلو:

هلو پلو؛ غذایی جنوبی است که معمولا بومیان این غذا را بیشتر در فصل تابستان طبخ می‌کنند. با توجه به وجود هلو و شکر، این غذا در گروه غذاهای شیرین قرار گرفته و مصرف زیاد آن به افرادی که بیماری قند دارند، توصیه نمی‌شود. با این حال شما می‌توانید مقدار کمتری شکر درون غذا ریخته و از میزان شیرینی آن کم کنید.

منابع:

  1. https://parsiday.com/381-peach-stew

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
3

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه ی هلو پلو: (آموزش کامل تهیه خورش هلو یا شلیل)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *