7 خواص هلو برای کودکان: {از خاصیت و فواید هلو برای نوزادان بیشتر بدانید}

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.08.30

فواید هلو برای کودکان چیست؟

بسیاری از افراد به خوبی می‌ دانند که دادن هلو به کودکان و نوزادان تا چه اندازه می‌تواند برای آنان مفید باشد. هلو یکی از بهترین گزینه‌ها برای آغاز خوردن غذا در کنار شیر مادر است و دلیل آن نیز خواص هلو برای کودکان، است که در این مقاله قرار است به آن بپردازیم. اگر در خانه خود نوزاد یا کودک دارید و یا اگر یکی از اعضای خانواده یا بستگان شما طی یک سال گذشته صاحب فرزند شده، توصیه می‌کنیم این مقاله کوتاه و مهم را تا انتها با دقت مطالعه کنید.

میوه هلو

از ارزش غذایی و خواص هلو برای کودکان بیشتر بخوانید:

هلو یکی از میوه‌ های لذیذ از خانواده گیاهان گل سرخیان است که در ایران در فصول گرم‌تر در دسترس است و در فصول سرد نیز می‌توان از هلوی انبار شده در سردخانه‌ها یا هلوی خشک شده استفاده کرد. این میوه لذیذ و آبدار انواع مختلفی نیز دارد که با نام‌های مختلفی در بین مردم معروف هستند. اما فارغ از ویژگی‌های ظاهری و مزه، اغلب میوه‌های خانواده هلو ارزش غذایی بالایی دارند که در اینجا قصد داریم به آن‌ها اشاره کنیم.

هر یک واحد هلوی بزرگ (حدود 300 گرم) حاوی ارزش غذایی زیر است:

  • 100 کالری انرژی
  • 10 گرم چربی گیاهی
  • 30 گرم کربوهیدرات
  • 26 گرم قند
  • 4 گرم فیبر
  • 2 گرم پروتئین
  • 440 میلی‌گرم پتاسیم
  • 16 میلی‌گرم کلسیم
  • 18 میلی‌گرم منیزم

همچنین دارای مقادیر بسیار اندکی آهن، مس، منگنز و روی است. فواید هلو برای کودکان، در کنار تنوع ویتامین‌هایی که در آن وجود دارد، از این میوه یک گنج ارزشمند ساخته است.

فواید هلو برای کودکان

ویتامین‌ های هلو برای کودکان چیست؟

هلو برای نوزاد، علاوه بر مواد مغذی مفید نامبرده، طیف گسترده‌ ای ویتامین‌ هایی که محلول در آب در چربی می باشند را در خود جای داده است. همین ویژگی وجود هر دو نوع ویتامین‌ها خود یکی از جذاب‌ ترین ویژگی‌های خواص هلو برای کودکان، است که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد. اما پیش از آن بیایید میزان ویتامین موجود در هر 100 گرم هلو را با یکدیگر بررسی کنیم. در هر صد گرم هلو:

  • ویتامین A 16 میکروگرم
  • پیریدوکسین یا B6 03 میلی گرم
  • پنتاتونیک اسید یا B5 15 میلی گرم
  • ویتامین K 6 میکروگرم
  • فولات یا B9 00میکروگرم
  • تیامین یا B1 02 میلی گرم
  • ویتامین E 73 میلی‌گرم
  • نیاسین یا B3 81 میلی گرم
  • ریبوفلاوین یا B2 03 میلی‌گرم
  • کولین یا B4 10میلی گرم
  • ویتامین C 6 میلی‌گرم

وجود دارد که در میان میوه تمام گیاهان خانواده گلسرخیان یکی از متنوع ترین گستره ویتامین‌ها محسوب می‌شود.

مشاهده مقاله کاشت درخت هلو

چرا خواص هلو برای کودکان امری حیاتی می باشد؟

نوزادان نیز مانند یک انسان کامل، نیاز به انواع مختلفی از مواد مغذی و ویتامین‌ها دارند که توسط شیر مادر تامین می‌شود؛ اما پس از شش ماهگی که بدن نوزادان آماده پذیرش غذا نیز هست، باید نخستین غذاها را به صورت هوشمندانه انتخاب کنیم تا هم کمترین آسیبی به گوارش آنان وارد نکنیم و هم بیشترین حد مواد مورد نیاز بدن را به آنان برسانیم.هلو میوه‌ای نرم، شیرین، آبدار و مقوی است.

به همین خاطر هم نیاز به جویدن ندارد و هم طعم لذیذ آن اشتیاق کافی برای خوردن در کودکان ایجاد می‌کند. به علاوه اینکه خوردن هلو برای نوزاد؛ باعث هیدراته ماندن بدن می‌شود و هضم آن نیز آسان است. هلو در کنار میوه‌ هایی مانند سیب، بیشترین میزان جذب در هنگام هضم را دارد و این به معنای رسیدن بیشترین حد مواد مغذی و ویتامین‌ها به بدن کودکان است.

یکی دیگر از دلایلی که فواید هلو برای کودکان، تبدیل به بهترین گزینه می شود، این است که این میوه فاقد سدیم است و این موضوع برای کلیه نه چندان قدرتمند نوزادان بسیار اهمیت دارد. کلیه کودکان در سال‌های اول و دوم زندگی توانایی دفع سدیم زیاد را ندارد و به همین غذاهای دارای سادیم چندان برای این سنین مناسب نیستند.

مشاهده لیست بهترین نهال هلو در ایران

هلو برای استحکام استخوان‌ و دندان‌های کودکان:

کلسیم، فسفر، منیزیم و پتاسیم موجود در هلو یکی از بهترین گزینه‌ های تامین مواد مورد نیاز بدن کودک جهت استحکام استخوان‌ها و رویش دندان‌ها هستند. مصرف هلو در سنین زیر دو سال می‌ تواند تراکم استخوانی کودک برای سال‌ها بعد، سنین بالاتر و حتی بزرگسالی را تعیین کند؛ بنابراین از این حیث خوردن هلو برای کودکان، بسیار اهمیت دارد.

خواص هلو برای کودکان در افزایش قدرت بینایی:

هر ماده غذایی دارای ویتامین آ در سنین زیر دو سال برای تقویت بینایی و افزایش قدرت ماهیچه‌های چشمی بسیار واجب است. در میان تمام مواد غذایی دارای ویتامین آ، این هلو است که هضمی آسان داشته و نیاز به جویدن نیز ندارد؛ بنابراین برای تقویت چشم فرزند خود و جلوگیری از تنبلی چشم، حتماً هلو را در سبد غذایی وی جای دهید.

فواید هلو برای کودکان در جلوگیری از کم خونی:

آهن، منگنز، ویتامین E و ویتامین K موجود در هلو برای پیشگیری از کم خونی کودکان بسیار مناسب است. همچنین این میوه قادر است در بهبود گردش خون کودکان نیز تاثیرات چشمگیری داشته باشد. از آنجایی که کم خونی در کودکان زیر دو سال بسیار رایج است، این خاصیت از میان تمام خواص هلو برای کودکان، از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

خاصیت هلو در کودکان تقویت سیستم دفاعی:

قوی نگاه داشتن سیستم ایمنی بدن در کودکان بسیار اهمیت دارد؛ چرا که در دو سال اول بدن کودکان بیشتر از هر سنی در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها آسیب پذیر است. خواص هلو برای کودکان، به‌ خاطر ویتامین C و دیگر مواد مغذی نام‌ برده، می‌ تواند سیستم ایمنی بدن کودک را قوی نگاه داشته و در کنار آن، بنیان سیستم دفاعی را برای تمام عمر کودک شما بسیار قوی و تقویت شده بسازد.

از چه سنی به نوزادان هلو بدهیم؟

خواص هلو برای کودکان؛ می‌ تواند جزو اولین فوایدهای دریافتی برای نوزادان پس از فواید شیر باشد. البته بسیاری با سوپ‌های رقیق، شیربرنج، فرنی و مکمل‌های غذایی کودک مانند سرلاک و… این کار را شروع می‌کنند؛ اما می‌توان در کنار تمام این موارد، هلوی پوره شده و یا هلوی نرم خرد شده را نیز از 8 ماهگی به کودک داد تا از خواص آن بهره مند شود.

در سنین کمتر کودکان تنها قادر به مکیدن گوشت میوه هستند و البته همین نیز برای آنان کافی است. اما اگر می‌خواهید که هلوی بیشتری به آن‌ها بدهید، بهتر است هلو را رنده یا پوره کنید و یا به صورت بخارپز شده در اختیار کودک قرار دهید.

خواص هلو در دوران بارداری:

فواید هلو برای کودکان؛ پیش از به دنیا آمدن آنها نیز، ابتدا برای مادران سودمند می باشد. مصرف هلو در زمان بارداری (و به‌خصوص ماه‌های آخر بارداری) مانع از تصلب شرایین عصبی موسوم به مهره شکاف یا «اسپینا بیفیدا» می‌گردد. همچنین می‌ تواند در از بین رفتن کوفتگی‌ ها و رخوت دوران بارداری موثر باشد. به‌خاطر داشتن فیبر، از بروز یبوست در زمان بارداری جلوگیری می‌کند و به افزایش شیر مادر نیز کمک خواهد کرد.

مضرات و عوارض احتمالی هلو:

از خواص هلو برای کودکان، می توان به دیرهضم شدن قند موجود در آن که نیازمند آنزیم‌های خاصی است و ممکن است در معده کودکان وجود نداشته باشد، اشاره کرد. بنابراین توصیه می‌شود که برای اولین بار مقدار کمی از هلو به کودک خود بدهید و در صورتی که واکنش منفی از سوی گوارش وی دیده نشد، سپس دادن مرتب هلو را آغاز کنید. همچنین وقتی به کودک خود هلو می‌دهید، مراقب این باشید که پوست مخمل آن پشت گلوی نوزاد نچسبد؛ برای جلوگیری از این مشکل بهتر است با میوه بدون پوست شروع کنید.

جمع بندی و نتیجه گیری خواص هلو برای کودکان:

میوه ی جذاب هلو، از محبوب ترین میوه های مورد علاقه ی ایرانیان است. که کودکان 8 ماهه تا 2 ساله به سادگی می‌ توانند آن را استفاده کنند. از خواص هلو برای کودکان؛ می‌توان به تقویت بینایی، بهبود گردش خون، استحکام استخوان‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان اشاره کرد. همچنین خواص هلو برای نوزاد؛ در راحتی هضم، مزه خوب، نرمی میوه و ویتامین‌های متعدد آن است که توانایی خیلی از نیازهای بدن کودکان را تامین کند.

منابع مقاله هلو برای نوزاد:

  1. https://solidstarts.com/foods/peach
  2. https://parenting.firstcry.com/articles/peaches-for-babies-benefits-and-recipes
  3. https://www.nayrika.com/articles/health
برچسب ها:

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
19

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “7 خواص هلو برای کودکان: {از خاصیت و فواید هلو برای نوزادان بیشتر بدانید}”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *