مقدمه ای بر ریختن نمک پای درخت گردو:

امروزه درخت گردو به عنوان یک انتخاب اقتصادی، سودده و پر بازده، مورد استقبال بسیاری از کشاورزان باغات گردو قرار گرفته است که از همین روی درصدد افزایش باردهی که به موجب آن برخی افراد در پی ریختن نمک پای درخت گردو می باشند. این درخت زیبا باردهی نسبتاً زیادی نیز تولید می‌کند و عمر اقتصادی طولانی دارد.

اگر شما هم به دنبال افزایش باردهی و کیفیت محصولات باغ گردو خود هستید، به خاطر داشته باشید به کار بردن باور‌های رایج قدیمی، به جای روش‌های علمی و ثابت شده، ممکن است نتیجه عکس داشته باشد و تمام زحمات شما را به هدر بدهد؛ مثلاً تاثیر نمک بر درخت گردو، که می تواند یک چاقوی دو لبه باشد!

نمک ریختن پای گردو

نمک ریختن پای گردو

باور‌های قدیمی در مورد تأثیر نمک بر درخت گردو:

کشاورزان و باغداران قدیمی، باور داشتند که نمک با غنی‌ تر کردن سطح املاح خاک، باعث افزایش رشد ریشه درخت گردو شده و عملکرد آن را نیز بهبود می‌بخشد. به علاوه، با از بین بردن حشرات، آفات، کرم‌ ها و موجودات کوچک درون خاک، باروری درخت گردو را افزایش می‌دهد.

برخی دیگر نیز اعتقاد داشتند که ریختن نمک در اطراف پایه درخت گردو باعث ترد‌تر شدن مغز گردو‌ها شده، تأثیر زیای بر سفید تر شدن میوه‌ها خواهد داشت و به این ترتیب، کیفیت محصولات را هم بالا می‌برد. به همین دلیل از بلندترین شاخه درختان گردو، سنگ های نمک را می آویزند و یا مستقیماً نمک را با خاک مخلوط کرده یا پای درختان اضافه می کردند. اما آیا تاثیر نمک بر درخت گردو، واقعاً اتفاق می‌افتد؟

حقیقت تاثیر نمک بر درخت گردو:

تحقیقات علمی و تجربیات کشاورزان حرفه‌ای تأثیر نمک بر درخت گردو، را منفی دانسته است!  امروزه کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که استفاده از نمک برای افزایش رشد و باروری درخت گردو بی فایده است و حتی نمک به دلایل زیر، دشمن درخت گردو، نیز شمرده می‌شود:

مسمومیت درختان گردو:

نمک طعام که ترکیبی از دو عنصر سدیم و کلر است با برهم زدن تعادل این دو ماده در خاک، می‌تواند باعث بروز علائم مسمومیت در درختان گردو شود. این درختان حساسیت بالایی نسبت به میزان نمک دارند؛ به عبارت دیگر محدوده تحمل شوری مشخصی دارند؛ بنابراین افزایش بیش از اندازه این ترکیب در خاک باعث کاهش روند رشد گیاه و به دنبال آن کاهش کیفیت محصولات آن خواهد شد.

همچنین شما می توانید با کلیک یا لمس واژه ی (خرید نهال گردو) به مشاهده لیست قیمت بهترین ارقام نهال گردو بپردازید.

کاهش جذب عناصر مفید:

همانگونه که اشاره شد، با بالا رفتن میزان نمک در خاک و به دنبال آن تجمع عناصر سدیم و کلر در خود درخت، تعادل املاحی به‌هم خورده و جذب سایر عناصر و ریز مغذی‌های موجود در خاک مانند: کود‌های سولفاته، مس، آهن، روی، بُر و… توسط گیاه کاهش می‌یابد. به این ترتیب با محدود شدن رشد و باردهی درخت، کیفیت محصولات و طول عمر آن نیز به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داشت.

ریختن نمک پای درخت گردو

ریختن نمک پای درخت گردو و به موجب آن کاهش جذب آب:

یکی دیگر از مشکلاتی که به دنبال افزایش سطح نمک در خاک، درختان گردو را تهدید می‌کند، جذب نم خاک است که به دلیل اسمزیته ایجاد شده آب را از ریشه ی درخت خارج کرده و اجازه جذب آب به گیاه را نخواهد داد. در نتیجه به مرور زمان، باعث خشک شدن برگ‌ها شده و در صورت ادامه این روند،  نهایتاً خشک شدن کلی درخت می‌شود.

پیری زودرس درختان از دیگر تاثیر نمک بر درخت گردو:

نمک موجود در خاک، توسط ریشه‌ ها جذب درخت شده و تأثیر فراوانی روی سلول‌های گیاهی خواهد داشت. به این صورت که شوری خاک، موجب پیری زودرس برگ‌ ها و سلول‌ های گیاهی درخت گردو شده، میزان محصول دهی و اندازه میوه‌های این درخت را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مشاهده مطالعه مقاله کاشت درخت گردو

تاثیر نمک بر درخت گردو در افزایش آسیب پذیری درختان:

با وجود اینکه باغداران فکر می‌کردند یک علت ریختن نمک پای درخت گردو، حذف موجودات و آفات خاک می باشد، امروزه می‌دانیم که درختان در خاک‌های غنی از نمک، برگ‌ها و بخش‌های فوتوسنتز کننده خود را از دست می‌دهند؛ بنابراین ضعیف‌ تر عمل کرده و حتی احتمال ابتلای آن‌ها به بیماری‌ های رایج و آسیب دیدن این درختان با آفات و حشرات موجود در خاک، بیشتر از حالت نرمال نیز هست.

کاهش کیفیت مغز گردو:

  1. تجمع بیش از اندازه سدیم و کلر در بافت‌ های گیاهی درختان گردو، آسیب جدی به این بافت‌ها وارد کرده و با کاهش قابل توجه هورمون‌های گیاهی، منجر به تولید مغز گردو‌هایی بی کیفیت می‌شود.
  2. این روند با گذشت زمان می‌تواند به کلی درخت را تحت تأثیر قرار داده و حتی موجب مرگ آن شود.

سوختگی برگ‌های درخت گردو:

سنگ نمک آویزان شده از درخت گردو، در اثر بارش باران شسته شده و سطح برگ‌ها را با لایه‌ای نمک خواهد پوشاند. به علاوه نمک موجود در خاک نیز، در بافت‌های چوبی ذخیره شده و به تدریج به برگ‌ها انتقال می‌یابد. این اتفاقات منجر به خروج آب موجود در برگ شده و پس از مدتی شاهد خشک شدن و سوختگی حاشیه و نوک برگ‌ها به خصوص در برگ‌های مسن درخت گردوی خود خواهید بود.

تاثیر نمک بر درخت گردو در کاهش اندازه برگ ها:

طبق تحقیقاتی که در دانشگاه هاروارد انجام شده، آبیاری با آب شور و افزایش میزان نمک خاکی که درخت گردو در آن کاشته شده‌اند، منجر به کاهش اندازه برگ‌های این درختان خواهد شد. زیرا یک نوع ماده محرک رشد در خاک‌ های نرمال وجود دارد که نمک بیش از حد خاک، به عنوان دشمن درخت گردو، مانع انتقال آن به درخت خواهد شد.

مقدار نمک مناسب درخت گردو:

به دنبال کاهش میزان کلی آب و بارندگی در کره زمین، باغداران بیش از پیش با مشکل شوری آب و خاک و به دنبال آن مسمومیت شوری درختان گردو رو به رو شده اند. بنابراین بهتر است قبل از اقدام به کاشت درختان گردو، میزان شوری محیط کشت را بررسی کرده و با مقادیر نرمال ارائه شده مقایسه کنید:

محققان محدوده مناسب برای بهترین تاثیر نمک بر درخت گردو، و در واقع تحمل شوری درختان گردو را حداکثر 5/1 دسی زیمنس بر متر محاسبه کرده اند. البته برخی نیز بر این باورند که غلظت پایینی از تنش شوری (به میزان حداکثر 5 دسی زیمنس بر متر) با تنظیم شرایط اسموزی و به علاوه، کاهش اندازه روزنه‌های برگ، تعرق درخت را کاهش داده و ظرفیت حفظ آب گیاه را نیز افزایش می‌دهد.

علائم و نشانه‌های بروز مسمومیت نمکی:

در صورتی که میزان نمک در خاک باغ گردو شما بیش از حد استاندارد باشد، تاثیر نمک بر درخت گردو، غیر قابل جبران خواهد شد. بنابراین با استفاده از نشانه‌های زیر، برای شناسایی به موقع و جلوگیری از بروز آسیب‌های جدی درختان گردو، مانع از بین رفتن باغ گردو خود شوید:

  • سوختگی حاشیه و نوک برگ ها، علی الخصوص برگ‌های مسن
  • کاهش رشد ساقه و شاخه‌ها و به عبارت دیگر، کوتاهی شاخه‌های جدیدتر
  • کاهش اندازه مغز گردو‌ها نسبت به سال‌های پیش
  • سوختگی و چروکیدگی هسته

اگر علائم بالا را در درختان خود مشاهده کردید، بهتر است پیش از هر کاری برای بررسی آزمایشگاهی خاک و برگ درختان، دست به کار شوید:

یکی از بهترین روش‌ها برای بررسی میزان شوری درختان گردو، تجزیه و تحلیل اصولی و آزمایشگاهی برگ‌ها است. در نظر داشته باشید که زمان مناسب این آزمایش، فصل تابستان است.

به منظور گزینش میزان شوری خاک نیز باید نمونه برداری صورت گرفته و این نمونه خاک برای بررسی به آزمایشگاه ارسال شود. به این ترتیب کلیه ویژگی‌های فیزیکی و شیمیای آن از جمله میزان شوری، درصد سدیم و املاح و مواد مغذی موجود در خاک بررسی خواهد شد.

چگونه بهترین شرایط نمکی را برای درختان گردو فراهم کنیم؟

حال که می‌دانیم نمک زیاد دشمن درخت گردو، است،  باید برای جلوگیری از بروز مسمومیت نمکی و کنترل شوری خاک، به موقع دست به کار شویم:

برای داشتن درختانی سالم، با میزان نمک کافی باید آبیاری به موقع و به میزان کافی را جدی بگیرید! در نظر داشته باشید که میزان آبیاری باید با مقدار تعرق درخت تناسب منطقی داشته باشد، و علاوه بر آبیاری کلی درختان، برای شستن تجمع نمک‌ها در ناحیه ریشه هم، مقدار مجزایی آب مورد نیاز است (در حدود 15 درصد).

طبق تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه قاضی عثمان پاشای ترکیه، در صورت آبیاری یک درخت گردو با میزان 1 لیتر در هفته آب، اگر میزان شوری خاک در حدود 7/2 دسی زیمنس بر متر باشد، درخت زنده نخواهد ماند و چنانچه میزان آبیاری را تا 5 لیتر در هفته افزایش دهید، تحمل شوری تا 11 دسی زیمنس بر متر نیز افزایش خواهد یافت.

نتیجه گیری و جمع بندی تاثیر نمک بر درخت گردو:

کشاورزانی هم که مجبور به کاشت درخت گردو در در زمین‌هایی با درصد نسبی نمک بالا هستند، می‌توانند برای جلوگیری از بروز مسمومیت شوری به واسطه ی ریختن نمک پای درخت گردو، از پایه‌های مقاوم تر مانند گردو سیاه، برای افزایش مقاومت کلی درختان خود، استفاده کنند.

منابع مقاله دشمن درخت گردو:

  1. https://goldnahal.ir
  2. https://drnahal.ir
  3. https://allkud.com/walnut-salt
  4. https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/333946