خواص هلو در بارداری: (برسی مزایا و معایب خوردن هلو در بارداری)

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.09.01

برسی فواید هلو در بارداری:

یکی از مهمترین مسائل در دوران بارداری، رژیم غذایی مطلوب است. در این دوران بدن مادر و جنین به مواد مغذی و ضروری احتیاج دارند تا مادر دچار آسیب نشود و جنین رشد مطلوبی داشته باشد.

میوه‌ ها از جمله بهره مندی از خواص هلو در بارداری، از جمله خواصی هستند که دریافت آن‌ها برای شادابی و سلامتی بدن ضروری است و می‌توانند بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن را تأمین کنند. به همین دلیل وجود آن‌ها در رژیم‌های غذایی به خصوص برای زنان باردار ضروری است.

یکی از میوه‌ های بسیار پر خاصیت، هلو است. این میوه مقادیر قابل توجه ای از ویتامین‌ های A، E، C و K و همچنین مملو از فیبر، پتاسیم است. همچنین فواید بسیاری برای حفظ سلامت مادر و جنین دارد. در نتیجه مصرف هلو در بارداری توسط متخصصان همانند سایر میوه‌ها بسیار توصیه می‌شود.

هلو در بارداری

خواص هلو در بارداری:

ویتامین C یک ویتامین حیاتی برای رشد جنین است. وجود این ویتامین به مقدار مناسب در رژیم غذایی مادر می‌تواند موجب رشد خوب استخوان‌ها، دندان‌ها و بافت‌های جنین شود. حدودا در هر ۱۰۰ گرم هلو، 7 میلی‌ گرم ویتامین C وجود دارد.

از آنجا که یکی از مشکلات رایج زنان باردار کمبود آهن است، دریافت این ویتامین می‌تواند در جذب آهن غذا و مکمل‌های مصرفی تأثیرگذار باشد. به علاوه، جنین برای رشد بافت‌ ها، رگ‌ ها و استخوان‌ های خود به میزان زیادی به این ویتامین نیاز دارد. بنابراین خوردن هلو در بارداری می‌تواند منجر به جذب بهتر آهن در بدن مادر و انتقال آن به جنین شود.

مطالعاتی نیز نشان داده که مصرف این ویتامین می‌ تواند از زایمان زودرس، افزایش قند خون در دوران بارداری و کندی رشد جنین در رحم پیشگیری کند. از آنجاکه مصرف هلو می‌تواند حدود 25 درصد از ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تأمین کند، مصرف این میوه برای مادران باردار توصیه می‌شود.

نشاط بیشتر با مصرف هلو:

وجود مقدار زیادی پتاسیم در این میوه می‌ تواند مایعات بدن مادر و جنین را در وضعیت متعادلی قرار دهد. برخی مشکلات در این دوران برای مادران پیش می‌آید که پتاسیم موجود در این میوه از آن پیشگیری می‌کند. از جمله این مشکلات می‌توان به تورم در اندام‌ها، خستگی و گرفتگی عضلات اشاره کرد.

در برخی از مادران باردار، تغییرات خلقی مانند افسردگی، ناراحتی و اضطراب نیز دیده می‌شود که مصرف پتاسیم می‌تواند آن را کنترل کند. وجود منیزیم در هلو نیز می‌تواند به میزان قابل توجهی از گرفتگی‌های عضلانی جلوگیری کرده و مانع انقباضات زود هنگام رحم شود. بدین ترتیب خورد هلو در بارداری می‌تواند حال شما را بهتر کند و فشارهای روحی این دوران را کاهش دهد.

جهت تمایل می توانید به مطالعه ی مقاله ی خواص میوه بپردازید.

رفع مشکلات گوارشی:

یکی از مشکلاتی که زنان باردار همواره با آنان سر و کار دارند، مشکلات گوارشی به خصوص یبوست است. فیبر موجود در هلو می‌تواند مشکلات گوارشی را کاهش داده و با کمک به هضم بهتر غذا، از یبوست جلوگیری کند. یک هلوی متوسط دارای حدود ۲ گرم فیبر است.  خوردن هلو در بارداری به‌ طور منظم می‌ تواند از بروز سو هاضمه و سایر عارضه های گوارشی جلوگیری کند. همچنین وجود عنصر منیزیم در این میوه تأثیر خوبی بر پیشگیری از مشکلات گوارشی چون یبوست دارد.

هلو در سبد

از دیگر فواید خوردن هلو در دوران بارداری، رشد بهتر جنین:

از جمله موادی که جنین برای رشد به آن نیاز دارد، فسفر است. مصرف فسفر در رشد استخوان‌ها موثر است. درصورت مصرف مداوم است میوه، رشد استخوان‌های جنین با کیفیت و استحکام بیشتری انجام شده و از آسیب به استخوان‌های مادر نیز پیشگیری می‌کند. به خصوص برای مادرانی که چندمین فرزند خود را باردارند و در معرض خطر ابتلاء به پوکی استخوان هستند، خوردن هلو در بارداری، می‌تواند از آسیب‌های آتی بارداری در استخوان‌ها جلوگیری کند.

پیشگیری از کم‌ خونی:

از رایج‌ ترین مکمل‌ های مورد نیاز مادران در دوران بارداری، فولیک اسید است. این ماده تأثیر مهمی در رشد جنین به‌ ویژه مغز و ستون فقرات او دارد. بهتر است که مادر بخش قابل توجهی از فولیک اسید مورد نیاز خود و فرزندش را از طریق مواد غذایی مصرفی تأمین کند و هلو با داشتن حدود چهار میکروگرم فولیک اسید در هر ۱۰۰ گرم میوه، منبع بسیار خوبی برای جذب این ماده است.

همچنین جهت آشنایی با نهال هلو و اطلاعات خرید آن میتوانید روی عبارت نهال هلو کلیک کنید .

دیگر خواص هلو در بارداری:

علاوه‌ بر فوایدی که در مورد آن‌ها صحبت کردیم؛ فیبر بالا در این میوه و نبود کلسترول است. در این دوران به‌دلیل تحرک کم مادر، و تاثیرات بارداری و عدم امکان استفاده از رژیم‌های لاغری، افزایش وزن مادر مسئله‌ای آزار دهنده و اجتناب‌ناپذیر است. به همین دلیل مصرف مواد غذایی که می‌تواند از افزایش وزن پیشگیری کند بسیار ضروری است. خوردن هلو در بارداری به دلیل فیبر بالای موجود در آن و نبود کلسترول می‌تواند از افزایش وزن مادر در این دوران پیشگیری کند.

میزان مصرف مجاز هلو در بارداری:

از آنجایی‌ که هلو، ارزش غذایی بالایی در دوران بارداری برای مادر و جنین دارد؛ بهتر است در برنامه غذایی او قرار گیرد و به‌ طور منظم مصرف شود. با این حال زیاده‌ روی در مصرف این میوه نیز صحیح نیست و بهتر است مصرف آن را به حداکثر دو عدد میوه در روز محدود کنید. چون این میوه دارای قند بالایی است و مصرف بیش از حد آن می‌تواند سطح قند خون را افزایش دهد.

آیا هلو برای زنان باردار ضرر دارد؟

مصرف هلو در بارداری معمولا اثرات منفی برای زنان باردار نخواهد داشت با این حال برای برخی افراد بهتر است با احتیاط مصرف شود. برای مثال درصورتی که مادر باردار مبتلاء به بیماری دیابت است، بهتر است این میوه را به مقدار کم و با توجه به کالری مورد نیاز روزانه خود مصرف کنند. مصرف یک هلوی متوسط در یک وعده‌ ی غذایی یا به عنوان میان وعده در اشخاص مبتلاء به دیابت می‌تواند بدون اشکال باشد. اما باید به سایر مواد غذایی که در کنار آن مصرف می‌شود نیز دقت نمود.

بهتر است هلو را بدون پوست مصرف کنید چون ورود پرزهای روی پوست این میوه ممکن است در گلو ایجاد حساسیت کند.

مقاله ی کاشت درخت هلو

نکاتی در مورد مصرف هلو در بارداری:

برای جلوگیری از ورود آفت کش‌ها و سموم کشاورزی بهتر است از محصولات ارگانیک استفاده نمایید. میوه‌ها را پیش از مصرف به خوبی بشویید تا از ورود باکتری‌ها و آفت کش‌ها به بدن جلوگیری نمایید. همچنین از مصرف میوه‌‌ های از پیش برش خورده بپرهیزید چون قرار گرفتن گوشت میوه در معرض هوای آزاد می‌تواند فضای خوبی برای رشد باکتری‌ها بر روی آن ایجاد کند.

همچنین بهتر است از مصرف این میوه به‌صورت آب میوه یا محصولات فراوری شده چون مربا، مارمالاد یا کمپوت به دلیل وجود قند اضافی در آن‌ها خودداری نمایید. بهترین حالت این میوه به‌صورت خام و تازه است تا بتوانید از مزایای فیبر موجود در آن نیز استفاده نمایید.

جمع بندی نهایی در رابطه با خواص هلو در بارداری:

تغذیه مادران در دوران بارداری تاثیر مستقیمی‌ بر رشد مطلوب جنین و پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های آتی در مراحل بعدی زندگی نوزاد دارد. به‌ علاوه، برخی مادران پس از دوران بارداری و زایمان به دلیل کمبود عناصر حیاتی مورد نیاز خود دچار بیماری‌های متعددی می‌شوند که با یک رژیم غذایی مناسب و مصرف مکمل‌ها می‌توان از آن پیشگیری نمود.

مصرف میوه‌ ها یکی از راه‌های مناسب و بدون عوارض تأمین ویتامین‌ها و عناصر حیاتی بدن است. در این میان، هلو یکی از میوه‌های قابل دسترس و فراوان در کشور ماست که در فصل تابستان به‌وفور یافت می‌شود و انواع گوناگون آن برای سلیقه‌های گوناگون دلچسب و دوست داشتنی است.

این میوه سرشار از ویتامین‌ ها و عناصر مورد نیاز بدن است و مصرف هلو در بارداری به‌صورت کنترل شده در رژیم غذایی مادران باردار می‌تواند نیازهای بدن مادر و جنین را تا حدودی تأمین کند.

منابع مقاله خوردن هلو در دوران بارداری:

  1. https://parenting.firstcry.com/articles/eating-peaches-during-pregnancy-safe-or-unsafe
  2. https://www.pregnancyfoodchecker.com/peaches-good-pregnancy-benefits
برچسب ها:

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
63

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “خواص هلو در بارداری: (برسی مزایا و معایب خوردن هلو در بارداری)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *