چکار کنیم درخت گردو پربار شود؟ { برسی علت بار ندادن درخت گردو}

دسته بندی: جدیدترین مقالات مقالات پرورش درخت گردو
1400.09.14

مقدمه ای بر علت بار ندادن درخت گردو:

کاشت و پرورش گردو برای روستاییان در مناطق گوناگون، اهمیت و مزایای اقتصادی مناسبی به همراه دارد و باغداران فراوانی به  فروش مغز گردو اقدام می‌نمایند. از محصول آن با نام طلای سبز یاد می‌شود و در بازار رقابتی جهانی، جایگاه بسیار رفیعی را به خود اختصاص می‌دهد.

از این رو در صورت کاهش باردهی، ممکن است این پرسش برای شما پیش آید که چکار کنیم درخت گردو پربار شود، از همین روی در ادامه به تشریح این موضوع خواهیم پرداخت. به دلیل آنکه ایران رتبه سوم در بازارهای جهانی در زمینه تولیدات این ماده غنی خوراکی گردو را به خود اختصاص می‌دهد، هرگونه اختلال در باردهی و کاهش محصول، دغدغه مهمی‌ برای باغداران و اقتصاد کشور به شمار خواهد آمد.

بار ندادن درخت گردو

بار ندادن درخت گردو

اهمیت پرورش گردو چیست:

پیش از آن که به علت بار ندادن درخت گردو؛ بپردازیم، باید نگاهی به اهمیت این گیاه از دیدگاه اقتصادی برای روستاییان و باغداران دخیل در پرورش آن بیاندازیم. نهال گردو از نظر چوب و میوه‌های خوراکی گرچه در طبیعت نیز جمع آوری می‌شوند، اما به صورت عمده به کمک باغداران کاشته و پرورش داده خواهند شد.

چوب گردو، گونه‌ ای با رنگ قهوه‌ ای تیره و بسیار مقاوم توصیف می‌شود که در تولید الوار، روکش مبلمان، کابین‌های ظریف، بخشی از حکاکی در صنایع دستی و… جایگاه ویژه‌ای دارد. ارزش این چوب همواره در حال افزایش است از این رو هزینه تمام شده لوازم چوبی نیز بسیار زیاد عنوان می‌شود. بنابراین علت کوچک بودن گردو؛ و یا خشک شدن آن، چالش بزرگی در این زمینه خواهد بود.

گردوی اروپایی (انگلیسی)، گردوی سیاه و… در مزارع و برای تولید میوه خود کاربرد وسیعی دارند. البته در صورتی که درخت به سن کهنسالی و بی باری برسد، از تنه آن برای مصارف ذکر شده استفاده می‌گردد.

مطالعه ی مشخصات انواع نهال گردو پربار

چکار کنیم درخت گردو پربار شود؟

از آنجایی که صادرات این ماده محبوب، اهمیت اقتصادی بسیاری دارد، علت بار ندادن درخت گردو، و یا کاهش باردهی آن، می‌تواند بسیار آسیب زننده باشد. توجه به برخی نکات کلیدی در این زمینه می‌تواند مشکل ایجاد شده را به راحتی مرتفع نماید. سرمایه گذاران در این زمینه تمام توانایی خود را به کار می‌گیرند تا محصول فراوان و با کیفیتی را برداشت کنند. از جمله این مراقبت‌ها می‌توان به کوددهی، هرس، آبیاری، گرده افشان و … اشاره نمود.

بدیهی است که انجام هر مرحله به ابزار و دانش مخصوص خود نیازمند است. البته علت گردو ندادن درخت گردو، می‌تواند تحت تاثیر عوامل بسیاری شناخته شود. بروز بیماری ها، آفات، تغییرات دمایی شدید و … تنها بخشی از این موارد عنوان می‌شوند. ضمن آنکه کیفیت نهال گردو در ابتدای کاشت نیز تاثیر فراوانی دارد. نهال‌هایی با مقاومت بالا و اصلاح شده که به سرعت و طی یک تا سه سال به بار می‌نشینند، بهترین گزینه‌ها توصیف می‌شوند.

 شاید با خرید نهال از آریا نهال مشکلتون حل شد ، کافیه فقط یک سری به منوی سایت بزنید!

روش‌های افزایش باردهی درخت گردو:

باید بدانیم که چکار کنیم درخت گردو پربار شود؛ تا با افزایش باردهی آن سود خالص خود از فروش محصول را افزایش دهیم. استفاده از کود دانه‌ای در عوض استفاده از کود مایعی می‌تواند یکی از راهکارها عنوان شود. بدیهی است که کوددهی به افزایش باردهی و بازدهی محصول گردو منجر خواهد شد. البته استفاده اصولی و آشنایی با مقادیر متناسب در هر هکتار زمین به همراه زمان مناسب آن و به ازای هر درخت مد نظر است.

استفاده از کودهای نیتروژن-فسفر-پتاسیم در فصل بهار و پیش از رویش گردوهای جدید بهترین زمان برای این امر عنوان می‌شود. یکی دیگر از راه‌های کاربردی می‌تواند شبیه سازی حس آسیب به درخت باشد. در پاسخ به این حالت، گیاه به ترمیم خود اقدام خواهد کرد.

این امر می‌ تواند به کمک ایجاد برش با یک چاقو بر روی درخت انجام شود. در این زمینه نیز تخصص و دانش کافی اهمیت بسیاری دارد. به یاد داشته باشید که بریدن بخشی از تنه به صورت دایره وار می‌تواند به خشک شدن کل درخت بیانجامد.

شرایط جغرافیایی هر منطقه نیز می‌تواند علت کوچک بودن گردو، یا حتی عدم باردهی آن را توجیه نماید. تغییرات دمایی شدید، یخبندان، بروز آفات و سایر بیماری‌ها از جمله عوامل تاثیرگذار در این رابطه شناخته می‌شوند که به بار کم و بی کیفیت منجر خواهد شد. از این رو بهتر است نوع نهال کاشته شده با توجه به محیط و شرایط اقلیمی آن انتخاب گردد.

درختان پر بار گردو، قابلیت باردهی به صورت سالانه را خواهند داشت. البته الگوهای عملکرد آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. این درختان نیز از الگوی باردهی تبعیت می‌کنند و این امر می‌تواند علت کوچک بودن گردو، یا عدم باردهی آن عنوان شود. مشخصه آن مقایسه سال‌هایی با محصول سنگین و نیز دوره‌هایی با محصول اندک یا بدون آن خواهد بود.

علت گردو ندادن درخت گردو:

پیش از ورود به هر تخصصی باید در آن زمینه تبحر کافی یافت. یافتن علت گردو ندادن درخت گردو، در صورتی که باغدار باشید به شدت اهمیت می‌یابد. یکی از این دلایل می‌تواند عدم تقویت بدنه درخت و شاخه به کمک فرآیند هرس عنوان شود.

درختان گردو نباید در مجاورت یکدیگر کاشته شوند تا رقابت برای جذب نور و مواد غذایی، به کاهش باروری و خشک شدن آن‌ها منجر نشود. در نتیجه حین زمان کاشت باید به فاصله مناسب و افزایش بار و بر درخت در زمان رشد توجه نمود.

بدیهی است که پرورش گیاهان، بدون آبیاری مقدور نیست. این گیاه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای رشد خود به آبیاری طبیعی یا مصنوعی نیاز خواهد داشت. علت بار ندادن درخت گردو؛ می‌تواند عدم توجه به مقدار و زمان آبیاری آن نیز عنوان شود. باید به خاطر داشت که میزان این امر در زمان ابتدایی کاشت و بلوغ آن متفاوت خواهد بود. برای هر گیاه تغذیه مناسب و کافی شرط اصلی رشد آن تلقی می‌شود.

خاکی عاری از مواد مغذی یا میزان اندک آن،  بسیار آسیب زننده خواهد بود. از نشانه‌ هایی نظیر کم رنگ شدن شاخ و برگ درخت گردو کوچک شدن میوه‌ها و کاهش باردهی به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که تغذیه گیاه به درستی صورت نمی‌پذیرد. این مشکل می‌تواند به کمک کودهای مناسب درمان شود.

هیچ درختی از آفات و بیماری‌ها در امان نخواهد بود؛ از این رو استفاده از سم‌های مناسب و تشخیص دز صحیح، به از بین بردن این عامل آسیب زننده منجر می‌شود. گرچه درختان گردو مقاومت خوبی نسبت به گرما و سرما از خود بروز می‌دهند اما سرما یا گرمای طولانی مدت می‌تواند برای گیاه تبعات وخیمی داشته باشد و علت کوچک بودن گردو، یا عدم باردهی آن را توجیه نماید.

مطالعه مقاله کاشت درخت گردو

اما درخت گردو و مزایای محصولات آن:

علت بار ندادن درخت گردو؛ از آنجایی اهمیت فراوانی می‌یابد که تقاضای بسیاری برای خرید این محصول در بازار جهانی وجود دارد. کاهش میزان باردهی به معنای از دست دادن این بازار عنوان می‌شود. اما به چه دلیل این ماده خوراکی چنین محبوب بوده و سهم بزرگی از خوراکی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

این آجیل چروک مانند، به پوسته سختی مجهز است و با باز شدن آن میوه نمایان می‌گردد. گردو به صورت خام یا بو داده، تناول می‌شود. در آن می‌توان طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نظیر پروتیین، چربی، فیبر، پتاسیم، کلسیم، فسفر و… را یافت که جاگاه غذایی بالایی داشته و برای سلامتی بسیار سودمند است.

به دلیل آنکه میزان محصول تاثیر مستقیم در سود دهی باغات دارد، علت گردو ندادن درخت گردو، به چالش بزرگی برای پرورش دهندگان آن تبدیل می‌شود. این ماده مغذی توسط بسیاری از کارشناسان تغذیه، به دلیل مزایایی که بر سلامتی دارد، برای قرارگیری در سبد خانوار به شدت توصیه می‌شود. فواید بی شمار آن بر مغز بر کسی پوشیده نیست.

مواد شیمیایی گیاهی مهمی از چربی‌ های غیراشباع دارد که سلامت و عملکرد آن را افزایش می‌دهد. وجود ویتامین E و سایر ویتامین‌های ضروری در گردو، به تقویت حافظه کمک خواهد نمود. همچنین با آن می‌توان به تقویت خلق و خو دست یافت و برای رشد سیستم عصبی مرکزی از آن استفاده نمود. تقویت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی از مزایای روغن گردو عنوان می‌شود.

همچنین در برنامه‌ های غذایی، برای کاهش وزن نیز مغز گردو غذایی جایگاه ویژه‌ای را در میان وعده‌ها به خود اختصاص می‌دهد. البته تاثیر دیگر آن کمک به سلامت سیستم گوارشی بدن با غنی سازی میکروبیوتای روده یا همان میکروب‌های مفید عنوان می‌شود.

نتیجه گیری و جمع بندی چکار کنیم درخت گردو پربار شود:

برای داشتن محصولی پربار که مناسب صادرات بوده و سود قابل توجهی را به همراه داشته باشد، توجه به خصوصیات گیاه پیش از خرید نهال اهمیت بسیاری دارد. مراقبت‌های دوره کاشت، داشت و برداشت نیز در صورتی به ثمر خواهد نشست که این موارد به دقت بررسی شده باشند. علت بار ندادن درخت گردو؛ و یا محصول اندک آن، دلایل بسیاری را در برمی‌گردد.

یک یا ترکیبی از این عوامل می‌تواند به نابودی کامل سرمایه افراد منجر شود. گرچه خطراتی در این زمینه وجود دارد اما بسیاری با استفاده از روش‌های علمی و آشنایی با منطقه مورد کاشت بر این چالش‌ها غلبه نموده‌اند. اگر شما نیز عضو گروه باغداران هستید و به کاشت این محصول می‌پردازید، با به اشتراک گذاری ترفندها و روش‌های مراقبتی خود، می‌توانید گام بزرگی در افزایش بازدهی درختان سایر باغداران نیز ایفا نمایید.

منابع مقاله چکار کنیم درخت گردو پربار شود:

  1. https://lastsecond.ir/blog/9900-iran-s-rank-in-walnut-production
  2. https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/health-benefits-walnuts
  3. https://science.jrank.org/pages/7278/Walnut-Family-Economic-importance.html
جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
92

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1402.07.03 علی دارانی

    حدود 40درخت گردو20ساله دارم که همیشه کود نیتروژن و فسفر وپتاس وآهن بهشون دادم اما محصول کمی دارند چه کنم از فصل پاییز تا فصل برداشت محصول

    • 1402.07.04 ariyanahal.ir

      سلام عرض ادب وقت بخیر. می تونید از ترکیب کودهای حیوانی پوسیده استفاده بفرمایید. اما بهترین کار آزمایش از خاکتون هست که می بایست از 3 لایه از خاک نمونه برداری کنید و سپس تحویل ازمایشگاه های خاک بدهید تا کمبود یا بیماری های درختون رو دقیق اعلام کنند. با احترام

  • 1402.06.15 شجاعیان

    درود وقت بخیر

    تعدادی درخت گردو داریم که با برادر خود همزمان کاشت کرده ایم
    درختان ما رو هر ساله کود دامی پوسیده و کود آهن و کود کامل هم میدهیم
    به موقع هم سم پاشی برای افت ها میکنیم
    درختان برادر رو اصلا توجهی نمیکند
    درختان ما یا میوه نمی دهد یا می ریزد
    اما مال برادر پر ثمر در یک زمین کنار هم هستند
    علت چه میتواند باشد

    • 1402.06.25 ariyanahal

      سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز
      در هنگام کاشت نهال گردو باید به فاصله جای گذاری نهال ها توجه زیادی داشت تا برای جذب نور و مواد غذایی، به کاهش باروری و خشک شدن آن‌ها منجر نشود. همچنین خاک مناسب و شرایط جوی وبیماری های آن را توسط مهندسین مربوطه بررسی کنید. با تشکر

    • 1402.07.22 مریم

      کود بیش از حد یا ابیاری بیش از حد باعث رشد علفی وکم شدن محصول میشه

      • 1402.07.22 admin-ariyanahal

        با سلام
        از اینکه تجربیات خود را در اختیار کاربران قرار دادید سپاسگزاریم.

  • 1401.07.19 علی امیری دوماری

    سلام. من درخت گردو ۳۲ساله دارم که هر سال از اوایل بهار تا اواسط پائيز هفته ای یک بار درختان را آبیاری می کنم و در دو نوبت کود پتاس گرانول و سولفات سدیم میدهم ولی درختان همچنان ضعیف و کم بار هستند و گاهی اوقات اصلا ثمر نمی دهند و کم بار هستند و گاهی اوقات سرشاخه‌های آنها خشک شده مجبور به بریدن آنها میشوم نمی دانم علتش چيست لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

    • 1401.08.01 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب جناب دوماری گرامی. با آزمایش خاک می توانید به طور قطع مطمئن شوید که چه آفت یا کمبودی درختتان دارد، وگرنه نمی توان بدون بازدید نظر قطعی داد. با احترام

  • 1401.07.13 امیر محمد علقربانی

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من در باغم دو درخت گردو کهن سال دارم که تا سه سال پیش 8یا9 تا لنگه گردو میدادن ولی یکسال سرما یکی شوند سرما زد ولی سال بعد دوباره درختا جون گرفتن ولی از اون سال دیگه محصولی نمیدن سال یک لنگه هم نمیدن میخواستم ببینم مشکل چیه درختان در مکان کوهستانی و البته پر از آب قرار دارن ممنون

    • 1401.08.01 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. احتمال زیاد هر سال درخت شما را سرما می زند. می بایست در صورت امکان با ارقام دیرگل تعویض یا پیوند زنید. با احترام

  • 1401.01.30 حاتمی

    سلام من یک باغ گردو ۹ ساله دارم به تعداد ۱۵ درخت گردو که بار نامیده ؟ باید صبر کنم یا راه حلی دارد لطفاً راهنمایی کنید. باتشکر از شما

    • 1401.01.31 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. اگر از نژادهای قدیمی گردو هم استفاده کرده باشید باز باید حداقل از سال هفتم باردهی را آغاز کند، پس قطعا مشکلی وجود دارد. باید برسی بفرمایید درخت دچار بیماری آفت و یا کمبودی است یا خیر، اگر مشکلی از این بابت نبود می توانید با ارقام پربار و محبوب پیوند بزنید تا مشکل باردهی حل شود و یا مجدد نهال گردوی پیوندی مناسب منطقه ی خود را کاشت نمایید. با احترام

  • 1400.07.04 هادی هاتفی

    سلام وقت بخیر
    ۳ نهال چندلر در بهار ۹۶ به همراه یک نهال روند کاشته شد . در بهار امسال نهال روند خشک شد و از بین رفت و نهال های چندلر علیرغم آنکه پربار بودند ، فقط یکی از آنها یک عدد گردو را نگه داشت و مابقی ریخت .
    علت ریزش میوه ها چه بوده؟
    آیا با کاشت نهال فرانکت در سال جاری می‌توان به بهبود وضعیت امید داشت یا خیر ؟؟ سپاس

    • 1400.07.05 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. اینکه در این 4 سال، چه شرایط جوی مانند، آبیاری، سرما و گرما، همچنین کمبود یا آفت هایی که ممکن است متوجه ی خاک شده باشد را ما نمی دانیم، نیاز به برسی بیشتر دارد. اما ریزش گردو اغلب به علت ضعیف شدن درخت می باشد که توان نگهداری بار را در خود ندارد، اگر از این باب مطمئن شدید، می توانید با کودهای پویسیده ی دامی، به صورت اصولی تقویتشان نمایید. همچنین کاشت نهال گردوی گردافشان هم تاثیر مستقیمی در مقدار باردهی درختان دارد که خودتان هم فرمودید. با احترام

  • 1400.06.31 محمدرفیع جلالی

    سلام

    از سایت شما استفاده خوبی کردم
    شما در زمینه بهینه سازی باغ های گردوی سنتی هم فعالید
    ما در منطقه کوهستانی میگون (نزدیک شمشک) باغ گردوئی داریم که محصول خوبی نمیدهد و به نظر میرسد که نیاز به بهسازی داشته باشد

    • 1400.06.31 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب اقای جلالی گرامی. خوشحالیم که سایت آریا نهال برای شما مفید واقع شده است. در مورد خدماتی مانند احداث و یا احیای باغ های میوه، متاسفانه در حال حاضر فعالیتی نداریم، اما به طور کل در این مواقع با زدن پیوند با رقم های اصلاح شده و همچنین غنی سازی خاک به وسیله ی کودهای دامی پوسیده، می توانید باغ های خود را تا حد مطلوبی بسیار پر بار نمایید. با احترام

  • 1399.08.05 حمید گیو

    Thanks very nice
    Good luck

    • 1399.08.06 ariyanahal.ir

      خوشحالیم که از تبریز هم مهمان داریم ☻