12 خواص آلو خشک: (فواید آلوچه سیاه خشک + عکس)

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.10.07

خواص آلو خشک یا  آلوچه خشک چیست؟

آلو یکی از انواع میوه های مغذی و محبوب در بین ایرانیان می باشد. خواص آلو خشک، (Prunes) یکی از خواص این میوه جذاب است که ضمن دارا بودن خواص آلوی تازه، خواص متعدد دیگری نیز دارد. خوشبختانه مصرف این میوه به صورت خشک در رژیم غذایی ایرانی به وفور دیده می‌ شود.

آلوچه ها دارای بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که می توانند در کم شدن خطر مبتلا شدن به چندین بیماری مزمن کمک کنند. با توجه به این مسئله، اهمیت استفاده از این فرآورده در رژیم غذایی به خوبی روشن می‌شود. در این عنوان تصمیم داریم تا با خواص آلوچه خشک، برای سلامتی بیشتر آشنا شویم.

خواص الو خشک

خواص الو خشک

مواد مغذی موجود در خواص آلوچه خشک:

این فرآورده به طرز چشمگیری حاوی مقادیر بالایی از مواد مغذی است؛ به طوری که در معرفی خواص آلو خشک، بیشتر از 14 نوع ویتامین و بجز آنتی اکسیدان ، فیبر نیز  برای آن ذکر شده است. در این بخش میزان مواد مغذی موجود در این محصول طبق جداول تغذیه‌ای آورده شده است که می ‌توانید با توجه به آن به خوبی از خواص این فرآورده مطلع شوید. جالب است بدانید که آلوی خشک شده از نظر وزن، کالری بالاتری نسبت به میوه آن دارد. 2  اونس (56 گرم) آلو حاوی موارد زیر است:

  • کالری: 134 کیلو کالری
  • کربوهیدرات: 36 گرم
  • فیبر: 4 گرم
  • ویتامین A: 8 درصد
  • ویتامین K: 42 درصد
  • ویتامین B2: 6 درصد
  • ویتامین B3: 6 درصد
  • ویتامین B6: 6 درصد
  • پتاسیم: 12 درصد
  • مس: 8 درصد
  • منگنز: 8 درصد
  • منیزیم: 6 درصد
  • فسفر: 4 درصد
  • آهن

خواص آلو خشک زرد برای سلامتی:

آلو زرد یکی از پرطرفدارترین ارقام این میوه است که می‌توان استفاده آن را به گونه خشک شده در دستور غذایی گنجاند. آلو خشک زرد، از نظر مقدار کالری در رده میوه های کم کالری قرار دارد و به جای آن میزان فیبر و آنتی اکسیدان در آن بسیار بالا است. نکته جالبی که در مورد این نوع آلوی خشک مطرح است، خاصیت‌های ویژه آن برای افراد دیابتی می باشد. در حقیقت با مصرف این محصول می ‌توان سطح قند خون را تا حدی کنترل کرد؛ بنابراین منعی برای مصرف آن وجود نخواهد داشت.

خواص آلو خشک

خواص آلوچه خشک در بهبود عملکرد دستگاه گوارش:

خالی از لطف نیست که بدانید آلو خشک، منشا خوبی از فیبر نامحلول و محلول است. این فرآورده به علاوه دارای سوربیتول و اسید کلروژنیک است که می‌تواند باعث افزایش  دفعات مدفوع شود .در ادامه بیشتر در مورد خواص این محصول برای یبوست صحبت خواهیم کرد. خوردن یک یا دو وعده آلو می‌تواند به شما در حفظ سلامت دستگاه گوارش از طریق افزایش حرکات منظم روده، کمک کند.

همچنین شما می توانید خرید انواع نهال آلو، نهال سیب، نهال گردو، پسته و بسیاری از ارقام را تنها با مراجعه به صفحه ی فروشگاه آریا نهال صورت دهید.

خواص خشک سیاه برای یبوست:

همان طور که در قسمت قبل نیز اشاره شد، آلو سرشار از فیبر است که به جلوگیری از هموروئید ناشی از یبوست کمک می‌کند. یبوست مزمن یک مسئله متداول در افراد مسن است و به علاوه می تواند یک عارضه درد آور برای نوزادان و حتی همه افراد در سنین مختلف باشد. آلو خشک؛ به دلیل محتوای بالای سوربیتول، همانند یک ملین رفتار می‌کند و به همین ترتیب از بروز یبوست مزمن جلوگیری می‌کند.

6 عدد آلو معمولا حاوی 4 گرم فیبر رژیمی است که می ‌تواند حدود یک هفتم از نیاز روزانه بدن را تامین کند. پس اگر از بیماری یبوست رنج می ‌برید، مصرف این فرآورده را در دستور غذایی خود بگنجانید.

طبع آلو خشک چیست:

در طب سنتی نیز خواص بسیار متعددی برای آلوی خشک، در نظر گرفته شده است. این فرآورده از نظر کارشناسان این طب دارای طبع سرد و‌ تر است و مصرف آن بیشتر برای افراد با مزاج گرم و خشک توصیه می‌شود. این محصول می‌ تواند در کاهش عطش و پایین آوردن حرارت موثر باشد. مصرف نوع سیاه نسبت به نوع سرد برای افراد سرد مزاج بهتر است؛ چرا که نوع سیاه، سردی کمتری دارد و به این ترتیب عوارض آن کمتر خواهد بود.

بهبود وضعیت استخوان‌ها:

بر اساس مطالعات بالینی انجام گرفته، آنتی اکسیدان‌ ها و خواص ضد‌التهابی آلو خشک، ممکن است به جلوگیری از تحلیل استخوان و همچنین کمک به حفظ تراکم و تشکیل استخوان سالم کمک کند. مقادیر بالاتر ویتامین K در این فرآورده از دیگر خواص آن برای استخوان‌ها است.

برخی از مطالعات مصرف این محصول را با کاهش خطر بیماری‌های استخوانی ناتوان کننده مانند پوکی استخوان و استئوپنی مرتبط می ‌دانند که به علت تراکم استخوان پایین شکل می‌گیرند. علاوه بر این، طی بررسی های انجام شده گزارش شده است که آلوی خشک، ممکن است سطح هورمون ‌های خاصی را که در تشکیل استخوان نقش دارند، افزایش دهد.

فواید آلو سیاه خشک در کم خونی:

آلوی بخارا یا آلو سیاه نوعی از خانواده آلو سانان است که در ایران در سطح وسیع کشت می‌شود و به شکل تازه یا خشک به استفاده می‌رسد. با توجه به این موضوع اشاره به فواید آلو سیاه خشک، می‌تواند در افزایش مصرف آن موثر باشد. همان طور که اشاره شد، این نوع نسبت به نوع زرد از میزان سردی کمتری برخوردار است و مصرف آن برای افرادی که معده سردی دارند بهتر است.

بسیاری از پزشکان برای افرادی که دچار کم خونی ناشی از فقر آهن هستند مصرف این فرآورده را توصیه می‌کنند.

جهت تمایل می توانید به مطالعه ی مقاله ی خواص میوه بپردازید.

خواص آلو خشک در کنترل ادرار مکرر:

شاید یکی از ناشناخته شده‌ ترین خواص آلو خشک، برای سلامتی، کنترل ادرار مکرر باشد. شاید در مورد مشکل مثانه بیش فعال اطلاعاتی کسب کرده باشید. مثانه بیش فعال ممکن است بسیار ناراحت کننده باشد، اما افزودن فیبر به رژیم غذایی می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند. این مسئله می ‌تواند به دلایل مختلف اتفاق بیفتد که یبوست نیز یکی از این دلایل است. برای کمک به تنظیم روده ‌های خود و رفع مشکل دفع مکرر ادار، می‌توانید مصرف فیبر خود را با استفاده از این فرآورده بالا ببرید.

خواص آلوچه خشک برای کاهش میزان کلسترول:

چربی و کلسترول می توانند در شریان های شما گرد آیند و ماده‌ای به نام پلاک را خلق کنند. زمانی که پلاک در شریان های شما به وجود آید، می تواند منتهی به تصلب شرایین و جمع شدن شریان‌ها گردد. در صورت درمان نشدن، این وضعیت می تواند در نهایت به نارسایی قلبی، سکته مغزی و حمله قلبی منجر گردد. تحقیقات نشان داده که خواص آلوچه خشک، ممکن است به کم شدن سرعت پیشرفت تصلب شرایین کمک کننده باشد .مطالعه ‌ای در این خصوص نشان داد که آنتی اکسیدان ‌های موجود در این میوه می‌تواند تأثیر مثبتی بر کاهش سطح کلسترول‌های منفی خون داشته باشد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ با :

تشخیص سرطان کولون یا روده بزرگ اغلب سخت است و در صورت عدم تشخیص می ‌تواند عواقب جبران ناپذیری برای فرد به همراه دارد. رژیم غذایی مناسب تا حدودی می تواند به جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک کننده باشد و بررسی ها نشان داده است که افزودن آلو خشک (Prunes )، به دستور خوراک می تواند خطر مبتلا شدن به آن را کم کند. در واقع مصرف این فرآورده می‌تواند تجمع باکتری ‌های مفید در روده را افزایش دهد و به این ترتیب از بروز سرطان پیشگیری کند.

بهترین روش مصرف و حفظ خواص آلوچه خشک:

خوشبختانه گنجاندن این فرآورده خوش طعم در رژیم غذایی کار بسیار ساده‌ای است. این محصول را می ‌توان به شکل خشک یا خیسانده در آب استفاده کرد. همچنین با توجه به فواید آلو سیاه خشک، می ‌توان آن را در انواع غذاها از جمله: خورشت ‌ها، آش و یا سوپ مورد مصرف قرار داد و از خواص آن بهره گرفت. خورشت آلو یکی از غذاهای محبوب در بین ایرانیان است که می‌توان با گنجاندن آن در رژیم غذایی نیاز بدن را تامین کرد.

بهترین زمان و میزان مصرف این فرآورده:

یکی از مهمترین سوالاتی که در مورد آلو خشک، برای افراد مطرح شده این است که در چه زمان‌هایی از روز و چه مقدار از این فرآورده را باید مصرف کرد؟ در پاسخ به این سوال باید عنوان کرد که تحقیقات فعلی مصرف پنجاه گرم آلو در روز را توصیه می‌کند که برابر با 5 تا 6 آلو است. در مورد زمان خوردن آلو نیز گفته شده که خوردن آن قبل از خواب با کاهش فشار خون مرتبط است؛ زیرا باعث کاهش تجمع پلاک و کلسترول بد می گردد و التهاب را در بدن شما محدود می‌کند.

آیا مصرف آلو خشک می‌تواند مضر باشد؟

در پاسخ به این پرسش که آیا مصرف آلو خشک، مضر است یا خیر، باید عنوان کرد که مصرف بیش از اندازه هر ماده غذایی می‌تواند منجر به بروز بیماری هایی برای سلامت افراد شود. همچنین در حالتی که پزشک فرد را از خوردن یک ماده منع می‌کند، طبیعتا مصرف آن می‌تواند خطراتی به بار آورد. در مورد این فرآورده باید عنوان کنیم که مقادیر بالای سوربیتول در آن می‌تواند موجب ایجاد گاز و نفخ گردد. در افرادی که دچار اسهال هستند فیبر نامحلول می تواند منجر به وخیم تر شدن آن شود.

جمع بندی و نتیجه گیری در مورد خواص آلو خشک سیاه:

آلو، دارای فواید زیادی برای سلامتی است و می‌تواند هضم غذا را بهبود بخشد و در عین حال مواد مغذی مورد نیاز را ارائه دهد. در نهایت این طور نتیجه گیری می ‌شود که خواص آلو خشک، برای سلامتی آنقدر زیاد است که گنجاندن آن در رژیم غذایی باید مورد توجه قرار گیرد. این ماده همچنین برای کودکان نیز بسیار موثر است و می‌تواند در تامین آهن و سایر ویتامین‌ها در بدن، نقش مهمی ایفا کند.

منابع:

  1. https://www.healthline.com/health/food-nutrition/top-benefits-of-prunes-prune-juice#eating-more-prunes
  2. https://www.webmd.com/diet/prunes-health-benefits#1
  3. https://namnak.com
برچسب ها:

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
137

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1402.04.21 رضا رمضانی نسب

    عالی است خدا خیرتان دهد