بیماری آتشک گردو (بلایت) چیست؟ (علت ایجاد آتشک درخت انگور و گردو تا درمان)

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.09.16

هر آنچه از بیماری آتشک باید بدانید:

درختان و گیاهان مانند هر موجود زنده دیگری برای رشد و ادامه بقا، نیاز به مراقبت و رسیدگی دارند. برخی از افراد تصور می‌کنند، کاشت نهال و سیراب کردن آن برای رشد مناسب و باردهی مطلوب، کفایت می‌کند. این باور کاملا اشتباه است. شما به عنوان کسی که نهال را خریداری می‌ کنید از ابتدای کاشت تا برداشت محصول باید از آن مراقبت کرده و شرایط مناسب جهت رشد بهینه آن را فراهم کنید. در این مطلب به معرفی یکی از رایج‌ ترین و مشهورترین بیماری‌های درختان، تحت عنوان بیماری آتشک، می‌پردازیم.

بلایت درخت

آفات و بیماری‌های درختان:

بیماری آتشک درخت؛ مانند سایر بیماری ها نیاز به شناخت دارد. یکی از مهمترین عواملی که بر روی رشد و باردهی ارقام مختلف تأثیر قابل توجهی دارد، وجود بیماری‌ها و آفات مربوط به درختان است. هر دسته از بیماری‌ها و آفات، گروه خاصی از درختان و گیاهان را تحت تأثیر اثرات مخرب خود قرار می‌دهند. به همین جهت شناسایی انواع آفات و بیماری‌ ها برای مقابله با آن‌ها، اهمیت بسیاری دارد.

هر کدام از این آفات و امراض مانند بیماری آتشک، روش متفاوتی برای حذف شدن دارند. شما به عنوان یک باغدار قبل از خرید نهال باید نسبت به روش ‌های مراقبت، رسیدگی و مبارزه با انواع بیماری‌ها، اطلاعات لازم را کسب کنید.

بیماری آتشک چیست؟

نام علمی بیماری آتشک درخت؛ «بلایت» است. متأسفانه این بیماری از گذشته تا امروز به صورت مداوم حیات گیاهان و درختان مختلف را تهدید کرده است. این بیماری به اندازه ‌ای توانمند است که در صورت عدم توجه به علائم تمام باغ یا باغچه شما را به مرز نیستی می‌کشاند. به طور کلی هر آفت یا بیماری که به موقع شناسایی نشده و اقدامات لازم برای از بین بردن آن انجام نشود، در کوتاه ‌ترین زمان ممکن سرزندگی باغ یا باغچه شما را به خطر می‌اندازد.

عامل بیماری آتشک (بلایت) چیست؟

همان‌طور که همه ما می‌دانیم انواع باکتری و قارچ باعث ایجاد بیماری برای درختان و گیاهان مختلف می‌شوند. هر کدام از این عوامل بیماری ‌زا به شکلی منحصربه‌فرد عمل کرده و به تدریج بخش‌های مختلف گیاه را بیمار کرده و از بین می‌برند. عامل اصلی بیماری آتشک درخت، یک نوع باکتری است که در فصل ‌های بهار و زمستان، تلاش خود را برای از بین بردن درخت شروع می‌کند.

آتشک

بلایت گلابی – بلایت سیب

بیماری بلایت درخت چگونه عمل می‌کند؟

به این نکته اشاره کردیم که عامل اصلی این بیماری، نوعی باکتری است. معمولا باکتری ‌ها از راه‌های مختلفی به گیاهان منتقل می ‌شوند. باکتری ‌ها با انتقال به بخش‌های متفاوت گیاه، کار خود را شروع کرده و به مرور زمان باعث آسیب رسیدن به برگ ‌ها، شاخه ‌ها، ریشه و محصول درخت می‌شوند. در نتیجه بیماری آتشک، از همین روش به گیاه منتقل می­شود.

جهت تمایل میتوانید از انواع نهال گردو اریا نهال در دسته بندی سایت دیدن فرمایید.

بیماری آتشک (بلایت) چگونه منتقل می‌شود؟

بیماری آتشک درخت؛ معروف به بیماری بلایت، توسط عوامل مختلفی مانند وزش باد، آبیاری، حشرات، پرندگان، شیره‌ های چسبناک درخت و… به گیاهان راه می­یابد. معمولا انواع حشرات و پرندگان از گل ‌ها و شکوفه ‌های درختان مختلف برای غذا استفاده می‌کنند. این احتمال وجود دارد که حشرات مبتلا به بیماری آتشک، این باکتری را به درخت انتقال دهند.

نکته مهم در ارتباط با آفت آتشک درخت، سرعت انتقال آن است. در صورت عدم شناسایی به موقع بیماری و مواجه با آن، این بیماری در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شتاب منتقل شود و بخش‌های دیگر گیاه یا درخت را در معرض خطر قرار می‌دهد. همان‌طور که اشاره کردیم، بیماری بلایت، در فصل ‌های بهار و زمستان، تلاش خود را جهت نفوذ بر روی درختان را شروع می‌کنند.

به این ترتیب شناسایی بیماری در این دو بازه زمانی اهمیت بسیاری دارد. جوانه ‌زنی شاخه ‌ها و شکوفه دادن آن ‌ها، دو مرحله ‌ای هستند که بیماری آتشک درخت، کار اصلی خود را بر روی گیاه آغاز می‌کند. معمولا درختان در فصل بهار بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند.

چه قسمت‌هایی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آتشک قرار می‌گیرند؟

به طور کلی هر بخش یا سلول زنده در اجزای تشکیل‌دهنده درختان، در معرض ابتلا به بیماری بلایت درخت، هستند. با این حال مهمترین بخش در ارتباط با این بیماری، گل‌های رشد کرده بر روی درختان هستند. بیماری آتشک؛ به آسانی از طریق شکوفه‌ها وارد دیگر بخش‌های درخت می‌شود.

علائم بیماری آتشک درخت چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم، گل‌ها اساسی ترین قسمت در ایجاد بیماری بلایت، هستند. با آلوده شدن شکوفه ‌ها به مرور زمان گل‌ها تغییر رنگ داده و در نهایت فرمی شبیه به سوختگی پیدا می‌کنند. وجود این گل ‌های سوخته بر روی شاخه ‌های درختان باعث می‌شود تا شاخه‌ها بدون ثمر باقی مانده و شما شاهد رویش هیچ محصولی بر روی آن‌ها نباشید.

قسمت دیگر شاخه ‌های درخت هستند که ممکن است با وجود بیماری بلایت، تغییر رنگ و تغییر شکل دهند. اگر شاخه‌ای را بر روی درخت مشاهده کردید که دچار تغییر شکل شده و به صورت خمی‌ده درآمده، این احتمال وجود دارد که گیاه شما به بیماری آتشک، مبتلا شده باشد. ایجاد ظاهر سوخته برای شاخه ‌ها نیز نمایان می باشد.

برگ و میوه درختان چگونه تحت تأثیر بیماری قرار می‌گیرند؟

تمام این واکنش ‌ها نسبت به بیماری برای برگ‌ ها و محصولات درخت نیز امکان‌پذیر هستند. با وجود بیماری آتشک درخت، برگ ‌ها تغییر رنگ داده و به برگ‌هایی با رنگی سوخته تبدیل می‌گردند؛ در ابتدا لکه‌ هایی کوچک بر روی برگ‌ ها ایجاد می‌شود.

در صورت عدم توجه و رسیدگی به این علائم پس از گذشت مدت زمانی اندک، این لکه‌ها بزرگ‌تر شده و افزایش می­یابد و در نهایت به شکل برگ ‌هایی سوخته در می ‌آیند. به این ترتیب توجه به علائم، پیشگیری از زیاد شدن بیماری و اقدام برای رفع آن در زمان وقوع بیماری آتشک، در حفظ سلامتی درخت اهمیت بسیار زیادی دارد.

اگر بیماری آتشک؛ پیشروی کرده و در تمام بخش‌های درخت گسترده شود، در نهایت شما باید منتظر آلوده شدن محصولات درختان باغ یا باغچه خود باشید. ایجاد لکه بر روی میوه‌ ها باعث خراب شدن آن‌ها می‌شود. همچنین این عامل باعث می‌شود تا روند رشد میوه‌ها متوقف شده و محصولات در اندازه‌های کوچک بر روی شاخه‌ها باقی بمانند.

چگونه با بیماری بلایت مبارزه کنیم؟

اولین مرحله سمپاشی درختان:

مهمترین نکته در مقابله با بیماری آتشک درخت، رسیدگی به گیاه و خودداری از ابتلا به این عارضه است. همان‌طور که در این مطلب ذکر کردیم، این بیماری از طریق تماس حشرات، وزش باد و… به وجود می‌آید. به این ترتیب سمپاشی در زمان مناسب به منظور پیشگیری از ابتلا اهمیت بسیاری دارد. یکی از با اهمیت ترین راه‌ های انتقال انواع بیماری حشرات هستند و برای کنترل این امر باغداران موظف به سمپاشی در زمان مناسب و به صورت اصولی هستند.

بهترین زمان سمپاشی، هنگام ابتلای گیاهان به این بیماری، در دو مرحله رویش جوانه و زمانی است که شکوفه ‌ها باز شده و به گلی کامل تبدیل می‌شوند. سمپاشی درخت در این دو مرحله زمانی، اثری فوق‌العاده بر روی رفع کامل بیماری و جلوگیری از انتشار بیشتر بیماری آتشک، دارد.

از بین بردن شاخه‌های آلوده:

  1. یکی از عوامل تأثیرگذار در کنترل بلایت، شناسایی علائم و اقدام برای از بین بردن آن‌ها است.
  2. اگر در مراحل ابتدایی ابتلای درخت به بیماری، علائم تشخیص داده شوند، از پیشروی آن جلوگیری می‌شود.
  3. قطع کردن شاخه‌ های آلوده در از بین بردن بیماری، نقش مؤثری دارد.

استفاده از کود مناسب:

برای در امان ماندن از بیماری آتشک، لازم است تا کودها را بررسی کنید. ارقام مختلف با توجه به ویژگی ‌های کاشت به کودهای متفاوتی برای تغذیه خاک و ریشه احتیاج دارند. غنی بودن خاک در رشد بهینه و افزایش کیفیت باردهی، اثر قابل توجهی دارد. همچنین استفاده از کودهای مناسب شرایط برای محافظت از گیاه در برابر ابتلا به بیماری‌ها را فراهم می‌کند. البته استفاده از کود به معنای افراط در ترکیب مواد مختلف با یکدیگر نخواهد بود. هر نوع کود از مواد سازنده مختلفی تشکیل می‌شود که نسبت استاندارد این مواد باید رعایت شود.

هرس کردن درختان جهت پیشگیری از بلایت:

هرس کردن در زمان مناسب، یکی از مهمترین امور در نگهداری از ارقام مختلف است. با هرس کردن شاخه ‌های آلوده شده به بیماری آتشک درختان، درصد پیشروی یا حتی ایجاد بیماری به شکل قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. نکته مهم در هرس کردن درختان، انتخاب زمان مناسب است. عموما کارشناسان هرس کردن شاخه ‌ها را در زمان بارندگی به باغداران توصیه نمی‌کنند. به این دلیل که قطع کردن شاخه‌های آلوده در روزهای بارانی، باعث گسترش عامل بیماری و آلوده شدن ارقام دیگر در باغ می‌شود.

انتخاب نهال‌های مقاوم:

بسیاری از افراد بدون تحقیق و کسب اطلاعات کافی در مورد نهالی خاص، برای خرید اقدام کرده و به نتیجه مثبتی نیز نمی‌رسند. امروزه نهالستان ‌ها از تیم‌های کارشناسی و تخصصی تشکیل شده ‌اند که می‌توانند در این راستا به افراد کمک کرده و آن‌ها را راهنمایی کنند تا از بیماری آتشک، نیز به دور باشند.

انتخاب نهال و ارقامی که در برابر آفات و بیماری‌ها مقاومت بالایی دارند، اهمیت بسیاری دارد. از آنجا که آفت آتشک درخت، عارضه‌ای دشوار بوده و در صورت پیشروی گسترده به نابودی گیاه منجر می‌شود، انتخاب نهال مقاوم امری ضروری محسوب می­گردد. بسیاری از نهال ‌ها به دلیل پیوندی بودن از دوام زیادی در برابر عوامل مضر خارجی برخوردار هستند. انتخاب این دسته از ارقام برای مقابله با ایجاد بیماری بلایت، گزینه مناسبی خواهد بود.

نتیجه گیری و جمع بندی بلایت درخت:

در این مطلب اشاره کردیم که سرعت انتقال و شیوع بیماری آتشک درخت، بسیار بالا است. معمولا باغداران تصور می‌ کنند آلوده شدن یک درخت، اثری بر روی سلامت ارقام دیگر و کیفیت محصولات آن‌ها نخواهد داشت. اگر یکی از درختان یا گیاهان باغ شما به بیماری بلایت مبتلا شد، این اطمینان را داشته باشید که در صورت عدم رسیدگی، به زودی تمام گیاهان موجود در باغ نیز به این عارضه مبتلا خواهند شد.

این باکتری حرکت خود بر روی درخت را از شاخه‌های تازه به وجود آمده شروع کرده و مسیر خود به سوی شاخه‌ های قوی‌ تر و در نهایت تنه درخت را پیدا می‌کند. در کنار روش‌های مراقبت و رسیدگی به درخت، توجه به دمای مورد نیاز گیاه و رطوبت خاک و محیط نیز اهمیت بسیاری دارد.

منابع مقاله آتشک درخت:

  1. https://www.irankeshavarzi.com/article/detail/blight
جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
16

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “بیماری آتشک گردو (بلایت) چیست؟ (علت ایجاد آتشک درخت انگور و گردو تا درمان)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *