آفت شته چیست؟ (برسی علائم + درمان و مبارزه کامل)

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.09.17

آفت شته چیست؟

شاید شما هم این جمله را از گذشتگان شنیده باشید که (هر چیز زیبایی آفتی دارد) به نظر شما این جمله از کجا نشات می‌گیرد؟ گذشتگان ما اغلب باغدار بوده ‌اند یا در نزدیکی محل سکونت آن‌ها باغ‌هایی زیبا قرار داشته است. آن‌ها همیشه در حال مشاهده یا تلاش برای جلوگیری از حمله آفاتی مثل آفت شته، به باغ‌های خود بوده‌اند.

شاید این جمله از آن گذشته تاریخی نشات می ‌گیرد. یکی از موزی‌ترین آفات برای باغ ‌ها و درختان میوه شته‌ ها هستند، اما به‌راستی شته چیست؟ در این مقاله قصد داریم به معرفی این آفت و گونه‌های آن و روش مقابله با شته‌ها بپردازیم؛ پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

شته چیست

شته چیست

شته چیست و انواع آن کدام است؟

شته ‌ها یکی از مهم ‌ترین آفات گیاهان و درختان در مناطقی است که آب‌وهوای معتدل دارند. آفات شته، می‌ توانند به‌ عنوان نیروی محرکه ‌ای برای اکثر بیماری ‌های گیاهان مثل لکه شدن برگ ‌ها، پیچ‌ خوردگی آن‌ها، قهوه‌ای جوانه و برگ‌ها و زرد شدن آن‌ها شود. علاوه بر آن می ‌توانند باعث توقف یا کاهش سرعت رشد گیاهان نیز بگردند.

زمانی که از انواع شته‌ ها، اسمی به میان می‌آید منظور حشراتی است که شامل حدود 4000 گونه مختلف در سرتاسر نقاط جهان می‌شوند. این حشرات را شپش ‌های گیاهی نیز می ‌گویند. بقای این آفات همانند انگل، به گیاهی که به آن متصل شده‌اند وابسته است. غالبا طول این آفات به بیش از 4 میلی ‌متر نمی‌ رسد و در گونه‌های مختلف نیز رنگ‌های متفاوتی دارند.

قانون نامگذاری انواع شته چیست؟

از آنجایی‌که آفت شته ، برای بقا به گیاهان و درختانی که به آن یورش می‌کند وابسته هست، اغلب نام‌گذاری گونه‌ های مختلف آن با توجه به گونه گیاهی است که به آن حمله می‌کند. مثلاً اگر گونه ‌ای از شته ‌ها به درختان هلو هجوم می ‌برند به آن گونه، شته درخت هلو گفته می‌شود.

البته در برخی موارد می توان گفت آفت شته، خصوصیت خاصی دارد که آن را از گونه ‌های دیگر متمایز می‌ کند در این موارد آن را با توجه به ویژگی خاص آن نام‌گذاری می‌کنند.

روش حمله و تغذیه این آفت چیست؟

شاید برایتان عجیب به نظر برسد که این آفات به این کوچکی چگونه می‌تواند منجر به از بین رفتن بخشی یا تمام گیاه شوند. آفت شته، از گیاهان و درختان برای تغذیه ، روش خاص خود را دارند. آن‌ ها برای بهره‌ مندی از منابع غنی مواد خوراکی در برگ و ساقه‌های جوان گیاهی نیازی به خوردن آن بخش ندارند.

شته ‌ها نوعی خرطوم سرنگ مانند (بخشی از اندام مکنده شته که از آن برای خوردن مواد مغذی گیاه استفاده می‌کند) دارند. با استفاده از این خرطوم سوزن مانند، بافت ‌های جوان گیاهان را سوراخ کرده و مواد مغذی و قند موجود در گیاه را می‌مکند.

این آفات بسیار هوشمند عمل می ‌کنند. اگر می‌ خواهید بدانید هوشمندی شته چیست؟ باید بگوییم این حشرات با هوشمندی هرچه ‌تمام‌ تر شاهراه اصلی تغذیه‌کننده گیاه را مورد هدف قرار می‌دهد به صورتی که در زمان سوراخ کردن برگ و ساقه‌های جوان گیاه بی‌هدف آن‌ها را سوراخ نمی‌کند، بلکه دقیقاً سوراخ ایجاد شده را در مسیر آوند گیاهان ایجاد خواهد کرد.

لازم است بدانید که آفت شته‌، برای تأمین آب مورد نیاز بدن خود آوندهای چوبی گیاه را سوراخ می‌کند و با استفاده از آبی که از ریشه ‌ها مستقیم در این آوندها جریان دارد بدن خود را هیدراته نگه می‌دارد.

جهت تمایل میتوانید از انواع نهال گردو اریا نهال در دسته بندی سایت دیدن فرمایید.

چرخه زندگی آفت شته‌:

در ادامه پاسخ به سوال «شته چیست؟» یکی از جالب‌ترین چرخه‌های حیات را در شته‌ها توضیح خواهیم داد. این‌گونه از آفات هم به ‌وسیله تخم و هم به ‌وسیله زنده‌زایی زایش خواهند داشت. اگر ما دوره زایش را سالانه در نظر بگیریم، نسلی از شته‌ها در طول زمستان در پناه تخم‌هایی از مادران زنده می‌مانند. تخم‌ گذاری روشی است که شته ‌های ماده برای ادامه نسل خود انتخاب می‌کنند؛ چرا که تخم ‌ها آن‌ها را از خطر شرایط محیطی، دما و رطوبت در امان نگه می‌دارد.

در بهار آفات شته، از تخم خارج می ‌شوند و هر جایی که شته ماده تخم‌گذاری کرده باشد به ‌عنوان میزبان اولیه شناخته می‌شود. تمامی شته ‌های خارج‌ شده از تخم ‌های زمستانه ماده هستند. هر شته ماده حدود 4 هفته زنده می‌ ماند و در این مدت چیزی بالغ ‌بر 80 شته جدید تولید می‌کند. نسل شته ‌های ماده در فصل بهار و تابستان ادامه دارد و این ادامه نسل اصولاً به‌ صورت غیر جنسی (بدون حضور گونه نر) صورت می‌گیرد. در این زمان، آفت شته به شکل زنده زاییدن به ادامه ی فعایلت خود ادامه می دهد.

شاید این سوال به ذهنتان رسیده باشد که پس نقش گونه نر شته چیست؟ در پاسخ به این سوال  باید گفت در اواخر تابستان و وقتی به وصل پاییز نزدیک می ‌شویم نسلی از شته‌ها به و جود می‌آید که شامل دو گونه نر و ماده است. از آنجایکه شته ‌ها در مقابل سرما مقاوم نیستند، قبل از شروع سرمای هوا شته ‌ها ماده به ‌واسطه شته های نر بارور شده و تخم های خود را روی میزبان اولیه می‌گذارند و این چرخه هرساله ادامه دارد.

علت خطرآفرینی شته چیست؟

این سوال در ذهن هر خواننده ‌ای ممکن است به وجود آید که حشره‌ای به این کوچکی چگونه تنها با مکیدن میزان کمی از مواد مورد نیاز گیاه می‌ تواند آن را به سمت مرگ هدایت کند؟ پاسخ به این سوال  به عوامل جانبی که انواع شته، برای گیاه به وجود می‌آورند بستگی دارد.

آفت شته؛ در قسمت انتهایی بند خود، بخش‌هایی لوله ‌شکل به نام قرنیکل یا سیفونکول دارند. این حشرات بعد از مصرف مواد مورد نیاز که از درختان به دست آورده ‌اند ضایعات آن را به شکل ماده چسبنده‌ای (عسلک با نام علمی قرنیکول) را دفع می‌کنند.

اگر در روزهای بهاری یا تابستانی ماشین خود را زیر درختان پارک کنید، ماده ‌ای چسبنده روی شیشه اتومبیل شما باقی خواهند ماند که همان عسلک دفع شده شته‌ها است. عسلک توانایی این را دارد که مکان مطلوبی برای رشد و نموه قارچی به نام کپک دوده ای شود. رشد این قارچ می ‌تواند باعث تیرگی و سیاهی برگ های گیاه شود.

شاید بخواهید بدانید که اثرات دیگر عسلک شته چیست؟ تأثیر دیگر این ماده چسبنده تجمع حشرات دیگری است که از این عسلک‌ها تغذیه می‌کنند. هجوم حشرات دیگر مثل مورچه ‌ها برای خوردن این عسلک می‌تواند به گیاه صدمه جدی وارد کند.

جهت تمایل میتوانید از انواع نهال انگور اریا نهال در دسته بندی سایت دیدن فرمایید.

استراتژی مؤثر شته چیست؟

برخی افراد بر این باورند که انواع شته،در کنار شته های اولیه به روی میزبان ابتدایی خود باقی می‌ماند؛ اما این تفکر صحیح نیست. شته ‌های ماده که از تخم ‌های زمستانی به دنیا آمده ‌اند همگی بدون بال هستند. به این شته‌ها، شته «مادران ساقه» گفته می‌شود. آن‌ها به رشد و تولید مثل ادامه می‌ دهند تا اینکه بخش‌های مهمی از درخت را به سلطه خود درآورده‌اند.

پس ‌از آن نسلی از شته ‌های ماده به دنیا می ‌آیند که 2 جفت بال غشایی دارند. حال وظیفه این شته چیست؟ کاملاً مشخص است او باید باله‌ای خود را باز کند و به گیاه دیگری هجوم ببرد و نسل خود را آنجا ادامه دهد. اغلب این شته ‌های بالدار مقصدهای خود را روی درختان یک ‌ساله و جوان مشخص می‌کنند. به همین دلیل است که اکثر باغداران حساسیت بالایی بر انواع شته، در باغ خود دارند؛ چرا که این حشرات مثل یک بیماری مسری می‌ تواند به تمام باغ سرایت کند.

مورچه‌ها، مهم‌ترین حامیان آفت شته!

شاید برایتان عجیب به نظر برسد که دلیل حمایت مورچه ‌ها از شته چیست؟ کاملاً مشخص است، مورچه‌ ها آن‌ها را منبع تولید ماده خوراکی عسلک می‌دانند. در برخی موارد دیده‌ شده مورچه ‌ها با کمکی گروهی شته‌ ها را از سرما و رطوبت حفظ می‌کنند. علاوه بر آن در مواقعی که میزان تولید عسلک در شته‌ها کم شود و مورچه‌ها دلیل آن را تجمع بیش ‌از حد روی درخت بدانند، به‌ صورت خودجوش شته‌ ها را به درختی دیگر انتقال دهند. شاید عجیب به نظر برسد، اما از نظر مورچه ‌ها، این دستگاه‌های تولید غذا باید زنده بمانند!

روش مقابله با شته چیست؟

روش مقابله با انواع شته، به دو صورت انجام می‌ شود که باغداران با توجه به محصول خود یکی از آن‌ها را انتخاب می‌ کنند در ادامه به معرفی این دو روش خواهیم پرداخت.

روش بیولوژیکی مقابله با شته‌ها:

در چند سال اخیر مطالعات گسترده‌ ای از نتایج مقابله بیولوژیک در برابر پارازیتوئیدها (جاندارانی انگل گونه با تفاوت جزئی که در نهایت میزبان خود را نابود می کنند.) انجام ‌شده است. اما بهترین روش‌های موفق حذف شته چیست؟ می‌ توان به دو گونه زیر اشاره کرد:

  • شکارچیان حشره‌ خوار مثل کفشدوزک‌ ها: این‌گونه از سوسک ‌ها می ‌توانند برای دفع شته‌ها بسیار مؤثر باشند.
  • قارچ ‌های کشنده حشرات: این قارچ ‌ها می‌ توانند به‌ صورت جدی با حشرات مقابله کنند؛ آن ‌ها یا حشرات را می‌ کشند یا به‌ صورت جدی عملکرد آن‌ ها را از کار می‌اندازند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید دلیل محبوبیت استفاده از روش بیولوژیکی برای مقابله با شته چیست؟ دلیل آن این است که اغلب حشره‌ کش ‌هایی که برای دفع شته‌ ها استفاده می ‌شوند، عموماً تأثیر سو نیز بر محصولات باغ خواهند داشت.

استفاده از آفت‌ کش‌ ها:

برای مواجهه با انواع شته‌ ها، از آفت‌کش‌های شیمیایی استفاده می‌شود. آفت‌کش‌های شیمیایی عموماً از طریق برگ ‌ها جذب ‌شده و به نوک برگ در محل تجمع شته‌ها منتقل می‌شود. استفاده از این آفت‌کش‌ها در مواقعی که شته ‌ها آسیب ‌های گسترده‌ ای را به برگ‌ها وارد کرده‌اند، مؤثر نخواهد بود.

جمع‌ بندی و نتیجه گیری آفت شته:

پرورش گیاهان و درختان زیبا، اصول ویژه ای دارد. یکی از این اصول، شناخت عواملی است که می‌تواند به موجود زنده دست‌پرورده شما آسیب وارد کند. شته ‌ها یکی از خطیر ترین حشرات خطر آفرین برای گیاهان محسوب می گردد. در این مقاله به سوال  مهم شته چیست، پاسخ دادیم. در ادامه آن با روش زندگی آفت شته، آشنا شدیم و پس از انواع شته، را شناختیم. در صورتی ‌که از روشی موثر برای در امان ماندن از این حشرات استفاده کرده‌ اید، با ما به اشتراک بگذارید.

منابع:

  1. https://www.canna-uk.com/aphids_in_detail
  2. https://entomology.ca.uky.edu/ef103
  3. https://www.britannica.com/animal/aphid
  4. http://ipm.ucanr.edu/PMG/PESTNOTES/pn7404.html
جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
20

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “آفت شته چیست؟ (برسی علائم + درمان و مبارزه کامل)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *