پسیل گلابی چیست ؟ (عکس پسیل + راه های درمان و مبارزه)

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.09.28

هر آنچه از آفت پسیل گلابی لازم است بدانید:

پسیل گلابی؛ اولین بار در سال 1832 در یکی از ایالات امریکا به نام کانکتیکات Connecticut یافت شد و در سال 1939 در واشنگتن، گسترش یافت. به نظر می‌رسد، این آفت، همراه با محموله‌ های انبار گلابی از اروپای غربی وارد ایالات متحده شده است. این بیماری در عرض چند سال به آفتی جدی در تمام مناطق کشت گلابی در شمال غربی اقیانوس آرام تبدیل شد. بعد از آن، در کل مناطق دنیا از جمله در کشور ما نیز مشاهده گردید.

این آفت پسیل، علاوه بر ایجاد لکه‌ های تیره روی میوه، می‌تواند موجب برگ‌زدایی شده و درختان را از بین ببرد. آیا شما تاکنون متوجه این آفت روی درختان شده‌اید؟ به نظر شما این آفت، فقط مخصوص درخت گلابی است؟ چگونه این آفت در درختان کنترل می‌شود؟ سم پسیل گلابی چیست؟ برای پاسخ به همه‌ ی این پرسش‌ ها، همراه ما باشید.

پسیل گلابی

پسیل گلابی

پسیل گلابی چیست؟

پسیل گلابی؛ Cacopsylla pyricola، از اصلی ترین آفت ها در درختان گلابی محسوب می گردد و باعث منتقل شدن بیماری به آن‌ها ‌خواهد شد. در صورت انتشار این آفت، درختان ضعیف شده، محصولات کمتر و میوه‌هایی با لکه‌های سیاه تا قهوه‌ای تولید خواهند کرد و شروع به برگ‌ریزی خواهند نمود.

در شمال غربی اقیانوس آرام، پسیل گلابی، تنها آفت گلابی است. ارقام مختلف گلابی، از لحاظ مناسب بودن به عنوان میزبان پسیل و تا حد زیادی از نظر حساسیت به صدمات متاثر از آن، متفاوت هستند. به طور کلی، گلابی قرمز مهماندار مناسبی برای این آفت نیست؛ چون در کل قوی‌تر از انواع دیگر درختان گلابی است. همچنین، گلابی ‌های آسیایی نسبت به گلابی‌ های اروپایی، کمتر مستعد این آلودگی هستند.

همچنین از شما دعوت می شود به مشاهده لیست انواع نهال گلابی پربار در ایران بپردازید.( مشاهده انواع نهال گلابی)

تکثیر پسیل گلابی در سایر درختان:

چندین گیاه دیگر، ممکن است میزبان موقتی پسیل بالغ باشند و به عنوان مکانی برای گذران فصل زمستان پسیل‌ ها عمل کنند. پسیل ممکن است از سایر درختان میوه ها‌ی برگریز، به ویژه سیب تغذیه کند، این آفت، در فصل پاییز از باغ‌های گلابی پراکنده می‌شوند و در بهار، مجدد باز می‌گردد. با این حال، پسیل گلابی، در این میزبان‌ های گذرا، انتشار نمی یابند.

پسیل گلابی

پسیل گلابی

مراحل رشد پسیل گلابی:

این آفت، در تمام مراحل، دارای دو چشم قرمز برجسته است. مراحل رشد پسیل ‌ها، طی چندین مرحله رخ می‌ دهد که در ادامه به طور خلاصه به این مراحل و خصوصیات آن‌ها ‌می‌پردازیم.

خصوصیات تخم‌های پسیل:

تخم ‌های پسیل گلابی؛ به شکل دانه ‌های برنج، با برآمدگی کوچکی هستند که انتهای گرد آن، کشیده شده و به میزبان متصل می ‌شود و رشته‌ای پیچ‌خورده از انتهای نوک تیز آن کشیده شده است. با ادامه‌ی رشد، تخم‌ ها بزرگ‌ تر، صاف ‌تر و بیضی‌ تر از مرحله‌ی قبلی می‌شوند. در طی رشد، پوسته ‌ی آن ‌ها ‌سخت ‌تر شده و بال‌های پسیل نیز بزرگ‌تر می‌شوند. طول آن‌ها ‌0.3 میلی متر است و در چین‌های پوست و در زخم‌های قدیمی‌برگ و اطراف جوانه‌ها، به شکل گلابی، کشیده، صاف و براق هستند.

رنگ ظاهری پسیل‌ ها:

پسیل گلابی؛ وقتی تازه از تخم خارج شود، زرد و بدون بال، با طول حدود 3 میلی‌متر هست. چشمان آن‌ها ‌ابتدا قرمز و سپس سبز می‌شود. وقتی پسیل‌ ها بالغ شوند، به رنگ قهوه ‌ای دگرگون می‌شوند. تخم‌ها، در هنگام تخم گذاری پسیل‌ های بالغ، ‌به رنگ سفید مایل به کِرِم هستند و در طول رشد، ‌به رنگ‌های زرد- نارنجی، زرد-سبز، زرد-قهوه‌ای و در نهایت به سبز تیره تا قهوه‌ای تیره، تبدیل می‌شوند.

مطالعه ی مقاله ی صفر تا صد کاشت درخت گلابی

پسیل بالغ:

دو شکل بالغ برای پسیل گلابی، وجود دارد: زمستانی و تابستانی. طول پسیل بالغ زمستانی حدود 1.10 اینچ (2.5 میلی متر) است، در حالی که شکل تابستانی، تنها 1.12 اینچ (2 میلی متر) طول دارد. در هر دو شکل، بال‌های پسیل در بالای شکم نگه داشته می‌شوند. بال‌ های زمستانی دارای ناحیه‌ای تیره و بال‌ های تابستانی به جز رگه‌ها، تقریباً شفاف هستند.

عملکرد پسیل گلابی:

پسیل ‌گلابی؛ با متصل شدن به قسمت ‌های مختلف درخت گلابی از جمله شاخ و برگ، میوه و… شروع به مکیدن شیره‌ی درخت کرده و از این‌رو، موجب تضعیف درخت می‌شوند. پسیل‌ ها، با مکیدن آب و شیره‌ی درخت،  ‌از مهماندار خود تغذیه نموده و در حین تغذیه، عسلک‌های قطره‌ای تولید می‌کنند. در مرحله ‌ی آخر که پوسته‌ ی آن‌ ها ‌سخت می‌شود، قبل از پوست‌ اندازی، قطرات عسلک را ترک می‌کنند و آن‌ها ‌را با موم می‌پوشانند تا از چسبیدن عسلک به بال‌های خود ممانعت نمایند.

شوک پسیلا چیست؟

پسیل گلابی؛ با تغذیه از درخت، مقادیر زیادی عسلک ترشح می‌کند که روی شاخ، برگ و میوه می‌ریزد و منجر به رشد قارچ دوده‌ای می‌شود. این قارچ پسیلا، موجب سیاه شدن پوست میوه، بروز لکه های قهوه‌ ای روی برگ، برگ ‌زدایی درختان، ممانعت از تشکیل جوانه ‌های میوه و در واقع آسیبی به نام (شوک پسیلا) می‌شود. این رویداد، موجب کاهش کیفیت میوه خواهد شد که ناشی از بزاق سمی است و با تغذیه‌ی پسیل‌ در حال رشد، به درخت تزریق می‌گردد.

زمان و مکان تخم‌گذاری پسیل‌ ها:

زمانی‌که جوانه‌های گلابی شروع به شکوفا شدن می‌کنند، تخم‌گذاری پسیل‌ ها آغاز می‌شود. آن‌ها ‌در اطراف پایه ‌ی جوانه ‌ها و در سایر قسمت‌های ناهموار شاخه‌های کوچک ثابت می شوند. پس از باز شدن جوانه ‌ها، در امتداد میان رگبرگ‌ها و دمبرگ‌های در حال رشد و روی ساقه‌ها و کاسبرگ شکوفه‌ها، تخم‌گذاری می‌کنند.

پسیل ‌گلابی؛ بالغ تا انتهای عمرِ گلبرگ، به تخم‌ گذاری ادامه می ‌دهند. این دوره‌ ی طولانی تخم‌ گذاری، توزیع سنی گسترده ای از پسیل‌ ها را در مراحل مختلف رشد ایجاد می‌کند. پسیل‌ بالغ تابستانی روی قسمت‌ های انتهایی درخت تخم‌ گذاری می‌ کنند تا تخم‌ها از برگ‌ها و ساقه‌های تازه، تغذیه و رشد نمایند.

چگونه می‌توان از باغ در برابر پسیل گلابی محافظت کرد؟

سعی کنید درختان باغ را به طور مرتب از نظر وجود این آفت بررسی کنید و از وجود آفات جدید و علائم غیرمعمول اطمینان حاصل نمایید. برای این کار، باید از متخصصان در زمینه‌ی کشاورزی کمک گرفته شود و یا آموزش‌های لازم در خصوص این آفت، به باغبانان و باغداران ارائه گردد.

نظارت بر پسیل:

در طول فصل رشد گیاه،  ‌نظارت دقیق بر پسیل، به منظور تشخیص افزایش جمعیت آن‌ها، قبل از آنکه تعدادشان به سطوح مخرب برسند، ‌بسیار مهم است. در صورتی که پسیل ‌ها، برای پیشگیری از لکه های سیاه روی میوه کنترل شوند، شوک پسیلا رخ نمی‌دهد. در صورتی‌ که تراکم پسیل‌ ها کم باشد، درختانی که شامل ریزش آهسته هستند، می‌توانند بهبود یابند. از طرفی، ‌شدت بیماری بستگی به منشا پایه دارد و پایه‌های مقاوم، به رفع مشکل کمک می‌کنند.

اقدامات لازم جهت مدیریت پسیل‌ گلابی:

از آنجایی که جمعیت پسیل گلابی، به سرعت در درختان افزایش می‌یابد، باید از اقداماتی که رشد درختان را بیش از حد تحریک کند، خودداری شود. برای مثال:

  1. از کود نیتروژن کافی، برای دستیابی به میوه ‌ای با اندازه و کیفیت مناسب استفاده کنید و از مصرف بیش از اندازه کودهای نیتروژنی خودداری نمایید؛ این کار، تا حد زیادی جمعیت پسیل‌ ها را کاهش خواهد داد.
  2. سعی کنید در هنگام کاشت درختان، آن‌ها ‌را با فواصل نزدیک به هم نکارید.
  3. پسیل‌ ها در اقلیم مرطوب، تحمل کمتری نسبت به اقلیم گرم و خشک دارند، بنابراین، کاشت درختان گلابی در مناطق مرطوب از لحاظ ابتلا به این نوع آفت، ارزش بیشتری دارد.
  4. بهجایاینکهپس ازچندسالوبهشدت درختان راهرسنمائید، بهتر است، هر ساله این کار را انجام دهید.
  5. آبیاریدرختان با استفاده از آبپاش، بررویآن‌ها،موجبازبینرفتنعسلکازبرگ‌هاومیوه‌ها خواهد شد وپوسیدگیمیوه را کاهش می‌دهد؛ اما این کار باید با احتیاط انجام شود تا از بروز بیماری‌های دیگر جلوگیری شود.
  6. بهترین روش برای کنترل مواد شیمیایی، از بین بردن پسیل‌ های گلابی، بالغ زمستانی قبل از تخم‌گذاری است. برای انجام این کار، استفاده از 2 یا 3 بار سم‌پاشی قبل از گلدهی لازم است.
  7. پس از ریزش گلبرگ ‌ها و در طول فصل رشد، معمولاً سمپاشی درختان، جهت کاهش جمعیت پسیل‌ ها لازم است.
  8. اگر تراکم پسیل‌ های در حال رشد، از 3 عدد در هر برگ بیشتر شد، آن‌ها ‌را درمان کنید.

سم پسیل گلابی چه می باشد؟

  • استفاده از آفت‌کش‌ها، به طور منظم، تخم‌ گذاری پسیل ‌های بالغ زمستانی را به تاخیر می‌اندازد و تا حد زیادی اثربخشی پسیل‌ ها را کاهش می‌دهد.
  • بسیاری از حشرات، دشمنان طبیعی پسیل ‌های گلابی، هستند اما اغلب استفاده از حشره‌کش‌های وسیع الطیف، خاک رس کائولن یا صابون حشره‌کش مناسب است.

تحقیقات اخیر در زمینه‌ ی مدیریت پسیل‌ ها:

  • تحقیقات نشان داده که مورچه‌ ها، صدمات میوه ‌های ناشی از پسیل را در باغ‌های گلابی مدیترانه‌ای کاهش می‌دهند. مورچه‌ها به عنوان شکارچیان اصلی Cacopsylla pyri (Hemiptera: Psyllidae) در منطقه‌ی مدیترانه‌ی جنوبی گزارش شده‌اند. اهمیت مورچه‌ ها برای کنترل پسیل ها و کاهش آسیب میوه، با کاهش دفعات سمپاشی و استفاده از حشره‌ کش‌های با سموم کم در برابر پسیل‌ های گلابی، به عنوان پایدارترین استراتژی کنترل پسیل در باغات این میوه، مشخص شده است.
  • مطالعات نشان داده است که دو ماده ‌ی شیمیایی آمیتراز و دیفلوبنزورون به عنوان سموم در برابر پسیل‌ ها مؤثر هستند؛ اما عملکرد دیفلوبنزورون، در برابر پسیل‌ ها کُندتر است.
  • همچنین مطالعات نشان داده است که بی‌ کربنات پتاسیم به همراه افزودنی می‌تواند بر کپک دوده‌ای ناشی از پسیل، موثر باشد.

نتیجه گیری و جمع بندی افت پسیل گلابی:

در این محتوا، سعی گردید به معرفی و آشنایی با پسیل گلابی، پرداخته شود. همچنین، توضیحاتی در خصوص اقدامات مدیریتی جهت کنترل این آفت ارائه شد. همچنین به مطالعات اخیری که در خصوص سم این آفت توسط محققان انجام و اثبات شده است، اشاره گردید. امید است مطلب حاضر، در ارتقای دانش عمومی افراد موثر بوده و مورد توجه شما عزیزان نیز قرار گرفته باشد. اگر شما هم اخیراً مقالات جدیدی در خصوص این آفت مطالعه نموده ‌اید، می‌توانید آن‌ها ‌را با ما به اشتراک بگذارید؛ منتظر نظرات شما در خصوص این مطلب هستیم.

منابع:

  1. http://treefruit.wsu.edu/crop-protection/opm/pear-psylla/
  2. https://www.canr.msu.edu/ipm/diseases/pear_psylla
جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
86

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پسیل گلابی چیست ؟ (عکس پسیل + راه های درمان و مبارزه)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *