بیماری میوه سبز (گرینینگ) چیست ؟ از پیشگیری تا مبارزه با آن

دسته بندی: آموزش کاشت نهال جدیدترین مقالات
1399.07.06

بیماری میوه سبز (گرینینگ) چیست ؟

آشنایی با بیماری میوه سبز و روش های درمان آن از نیاز های اساسی در باغداری های امروزی می باشد با ما همراه باشید تا اطلاعاتی در خصوص علت بیماری میوه سبز،علائم بیماری میوه سبز و میزان خسارت بیماری میوه سبز در اختیار شما قرار دهیم.

بیماری میوه سبز یا گرینینگ یکی از بیماری های شناخته شده در بین مرکبات است که آن را مهم ترین بیماری می دانند زیرا خسارت بسیار شدیدی به باغات وارد کرده به طوری که در مواردی جبران ناپذیر است. بیماری میوه سبز توسط ارقام آلوده و پایه پیوند های وارداتی بر ایران وارد شد و برخی استان ها را به شدت درگیرد کرد و خسارت هایی نیز به بار آورد. برخی شهرها از جمله هرمزگان،استان فارس و کرمان بیشترین تاثیر را از این بیماری داشتند.

عامل اصلی بیماری میوه سبز نوعی باکتری است،که آن را غیر قابل کشت می دانند و منحصر به آوند های آبکش گیاه می باشد. این نوع بیماری به شدت قابل انتقال است و از درختان آلوده به درختان سالم وارد می شود و همانطور که اشاره شد عامل بیماری همان پایه پیوند های آلوده است. جالب است بدانید حشره آلوده زمانی که یکبار از درختان آلوده به بیماری میوه سبز تغذیه کند تا پایان عمر خود آلوده باقی می ماند و قابلیت انتقال بیماری را دارد.

از بین تمام ارقام درختان مرکبات میزبان های واقعی بیماری میوه سبز می باشند از بین مرکبات نیز نارنگی و پرتقال بیشترین حساسیت را دارند و در مقابل نارنج،لیموترش و گریپ فروت مقاومت بالا تری در مقابل این بیماری دارند.

قبل از خرید نهال باید به این نکته توجه داشت که انتخاب رقمی سالم و مقاوم به منظور احداث باغ بسیار اهمیت دارد زیرا عملکرد نهال را افزایش خواهد داد و این در سودآوری اقتصادی نقش موثری دارد. بیماری میوه سبز چنانچه در مراحل ابتدایی رشد کنترل نشود بسیار سخت و پیچیده تر خواهد شد و خسارت ناشی از آن نیز جبران ناپذیر خواهد بود.

میوه سبز

علائم و میزان خسارت بیماری میوه سبز :

هر نوع آفت و بیماری در بین درختان با مجموعه ای از علائم همراه است که ممکن است در برخی ارقام قابل مشاهده نباشد. لازم به ذکر است که کنترل بیماری در مراحل ابتدایی آسان تر از پیش روی بیماری می باشد. البته علائم بیماری میوه سبز مانند بلایت و تریستزا تقریبا مشابه می باشد اما زمانی که چندین شاخه برگ های زردی داشته باشند نشان دهنده این است که بیماری تازه فعالیت خود را شروع کرده است و باید خیلی سریع نسبت به مهار کردن آن اقدام کرد.

به طور کلی می توان گفت برگ های زرد به طوری که با رنگ سبز بدون هیچ مرز مشخصی ترکیب شده باشد ظاهری ترین علامت بیماری میوه سبز می باشد. جالب است بدانید میوه های مرکبات که بیشتر درگیر بیماری میوه سبز هستند به دلیل کمبود روی رنگ زرد در دو طرف برگ حالت قرینه ندارد. برگ ها در زمان مبتلا به این بیماری کوچک شده و ضخیم تر می شوند.

سرشاخه ها نیز به رنگ زرد تغییر رنگ می دهند و در این زمان برگ ها دچار ریزش زود هنگام می شوند و شکوفه ها نیز خارج از فصل شروع به رشد می کنند،بیماری میوه سبز حتی میوه ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و باعث بدمزگی یا در مواردی عدم کیفیت و رشد مناسب آنها خواهد شد،بیماری میوه سبز زمانی که شکوفه ها را مورد حمله قرار می دهد باعث عقیم شدن بذر های داخل میوه می شود  که همه اینها در نهایت  به شدت به باغدار خسارت وارد می کند.

زمانی شاخه ها دچار خشکی شدید می شوند که بیماری میوه سبز به شدت گسترش پیدا کرده و درخت را به طور کامل آلوده نموده است،تمام این علائم در نهایت موجب زوال  تدریجی درخت خواهد شد. یعنی ابتدا با خشک شدن و تغییر رنگ برگ ها آغاز می شود سپس سرشاخه ها آلوده به بیماری میشوند،برگ ها نیز به طور کامل ریخته و درخت آلوده نیز به دلیل ضعف شدید دچار زوال خواهد شد.

همچنین جهت تمایل برای مشاهده ی انواع نهال گردو میتوانید به منوی سایت مراجعه نمایید .

روش های کنترل بیماری میوه سبز :

روش های مختلفی وجود دارد که به واسطه آن بیماری میوه سبز را بتوان کنترل کرد اما همیشه راحت ترین راه مقابله اقدام به موقع است یعنی زمانی که بیماری هنوز کامل به نهال آسیب وارد نکرده و در مراحل ابتدایی رشد می باشد.

و اما روش های کنترل بیماری میوه سبز:

1.آزمایش و ردیابی مکرر باغات

این روش برای زمانی است که شما باغ بسیار وسیعی دارید و باید مراقب سلامت نهال های خود باشید،که باید مرتب هر چند وقت یکبار باغ را به منظور جلوگیری از خسارت و وجود بیماری ردیابی نمود.

2.ریشه کن کردن درختان آلوده

ردیابی درختان آلوده و مبتلا به بیماری میوه سبز و ریشه کن کردن درختان آلوده،تنها راه از بین بردن کامل بیماری می باشد،یعنی زمانی که بیماری تمام قسمت های درخت را درگیر کرده است زمان ریشه کن کردن آن می باشد.

3.استفاده از نهال های سالم

این برای زمانی است که شما قصد احداث باغ دارید که باید رقمی را برای کاشت انتخاب کنید که مقاوم ترین رقم در برابر بیماری ها و آفات می باشد،همچنین از سلامت کامل نیز برخوردار است چون در بیشتر موارد  بیماری از طریق خرید نهال آلوده به باغ منتقل می شود،در این بخش انتخاب نهالستانی معتبر نقش مهم و حیاتی دارد،زیرا نهالستان باید سلامت نهال شما را تضمین کند.

4.رعایت نکات بهداشتی

رعایت نکات بهداشتی باید حتما قبل از کاشت و تا زمان برداشت همیشه اولویت باشد،زمانی که شما قصد هرس درختان را دارید حتما از ضدعفونی کننده ها جهت ضدعفونی کردن اره و قیچی های مخصوص استفاده کنید تا راه های انتقال بیماری به حداقل برسد .همچنین جهت تمایل میتوانید در سایت های انگیسی هم در این باره بیشتر بخوانید : مشاهده 

5.مبارزه شیمیایی

این روش در درمان بیماری میوه سبز برای زمانی است که روش های دیگر موثر واقع نشود و درخت نیاز به سمپاشی داشته باشد که باید نسبت به انجام آن اقدام کرد. در این روش اما باید به تمام نکات مهم و ضروری توجه ویژه داشت تا سم تاثیر مثبت خود را بر بیماری داشته باشد. حتما باید از سموم مخصوص بیماری  میوه سبز استفاده کرد و فروشگاه های معتبر را برای خرید سموم انتخاب و اگر نیاز به ترکیب چندین سم با هم است باید از کارشناسان مخصوص در این زمینه کمک خواست.

توجه داشته باشید که میزان سم باید با حجم تانکر سمپاشی تناسب داشته باشد،و تکرار تعداد دفعات سمپاشی نیز باید کاملا اصولی صورت پذیرد تا بیماری میوه سبز کامل از بین برود. به عنوان نکته پایانی باید اشاره کرد زمانی که علائم بیماری میوه سبز با دیگر  آفت های  مرکبات قابل تشخیص نبود باید نسبت به نمونه برداری از درخت اقدام کرد که مناسب ترین زمان فصل پاییز و اوایل زمستان می باشد.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
0

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “بیماری میوه سبز (گرینینگ) چیست ؟ از پیشگیری تا مبارزه با آن”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *