بیماری استابورن یا ریز برگی مرکبات | برسی علت بروز تا مبارزه کامل با آن

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1399.07.18

بیماری استابورن یا ریز برگی مرکبات چیست :

آشنایی با بیماری استابورن یا ریز برگی مرکبات و روش های درمان آن یکی از نیاز های اساسی در باغداری های امروزی می باشد که باید مورد توجه قرار گیرد با ما همراه باشید تا اطلاعتی پیرامون علت بیماری استابورن یا ریز برگی مرکبات،علائم بیماری استابورن یا ریز برگی مرکبات،روش های کنترل بیماری استابورن یا ریز برگی مرکبات در اختیار شما قرار دهیم.

بیماری ریز برگی مرکبات یکی از رایج ترین و شناخته شده ترین انواع بیماری ها در بین باغ های مرکبات می باشد که غالبا مناطق گرم و خشک را درگیر می کند. همانطور که از نام این بیماری مشخص است معمولا برگ ها بیشترین درگیری را با چنین بیماری دارند به طوری که از حالت شاداب و طبیعی خود خارج شده و غیر معمولی تر از حالت طبیعی به نظر می رسد.

جالب است بدانید بیماری استابورن را یکی ازبیماری های بی سروصدا و مرموز می دانند که ممکن است تا سالهای طولانی در یک درخت وجود داشته باشد. این بیماری در واقع نشانه های زیادی از خود بروز نمی دهد به خاطر همین است که مرموز بوده و بی سروصدا فعالیت خود را ادامه می دهد،ردیابی این بیماری کار آسانی نیست و پیچیدگی های خاص خود را دارد.

بیماری استابورن یا ریز برگی مرکبات از طریق پیوند های آلوده وارد باغات شده و درختان دیگر را نیز درگیر می کند به همین دلیل است که توصیه می شود باغداران قبل از خرید حتما نهالستانی معتبر را انتخاب کنند و از سلامت نهال و یا پایه پیوند خریداری شده نیز اطمینان حاصل نمایند. تا به امروز انتقال بیماری از طریق بذر گزارش نشده اما پایه پیوند های آلوده را یکی از دلایل عمده انتقال این بیماری می دانند.

این بیماری اگرچه بی سروصدا فعالیت می کند اما میزان خسارت را در بازدهی و عملکرد درختان مرکبات نشان می دهد که در چنین شرایطی باید نسبت به مهار و کنترل آن اقدام کرد تا از خسارت های احتمالی جلوگیری شود. در چند سال گذشته که بازار واردات ارقام مختلف نهال ها به کشور گرم بود متاسفانه ارقام آلوده به بیماری استابورن یا ریز برگی مرکبات نیز گسترش زیادی پیدا کرد و بیشتر باغ مرکبات را درگیر و آلوده نموده و این زنجیره انتقال،از طریق پیوند گسترش پیدا کرده.

علائم و میزان خسارت بیماری استابورن یا ریز برگی مرکبات:

بیماری استابورن بیشتر درختان گریپ فروت و پرتقال را درگیر می کند و از بین استان ها نیز همانطور که اشاره شد مناطق گرمسیر مانند هرمزگان،فارس و مازندران بیشترین درگیری را با این بیماری دارند. علائم و نشانه ها خیلی بارز نیستند اما طوری پیش روی می کنند که در نهایت موجب مرگ گیاه خواهند شد و در درختان نیز عملکرد رشد را به شدت کاهش می دهد.

علائم در درختان مرکبات به گونه است که تولید محصول را به شدت کاهش می دهد به طوری که  درختان تعداد اندکی میوه نسبت به سالهای گذشته تولید می کنند همچنین اندازه میوه ها نیز حالت طبیعی همیشگی را ندارد و کیفیت میوه نیز کاهش پیدا کرده و این موجب می شود محصول قابلیت انتقال به بازار را نداشته باشد.

البته علائم صرفا در میوه قابل مشاهده نیست بلکه برگ ها نیز درگیر این بیماری می شوند در کل باید اشاره کرد درختان آلوده رشد مطلوب و طبیعی نخواهند داشت و این موجب می شود شاخه و سرشاخه ها کوچکتر از اندازه طبیعی باشند. این را می توان با درختان سالم مقایسه نمود معمولا در درختان آلوده به بیماری ریز برگی مرکبات شاخه ها متراکم بوده و بطور غیر عادی به سمت بالا گرایش می یابند در چنین حالتی برگها نیز حالت کوچک و فنجانی شکل شده و بسیار ضخیم تر از حالت عادی می شوند. البته  برگهای جوانتر رنگ پریده و ریز تر می شوند.

یکی از بارزترین علائم ها در بیماری استابورن ظاهر شدن گل یا شکوفه در تمام فصول سال یعنی حتی در زمستان می باشد،این پدیده شکوفه دهی خارج از فصل می باشد هر چند شکوفه ها تولید میوه ندارند یا اگر تبدیل به میوه شوند بسیار کم می باشد و کیفیت لازم را نیز ندارد،و جالب است بدانید میوه ها در کل نامتقارن بوده و به طور کل حالت طبیعی یک میوه را ندارد. درختان آلوده به بیماری استابورن یا ریز برگی مرکبات موجب می شود درختان در فصل زمستان دچار  ریزش برگ شوند.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
4

نفر این مطلب را پسندیدند

مرکبات
آنچه در این مقاله میخوانید
    محصولات مرتبط مقالات مرتبط نظرات کاربران

    ارسال دیدگاه

    دیدگاه خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    • 1402.05.23 ذبیح الله رفیعی پور

      سلام راه مقابله با این بیماری نگفتید چی هست؟

      • 1402.07.20 admin-ariyanahal

        با سلام
        شما می توانید در مناطقی که ریزبرگی وجود ندارد از پیوندک های عاری از بیماری استفاده کنید.
        روش دوم ریشه کنی درختان آلوده در باغ است. با احترام