کود حیوانی برای درخت انگور خوب است؟ (زمان کود دهی + بهترین کود)

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.09.22

بهترین کود حیوانی برای درخت انگور:

یکی از درخت‌ های زیبا و ماندگار،درخت انگور است. اگر شما هم به تغذیه مناسب برای درخت به روش استفاده از کودهای حیوانی علاقه ‌مندید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم بهترین کود حیوانی برای درخت انگور، را به شما معرفی کنیم. در انتهای این مقاله شما می‌ توانید تصمیم بگیرید که می ‌خواهید برای درختان انگور خود از کود حیوانی استفاده کنید یا از کودهای دیگر بهره مند شوید.

باغ انگور

بهترین کود حیوانی برای درخت انگور کدام است؟

اگر شما کشاورزی تازه ‌کار به‌ حساب می‌آیید، شاید تصور کنید که همه کودهای حیوانی به یک صورت برای رشد درختان مناسب خواهد بود. تمام کشاورزان با تجربه می ‌دانند که این موضوع صحت ندارد و کود هر حیوان در زمان خاص و برای گیاه خاصی مناسب خواهد بود. همچنین آیا کود حیوانی برای درخت انگور خوب است؟ در حالت کلی کودهای حیوانی به چند دسته تقسیم ‌بندی می‌ شوند که به شرح زیر است:

  1. کود گاوی
  2. کود گوسفندی
  3. کود اسبی
  4. کود مرغی
  5. کود کبوتری
  6. کود خرگوشی (در ایران رایج نیست)

هرکدام از این کودها مواد آلی متفاوتی با یکدیگر دارد که به نحوی می‌تواند به نهال‌ها و درختان انگور کمک کند. به نظر شما مناسب ‌ترین کود برای درخت انگور کدام ‌یک از این کودها است؟ برای پاسخگویی به این سوال باید بدانید نیازهای اصلی درخت انگور کدام است. در ادامه به نیازهای اصلی درخت مو و بهترین کود حیوانی برای درخت انگور، اشاره خواهیم کرد.

معرفی نیازهای اصلی درخت انگور:

اغلب کارشناسان حوزه کشاورزی درخت انگور را در دسته درختان کم ‌توقع قرار می ‌دهند. این درخت اغلب خود را با شرایط و منابع خاک وفق می‌دهد. در نتیجه رسیدن به بهترین کود حیوانی برای درخت انگور، کار دشواری نخواهد بود. تنها مشکلی که وجود دارد این است که اگر خاک به ‌اندازه کافی غنی نباشد میزان ثمردهی درخت کم خواهد شد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید درخت انگور به چه مواد و عناصری نیاز دارد. در ادامه لیستی از این مواد و نقش آن در رشد درخت انگور را برایتان تهیه‌ کرده ­ایم.

کود حیوانی

 نیتروژن مهم‌ترین عنصر مورد نیاز انگور:

نیتروژن یکی از اساسی ترین مواد تشکیل ‌دهنده کودهای حیوانی است. به همین دلیل کودهای حیوانی که نیتروژن بیشتری داشته باشند می‌توانند به ‌عنوان بهترین کود حیوانی برای درخت انگور، به‌ شمار بروند. این عنصر به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین اسید آمینه ‌های گیاهی که نقش آن افزایش میزان پروتئین درون گیاه است. نیتروژن یکی از اساسی ‌ترین مواد برای سنتز کلروفیل نیز هست. گیاهان غالباً این عنصر را به‌صورت نیترات یا آمونیوم از خاک و آب جذب می‌کنند.

در صورت عدم وجود نیتروژن کافی برای درخت انگور برگ ‌ها کم‌ کم زرد می‌شوند. این کود حیوانی برای درخت انگور، واجب می باشد چرا که عدم شادابی و رنگ‌ پریدگی بودن برگ‌ ها نیز می‌تواند نشانه‌ای از کم بودن نیتروژن باشد. اگر به‌ موقع کمبود نیتروژن جبران نشود می ‌تواند منجر به کوچک شدن برگ‌ها، نازک شدن ساقه‌ها و کوتاه شدن پیچک درخت انگور شود. در زبان عام از کود نیتروژن با عنوان کودهای ازته یاد می کنند.

طبق تحقیقات انجام ‌شده در میان کودهای حیوانی کودی که بیشترین میزان نیتروژن را دارد کود گوسفندی است. در زمان استفاده از کود گوسفندی و هر کود حیوانی مخصوصاً کود مرغی حتماً نتیجه آزمایش خاک زمین خود را مقایسه کنید. این کار به شما کمک می‌کند که بیش از نیاز گیاه به زمین کود ندهید؛ چراکه این کار باعث سوختن و از بین رفتن برگ‌ها خواهد شد. پس بهترین کود حیوانی برای درخت انگور، در زمانی که نیتروژن خاک (ازت) کم است کود گوسفندی خواهد بود.

مشاهده ی لیست انواع خرید نهال انگور خاص در اروپا

پتاسیم عنصر دیگری که برای انگور لازم است:

یکی ‌دیگر از عناصر مهم برای رشد گیاه که در بهترین کود درختان انگور، وجود دارد پتاسیم است. درخت مو برای داشتن رشد کافی، تجزیه کربوهیدرات و داشتن میوه‌های سالم به پتاسیم نیاز دارد. پتاسیم در درخت انگور منجر به فعال شدن آنزیم خواهد شد که این عامل می‌تواند مقاومت درخت حساس مو به سرما را بالاتر ببرد.

زمانی که خاک دچار کمبود پتاسیم شود، سوختن برگ‌های درخت مو را در تابستان شاهد خواهید بود. تغییر رنگ درخت انگور به رنگ قرمز نشانه ‌ای مهم برای نبود پتاسیم است. حال این سوال مطرح می شود که در این مواقع آیا کود حیوانی برای درخت انگور خوب است؟ پاسخ به این سوال کاملاً وابسته به فصل است. در صورتی‌ که بخواهید کمبود پتاسیم زمین را در فصل گرما جبران کنید، بهتر است از کود حیوانی استفاده نکنید. بهترین زمان استفاده از کودهای حیوانی ابتدای فصل پاییز می باشد.

در حالت کلی بهترین کود حیوانی برای درخت انگور، که بتواند کمبود پتاسیم زمین را نیز تأمین کند کود گوسفندی و در برخی موارد کود گاوی است. بهتر است در زمان استفاده از این کودها از ضدعفونی شدن آن اطمینان حاصل کنید. اگر امکان تهیه کود ضدعفونی شده را ندارید بهتر است از کود حیوانی کهنه برای تغذیه زمین و گیاهان خود استفاده کنید.

روی ماده معدنی موردنیاز انگور:

روی یکی از مهم‌ترین عناصری است که می‌تواند منجر به پربارتر شدن درخت انگور شما شود. عنصر روی نقش موثری بر هورمون ‌های رشد و باروری گیاه دارد. پس کود حیوانی که حاوی روی کافی باشد می ‌تواند در گروه بهترین کود حیوانی برای درخت انگور، قرار گیرد.

زمانی که خاک از لحاظ عنصر روی فقیر باشد ممکن است برگ ‌ها و جوانه‌ های انگور دیرتر از حد موعد بازشوند. این عامل می ‌تواند رشد گیاه را با کندی مواجه کند. ازآنجایکه کوددهی به ‌منظور رفع فقر زمین نیاز به میزان کمبود زمین دارد. بهتر است قبل از کوددهی مقداری خاک را برای آزمایش به آزمایشگاه بفرستید. با این کار به بهترین کود حیوانی برای درخت انگور، دست خواهید یافت. چرا که جواب آزمایش به شما کمک می‌کند که چه میزان کود با چه میزان غلظت روی برای زمین شما مناسب است.

در میان انواع کودها کود مرغی و بعد از آن کود گاوی بیشترین میزان کود و به‌عنوان بهترین کود حیوانی برای درخت انگور، به‌حساب می‌آید. مهم ‌ترین نکته ‌ای که در زمان استفاده از کود مرغی باید به آن توجه کنید مقدار مصرف از این کود است. اگر بیشتر از میزان مورد نیاز و در فصل نامناسب از این کود پای درخت‌های خود بریزید ممکن است منجر به سوختن برگ‌های آن شود.

حتی ممکن است مجبور شوید خاک آن بخش را برای حفظ درختان عوض کنید. پس در صورتی ‌که تجربه کافی برای استفاده از کود مرغی ندارید حتماً با کارشناسان منطقه خود مشورت کنید.

بور عنصری مهم برای رشد انگور:

عنصر بور به ‌عنوان عناصر میکرو به ‌حساب می‌آید. این عنصر نقش اساسی در ساخت دیواره سلول‌های گیاهی را ایفا می‌کند. از دیگر وظایفی که این عنصر در درخت انگور به عهده دارد انتقال ساکاروز به‌عنوان انرژی گیاهی و تشکیل دانه به ‌واسطه گرده ‌افشانی است.

در نتیجه کودهای حاوی این عنصر در دسته ی کودهای حیوانی برای درخت انگور، قرار می گیرند.  شاید برایتان جالب باشد که بدانید در صورتی ‌که خاک از نظر عنصر بور فقیر باشد با مشکل تثبیت نیتروژن در گیاه مواجه می‌شویم. علاوه بر آن نبود بور می‌تواند منجر به عدم گرده‌ افشانی و گرده‌ افشانی ناقص در گیاه شود.

پس کود گیاهی حاوی عنصر بور می ‌تواند به ‌عنوان بهترین کود حیوانی برای درخت انگور، به‌حساب آید. در میان کودهای حیوانی کود مرغی حاوی بور است، اما نکات ایمنی استفاده از کود مرغی را که در بخش قبلی گفتیم فراموش نکنید.

شاید حتی بهتر باشد برای تأمین بور مورد نیاز زمین خود از کودهای شیمیایی استفاده کنید؛ چراکه تأمین بور خاک حساسیت بالایی دارد. دلیل این موضوع این است که بور به ‌صورت اختصاصی رشد گیاه را در دست دارد. اگر خاک فقیر از بور باشد، درخت انگور از لحاظ رشد ریشه‌ها و ساقه‌ها دچار ضعف خواهد شد. اگر میزان بیش از نیاز درخت انگور بور به زمین داده شود، رشد درخت بیش ‌از اندازه شده و امکان آسیب به درخت در فصل زمستان بیشتر خواهد شد.

شاید با خرید نهال از آریا نهال مشکلتون حل شد ، یا شایدم با نهال گردو به سودهی خوبی رسیدید ! کافیه فقط یک سری به منوی سایت بزنید.

عناصر دیگر که در جایگاه دوم برای درخت انگور قرار دارند:

تا به اینجا با 4 عنصر مهم که باید در بهترین کود حیوانی برای درخت انگور، وجود داشته باشد آشنا شدید. حال با عناصری که در جایگاه دوم اولویت برای انگور قرار دارند آشنا می‌شوید.

  • آهن: به ترتیب در کود اسبی، کود گوسفندی، کود گاوی و کود مرغی بیشترین میزان آهن وجود دارد.
  • منیزیم: به ترتیب بیشترین میزان منیزیم در کود اسبی، کود مرغی، کود گوسفندی و کود گاوی موجود است.
  • منگنز: به ترتیب در کود مرغی، کود اسبی، کود گوسفندی و کود گاوی بیشترین میزان منگنز وجود دارد.
  • فسفر: به ترتیب کود مرغی، کود گوسفندی، کود گاوی و کود اسبی بیشترین میزان فسفر را دارند.
  • کلسیم: به ترتیب در کود مرغی، کود گوسفندی، کود گاوی و کود اسبی بیشترین میزان کلسیم وجود دارد.

تمامی موارد گفته شده به شما کمک می کند تا بگویید آیا کود حیوانی برای درختان انگور خوب است، یا خیر.

جمع‌ بندی نهایی بهترین کود حیوانی برای درخت انگور:

انتخاب کود مناسب همیشه یکی از دغدغه ‌های اصلی کشاورزان به ‌حساب آمده است. آزمایش خاک همیشه می ‌تواند راهگشا باشد؛ چرا که دقیقاً مشخص می‌کند زمین برای تأمین بهتر نیاز درختان به چه موادی نیاز دارد. در این مقاله به معرفی بهترین کود حیوانی در درخت انگور، پرداخته شد.

به خاطر داشته باشید گیاهان نیز مثل بدن انسان برای رشد و به ثمر نشستن به مواد و عناصر مغذی متفاوتی نیاز دارند. با شناخت نیاز گیاه به‌ راحتی می‌ توانید مواد مغذی مورد نیاز را فراهم کنید. اگر در ارتباط با کوددهی اصولی و مواردی از این قبیل در ارتباط درخت انگور تجربه خاصی دارید با ما به اشتراک بگذارید.

منابع:

https://homeguides.sfgate.com/101010-good-fertilizer-grapevines-71362.html

https://www.gardeningknowhow.com/composting/manures/manure-pros-cons.htm

https://onfruit.ca/2020/05/29/manure-applications-in-vineyards/

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
288

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1402.11.07 یاسر صادقی

    سلام خسته نباشید یک درخت انگور یاقوتی در حیاط منزل داریم با تنه قطور و بلند ولی هم بار کم میده وهم همین بار کم خوشه هایی داره با دانه های یکی درمیان یعنی خوشه بزرگ داره با ۱۰ تا دونه ،نورش مناسبه لطفا راهنمایی بفرمائید که چطور درمانش بکنیم آفت هم نداره

    • 1402.11.07 admin-ariyanahal

      درود بر شما
      این عارضه دلایل مختلفی دارد مثل: وجود آفات و حشرات، عدم هرس اصولی، استفاده از درخت انگور نر به جای ماده و…
      شما می توانید با آبیاری منظم هر 7 تا 10 روز یکبار و کوددهی در فصل بهار و تابستان این مشکل را حل کنید. حتی می توانید با مشورت از یک کارشناس متخصص، خاک درخت انگور خود را عوض کنید.

  • 1402.08.30 قنبری

    سلام من یک هکتار باغ انگور ۱۰ ساله دارم از کود سوپر فسفات ، پتاسیم، گوگرد گرانوله، و پلت مرغی زیر درخت انگور چالکود انجام دادم، دراواخر آبان ماه آیا چالکود را زود انجام دادم؟ چون میخوام آبیاری هم انجام بدم آیا باعث دیر خواب رفتن درخت انگور میشود؟ یا مضرهم هست؟

    • 1402.09.02 admin-ariyanahal

      با سلام
      به طور معمول بهترین زمان استفاده از چالکود، هنگام خواب درخت انجام می باشد که برای درخت انگور اواخر زمستان مناسب است.

  • 1402.03.26 ابراهیم اکبری

    سلام،، من یه درخت انگور بدون هسته دارم متاسفانه امسال در اثر کود زیاد درختم خشک شده،،، چکار کنم درختم احیا شه،،، خیلی از این قضیه ناراحتم

    • 1402.07.04 ariyanahal

      سلام و عرض ادب
      وقتی کود زیادی در خاک وجود داشته باشد، درخت نمی تواند به میزان لازم آب دریافت کند و شما می بایست به محض اطلاع از خشک شدگی درخت ، آنقدر آبیاری کنید تا مقدار زیادی کود از خاک خارج شود.

  • 1402.02.01 اکبر

    سلام و خسته نباشید خدمت شما مطلب بسیار مفیدی بود

    • 1402.07.04 ariyanahal

      سلام و عرض ادب
      سپاس از لطف بیکران شما

  • 1401.12.17 محمد

    سلام
    من امسال ۳۰۰ تا نهال انگور سردشت از شما خریدم
    آیا نیاز هست امسال از کود یا مواد خاص یا اسید هیومیک استفاده کنم ،

    و اینکه از کجا بفهمم درصد خطای نهال ها چی بوده تا الان که قبل بهار هست دوباره بجا بکارم

    سپاسگزارم

    • 1401.12.27 ariyanahal.ir

      سلام عرض ادب وقت بخیر. ممنونیم از اعتمادی که به ما داشتید. نیاز نیست برای انگور خصوصا کودهی بدهید چون احتمال زیاد بسوزند. اما می توانید به صورت چالکود به مقدار بسیار کم از ترکیب کود پوسیده دامی استفاده کنید. باز هم توصیه نمی شود در سال اول چون حساسیت زیادی دارد. اگر نهال ها خشک شوند یا شکوفه ندهند می توانید متوجه شوید درصد خطا چه مقدار است. با احترام

  • 1401.10.15 حسن سعیدی

    با سلام و عرض خداقوت، درخت انگور را هر سال باید کود حیوانی داد یا باید فاصله یکی دوساله بین کود دهی ایجاد شود. ممنون

    • 1401.10.25 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. درخت انگور هم نیاز به مراقبت دارد، بهتر است به صورت چالکود با کودهای پوسیده دامی به اندازه تقویت شود. می توان هر سال یا یک سال درمیان کودهی کرد. با احترام

  • 1401.09.02 آقایی

    سلام
    من درخت انگور عسکری دارم الان 17 ساله هستند کود حیوانی میدم میخاستم بدونم که فاصله مناسب برای چالکود چند سانتی‌متری تنه ی اصلی درخت هست
    ممنون

    • 1401.09.15 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. فاصله ی مناسب 50 سانت تا 1 متر می باشد. با احترام

  • 1401.06.22 رضازاده

    سلام هشت سال درخت انگور کاشتم ولی متاسفانه باردهی ندارن وکود مرغ وکبوتر هم داده‌ام ولی فایده ای نداشت لطفاً راهنمایی کنید متشکرم

    • 1401.07.30 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. حتما مشکل از نهال های شما می باشد زیرا نهال را تقویت هم کرده اید اما باز در 8 سال باردهی مشاهده نکرده اید. می توانید نهال سالم مجدد بکارید. با احترام

  • 1401.06.05 امید علی مختاری

    سلام ۳ سال درخت انگور شانی کشت کردم ولی متاسفانه بیشترشان رشد نمیکنند فقط تعداد کمی رشد کرده اند و امسال کمی بار دادند میخواستم ببینم چرا رشد نمیکنند خاک و آب و کود دامی داده ام؟ ممنون از لطفتون

    • 1401.06.19 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. اگر فکر میکنید خاک نیاز به تقویت دارد، به صورت چالکود با دادن ترکیب کودهای دامی پوسیده می توانید درختان خود را تقویت نمایید. با احترام

  • 1401.02.23 حبیب اله رمضان زاده

    با سلام و عرض ارادت ، یک درخت انگور بیدانه گرد احتمالا هفت ساله توی حیاط دارم، موقع گل دادن خوب گل می‌دهد و قد خوشه ها هم خوبه ، ولی وقتی دانه ها به اندازه‌ی ارزن درشت میشه علاوه بر اینکه شروع به سیاه شدن می‌کنه خوشه ها هم بسیار ترد و شکننده شده و از هم جدا می‌شود و می ریزه.
    می خواستم علت این رفتار ، و روش جلو گیری رو بدونم، با تشکر رمضان زاده

    • 1401.02.24 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب جناب رمضان زاده عزیز. واقعیت امر تا خاک برسی نشود و گیاه را از نزدیک ندید نمی توان نظر قطعی داد اما می توان حدس زد به علت آنکه فرمودید خوشه ها شکننده است، درخت توان نگهداری بار را ندارد که پس از اینکه شاخه ها سنگین می شود، می شکند و می ریزد. بهترین حالت این است که از خاکتان در 3 سطح ابتدایی، میانی و انتهایی نمونه برداری نمایید و تحویل ازمایشگاه خاک شهر محل سکونتتان بدهید تا دقیق متوجه ی کمبود یا بیماری آن شوید، اما اگر امکانش نیست می توانید از ترکیب کودهای پوسیده ی حیوانی به صورت چالکود به پایه ی درخت خود با فاصله اضافه نمایید و ببینید مشکلتان با تقویت درخت حل می شود یا خیر. با احترام

    • 1402.06.29 هومن ترابخانی

      با سلام و احترام شما درزمان گل درختتان اب میدید از ابیاری در زمان گل خوداری کنید ممنون

      • 1402.07.04 ariyanahal

        درود بر شما
        تمام مطالب علمی و بر اساس نظر مهندسین کشاورزی می باشد.

  • 1401.01.18 گل كار

    سلام روز خوش
    ما دو هكتار باغ انگور كشمشي در ملاير داريم با وجود كود دهي حيواني و كود سياه و كود سفيد و صورتي همچنان كم محصول است ممنون ميشم اگر راهنمايي بفرماييد

    • 1401.01.19 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. با توجه به مواردی که فرمودید توصیه می شود با گرفتن آزمایش خاک به نتیجه ی دقیقی برسید که چه عنصری در خاک محل کشت شما کم می باشد تا با ان ماده تقویت گردد. با احترام

  • 1401.01.02 منصور امیری

    با عرض سلام و تبریک سال نو ، بنده قصد احداث باغ انگور در زنجان را دارم ، اقدام به حفر کانال به عمق حدودا ۹۰ سانت جهت کاشت نهال انگور کشمش بی دانه را دارم ، بعد از حفر کانال هالها مشاهده شدمه در بیشتر قسمتهای زمین در لایه های زیرین مقدار زیادی آهک نرم و سفت وجود دارد، آیا با اضافه کردن و مخلوط کردن کود دامی گاو و گوگرد به میزان لازم با خاک و پر کردن در کانالها به بهبود وضعیت خاک جهت کاشت انگور مناسب هست یا خیر ، و اگر مناسب بود مقدار ترکیب هریک از آنها ( خاک، کود دامی ، گوگرد) چند در باشد؟
    بیش از پیش از راهنمایی و یاری استادانه جنابعالی سپاسگذارم

    • 1401.01.03 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب احترام. سال نوی شما هم مبارک باشد.
      جناب اقای امیری عزیز، ریشه ی نهال بسیار نازک و ظریف است، همچنین نیاز به کود مخصوصی ندارد، زیرا باعث ایجاد تنش و در نهایت باعث خشک شدن ریشه می شود. توصیه می شود که با کودهای دامی پوسیده یا ارقام دیگر، ریشه را به صورت مستقیم آن هم در سال اول، تقویت نکنید( نهایتا به صورت چالکود با فاصله ی نیم تا یک متری کودهی نمایید) زیرا کود مستقیم ان هم در سال اول باعث از بین رفتن نهال های شما می شود.
      اگر بتوانید خاک های سطحی که در معرض تابش آفتاب بوده اند، در انتهای چاله ها بریزید بسیار می تواند مناسب باشد، زیرا هم آفتاب خورده است و برای ریشه ها مقوی می باشد و از طرفی آن قدر قدرت مند هم نیست که باعث از بین رفتن ریشه های نهال شود. چنانچه نیاز به دریافت مشاوره داشتید می توانید با شماره تماس های قرار گرفته شده در وبسایت تماس حاصل فرمایید. با احترام

  • 1400.08.04 اردشیر شریفی

    باسلام واحترام در زمینی درحدود یک هکتار قصد احداث باغ انگور در شهر قروه داشته با توجه به کم ابی لطفا ایا میسور می باشد انهم از نوع انگور فخری لطفا ارشاد فرمایید واینکه هزینه احداث باغ مدرن چه میزان تخمین داده می شود ممنون از ارشادتان شریفی از قروه

    • 1400.08.04 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب اقای شریفی گرامی.
      انگور فخری یک رقم قدیمی و هسته دار است که مصرف تازه خوری دارد و هم می توان به صورت مویز از آن بهره مند شد اما نسبتا پر بار نمی باشد. همچنین ولی نیاز آبی کمی دارد.
      احداث باغ مدرن با توجه به تغییر قیمت ابزار لازم برای احداث داربست نمی توان عددی دقیق اعلام کرد اما در حدود 150میلیون تومان برای یک هکتار می توان متصور شد.