کود ورمی کمپوست چیست؟ + (برسی خواص و معایب ورمی کمپوست)

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.09.27

خواص کود ورمی کمپوست و معایب آن:

کودها همواره اصلی ترین نقش را در پرورش انواع گیاهان و درختان بازی می‌کنند. هر چقدر هم که خاک شما دارای کیفیتی عالی باشد و عملیاتی مانند شخم زدن به درستی روی آن انجام شده باشد، در هر حال، اضافه کردن کودها به خاک به اندازه مناسب و در زمان معین شده، می ‌تواند کیفیت کاشت شما و فاکتور تمام عیار بودن محصول نهایی را تضمین کند.

آیا تا به ‌حال با این سوال مواجه شده ‌اید که کود ورمی کمپوست چیست؟ هر جا صحبت از کوددهی و انتخاب بهترین کود باشد، قطعاً نامی از ورمی کمپوست نیز به میان می‌آید. کودی که نتیجه ی کار کرم‌های (Worm) قرمز رنگ خاک بوده و با کوشش های آن‌ها به خاک اضافه می‌شود. حال ما در این نوشتار تصمیم داریم خواص کود ورمی کمپوست، البته معایب آن را بررسی کنیم. پس در ادامه با ما باشید.

کود ورمی کمپوست

کود ورمی کمپوست

 

کود ورمی کمپوست چیست؟

قبل از این که مزیت ها و همچنین معایب کود ورمی کمپوست؛ را بررسی کنیم، خوب است که با این کود و ویژگی‌هایی که دارد آشنا باشیم. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، ورم از کلمه کرم در انگلیسی می‌آید و کمپوست هم که به معنای عالی هست. حتماً نام کودهای آلی را تا به حال شنیده ‌اید. این کود شگفت انگیز از کرم‌ هایی که به رنگ قرمز هستند ساخته شده و برای خاک بسیار لازم است.

خاکی که آغشته به این کود است، می‌تواند بستر مساعدی را برای رشد عالی گیاهان فراهم کند و هیچگونه بیماری در آن خاک برای گیاه اتفاق نخواهد افتاد، زیرا که این نوع کود توان گیاهان را به انواع بیماری‌ها به شدت افزایش می‌دهد. دلیل آن هم این است که انواع هورمون ها و همچنین ویتامین هایی که برای رشد مناسب‌اند، در این خاک وجود دارد.

در پاسخ کامل به سوال کود ورمی کمپوست چیست؟ ؛ می ‌توان گفت کرم‌ها در خاک، مواد آلی را خورده و این مواد به‌صورت ترشحاتی چسبناک و مایع مانند از بدن آن‌ها خارج می‌شوند. این مواد تولید شده به وسیله کرم ‌ها می‌ تواند انواع مواد مغذی مناسب را به خاک اضافه کرده و آن را به بهترین بستر برای رشد نهال تبدیل کند.

کود ورمی کمپوست

کود ورمی کمپوست

چند نوع کود ورمی کمپوست داریم؟

این که پایه کود چه باشد و چه موادی همراه با کرم ‌ها به خاک اضافه شوند، می‌تواند در تعیین کردن نوع کود موثر باشد. بر همین اساس کود ورمی می‌تواند به سه دسته انواع حیوانی (گاوی و گوسفندی) ، پسماندها شهری و همچنین کود خاک برگ(از دو نوع دیگر ضعیف‌تر) تقسیم‌بندی شود.

از هر کدام از این سه نوع کود، کود پایه برای مدتی نگهداری می‌شود (بین یک تا دو ماه) و بعد از گذشت این دوره کرم‌ها به آن اضافه می‌شوند. مخلوط کود آلی با کرم ‌ها همان کود ورمی کمپوست شده که حال باید به خاک اضافه شود. خاک به خوبی شخم خورده تا کود به تمام قسمت‌های آن نفوذ کند. نکته‌ ی مثبت دیگر در رابطه با حضور کرم‌ها در خاک، عبور آن‌ها از قسمت‌ های مختلف و ایجاد حفره در خاک برای اکسیژن‌رسانی بیش‌تر به تمامی قسمت‌ها خواهد بود.

شرایط استفاده از کود ورمی کمپوست چیست؟

از این نوع کود آلی در شرایط مختلف و برای اهداف متفاوت استفاده می‌کنند. در ادامه به چندی از این موقعیت ‌ها اشاره می‌ کنیم:

  • از بین بردن تمامی میکروب‌های موجود در خاک به کمک کود ورمی کمپوست
  • کود مورد استفاده در زمین ‌های فوتبال، تنیس و دیگر ورزش‌ها
  • بهبود و راه‌اندازی دوباره زمین‌های کشاورزی از بین رفته برای کاشت مجدد محصول
  • راه‌اندازی زمین ‌ها و به‌ خصوص زمین ‌های کشاورزی در امتداد جاده‌ها و راه‌ها

مشخصات بهترین کود ورمی کمپوست چیست؟

برای این که بتوانید بهترین نوع این کود را تشخیص دهید، باید چندی فاکتور را بررسی کنید. یادتان باشد اگر از کود ورمی کمپوست مناسب و باکیفیت استفاده نکنید، علاوه‌ بر اینکه تأثیرات مثبت آن را نخواهید داشت، ممکن است نتیجه عکس داده و به محصول شما آسیب وارد شود.

خواص کود ورمی کمپوست؛ در صورتی حاصل می‌شود که کود شما دارای مشخصات زیر باشد:

  1. سازگاری برای ماندن در آب داشته باشد.
  2. عاری از هر گونه میکروب و کامل تمیز باشد.
  3. سنگین نبوده و سبک وزن باشد.
  4. مواد تشکیل ‌دهنده پایه آن کاملاً ارگانیک و عالی باشد.
  5. بو و گازهای سمی و آزار دهنده تولید نکند.

و در نهایت می‌ توان گفت که هر چقدر خاک شما دارای مواد عالی بیش‌تری باشد، کرم‌ها تغذیه مناسب‌تری داشته و مواد خارج شده از آن‌ها نیز می‌تواند تأثیرات بهتری روی خاک داشته باشد. پس حتما از کیفیت مواد آلی خاک اطمینان حاصل کنید.

همچنین از شما دعوت می شود به مشاهده لیست انواع نهال میوه در اریا نهال بپردازید.

خواص کود ورمی کمپوست چیست؟

اگر مایل باشید که خواص کود ورمی کمپوست؛ را بررسی کنیم، می‌ توان به بی اندازه مورد اشاره کرد. پیش‌تر هم ذکر کردیم که این کود چقدر برای بستر خاک، رشد بهتر نهال و همچنین بالا بردن کیفیت محصول نهایی، می‌تواند موثر باشد. نکته مهم این که شما می‌توانید این کود را در هر فضایی که مایلید، چه نهالستان‌های بزرگ و چه یک باغچه کوچک استفاده کنید. در ادامه به چندی از مهم‌ترین خواص کود ورمی کمپوست، اشاره خواهیم کرد.

  • بهبود عملکرد ریشه:

اصلی ترین مزایای استفاده از این کودها، تأثیری است که بر روی ریشه گیاه خواهند گذاشت. استفاده از کود ورمی کمپوست باعث می‌شود رشد ریشه در نهال شما بیش‌تر شود. طبیعی است که هر چه ریشه بیش‌تر نمو پیدا کند، مواد غذایی بیش‌تر و سریع‌تر به دیگر اندام‌ها خواهند رسید و در نتیجه کیفیت گیاه بالاتر خواهد رفت.

  • رشد بیش‌تر نهال:

در مورد بالا به رشد بیش‌تر ریشه و رساندن مواد غذایی بیشتر به دیگر اندام‌ها اشاره کردیم. خب روشن است که رشد کلی نهال نیز تحت تأثیر این موضوع بیش‌تر خواهد شد.

  • بهبود شکل ظاهری نهال:

در برخی از ارقام مختلف از محصولات متفاوت، تحت‌تاثیر استفاده از کود، ضخامت برخی اندام‌ها مانند ساقه‌ها بیش‌تر خواهد شد. این می‌تواند یکی از خواص کود ورمی کمپوست، در زمینه تبلیغات و جذب مشتری باشد. هرچه ساقه های نهال قطر بیشتری داشته باشند، قطعاً گیاه پرطرفدار‌تر خواهد بود.

  • افزایش سود میزان باردهی:

در نهال ‌ها و گیاهانی که از کود ورمی کمپوست برای آن‌ها استفاده شده است، سود بیشتری نیز حاصل خواهد شد. اینگونه که مصرف این کود موجب می گردد رشد گل و شکوفه در نهال بیشتر باشد. هرچه تعداد گل‌ها و رشد آن‌ها زیادتر باشد، قطعاً فروش نهال با سود و میزان باردهی بالاتری همراه خواهد بود.

معایب ورمی کمپوست چیست؟

آنقدر مزایا و خواصی که برای این نوع از کودها در نظر گرفته می‌شود زیاد است که در مبحث بررسی معایب کود ورمی کمپوست؛ در حقیقت حرفی برای گفتن نمی‌ماند. کودها هر نوعی که باشند می‌توانند تأثیرات به شدت مثبتی بر روی گیاه داشته باشند. البته فاکتورهای مهمی در زمینه کوددهی وجود دارد که باید حتماً آن‌ها را رعایت کنید تا بتوانید نتیجه مثبت از استفاده آن‌ها را دریافت کنید.

برای مثال دوز مصرفی کود اهمیت بسیار زیادی دارد. گاهی‌ اوقات برخی از افراد این موضوع را مدنظر قرار نداده و مقدار بسیار زیادی از کود استفاده می‌کنند. استفاده بیش از حد توصیه شده آن می‌تواند باعث سوزش گیاه شود. مصرفی کم‌تر از مقدار توصیه شده نیز عملاً هیچ تأثیر مثبتی بر روی گیاه نخواهد داشت.گ البته این موضوع خواص کود ورمی کمپوست، را زیر سوال نمی برد چرا که میزان استفاده از آن نیاز به بررسی دارد. زمان کوددهی نیز باید بر اساس نظر کارشناسان کشاورزی انجام گیرد تا نتیجه مثبتی را حاصل کند.

قیمت کود ورمی کمپوست چقدر است؟

در پاسخ به این سوال نمی ‌توان یک عدد دقیق و مشخص اعلام کرد. چرا که عوامل متفاوتی در تعیین قیمت این نوع کود دخیل هستند. برای مثال روش بسته ‌بندی، مواد اولیه و پایه به کار برده شده در آن و همچنین وزن کود همگی می‌توانند در تعیین کردن قیمت آن تأثیرگذار باشند. شما فقط کافیست برای تهیه کود ورمی کمپوست، به نهالستان‌ ها و فروشگاه‌ های معتبر مراجعه کنید تا بتوانید از مهیا شدن محصولی با کیفیت اطمینان حاصل کنید.

آنچه در این جا بدان پرداختیم پاسخی به سوال کود ورمی کمپوست چیست؛ بود. در ادامه تعریف این کود و بررسی ویژگی‌ها و شرایط آن، به مزایا و معایبی که استفاده از این کود خاص می‌تواند برای گیاهان داشته باشد، پرداختیم. به این مبحث اشاره کردیم که این کود اگر با کیفیت عالی تهیه شود، می‌تواند در رشد ریشه و ساقه و همچنین گل‌های نهال به شدت تأثیرگذار باشد. سوددهی و باردهی محصول توسط این کود بیشتر شده و کیفیت میوه نهایی خیلی بالاتر خواهد بود.

اما در نهایت به این نکته توجه کنید که مقدار و زمان استفاده از انواع کودها و همچنین این نوع خاص کود اهمیت زیادی دارد. اگر می‌ خواهید بهترین نتیجه حاصل شود، باید این دو فاکتور را هر لحظه مدر نظر قرار دهید.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
211

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1401.12.11 کیمیا

    با سلام لطفا نحوه خرید نهال گردو بصورت غیر عمده ای هم بفرمایید

    • 1401.12.27 ariyanahal.ir

      عرض ادب وقت بخیر. متاسفانه به صورت غیر عمده فروشی نداریم و ارسال ها بیش از 5 و 10 عدد می باشند. می توانید از محل های نزدیک منزلتان تهیه فرمایید. با احترام

  • 1401.11.18 رنجبر

    بسیار خوب و ارزشمند بود مطالب

    • 1401.11.26 ariyanahal.ir

      سلام. خوشحالیم که مورد پسندتون واقع شده است.

  • 1401.10.24 رضا

    سلام تا بحال کسی از این کود برای درخت انار یا پسته استفاده کرده؟؟ نتیجه ای داشته؟ طرق مصرف و میزان مصرف چطور بوده؟

  • 1401.08.05 یوسف لطیفی

    سلام،ادرستون کجاست مایل کرم ورمی کمپوست دارید

    • 1401.09.15 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. نشانی دقیق مجموعه در گوگل مپ و صفحه ی تماس با ما است. متاسفانه در زمینه فروش کود فعالیتی نداریم.با احترام