روش کاشت کاهو: {آموزش کشت + بهترین زمان فصل کاشت}

دسته بندی: آموزش کاشت نهال جدیدترین مقالات
1400.09.21

راهنمای روش کاشت کاهو:

کاهو از سبزیجات پرکاربرد است که تقرییاً در همه مناطق کاربردی است. این سبزی منبع خوبی از کلسیم است و یکی از مواد غذایی اصلی برای افرادی است که رژیم‌های غذایی لاغری دارند چون این ماده غذایی کالری و قند ندارد. دانستن زمان کاشت کاهو، به شما کمک می کند تا به این مواد غذایی مهم هرچه سریع تر دست یابید. از دیگر فواید کاهو می ‌توان به اثر آن هضم غذا، درمان مشکلات گوارشی و حفظ سلامت پوست و مو اشاره کرد.

کاهو رشد سریعی دارد و می‌توان در سال دو تا سه مرتبه محصول آن را برداشت نمود. حجم محصول برداشتی به مساحت زمین زیر کشت بستگی دارد و کیفیت محصول نهایی نیز وابسته به مواد موجود در خاک و رسیدگی به گیاه است تا مورد هجوم آفات و بیماری‌ها قرار نگیرد. با توجه به تعداد بالای مصرف کننده های سبزیجات، کاشت کاهو می‌تواند برای کشاورزان فرآیند ساده و سودآوری باشد.

کاشت کاهو

کاشت کاهو

معرفی انواع کاهو:

کاهو از سبزیجاتی است که به آسانی مناسب کاشت می باشد. حتی اگر فضای مناسبی وجود داشته باشد، در حیاط خانه نیز می توان شروع به کاشت کاهو، کرد و در زمان کوتاه ۲ تا ۳ ماهه کاهوهای تازه و باکیفتی تولید نمود. کاهو انواع گوناگون دارد که تفاوت آن‌ها در شکل ظاهری، رنگ برگ‌ها، طعم، بافت برگ‌ها و در مواردی نیز نحوه‌ی کاشت و نگهداری است.

کاهو باتاویا یا کاهو فرانوسوی، آرگولا، کاسنی بلژیکی، کاهو روغنی، اسپرینگ میکس، کاهو رسمی یا رومی، کاهو پیچ چینی از انواع متداول کاهو در ایران هستند.با این حال تقریبا نحوه کاشت و همچنین زمان کاشت کاهو ها، به یک شکل است. عموماً کاهو را می ‌توان در فصل بهار و پاییز برداشت نمود و در محیط‌های گوناگون به عمل آورد.

کاشت کاهو چگونه صورت می پذیرد؟

  • در زمان کاشت کاهو؛ می‌توان با استفاده از بذر کشت نمود.
  • بهتر است در ابتدا بذرها را در محیط مناسب پرورش دهید و سپس گیاهچه ‌ها را به محل مناسبی که برای کاشت کاهو، در نظر گرفته‌اید منتقل نمایید.
  • تصمیم‌ گیری در مورد محل و نحوه کشت کاهو، بستگی به موقعیت محیطی و کیفیت خاک مورد نظر دارد.
پرورش کاهو

پرورش کاهو

آیا کاشت کاهو در تابستان مناسب است؟

کاهو گیاهی مناسب آب و هوای معتدل است و در دمای بین ۱۵ تا ۲۰ درجه رشد خوبی خواهد داشت. با این حال متناسب با نوع گیاه، جوانی زنی در دمای ۵ تا ۳۰ درجه آغاز می‌شود. این سبزی مانند سایر گیاهان برای رشد به نور آفتاب نیازمند است که این امر کاشت کاهو در تابستان، را میسر می سازد.

روند رشد این گیاه به این صورت است که در ابتدا یک دوره رشد را سپری کرده و سپس به خواب می‌رود. این دوره ممکن است به مدت یک تا دو هفته زمان ببرد. در این مدت باید آن را در سایه نگه داشت. پس از گذشت این دوره مجدد به گرما نیاز دارد تا به خوبی رشد کند.

مطالعه مقاله کاشت نهال

زمان کاشت کاهو چه هنگام می باشد؟

بهتر است فصل کاشت کاهو، را به صورتی برنامه ریزی کنید که زمان برداشت، در بازه خنک پاییز و ‌بهار باشد. فصل کشت کاهو در مناطق گرمسیر، بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد تا گرمای بیش از حد به گیاه آسیب نبیند. بهتر است برای کنترل تابش نور آفتاب از آفتابگیر متحرک استفاده کنید تا در زمان تابش مستقیم و گرمای زیاد، بتوان پوششی روی برگها ایجاد کرده و با فروکش کردن گرما، سایه بان را جابجا نمود.

در مناطق گرمسیر و در صورت کاشت کاهو در تابستان، لازم است تا رطوبت خاک بصورت مداوم مورد بررسی قرار گیرد. خاک محل کاشت کاهو، باید مرطوب باشد اما از پر آب کردن زمین اجتناب کنید.

قدم اول، کاشت بذر کاهو:

در ابتدا لازم است محیط مناسبی برای پرورش جوانه ‌ها در زمان کاشت کاهو، فراهم کنیم. از آنجا که کاهو نیاز به گرده افشانی دارد، می ‌توان آن را در سینی کاشت. برای کاشت در سینی بهتر است از کمپوست استفاده کرده باشید. در فصل کاشت کاهو، نباید در عمق زیاد کاشته شوند تا به ‌راحتی جوانه بزنند.

برای این کار بهتر است یک حفره کوچک با نوک انگشتانتان روی سطح خاک ایجاد کنید و بذر را در آن بگذارید. سپس برای اطمینان، لایه نازکی از کمپوست را روی آن بپاشید. پس از آن لازم است تا آب کافی به دانه‌ها رسیده باشد و در محلی گرم و با تابش نور آفتاب قرار دهید. محیط رشد دانه ‌ها حتما مرطوب باشد.

کاشت مستقیم کاهو:

  1. شما می‌ توانید در زمان کاشت کاهو،  تمام دانه ‌ها را مستقیماً در محل رشد نیز بکارید.
  2. برای این کار بهتر است سطح زمین را با یک لایه کمپوست بپوشانید.
  3. این کار به رشد بهتر ریشه ‌ها و رشد مستقیم برگ‌ها کمک می‌کند.
  4. سپس برای بذرها یک حفره با عمق کمتر از یک سانتی‌متر به وجود آورید و آن‌ها را درون حفره‌ها قرار دهید.
  5. روی بذرها را می‌ توانید با لایه بسیار نازک خاک یا کمپوست، خاک یا ورمیکولیت پر کنید.

مراحل جوانه زنی:

بذر ها طی سه روز به سرعت جوانه می‌ زنند. کاهو رشد بسیار بالایی دارد و پس از حدود یک ماه شاهد گیاهچه‌های آن خواهید بود. گیاهچه‌ ها قد کوتاه و فرم قلبی شکل دارند و حالا زمان آن فرارسیده که به محل پرورش منتقل شوند. در زمان کاشت کاهو، محل پرورش باید به خوبی شخم زده شده باشد تا خاک، نرم شده و علف هرزی وجود نداشته باشد. پس از آن در صورت مساعد بودن خاک و نور، می‌توانید طی ۵ الی۶ هفته منتظر برداشت محصول کاهوهای تازه و شاداب باشید.

ویژگی‌های خاک مناسب در زمان کاشت کاهو:

خاک محل رشد کاشت کاهو، باید زهکشی مناسبی داشته باشد و لازم است تا بیش از حد قلیایی نباشد. بهتر است برای کنترل PH خاک از کیت مخصوص استفاده کنید و درصورت پایین بودن اسیدیته خاک، مقداری آب لیمو به آن اضافه نمایید. می‌ توان گفت PH حدود ۶ برای رشد این گیاه مناسب است. استفاده از کمپوست در خاک علاوه‌ بر تأمین موارد مورد نیاز گیاه، امکان عبور جریان آب را نیز میسر می‌کند.

فاصله گذاری چه تاثیری در کشت کاهو در تابستان دارد؟

برای کاشت جوانه‌ ها در زمان کاشت کاهو، در خاک باغچه بهتر است فاصله چهل سانتی‌متری را برایشان درنظر بگیرید تا فضای کافی برای رشد داشته باشند. در صورت محدود بودن فضا تا ۲۵ الی ۳۰ سانتی ‌متر فاصله نیز کافی است. گیاهچه ‌ها را طوری در خاک قرار دهید که روی آن باز بماند چون اگر ساقه زیر خاک قرار گیرد خطر پوسیدگی آن وجود دارد. فاصله‌ گذاری مناسب برای کاهو هایی که برگ‌ های بزرگتری دارند اهمیت بیشتری دارد به ‌خصوص اگر قصد برداشت یکجای کاهوها را نداشته باشید.

آبیاری مناسب پس از کاشت کاهو در تابستان و سایر فصول:

بذرهای جوانه نزده به رطوبت زیادی نیاز دارند و لازم است تا آن‌ها را مرتب آبیاری کنید. به خصوص اگر محل رشد آن‌ها گرم باشد. اما جهت آبیاری کاهو این مسئله را باید در نظر گرفت که ما از این گیاه توقع ریشه‌های عمیق نداریم و وظیفه ریشه‌ها صرفاً کمک به رشد خوب برگهاست. به همین جهت لازم است تا صرفاً خاک را مرطوب نگه داریم. آبیاری پس از کاشت کاهو، باید کم ولی مداوم باشد و از آبیاری زیاد خودداری شود چون باعث پوسیدگی ساقه و ایجاد بیماری در گیاه می‌شود.

نگهداری و کنترل آفات:

پس از کاشت کاهو، باید به نگهداری آن و بیماری‌ها و آفات توجه کنیم. شته کاهو بسیار متداول است. به همین دلیل باید گیاه خود را تحت ‌نظر داشته باشید. برای این کار می ‌توانید مابین ردیف ‌‌های کاهو، گیاهان دافع شته مانند پیاز و سیر بکارید. حلزون و لیسک نیز از آفات متداول کاهوست.  این دو جانور می تواند به برگ های کاهو هجوم آورند و آن ها را نابود کنند. در صورت مشاهده این آفات می‌توانید اطراف کاهوهای خود، پوشش مسی قرار دهید و یا ناحیه کشت کاهو را مالچ پاشی کنید.

در مناطق مرطوب خطر رشد قارچ سفید نیز وجود دارد. برای مثال در کشورمان کشاورزان در زمان کاشت کاهو در مازندران، شاهد این آفت هستند. در اواخر فصل تابستان که به‌ دلیل تبخیر بالا، رطوبت شدت می‌گیرد؛ خطر این قارچ بیشتر است و توسعه آن می‌تواند کل محصول را از بین ببرد. برای پیشگیری از این آفت، در مناطق مرطوب، کاهوها را با فاصله بیشتری از یکدیگر بکارید و در هنگام آبپاشی دقت کنید که روی برگ‌ها را آبپاشی نکنید.

رسیدگی پس از کشت کاهوها:

مهمترین مسئله در کشت کاهو، نگهداری مناسب است که از مراحل کاشت آن مهمتر است. پس از گذشت دو سال از کاشت کاهو در یک زمین لازم است تا محل کشت را تغییر دهید تا زمین مستعد رشد این آفات نشود. سمپاشی چند هفته ‌ای نیز از رشد این آفات پیشگیری می‌کند. هرچه کاهوها سریعتر رشد کنند، برگهای تردتر و شیرین ‌تری خواهند داشت. بنابراین استفاده از خاک غنی و افزودن مواد مورد نیاز می‌تواند محصول بهتری برای شما به همراه داشته باشد.

پس از به اتمام رسیدن زمان کاشت کاهو، به طور مرتب به آن ها سر بزنید. پس از گذشت 6 هفته، کاهوها تقریبا رشد مناسبی دارند. در این زمان می‌توانید برگهای رشد نکرده و کوچک را از کاهو جدا کنید. در این زمان ممکن است لازم باشد تا برای جلوگیری از باز شدن بیش از حد برگ‌ها، دور آن‌ها را با نخی ببندید.

مناسب ترین زمان برداشت کاهو:

پس از 10 هفته زمان برداشت آغاز می ‌شود. اینکه چه زمانی اقدام به برداشت کاهوها کنید بستگی به این دارد که کاهو در چه اندازه‌ای به نظر شما مناسب مصرف است. می‌توانید کاهو را یکجا برداشت کنید و یا به دفعات، از برگ‌های اطراف آن جدا کنید. بهترین زمان برای برداشت این گیاه، ابتدای صبح است که برگها تازه و شاداب است. برای این کار لازم است تا با یک تیغ یا چاقوی تیز، کاهو را از انتها برش بزنید.

کاهو گیاهی است که چه در مزرعه و چه در خانه می‌توانید به آسانی آن را پرورش دهید. در زمان کاشت کاهو، کافی است گیاه را در شرایط مناسبی بکارید و به درستی نگهداری نمایید تا محصول ارگانیک و باکیفیت به دست بیاورید.

منابع:

https://www.aparat.com/v/eNEwd

https://www.gardenersworld.com/how-to/grow-plants/how-to-grow-lettuce/

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
266

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1401.08.27 داود،مصطفی

    باعرض سلام به هر کسی که این پیام مرا میخواند از دوستان خواهش میکنم اولا اگه میتونید وارد شغل گلخونه نشید ولی در صورت ورود خواهشآ هیچوقت زیر کمتر از دو هزارمتر اقدام به گلخونه داری نکنید چون که اصلا توجیه اقتصادی نداره وعمر و جوونی خودتون رو هدر ندید و مثل من نشید،شما به این کارشناسایی که میگن سیصد تا پونصدمتر تو محدوده طرح هادی اینا اصلا توجه نکنید که بخدا مثل من تو گل گیر میکنید،بخدااز هر هفتصد متر روزی بیشتر از هفتاد کیلو میانگین،اونم خیار بیشتر برداشت نکردم ،چون من از بک فیلم تو صدا و سیما که یه گلخونه موفق به قول خودشون رو نشون میداد که این آقا از هر هفتصدمتر روزی سیصد تا چهارصد کیلو برداشت خیار داشت که منم همه سرمایه ام رو گذاشتم اینکار که الان هم مثل خر تو گل گیر کردم ،نه کسی گلخونه رو میخره نه پول دارم کود و سم بگیرم نه میتونم رهاش کنم برم دنبال یه کار دیگه،خلاصه از ما گفتن و به سرمون اومدن،اون دوستایی که حرف بنده رو قبول ندارن بسم الله،راه باز جاده دراز انشاالله که موفق باشن،کاش کسی این تشکیلاتم رو میخرید و من با خیال راحت میرفتم حداقل دنبال اسنب و مسافرکشی که شب سرم رو راحت بزارم زمین،ایخدا فن سوخت،هیتر کار نمیکنه،مشعل ادا در میاره،پول گاز و برق و اینا اومده،کود و سم ندارم،برقا قطع شد باید موتور برق بخرم،دستگاه تصفیه آب فیلتر ممبران بیست میلیونی میخواد،خیار رو امروز تو میدون نصف قیمت هم نمیخرن،کارگرپولشو میخواد،نایلون پوشش گلخونه رو باد برد یا عمرش به سر اومده،آفت به گلخونه زده،دیشب محصولو سرما زده خراب کرده،موعد چک خرید مواد گلخونه سر اومده…….وهزارو یک دغدغه دیگر،گفتم اگه اینا رو نگم شاید تو اون دنیا مدیون کسایی باشم که تازه میخوان راهی رو که ما شب رفتیم تو روز گزش کنند،به امید موفقیت برای همه حتی کافرانش که اونا هم گناه دارن که تو این مورد من گیر نکنن

    • 1401.09.15 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب جناب داوود گرامی. بسیار متاسف و متاثر شدیم از این حجم از مشکلات. امیدواریم به لطف یاری خداوند زودتر مشکلات شما حل شود. ممنون از اینکه تجربه ی خود را با ما به اشتراک گذاشتید…

    • 1401.11.01 كامبيز گلستاني

      سلام
      گلخونتون كجاس ؟ چند متره ؟ شايد بشه يه كارايي توش كرد

  • 1401.05.30 حسین قهرمانی

    باسلام خسته نباشید به عوامل برنامه
    من درهمدان کاشت کاهو را انجام دادم ولی بسیارتلخ میشوند
    میخواستم ببینم دلیلش چیست
    ممنون میشم راهنمایی ام کنید

    • 1401.06.02 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. بسیاری عوامل می تواند موثر باشد اما شایع ترین ان ضعیف ابیاری کردن کاهو در حین رشد می باشد. باز با متخصصان این حوزه مشورت بگیرید که راهنمایی بهتری شاید بتوانند کنند. با احترام

    • 1401.06.02 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. بسیاری عوامل می تواند موثر باشد اما از عوامل مهم ان ضعیف ابیاری کردن کاهو در حین رشد می باشد. باز با متخصصان این حوزه مشورت بگیرید که راهنمایی بهتری شاید بتوانند کنند. با احترام

    • 1401.06.02 ariyanahal.ir

      سلام وقت بخیر. بسیاری عوامل می تواند موثر باشد اما از عوامل مهم ان ضعیف ابیاری کردن کاهو در حین رشد می باشد. باز با متخصصان این حوزه مشورت بگیرید که راهنمایی بهتری شاید بتوانند کنند. با احترام

  • 1400.11.27 سید محسن شریعت نژاد

    باتشکر اگر خلاصه نویسی شده و مطالب با سایتهای دیگران فرق داشته باشد از جذابیت بیشتری برخوردار میشودد

    • 1400.11.27 ariyanahal.ir

      سپاس از شما بابت ثبت دیدگاهتون.