آفت سرخرطومی سیب

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1399.08.20

آفت سرخرطومی سیب چیست :

به نقل از آریا نهال : آشنایی با آفت سرخرطومی؛ و روش های درمان آن در باغداری های امروزی یک نیاز اساسی می باشد،با ما همراه باشید تا اطلاعاتی پیرامون علت آفت ؛ علائم آفت سرخرطومی؛ و درمان آفت سرخرطومی سیب ؛ در اختیار شما قرار دهیم.

آفت سرخرطومی سیب را یکی از آفات شناخته شده درختان سیب می دانند که در مناطق سردسیر رشد و تکثیر بسیار بالایی دارند،یعنی حتی سرما نیز مانع رشد آنها نمی شود،اکثر باغات در کشور های اروپایی به چنین آفتی مبتلا می باشند و در ایران نیز مشاهده شده است. درختان سیب و گلابی معمولا مورد هدف آفت سرخرطومی؛ قرار می گیرند.

آفت سرخرطومی سیب ؛ در روند رشد به حشرات کاملی تبدیل می شوند و فعالیت خود را آغاز میکنند،حشراتی به رنگ قهوه ای با طول 6 میلیمتر با خرطوم هایی 2 تا 5 میلی متری می باشند،این حشرات تخم های بیضی شکل به رنگ سفید تولید می کنند که در ابتدا آنها  را لارو می نامند که زمستان را در تنه درخت زندگی می کند و در فصل بهار با آغاز رشد و فعالیت درختان و با باز شدن برگ ها ظاهر میشوند و فعالیت خود را با تغذیه برگ ها آغاز می کنند.

جالب است بدانید آفت سرخرطومی؛ حتی در بین شکوفه ها نیز تخم ریزی می کنند،و بعد از گذشت 10 تا 11 روز تبدیل به لارو می شوند و تغذیه خود را آغاز می کنند،آفت هایی که درون شکوفه ها رشد کردند مانع از باز شدن شکوفه ها می شوند و این خسارت به باغدار وارد می کند.

آفت سرخرطوم سیب بعد از مدتی که از تغذیه آن گذشت به زیر پوسته ها پناهنده می شود،از ویژگی های بارز این نوع آفت این است که به راحتی قابل کنترل می باشد و به لحاظ اقتصادی خسارت زیادی وارد نمی کند،و اگر افراد اطلاعات بیولوژی کافی در خصوص این آفت داشته باشند خیلی سریع می توانند آفت را کنترل کنند.

علائم و میزان خسارت آفت سرخرطومی:

علائم آفت سرخرطومی ؛ به راحتی قابل مشاهده می باشد و با فعالیت آفت در بافت های درخت خود را نشان می دهد،شکوفه ها زمانی که مورد هدف این آفت قرار میگیرند دیگر باز نمی شوند و همان طور باز نشده روی شاخه ها خشک می شوند و بعد از گذشت مدتی روی زمین میریزند.

برگ هایی که پناهگاه آفت های سرخرطومی ؛ قرار گرفته اند حالت پیچ خوردگی به خود میگیرند و از سلامت برخوردار نیستند و ممکن است بعد از گذشت مدتی دچار ریزش شوند و این ریزش زودتر از موعد مقرر است. همانطور که از نام این آفت مشخص است،این آفت با خرطوم خود و فرو بدن آن در برگ درختان یا نهال سیب؛ شیره آن را می مکند و باعث خشک شدن آن می شوند،زمانی که شیره برگ ها مکیده شوند برگ رشد طبیعی خود را از دست می دهد و این موجب ضعیف شدن آن می شود.

افت سرخرطومی

هر چقدر تراکم آفت سرخرطوم سیب بیشتر باشد میزان آلودگی وارد شده توسط این آفت نیز بیشتر خواهد شد و در مقابل خسارت اقتصادی نیز افزایش پیدا می کند.  لازم به ذکر است که میزبان اصلی آفت سرخرطومی ؛ بر روی میوه گلابی نیز تاثیر دارد در واقع لارو ها تغذیه خود را با محتویات داخل شکوفه ها کامل می کنند و در ناحیه تخمدان مستقر می شوند و قبل از تخم گذاری مجدد علاوه برگ شکوفه ها از جوانه ها،برگ ها،و گلها نیز تغذیه میکنند،جالب است بدانید شاخه های کوچک نیز مورد حمله این آفت قرار میگیرد. اما همیشه بیشتری خسارت آفت سرخرطومی ؛ متوجه شکوفه های می باشد.

آفت سرخرطومی سیب؛ میوه های دانه دار را مورد هدف قرار می دهند و آلودگی شروع به گسترش می کنند و ممکن است تمام قسمت های درخت درگیر چنین آفتی شوند که اگر چنانچه نسبت به درمان به موقع آن اقدامی نشود میزان خسارت افزایش پیدا می کند.

روش های کنترل سرخرطومی سیب:

هر نوع آفتی چنانچه زود نسبت به کنترل کردن آن اقداماتی صورت گیرد قابل مهار می باشد در غیر اینصورت ممکن است کنترل کردن آن کار سخت و زمان بری باشد و گذشت زمان نیز بر میزان خسارت وارد شده می افزاید و اما روش های درمان خسارت سرخرطوم سیب:

تنها روش کنترل شیمیایی برای آفات سرخرطومی های سیب؛ موثر است و می توان آفت را در ابتدایی ترین مراحل کنترل نمود،اما باید به چند نکته اساسی توجه کامل داشت،و این توجه موجب می شود تاثیر از بین رفتن آفت بیشتر باشد.

اولین نکته مهم این است که حتما از سموم مخصوص آفت سرخرطومی ؛ استفاده شود تا آفت از بین برود در غیر اینصورت ممکن است آفت تنها ضعیف شود و بعد از مدتی فعالیت خود را مجدد آغاز کند. حتما سموم را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید و حتما به تاریخ انقضای آن توجه داشته باشید زیرا سموم زمانی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار میگیرد یا از تاریخ درج شده روی آن مدت زمانی گذشته است،تاثیر خود را از دست خواهد داد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
9

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “آفت سرخرطومی سیب”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *