علت خشک شدن درخت بادام چیست؟ (برسی دلایل و راه پیشگیری و درمان)

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.09.21

علت خشک شدن ناگهانی درخت بادام:

به نقل از آریا نهالنهال بادام به سبب رشد در مناطق مختلف به یکی از محبوب‌ترین ارقام بین باغداران تبدیل شده است. گونه ‌های مختلف بادام در گرما و سرما از خود استقامت قابل توجهی نشان می‌دهند. با وجود این ویژگی مثبت شما نباید از رسیدگی منظم به این نهال غافل بمانید.

همچنین در این نوشتار قصد داریم تا از علت خشک شدن درخت بادام در تابستان، نیز صحبت کنیم. چرا که ارقام متفاوت در صورت عدم رسیدگی و نگهداری اصولی در مدت زمانی کوتاه تحت تأثیر قرار گرفته و این احتمال وجود دارد که تا مرز نابودی نیز پیش بروند. یکی از متداول ترین عواملی که بین درختان بادام مشاهده می‌شود، خشک شدن این نهال است که در این مطلب به شرح کوتاهی درباره آن می‌پردازیم.

زرد شدن برگ درخت بادام

علت خشک شدن درخت بادام چیست؟

از آنجایکه علل خشک شدن درخت بادام تنها به یک دلیل منتهی نمی‌شود. عوامل متفاوتی وجود دارند که می‌توانند بخش‌های مختلف این درخت را تحت تأثیر قرار داده و از بین ببرند. در ادامه به معرفی بعضی از این عوامل در خصوص علت خشک شدن درخت بادام در تابستان، می‌پردازیم.

ضعیف شدن ریشه‌های درخت:

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در یک بازه زمانی شاهد زرد شدن و تغییر رنگ دادن برگ‌های درخت بادام بوده‌اید. این موضوع می تواند به یکی از علت خشک شدن درخت بادام، اشاره داشته باشد. یکی از دلایل خشک شدن این نهال که باعث زرد شدن رنگ برگ‌ها می‌شود، به ضعیف شدن ریشه‌ها مربوط می‌شود. اگر ریشه ‌ها از قدرت و عملکرد مناسبی بهره مند نباشند، روند رشد درخت با مشکل مواجه می‌شود. به این دلیل که ریشه ‌ها وظیفه تغذیه درخت را داشته و از طریق خاک مواد مغذی و لازم برای رشد را به گیاه می‌رسانند.

دلایل زردی برگ درختان بادام

دلایل زردی برگ درختان بادام

بیماری قارچ ریشه:

علت خشک شدن درخت بادام؛ به‌ دلایل متعددی بستگی دارد. هر کدام از این دلایل باید به درستی تشخیص داده شده و در صورت امکان برای رفع آن اقدامات لازم انجام شود. علت خشک شدن درخت بادام در تابستان، می ‌تواند به بیماری ‌های درختان بادام ارتباط داشته باشد. بیماری قارچ ریشه یکی از این بیماری‌ های رایج در ارقام مختلف بادام است.

بیماری قارچ ریشه در بخش‌های مختلف درخت مانند ریشه، تنه اصلی و… نمایان می‌شود. با شروع بیماری، لکه‌ هایی به رنگ سفید بر روی درخت ایجاد شده و با گذشت زمان بیماری قارچ سفید باعث زرد شدن درخت و در نهایت خشک شدن آن خواهد شد. این بیماری یکی از علت های خشک شدن درخت بادام، می باشد چرا که معمولاً خشک شدن درخت در فصل تابستان نسبت به فصل‌ های دیگر بیشتر اتفاق می‌افتد.

توجه داشته باشید که برای جلوگیری از ایجاد بیماری قارچ ریشه باید نسبت به رطوبت خاک حساسیت بیشتری داشته باشید. به این دلیل که رطوبت بیش از اندازه خاک باعث به وجود آمدن این بیماری شده و با سرعتی بیشتر گیاه را به سمت نابودی و خشک شدن هدایت می‌کند. با رعایت این موارد می توانید از علت خشک شدن درخت، آگاهی داشته باشید و از آن پیشگیری کنید.

جهت مشاهده لیست انواع نهال بادام پربار در ایران در اینجا کلیک نمایید.

افزایش رطوبت از دیگر دلایل خشک شدن درختان بادام:

همان‌طور که اشاره کردیم افزایش رطوبت می‌ تواند علل بروز بیماری در درختان بادام باشد. در حالت کلی نیز علت خشک شدن درخت بادام، می ‌تواند به رطوبت بالای خاک ارتباط داشته باشد. آبیاری منظم و اصولی در رشد بهینه این نهال و کیفیت باردهی آن تأثیر قابل توجهی دارد. به همین جهت به این نکته در ایام آبیاری توجه داشته و از غرقابی شدن خاک و مرطوب شدن آن جلوگیری کنید.

همه ما می‌دانیم که گیاهان برای تغذیه به مواد معدنی و مغذی درون خاک احتیاج دارند. به همین خاطر باغداران با استفاده از کودهای مفید، خاک را تغذیه کرده و برای کاشت آماده می‌کنند چرا که با علت خشک شدن درخت بادام در تابستان، آگاهی دارند. حاصلخیزی و زهکشی قوی خاک نیز از دیگر عوامل موثر در تقویت ریشه‌ها هستند.

در صورت فقیر بودن خاک، عناصر مفید برای رشد درخت تأمین نشده و شرایط مناسبی برای پرورش گیاه فراهم نمی‌شود. کمبود این مواد مفید در خاک ‌های مرطوب با گذشت زمان منجر به زرد شدن برگ‌های درخت بادام و خشک شدن آن می‌شود. در نتیجه با یک مورد دیگر از علت خشک شدن درخت بادام ، آشنایی پیدا کردید.

ارتباط بیماری فیتوفترا و خشک شدن درخت بادام:

برای پیدا کردن علت خشک شدن درخت بادام، ابتدا باید بیماری‌های شایع بین ارقام مختلف این نهال را بررسی کنیم. گونه ای دیگر از بیماری ‌های شایع این گیاه، فیتوفترا است. وجود این بیماری باعث ریزش برگ‌ ها، زرد شدن رنگ برگ‌ ها و خشک شدن درخت می‌شود. عوامل مختلفی مانند موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوا، غنی یا ضعیف بودن خاک و… در ایجاد این بیماری و افزایش آن نقش مهمی دارند.

پوسیدگی درخت به علت وجود گال:

انواع گال در میان گونه ‌های مختلف به ‌دلیل وجود باکتری ایجاد می‌شوند. نوعی باکتری نیز در درختان بادام باعث به وجود آمدن گال می‌شود که اثر مستقیمی‌بر روی حیات گیاه دارد. رشد گال بر روی درخت پس از گذشت مدتی باعث پوسیدگی آن شده و در نهایت نیز زرد شدن برگ‌های درخت را به همراه دارد. به این ترتیب علت خشک شدن درخت بادام، می ‌تواند ارتباط مستقیمی با پوسیدگی درخت به سبب وجود گال داشته باشد.

بیماری شانکر در درخت بادام:

برای بررسی دلیل خشک شدن درخت بادام، معمولاً اولین گزینه‌ ای که به ذهن کارشناسان این امر می‌رسد، وجود رطوبت خاک است. همان‌طور که اشاره کردیم رطوبت خارج از حد خاک باعث به وجود آمدن شرایطی برای ضعیف شدن ریشه‌ها و در نهایت خشک شدن درخت می‌شود.

گونه ای دیگر از بیماری های باکتریایی که رطوبت خاک در فزونی آن تأثیر دارد، بیماری شانکر است. دلیل اصلی بروز این بیماری در گیاه نیز کمبود مواد مغذی مانند ازت است که از خاک به ریشه‌ها منتقل می‌شوند. با ایجاد بیماری شانکر برگ ‌های درخت زرد شده و در مدت زمانی کوتاه گیاه خشک می‌شود. در نهایت به عنوان علت خشک شدن درخت بادام ، شناخته می شود.

محافظت از درخت در برابر حیوانات:

در این نوشتار به علت خشک شدن درخت بادام، اشاره کردیم که بیشتر این دلایل به وجود بیماری‌های شایع بین درختان بادام ارتباط داشت. یکی‌ دیگر از این دلایل، عاملی خارجی است که در صورت عدم محافظت می‌ تواند باعث آسیب رسیدن به گیاه شود. باغ‌ ها همواره در معرض حمله موجودات مختلف مانند جوندگان، حشرات، حیوانات و… هستند. این موجودات می‌توانند با آسیب رساندن به ریشه یا دیگر بخش‌های گیاه، شرایط لازم برای خشک شدن آن را فراهم کنند.

بیماری جارویی می تواند علت سیخی شدن درخت بادام باشد؟

بیماری جارویی یا سرطان شاخه یکی از بیماری ‌های شایع بین ارقام مختلف بادام است. با ایجاد و پیشرفت این بیماری شاخه ‌های درختان بادام شبیه به جارو شده و به همین جهت در اصطلاح به آن بیماری جارویی می‌گویند. علت سیخی شدن درخت بادام، وجود یک باکتری به نام فیتوپلاسما است که باعث ایجاد بیماری می‌شود.

این باکتری ابتدا شاخه ‌های درخت را تحت ‌تأثیر خود قرار داده و در نهایت حیات گیاه تهدید شده و به مرحله نابودی می‌رسد. نکته مهم در پیدا کردن علت سیخی شدن درخت بادام، تشخیص به موقع، شناسایی علت و جلوگیری از آلوده شدن شاخه‌های سالم است. به این دلیل که شاخه ‌های آسیب ‌دیده در کمترین زمان می‌توانند شاخه‌ها و ارقام دیگر یک باغ را آلوده کرده و از بین ببرند.

علت سیخی شدن درخت بادام چیست؟

هنگام استفاده از کودهای شیمیایی برای ارقام مختلف بادام به میزان استفاده از آن‌ها توجه داشته باشید. به ‌عنوان مثال استفاده بیش از اندازه کود شیمیایی که دارای ترکیبات اوره باشد، شرایط لازم برای ایجاد باکتری فیتوپلاسما را فراهم می‌کند. از دیگر عوامل موثر در پیدا کردن علت سیخی شدن درخت بادام، باید به افزایش رطوبت، آسیب دیدن شاخه‌های جوان، برطرف نکردن نیاز سرمایی گیاه و… اشاره کرد.

برای جلوگیری از شیوع این بیماری باید شاخه ‌های بیمار شناسایی شده و از درخت جدا شوند. با مشاهده شاخه‌هایی که شبیه به جارو تغییر شکل داده و با گذشت زمان خشک شده‌ اند، می ‌توانید از توسعه بیماری جلوگیری کرده و شاخه ‌های سالم را نجات دهید تا به عنوان یکی از علت سیخی شدن درخت بادام، پیشگیری کرده باشید. دقت داشته باشید که سمپاشی به موقع، هرس کردن شاخه‌ها و آبیاری اصولی می‌تواند در جلوگیری از ایجاد این بیماری نقش داشته باشد.

بیماری پیچیدگی برگ درخت بادام چیست؟

بیماری پیچیدگی برگ در ارقام مختلف بادام باعث جمع شدن برگ‌ها و تغییر رنگ در آن‌ها می‌شود. معمولاً این بیماری در نواحی مشاهده می‌شود که از میزان رطوبت و سرمای بیشتری برخوردار هستند. به این ترتیب می ‌توانیم بگوییم، عامل رطوبت در شرایط مختلف اثر چشمگیری بر روی سلامت گیاه دارد. در نتیجه این بیماری نمی تواند به عنوان علت خشک شدن درخت بادام در تابستان، باشد چرا که به دمای پایین نیاز دارد.

علت جمع شدن برگ درخت بادام:

علت جمع شدن برگ درخت بادام؛ گونه ای قارچ است که بیشتر در فصل‌های بهار و زمستان گیاه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همان‌طور که اشاره کردیم رطوبت در شدت گرفتن این بیماری نقش مهمی دارد. به همین جهت بارندگی در فصل بهار می‌تواند باعث افزایش بیماری و آلوده شدن بخش‌های بیشتری از گیاه باشد.

علائم بیماری پیچیدگی:

معمولاً نشانه های بیماری پیچیدگی در ابتدا بر روی برگ ‌ها نمایان می‌شود. البته بسیاری از باغداران علائم اولیه این بیماری را بر روی شاخه‌ها نیز مشاهده کرده‌اند. هر زمان با لکه ‌هایی به رنگ قرمز یا زرد بر روی برگ‌های درخت بادام، مواجه شدید، نسبت به شیوع بیماری پیچیدگی مظنون شوید. این بیماری می تواند به عنوان یکی از علت خشک شدن درخت بادام در تابستان، شناخته شود. این لکه ‌ها در ابتدا کوچک بوده و با گذشت زمان به لکه‌هایی بزرگ‌تر تبدیل می‌شوند. در نهایت نیز برگ ‌ها به شکل چروکیده درآمده و در اصطلاح جمع می‌شوند.

با شیوع بیماری امکان دارد برگ ها دچار دگرگونی رنگ شده و از شاخه‌ها جدا شوند. همچنین شدت گرفتن بیماری نیز باعث اختلال در رشد طبیعی میوه‌ ها می‌شود. همچنین این امکان وجود دارد که این لکه ‌ها بر روی پوست میوه‌ها نیز ایجاد شوند و رنگ میوه را تغییر دهند. با آلوده شدن چند برگ در طول زمان باقی برگ‌ها نیز آلوده شده و این امکان وجود دارد که شما با مرگ گیاه خود مواجه شوید. چرا که علت خشک شدن درخت بادام، به بیماری های متعددی بستگی دارد.

ریزش زود هنگام میوه‌ ها و شکوفه ‌های درخت نیز از دیگر عوارض وجود این بیماری هستند. توجه داشته باشید که پیدا کردن علت جمع شدن برگ درخت بادام، در گیاهان جوان اهمیت بسیاری دارد. به این دلیل که ابتلای درختان جوان به این بیماری نسبت به ارقام کهنسال بیشتر بوده و در برابر بیماری آسیب‌پذیرتر هستند.

جمع بندی نهایی دلایل خشک شدن درخت بادام:

در این مطلب به دلایل مختلف خشک شدن و همچنین علت جمع شدن برگ درخت بادام، اشاره کردیم. در تمامی مواردی که ذکر کردیم، کنترل رطوبت خاک اهمیت چشمگیری داشت. گیاهان برای رشد بهینه و بازدهی مطلوب نیاز به تغذیه مناسب، نور کافی، آبیاری منظم و اصولی دارند. همچنین هرس کردن به موقع شاخه ‌ها و سمپاشی در زمان مناسب نیز از مواردی است که در پیشگیری از ابتلاء به بیماری ‌های مختلف موثر واقع می‌شود.

منابع:

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
91

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1402.05.14 سامان

    سلام مهندس . نهال بادام آذر کاشتم در اسفند ماه سال گذشته در یک ماه گذشته با وجود رشد خوب .بعضی از نهالها در عرض یک هفته کاملا خشک شدند در حالیکه نه ریزش برگ داشتند نه مشکل دیگری البته به ظاهر علتش چی می‌تونه باشه . آبیاری به صورت غرق آبی هستش هر۱۰ روز یکبار . ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • 1402.07.18 admin-ariyanahal

      سلام و عرض ادب
      ممکن است ریشه نهال حین کاشت آسیب دیده باشد و یا به علت اختلاف دما، نهال آسیب دیده و خشک شده است. برای بررسی تخصصی و جویا شدن علت آن با متخصصین این حوزه تماس حاصل نمایید.

  • 1402.04.14 لیلا واعظ

    سلام لطفا مرا راهنمایی کنید درختان ۵ ساله ما با میوه هایی که دارن خشک میشن برکهایشان زرد وپوست تن‌شان کنده میشه همه میگن از کود حیوانی است که دادیم احتمال میدن کرم گذاشته باشه درسته یا نه

  • 1402.04.14 لیلا واعظ

    سلام درختان ۵ساله بادام که دارای میوه هم هستن برگهایش زرد شده وتنه درختان پوسته هایشان کنده میشه لطفا علت را بیان کنید همه میگن از کودحیوانی است که کرم گذاشته درسته یا نه

    • 1402.07.18 admin-ariyanahal

      درود بر شما
      این مشکل می تواند به علت تابش مستقیم آفتاب، حمله آفت ها، استفاده از کود های شیمیایی که ازت بالایی دارند و همچنین اختلاف دمای شدید باشد. با احترام

  • 1402.03.29 جعفری مقدم

    بادرود وسپاس فراوان مطلب آموزنده است

    • 1402.07.05 ariyanahal

      سلام و عرض ادب
      سپاس بی کران از لطف شما

  • 1402.03.10 داریوش

    درود…چهار تا نهال بادام فروردین کاشتم….سه تا خوب سبز شدن و برگ نو آوردن..یکی ساقه سبز است اما برگ نداده…هنوز ساقه سبز مانده…برای آن چکار کنم صبر کنم سبز بشه یا آن را بکنم یک بادام دیگه گلدانی بکارم

    • 1402.07.18 admin-ariyanahal

      سلام و عرض ادب
      اگر درخت شما جوانه نمی زند اما هنوز ساقه زنده است، ممکن است درخت دچار استرس محیطی از طریق جابه جایی نهال شده باشد یا ریشه هنگام جابه جایی آسیب دیده است. چوب درخت خود را بررسی کرده و از احتمال انواع بیماری ها و قارچ ها مطمئن شوید. برای بررسی بیشتر می توانید نهال خود را به کارشناسان این زمینه بسپارید.

  • 1402.02.09 حسین لطفی

    سلام و خسته نباشیدممنون از مقاله مفیدتون
    سوالم اینه
    از کجا بدونیم زمان مناسب ابیاری نهال بادام تازه کاشته شده کی هستش
    از جایی که خریداری شده گفته ۲۰ روز یبار

    متاسفانه بابت ابیاری غلط برگ نهال ها خشک شده ولی ساقه اصلی سبزه
    ممنون میشم جواب سوالم رو واسم پیامک کنید
    بابت کاشت هزینه زیادی پرداخت کردم و اطلاعات مناسبی در اختیارم گذاشته نشده

    • 1402.07.18 admin-ariyanahal

      سلام و عرض ادب
      به طور کلی آبیاری نهال بادام به این صورت است که شما باید صبح زود که هنوز هوا خنک است به نهال آب بدهید و همچنین این مهم است که سیستم آبیاری نزدیک زمین باشد تا اینکه به کل برگ ها آب برسد. زمانی که نهال شروع به جوانه زدن می کند، باید هر دوهفته یکبار به نهال آب بدهید. شما میتوانید جهت اطلاع از مقدار حجم آبیاری نسبت به تعداد درختان و زمین هایتان با مهندسین این زمینه صحبت کنید. بااحترام

  • 1402.01.10 حسن قاسمی

    سلام مهندس من چندتا نهال بادام کاشتم ده روز پیش الان یه چندتا از ضعیف هاش خشک شدن علتش چیه
    با تشکر

    • 1402.01.12 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. اگر نهال ها افت و سلامت باشند می توانید به صورت چالکود با کودهای حیوانی پوسیده تقویت نمایید فقط احتمال اینکه نهال شما دچار سرمازدگی یا افت باشد زیاد است. بهتر است از محلی که خریداری کردید جویا شوید.. با احترام

  • 1401.07.29 نادیا مافی

    با عرض سلام و ادب
    میخواستم بدونم که جوانه بذر بادام که حدود ده سانت رشد کرده و برگهاش پژمرده شده آیا میشه از خشک شدنش جلوگیری کرد؟ البته متاسفانه علت پژمردگی گیاه از آبیاری خیلی زیاد بوده

    • 1401.08.01 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. خیر متاسفانه احتمالا ریشه بادام شما گندیده باشد. با احترام